Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik ben sinds gisteren in bezit van 2 WD20EARS Sata schijven (Western Digital 2TB).
Wil deze in een RAID1 configuratie zetten voor mijn data.

Zo gezegd zo gedaan en alles is prima verlopen. Ik boot naar Windows (Vista Ultimate x64 SP2) en ook daar word alles prima herkend.
400 GB aan data overgepompt van mijn oude array en ook dat is prima verlopen (Vlekkeloos gegaan, performance was ook on-par).

Een uur of wat later was de array echter opeens niet meer te benaderen met als gevolg dat het systeem compleet vast leek te lopen.
Vervolgens dus maar besloten om het systeem een harde reboot te geven en na een ontzettend lange bootup time zei de Intel Storage Manager in Windows dat de array opnieuw geverifieerd moest worden. (Zoals vaker met een crash het geval is).

Ik wist dat dit vast wel ff zou gaan duren op een 2TB array, dus ben ik naar mijn werk gegaan..
Ik kom zojuist terug en wat blijkt nu... de verificatie hangt al sinds gisteravond 10 uur op 4%.

De array was overigens ook gewoon weer te benaderen...totdat ik na wat rond browsen op de schijf ineens weer merkte dat de zaak langzaamaan vast liep. Iets is er dus niet in de haak.
De vorige array was ook van WD en bestond uit 2, 750GB Raid Edition 2 schijven. Deze heeft echt 2 jaar lang vlekkeloos gedraaid. (In de eerste 2 maanden misschien 2 x verification gehad maar dat is echt alles).

Nu dacht ik dus dat Intel Storage Management Console of Windows misschien moeite had met de grootte van de schijven?
Ik zie dat ik nog op versie 7.8 draai van de Storage Controller Console, terwijl momenteel de laatst beschikbare versie 8.9 is.
Als ik deze echter probeer te installeren crashed het systeem echt hard tijdens de installatie gevolgd door een reboot echter lijkt de installatie dan wel gelukt te zijn. (IMSM geeft aan dat hij versie 8.9 is nu).

Nu zit ik in windows en heb 1 van de schijven losgetrokken zodat de array 'Degraded' is en de boot time weer normaal is.

Zodra als ik nu de tweede schijf weer aansluit (voor een rebuild) word het systeem weer ontiechelijk langzaam tijdens de bootup. (echt 30 minuten ofzo).
En als ik dan eenmaal in windows zit, reageert er nauwelijks een applicatie (Ook Intel Storage Manager geeft niet altijd een melding).

Wellicht heeft iemand hier kennis of ervaring van bepaalde compatibiliteitsproblemen met schijven van deze grootte's? (Waarvan de symptomen overeen stemmen met de mijne).

[ Voor 15% gewijzigd door Da_maniaC op 12-03-2010 16:07 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Update:
Inmiddels heb ik alle Chipset/storage controller drivers ge-update en een BIOS update gedaan.
BIOS updates doe ik het liefst zo min mogelijk.... maar de laatst beschikbare voor mijn bord (Maximus Formula) gaf al aan dat de update om de Intel RAID Option ROM ging.

Ik zit nu in Windows met beide schijven aangesloten en tot nog toe is het systeem nog niet vastgelopen.
De rebuild is gestart, maar hier schrok ik toch wel van :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/djthesp/PC/rebuild.jpg

Zucht.... (Deelt in gedachten door 24 voor aantal dagen).

Wel belachelijk lang voor een RAID1 array... ik snap dat 2 x 2TB niet klein is... maar goed. :)

[Edit]
Problem solved.... ik heb de array opgeheven en er kwam meteen een SMART failure binnen voor 1 van de drives.
DOA....great. :/

[ Voor 9% gewijzigd door Da_maniaC op 12-03-2010 19:47 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!