Toon posts:

2 lampen aan 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet echt het juiste vinden wat ik bedoel
omdat het denk ik met andere lampen te maken heeft

bij ons op school hebben wij kerstverlichting aan het plafond hangen en die blijft daar altijd hangen dus dat is geen probleem... Maar ik wil er voor zorgen dat die lampen tegelijk uit en aan gaan met de laat maar zeggen lampen die er altijd hangen (gewoon een doodnormale plafond lamp) ik heb de plafond lamp open geschroeft en daar kwamen de draden uit van die bestaande lamp maar omdat het al een redelijk oud gebouw is, is de kleur anders van die draden de een is rood en andere zwart.
en nu wil ik dus die elektriciteit kabels uit het plafond ook aan die kerstverlichting hebben
kan ik dus met een kroonsteentje tussen die elektriciteit kabel de kerstverlichting hangen en de bestaande lamp ook tussen dat kroonsteentje? dat je gewoon 2 lampen aan die kabels uit het plafond bevestigd kan dat?
want ik moest zeggen van me leraar als dat wel mag op een school i.v.m met veiligheid en als ik goedkeuring heb mag ik dat doen.

kunnen jullie me helpen?
alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kijk eens tussen de "m" en de "/" op je toetsenbord, daar staan een komma en een punt. Als je die nou eens wat vaker gebruikt is er misschien nog een touw aan je verhaal vast te knopen.

Tik vervolgens eens "kleuren elektrische bedrading rood zwart" in bij Google en dan kom je onder andere deze pagina tegen.

Succes ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt ;) (en sorry voor mijn spelling :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

CodeCaster schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:29:
Kijk eens tussen de "m" en de "/" op je toetsenbord, daar staan een komma en een punt. Als je die nou eens wat vaker gebruikt is er misschien nog een touw aan je verhaal vast te knopen.

Tik vervolgens eens "kleuren elektrische bedrading rood zwart" in bij Google en dan kom je onder andere deze pagina tegen.

Succes ;)
== win!

Zwart is vanuit de schakelaar, rood zal afvoer van stroom zijn. Dus gewoon kroonsteentje (of indien harde kern lasdop) moet werken.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
snap je het wel dan? :X en het komt er op neer als het mag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
huh? ik zou eeder denken dat rood + is en de zwarte -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Tik eens "kleuren elektrische bedrading rood zwart" in bij Google en dan kom je onder andere deze pagina tegen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:33:
huh? ik zou eeder denken dat rood + is en de zwarte -
Zwart of grijs is schakeldraad, dus de +
Rood is in dit geval de MIN / NUL, zie website en Nederland voor 1970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 16:04

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik vraag me trouwens wel af of de directie van je school erop zit te wachten dat jullie aan de bedrading dingen gaan aanpassen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Houd er wel rekening mee dat de enige nette manier is een stopcontact bij te maken waar je je kerstverlichting op insteekt. Als je de stekker van je kerstverlichting af knipt zal het óók werken. Echter, ontstaat er hierbij om de een of andere reden kortsluiting waarbij flinke schade ontstaat, dan zal de verzekering een mooie reden hebben gevonden om niet te hoeven betalen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik denk overigens dat je beter contact op kunt nemen met de verzekering van je school voor de goedkeuring van dit plan in plaats van met ons. Wat als er brand uitbreekt en er blijkt dat een niet-gecertificeerde leerling heeft lopen knutselen aan de bedrading?

Wat de twee heren hierboven dus al zeggen :P En die hieronder :w :P

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 12-03-2010 16:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:51

Reptile209

- gers -

Het kan wel. Maar als je "oude schoolgebouw" afbrandt door kortsluiting dan moet je niet piepen als de verzekering niet uitkeert. Het is nogal een klassieke combinatie: kroonsteentje + kerstverlichting = brand ;).
Kortom, zorg even dat een en ander netjes via een stopcontactje en met fatsoenlijke bedrading wordt aangesloten.

edit:
LOL @ gelijke reacties :+

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 12-03-2010 16:38 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Het gaat hier toch om gewoon wisselspanning (komt de draad ook langs een stopcontact?) dan maakt het volgensmij geen bal uit hoe om je de kabels aansluit...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sommige reacties schrik ik even van :P
stel dat ik wel de boel in de fik zet en hun mij in mekaar slaan :S
maar nog een vraagje... als ik nou een verlengsnoer pak en dan aan de ene kant de stekker van de kerstverlichting er in doe en de andere kant (de stekker dus) afknip en die WEL met kroonsteentjes vastmaak
kan het dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Blijft hetzelfde. Een nette wandcontactdoos aansluiten is de beste/netste methode.

En ja, het gaan om wisselspanning en maakt het voor de meeste toepassingen niet uit hoe de draden aangesloten worden. Er zit alleen wel degelijk een verschil in de twee draden. Zoals op de wiki valt te lezen, rood is de nul draad in oude installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hartstikke bedankt voor de reacties! :)
maandag of een andere dag maar even proberen.
ik ben wel ervaren met dit maar toch moet ik echt een hele simpele vraag stellen :P
als je de lichtschakelaar UIT zet dan zit er toch ook geen spanning meer op die draden?
want ik kan niet bij de meterkast komen van dat gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als toevallig de draden bij de schakelaar zijn omgewisseld wordt de 0 geschakeld, en de fase niet. Dat betekent dus dat wel degelijk nog spanning op kan staan. Ook als de schakelaar op uit staat!

Meten is weten!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon even met spanningzoeker erop en kijken als het lampje gaat branden in de pen!
nogmaals bedankt iedereen!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ttiger
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06-2023
Normaliter wel, maar dat is eenvoudig te controleren met een spanningzoeker of veel beter met een multimeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ook als er niet gewisseld is in de schakelaar is dit geen goed idee. Immers hoeft de nul draad niet 0 volt op te leveren ten overstaan van de aarde. (Ook al is dit wel wenselijk maar mag niet zo van uit gegaan worden). Ook kan de aardlek mogelijk uit gaan bij het aanraken van de nul. Je creëert immers een ander pad (via de grond) buiten de aardlek om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je beter je kerstverlichting op een tijdschakelaar zetten waar je de lestijden inzet. Want zoals eerder vermeld is de verzekering hier niet zo van gediend. En als je het netjes wilt doen moet je toch een WCD gebruiken die waarschijnlijk weer ingefreest moet worden en dan nog draden naar je verlichting trekken ... en dat zie ik zo 1 2 3 nog niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 15:21

pieturp

gaffa!

D4NG3R NL schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:38:
Het gaat hier toch om gewoon wisselspanning (komt de draad ook langs een stopcontact?) dan maakt het volgensmij geen bal uit hoe om je de kabels aansluit...
Als je niet weet waar je 't over hebt, moet je ook niet antwoorden. Ik zeg één ding: NEN-1010.

Edit: Whoops! Beetje laat... :/

[ Voor 4% gewijzigd door pieturp op 12-03-2010 17:10 ]

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 15:55
We hebben in Nederland wisselspanning dus het is niet zo dat de ene de plus en de ander de min is dit wisselt namelijk zo'n 50 keer per seconde. Als je maar 2 kabels hebt is het simpel, aan beide kabels een aansluiting maken. Als je maar een kabel neemt schakel je je lampjes in serie dus krijgen ze een lager voltage dan bedoelt. Nu is dit voor lampen meestal niet zo erg maar het is toch niet de bedoeling;)

(dit natuurlijk even onafhankelijk van de wenselijkheid dat iemand met duidelijk weinig verstand van electra daarmee in de school gaat experimenteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:59
Tot iemand denkt, hee het licht staat uit en zet de schakelaar weer om.
Jij dood, school krijgt op zijn flikker en de pleuris breekt uit!
Daarom zijn er regels en die probeer jij aan je laars te lappen.
Als je niet weet wat je aan het doen bent, en dat is duidelijk, blijf je met je handen van dit soort installaties.

Doe je het toch ben je een enorme prutser en levensgevaarlijk bezig.

Dit klinkt allemaal erg grof en keihard maar jij hebt waarschijnlijk nooit aan 380V gehangen! (ik wel)
220V is minder erg maar nog steeds erg dodelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:39

M2M

medicijnman

maar wat nu als de "kerstverlichting" op gelijkspanning brand? Dus misschien is het verstandig als de TS even checkt of de kerstverlichting een transformator bevat.

Als ik je verhaal teminste goed begrepen heb. Edit je post anders even met duidelijke interpunctie...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Überhaupt is kerstverlichting altijd een brandgevaar als kapotte lampjes niet vervangen worden. Helemaal zo in een school zal een kapot lampje niet direct vervangen worden. Als een groot percentage van de lampjes stuk is neemt de warmteproductie in de resterende lampjes sterk toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Mensen! Géén twee aansluitingen op één lamp-draad. Zeker niet met kroonsteentjes. Gewoon een extra stopcontact (ook wel WCD genaamd) erbij, door iemand die weet hoe dat netjes aan te leggen. 't Is niet dat 't niet kàn. 't Is dat 't niet mag!

't Is dat die verdomde kroonsteentjes niet verboden zijn...

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat een waardeloze school dat zij dit toestaan 8)7 . Hoe moeilijk is het om je leerlingen te leren veilig met stroom om te gaan? Leg even een mooie dikke verlengkabel aan vanaf een stopcontact (waar niet elke malloot erbij kan) zodat je het gewoon aan/uit kan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:14:
maar wat nu als de "kerstverlichting" op gelijkspanning brand? Dus misschien is het verstandig als de TS even checkt of de kerstverlichting een transformator bevat.

Als ik je verhaal teminste goed begrepen heb. Edit je post anders even met duidelijke interpunctie...
Nee aan de kerstlampjes hangt al direct een stekker en geen transformator ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik snap eigenlijk niet wat er fout kan gaan..
zouden jullie me graag in een duidelijke manier en op een normale toon willen uitleggen wat er het gevaar aan is?
want ik zie dat niet echt omdat ik er goed over na gedacht heb.
en jullie raden me het beste aan gewoon een stopcontact op die draden te doen?
maar als nog graag uitleg waarom het fout kan gaan en waar IK de fout ben in gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moet ik anders even een schets maken van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:39:
zouden jullie me graag in een duidelijke manier en op een normale toon willen uitleggen wat er het gevaar aan is?
want ik zie dat niet echt omdat ik er goed over na gedacht heb.
en jullie raden me het beste aan gewoon een stopcontact op die draden te doen?
maar als nog graag uitleg waarom het fout kan gaan en waar IK de fout ben in gegaan
Het gaat niet eens zozeer om wat er fout kan gaan (kortsluiting, brand, jij bezig -> schok), maar om het feit dat het niet mag en dus ook niet verzekerd is. Op het moment dat er maar iets fout gaat, ook al komt het ergens anders door, zal de verzekering wijzen naar deze "gevaarlijke" constructie en de school mag dokken + eventuele boete.

Regels zijn er voor je veiligheid, niet omdat ze zo leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik zeg het maar even weer en ik weet het staat in andere posts.
en als ik dit zelfde nou zou doen alleen dan met wcd dan is het wel verzekerd?
want als het verzekerd word MET wcd dan doe ik de wcd en ik denk dat ik jullie daar ook een pretje mee doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 19:35
Ik moet toegeven dat ik toch ook niet helemaal snap wat er dan precies niet mag.
Elke bestaande lamp, die je ook al zelf had mogen plaatsen hangt toch ook maar met enkele draadjes met een kroonsteentje verbonden aan de elektriciteit en schakelaar, dus ik zie niet direct waarom dit niet met kerstlampjes mag, maar wel met elke andere lamp.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 08:51

Reptile209

- gers -

Dat klopt, als je die WCD netjes volgens de regels aansluit op de bedrading naar de lamp. Dus geen kroonsteentjes, maar netjes met installatiedraad, pvc-pijp (als je enige afstand moet overbruggen), installatiedraad-koppelstukjes, stroom afsluiten tijdens installatie, enz. En dan mag daarna de stekker van je kerstlampjes in de nieuwe WCD :).

Adion: het mag dus ook niet met andere lampen. Als jij ergens in je huis kroonsteentjes kunt vinden bij je elektrische bedradingen, dan mag je de eigenaar van mij in zijn ballen schoppen.

[ Voor 21% gewijzigd door Reptile209 op 12-03-2010 18:57 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt dan ga ik voor de wcd :)
en beter maak je der gelijk een wcd op met 4 stopcontacten want dat kan altijd nog handig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Precies.

Alles (bijna alles) ná een wcd mag wel kroonsteentjes bevatten, alles ervóór absoluut niet. Dat wat vóór het wcd ligt noemen we "vaste installatie"; daar mag ook geen flexibele kabel (dus ook geen multi-kern dat in verlengkabels en lampsnoeren zit) worden gebruikt. Gebruik daar installatiedraad of (beter) YMvK voor in een gele of grijze PVC-buis en gebruik lasdoppen om kabels aan elkaar te koppelen in een lasdoos. (Dus niet in een wandcontactdoos)

Het zijn gewoon wetten en regels waar iedereen zich aan moet houden. Verzekeringen keren niet uit als aangetoond kan worden dat er ergens iets fout zit of zat.

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14-10 19:18

Stoney3K

Flatsehats!

pieturp schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:26:
Precies.

Alles (bijna alles) ná een wcd mag wel kroonsteentjes bevatten, alles ervóór absoluut niet. Dat wat vóór het wcd ligt noemen we "vaste installatie"; daar mag ook geen flexibele kabel (dus ook geen multi-kern dat in verlengkabels en lampsnoeren zit) worden gebruikt. Gebruik daar installatiedraad of (beter) YMvK voor in een gele of grijze PVC-buis en gebruik lasdoppen om kabels aan elkaar te koppelen in een lasdoos. (Dus niet in een wandcontactdoos)
Sterker nog, strikt genomen mag je oude draadkleuren (groen/rood/grijs) niet mengen met de nieuwe draadkleuren (bruin/blauw/groen-geel). In mijn flat zou dat dus betekenen dat ik AL mijn bedrading zou moeten vervangen, wat de woningbouw wat minder leuk zou vinden. :(

Wordt er trouwens voor lichtpunten een uitzondering gemaakt als het om kroonsteentjes gaat? 9 van de 10 lichtpunten die ik openschroef vanaf het plafond hebben een kroonsteentje aan het zwart/blauw hangen, als er een hanglamp (flexibele kabel) onder zit.

IIRC mag je trouwens XMVK niet in PVC buis gebruiken, wél los, bijvoorbeeld met zadels op de muur geschroefd. PVC-buis is bedoeld voor installatiedraad, dus ook geen UTP-kabels of andere signaalbekabeling. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 12-03-2010 19:43 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:39:
Dat je niet snapt wat er fout kan gaan is nou precies het grote probleem

Bekijk dit eens:

http://www.youtube.com/wa..._ESSUlpYM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5i7OGaTRYTQ

http://www.youtube.com/wa...kk0mm9m_c&feature=related

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

pieturp schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:20:
't Is dat die verdomde kroonsteentjes niet verboden zijn...
_/-\o_
1.5mm sollid copper core ftw!

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:40:
[...]
Wordt er trouwens voor lichtpunten een uitzondering gemaakt als het om kroonsteentjes gaat? 9 van de 10 lichtpunten die ik openschroef vanaf het plafond hebben een kroonsteentje aan het zwart/blauw hangen, als er een hanglamp (flexibele kabel) onder zit.
Ja dat klopt inderdaad! Maar of 't nou eigenlijk mag? Geen idee wat de regel hier nu precies zegt.
IIRC mag je trouwens XMVK niet in PVC buis gebruiken, wél los, bijvoorbeeld met zadels op de muur geschroefd. PVC-buis is bedoeld voor installatiedraad, dus ook geen UTP-kabels of andere signaalbekabeling. ;)
Hmmm, ik weet wel dat 't veel gebeurd bij XMVK. Ook multikabels (230V) door PVC zie ik wel. Het lijkt me eerlijk gezegd vreemd als 't niet zou mogen. Zou je die lelijke kabels nooit netjes en strak weg mogen werken |:(

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:40:
[...]

Sterker nog, strikt genomen mag je oude draadkleuren (groen/rood/grijs) niet mengen met de nieuwe draadkleuren (bruin/blauw/groen-geel). In mijn flat zou dat dus betekenen dat ik AL mijn bedrading zou moeten vervangen, wat de woningbouw wat minder leuk zou vinden. :(

Volgens mij had je bij het schrijven van je laatste alinea iets te veel gerookt 8)7
Kabel in buis is gewoon toegestaan
UTP helemaal, hoe denk je anders dat bekabening (in Nederland) door beton loopt ???

Tevens mag je best kroonsteentjes gebruiken als je ze maar gebruikt waarvoor ze bestemd zijn. DWZ:
- kroonsteentjes met schroefklem alleen voor massief of soepele draad icm adereindhulsjes.
- kroonsteentjes met schroef en apart plaatje onder de schroef voor massief en of soepel draad.

Om nog even terug te komen op de oude kleuren:

oude kleur - nieuwe kleur - funktie

Grijs - Geel/groen - Aarde
Zwart - Zwart - schakeldraad
Rood - Blauw - Nul
Groen - Bruin - Fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jbhc schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:42:
[...]

Volgens mij had je bij het schrijven van je laatste alinea iets te veel gerookt 8)7
Kabel in buis is gewoon toegestaan
UTP helemaal, hoe denk je anders dat bekabening (in Nederland) door beton loopt ???
Dan is het in ieder geval niet in één buis in combinatie met installatiedraad. Dat is ook de reden waarom er schotten in grote gootsystemen zoals K40 zitten.

Logisch ook, want een sluiting van een losse draad met een signaalkabel (UTP of coax) is veel waarschijnlijker dan twee omhulde kabels die sluiting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 19:35
Reptile209 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:56:
Adion: het mag dus ook niet met andere lampen. Als jij ergens in je huis kroonsteentjes kunt vinden bij je elektrische bedradingen, dan mag je de eigenaar van mij in zijn ballen schoppen.
Ik zou eens moeten kijken, ik heb er niet echt ervaring mee, maar voor zover ik weet is het uiteinde van de meeste armaturen 2 draadjes, en komen er uit het plafond ook gewoon 2 draadjes.
Om de armatuur te verbinden met de schakelaar lijkt het mij toch niet onlogisch dat er kroonsteentjes gebruikt worden?
Dus als je daar dan naast de bestaande verlichting ook je kerstverlichting aansluit zie ik niet in hoe het daardoor onveiliger word.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp

pieturp

gaffa!

jbhc schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:42:
Tevens mag je best kroonsteentjes gebruiken als je ze maar gebruikt waarvoor ze bestemd zijn. DWZ:
- kroonsteentjes met schroefklem alleen voor massief of soepele draad icm adereindhulsjes.
- kroonsteentjes met schroef en apart plaatje onder de schroef voor massief en of soepel draad.
*Thanks jbhc

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 130% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Mijn vader heeft wel eens aan de aarde draad gehangen.
Een of andere prutser, zoals TS ook zal zijn als hij door gaat, had een aarde draad als fase gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Om een klein beetje nuancering in het verhaal te brengen en even de wetten in een perspectief te zetten waardoor het wat begrijpbaarder wordt:

Allereerst over rommelen aan de installatie:
Doe dit alleen als er iemand bij staat die hier wel ervaring mee heeft en op de hoogte is. Dat hoeft echt niet persé een electrotechnisch specialist te zijn, maar je moet voorkomen dat je gaat hobbyen. Kroonsteentjes (fout gebruik), verkeerde kabel of andere foute oplossingen moet je gewoon voorkomen.
Zekeringen (zoals het woord ook al zegt) zorgen ervoor dat een systeem veilig te gebruiken is tot een bepaald "zeker" niveau. Daaronder kan er niks misgaan, daarboven is de installatie onberekenbaar (en daarmee onverzekerd). Foute aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat je aan die zekerheid gaat rommelen en gevaarlijke situaties gaat creëren.
Meterkasten zijn overigens in 9 van de 10 gevallen off-limits. Als je daar een fout maakt kan je dat echt je verzekering kosten. Probleem daarbij is (ook nog) dat je niet zomaar de juiste spullen bij de bouwmarkt kunt scoren, de brandweer/verzekering heeft dan meteen door dat er geprutst is.

Over lampen en kroonsteentjes:
Apparaten en lampen koop je in een bepaalde vorm die is getest en gegarandeerd door de fabrikant (bv. CE keurmerk). Alle normale "dagelijks gebruik" spullen hebben een stekker. Door de stekker kan bij een probleem de gebruiker de stekker eruit trekken en daarmee het gevaar limiteren. Daarnaast is de installatie (je stopcontacten) beschermt tegen dusdanige fouten dat er echt gevaar staat (overbelasting, constante kortsluiting & aardlek indien nodig)
Een lamp die je aan je plafond moet schroeven moet dan ook aan bepaalde eisen voldoen en heeft ook netjes de keurmerken die het nodig heeft. De lamp wordt eigenlijk ook altijd "aansluitklaar" geleverd, je hoeft zelf geen kabeltjes of kroonsteentjes te gebruiken, je kunt gewoon de draden uit je plafond aansluitpunt rechtstreeks op een punt aansluiten van de lamp.

Wat jij nu gaat doen is een aanpassing maken aan een getest/gegarandeerd apparaat zonder dat jij garant kunt staan voor de goede werking.

Het aanmaken van een stopcontact is goed te doen voor een amateur, vandaar dat in dit topic dat aangeraden wordt. Maar uiteindelijk ben jij zelf verantwoordelijk voor ALLES wat je doet. Of dat nu het aanpassen is van een apparaat of elektrische installatie in een gebouw.
Een monteur wordt beschermd door zijn opleiding, certificering en het bedrijf. Een fabrikant door certificeringen en keuringen. Jij door helemaal niks.

Moraal van het verhaal:
Alles met elektriciteit is gecontroleerd en gekeurd, aanpassingen moeten daarom binnen de normen gebeuren om het veilig te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door TheGhostInc op 13-03-2010 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
Reptile209 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 18:56:
Dat klopt, als je die WCD netjes volgens de regels aansluit op de bedrading naar de lamp. Dus geen kroonsteentjes, maar netjes met installatiedraad, pvc-pijp (als je enige afstand moet overbruggen), installatiedraad-koppelstukjes, stroom afsluiten tijdens installatie, enz. En dan mag daarna de stekker van je kerstlampjes in de nieuwe WCD :).

@ jou, kroonsteentjes zijn niet verboden o.i.d hoor , ik weet niet of jij het weet mar als jij een lamp koopt bij een winkel krijg jij er een kroonsteentje bij om die vast te maken aan de draden in jou centraaldoos

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:59:
[...]

Dan is het in ieder geval niet in één buis in combinatie met installatiedraad. Dat is ook de reden waarom er schotten in grote gootsystemen zoals K40 zitten.

Logisch ook, want een sluiting van een losse draad met een signaalkabel (UTP of coax) is veel waarschijnlijker dan twee omhulde kabels die sluiting maken.
meestal is utp/coax met installatiedraad erbij gewoon niet handig aangezien je dan storing kunt krijgen, daarom zitten die schotten erin

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TheGhostInc schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 09:04:
Het aanmaken van een stopcontact is goed te doen voor een amateur, vandaar dat in dit topic dat aangeraden wordt. Maar uiteindelijk ben jij zelf verantwoordelijk voor ALLES wat je doet. Of dat nu het aanpassen is van een apparaat of elektrische installatie in een gebouw.
Een monteur wordt beschermd door zijn opleiding, certificering en het bedrijf. Een fabrikant door certificeringen en keuringen. Jij door helemaal niks.

Moraal van het verhaal:
Alles met elektriciteit is gecontroleerd en gekeurd, aanpassingen moeten daarom binnen de normen gebeuren om het veilig te houden.
Een goeie opleiding en certificering staat trouwens niet garant voor het afleveren van goed werk. Toen ik in mijn nieuwe flat inverhuisde en voor de eerste keer de zekeringautomaten inschakelde, bleek dat de "monteur" de kap van de meterkast niet dicht had geschroefd, die rammelde dus gewoon los op de rails... |:(...

Als ik dat dus niet in de gaten had en niet eventjes vier kwartslagjes met een Leatherman maakte, had ik dit misschien niet eens kunnen typen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Stoney3K schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 12:20:
[...]

Een goeie opleiding en certificering staat trouwens niet garant voor het afleveren van goed werk. Toen ik in mijn nieuwe flat inverhuisde en voor de eerste keer de zekeringautomaten inschakelde, bleek dat de "monteur" de kap van de meterkast niet dicht had geschroefd, die rammelde dus gewoon los op de rails... |:(...
Alle waar naar zijn geld.
Het is niet alsof er in de woning nieuwbouw veel geld te verdienen valt voor installateurs. Dus voor een minimum aan geld kan een installateur een minimum aan tijd verspijkeren in een huis. Dit staat vaak garant voor een minimum aan aandacht en dus een minimum aan kwaliteit.

Iedereen wil tegenwoordig maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, zowel bedrijven als particulieren. Dit houd in dat je dus meer en meer knoeiwerk tegen komt, gewoon omdat het niks mag kosten. Treurig maar waar.

@TS:

De veiligste oplossing is om een installateur in te schakelen :)

Wat je zelf zou kunnen doen om de boel veilig aan te passen is op de plek waar de 2 draden het plavond uit komen een 2-voudige wcd te monteren. (een wcd heet in de volksmond een stopcontact) Vervolgens monteer je aan de bestaande lamp een snoer. Nu kun je beide lampen aansluiten en doe je verder geen "foute" dingen zoals het snoer van de kerstverlichting afknippen.

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 13-03-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jbhc schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:39:
[...]Wat je zelf zou kunnen doen om de boel veilig aan te passen is op de plek waar de 2 draden het plavond uit komen een 2-voudige wcd te monteren. (een wcd heet in de volksmond een stopcontact) Vervolgens monteer je aan de bestaande lamp een snoer. Nu kun je beide lampen aansluiten en doe je verder geen "foute" dingen zoals het snoer van de kerstverlichting afknippen.
Een geschakelde wandcontactdoos is ook toegestaan en in veel gevallen zelfs verrekte handig, bijvoorbeeld als je er eens een ander lampje (bv. spotje) op wil hangen. In bedrijfspanden zijn WCD's aan de lichtschakelaars achter het systeemplafond schering en inslag. :)

Vergeet alleen even niet op de contactdoos te zetten (plakkertje, schrijven met stift) dat ie door schakelaar X geschakeld wordt. Anders krijg je van die gekke momenten dat vrouw/vriendin wil stofzuigen, en ze 'ineens' geen stroom heeft! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tlpeter schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 08:30:
Mijn vader heeft wel eens aan de aarde draad gehangen.
Een of andere prutser, zoals TS ook zal zijn als hij door gaat, had een aarde draad als fase gebruikt.
Ja, en als dan ook nog iemand in dit topic gaat beweren dat in de oude kleuren de schakeldraad grijs (stond er echt een aantal berichten eerder!) of zwart was ...............

Edit: Ik zal dit vroeger wel hebben gehad bij mijn studie, maar ben het vergeten, in Begië was dit destijds correct. En om misverstanden te voorkomen, zwart was en is natuurlijk altijd en overal juist.

[ Voor 18% gewijzigd door Techneut op 13-03-2010 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 107% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb in mijn bericht even een correctie aangebracht, want ik was het aspect van andere landen met andere kleuren even vergeten. Ik kan me wel voorstellen dat dit destijds bij mensen die in de grensgebieden werkten wel eens tot levensgevaarlijke misverstanden kon leiden. Men heeft dan ook internationaal besloten om tenminste internationaal dezelfde kleuren groen/geel voor de aarddraad te nemen en blauw voor de nuldraad.
Verder klopt het gewoon dat tot en met eind jaren zestig in Nederland grijs gold voor aarddraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Engineer schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:24:
[...]

Als we opnieuw even Wikipedia: Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie erbij nemen, zien we dat dit in Belgie geheel waar is. En zwart is in Nederland ook de officiele schakeldraad kleur. Grijs bestaat in NL niet meer, maar volgens dat schema was grijs tot 1970 idd aarde. Hoewel ik dat in praktijk nog nooit gezien heb (maar ik zit dan ook niet elke dag tussen de installatiedraden ofzo).

Eerst de facts nazoeken voor je begint te beschuldiggen ;) Tevens zoals ik al eerder zei in dit topic, gewoon nooit geinstalleerde installatie koper aanraken. Het is niet nodig dus neem het risico ook gewoon niet :).
Grijs bestaat weer wel, neem maar een 5x2,5mm2 zit als derde fase sinds enkele jaren geen zwart/witte draad meer in maar een grijze. ;)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
idd , grijs zit gewoon in 5 aardige kabel hoor

bruin,blauw,groen/geel,zwart,grijs

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04

WouterG

Dit is geen ondertitel

Stoney3K schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:59:
[...]

Volgens de laatste uitgave van de NEN1010 mag je alles bij elkaar in 1 pijp trekken. Zijn uiteraard wel wat veiligheidseisen voor opgeschreven maar die heb ik hier niet bij de hand. Een UTP kabel mag in ieder geval gewoon bij de 230v draden.
Het liefst hou ik alles apart maar soms ontkom je er niet aan. En storingen heb ik daar nog nooit door veroorzaakt zien worden. De stromen die in huis installaties voorkomen zijn dusdanig laag dat dat geen problemen veroorzaakt.

Nog even voor de TS: Na een aanpassing van de installatie in een openbare ruimte dien je deze te laten keuren volgens de NEN3140.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterG op 14-03-2010 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dit is gewoon puur sensatie/bangmakerij. Bij het eerste filmpje is iemand aan een 'hot' installatie aan het klussen en de daaropvolgende klussen gaat allemaal om kV's :z .
ttiger schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 17:03:
Normaliter wel, maar dat is eenvoudig te controleren met een spanningzoeker of veel beter met een multimeter
En wat doe je als je opeens een spanning van rond de 100V meet terwijl de groep echt uit staat? (inductiespanning anyone?) Een spanningzoeker is icm het feit dat het licht eerst brandde en je daarna de groep hebt uitgezet gewoon veilig.
Tomcat schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:52:
Volgens de laatste uitgave van de NEN1010 mag je alles bij elkaar in 1 pijp trekken. Zijn uiteraard wel wat veiligheidseisen voor opgeschreven maar die heb ik hier niet bij de hand. Een UTP kabel mag in ieder geval gewoon bij de 230v draden.
Het liefst hou ik alles apart maar soms ontkom je er niet aan. En storingen heb ik daar nog nooit door veroorzaakt zien worden. De stromen die in huis installaties voorkomen zijn dusdanig laag dat dat geen problemen veroorzaakt.
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb verschillende keren Coax en/of UTP-draden in 230 leidingen getrokken en daar nog nooit storingen uit gehad. Bovendien liggen kabels in van die grotere kabelgoten vaak wel gescheiden maar veelal toch wel tegen elkaar aan. En ten derde is UTP dubbel geïsoleerd, dus er moet veel fout gaan wil je een schok krijgen (en zelfs dan zijn netwerkkaarten galvanisch gescheiden). Ook nu weer is een slecht aangelegde STP-installatie (niet geaard) het meest gevaarlijk. Coax is ook altijd geaard.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
LauPro schreef op zondag 14 maart 2010 @ 03:55:
[...]
Dit is gewoon puur sensatie/bangmakerij. Bij het eerste filmpje is iemand aan een 'hot' installatie aan het klussen en de daaropvolgende klussen gaat allemaal om kV's :z .
[...]
En wat doe je als je opeens een spanning van rond de 100V meet terwijl de groep echt uit staat? (inductiespanning anyone?) Een spanningzoeker is icm het feit dat het licht eerst brandde en je daarna de groep hebt uitgezet gewoon veilig.

[...]
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb verschillende keren Coax en/of UTP-draden in 230 leidingen getrokken en daar nog nooit storingen uit gehad. Bovendien liggen kabels in van die grotere kabelgoten vaak wel gescheiden maar veelal toch wel tegen elkaar aan. En ten derde is UTP dubbel geïsoleerd, dus er moet veel fout gaan wil je een schok krijgen (en zelfs dan zijn netwerkkaarten galvanisch gescheiden). Ook nu weer is een slecht aangelegde STP-installatie (niet geaard) het meest gevaarlijk. Coax is ook altijd geaard.
juist, meestal in bedrijven enzo ligt alles gescheiden in kabelgoten maar je mag het gewoon bij elkaar inhebben

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
[quote]LauPro schreef op zondag 14 maart 2010 @ 03:55:
[...]
[...]

Idd bangmakerij, misschien dat TS dan gaat nadenken wat er kan gebeuren als hij het fout doet.
Die kans is aanwezig.

Ikzelf heb wel eens aan 380 gehangen door dat een anders maling had aan een groot label aan een kast die ook nog eens op slot zat (volgens de regels)

Ik had gemeten of alles spanningsloos was, pak mijn spullen en klim mijn trappetje weer op en pak toevallig twee fasen tegelijk vast.
Mijn geluk is geweest dat ik van de trap af viel ander had ik dit niet meer kunnen typen.

De gene die de spanning er weer op had gezet heeft bewust het slot open geknipt en de spanning er weer opgezet.

Ik weet wat ik doe en heb geluk gehad, TS weet niet wat hij doet en kan pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
tlpeter schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:18:
[quote]LauPro schreef op zondag 14 maart 2010 @ 03:55:
[...]
......De gene die de spanning er weer op had gezet heeft bewust het slot open geknipt en de spanning er weer opgezet......
Opengeknipt? Letterlijk met zoiets als een betonschaar of zoiets, terwijl jij (volgens de werk-veiligheidsvoorschriften) er een persoonlijk hangslot op had gezet waar alleen jij de sleutel had?
Ik ken meer dan één bedrijf waar zo'n persoon opstaande voet ontslag zou hebben gekregen, plus een strafproces aan z'n broek wegens poging tot doodslag. Spoorde die man wel helemaal? Iedereen weet toch waar zo'n slot toe dient? Ik vind zoiets verbijsterend! Letterlijk geen enkel excuus voor te bedenken.
Pagina: 1