[MacOS9] Resolutie instellen

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Bij mijn collega is MacOS9 computer aangekomen. Omdat ik pure Windows gebruiker ben, heb ik geen ervaring mee met Apple.
De kast is zo'n G4 model, met rondere vormen, en een ronde speaker te zien aan voorkant.

Er is non-Apple monitor via VGA aangesloten. Dat is Dell 2001FP.
Bij de poging om resolutie omhoog te halen naar 1600x1200 blijkt dat settings blijven staan op maximaal 1024x768. Ik heb nog niet gevonden om type monitor te veranderen zodat resolutie hoger kan.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik als noob 1600x1200 kan kiezen? :)
Kan iemand misschien stap voor stap check doen zodat hogere resolutie mogelijk is?

Detail update: G4 heeft alleen VGA en ADC poort. Geen DVI.
Moet ik maar ADC->DVI converter nemen?

[ Voor 7% gewijzigd door MrDummy op 12-03-2010 14:09 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Jammer dat er nog geen antwoord is op de meest eenvoudige vraag.
De vraag is óók of het wel mogelijk is, zoja, hoe gaat het dan?

Dank u wel.

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 12:07
3 tips:

- Grammatica
- Informatie
- Google

• devhouse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-12-2021
2e resultaat op google:
mac osx increase max resolution

Antwoord: nee

[ Voor 36% gewijzigd door devhouse op 14-03-2010 13:56 ]

Verwijderd

wat een flutreacties weer...

http://support.euro.dell....itors/2001fp/EN/specs.htm
Highest preset resolution 1600 x 1200 at 60 Hz
5e google-hit:
http://macosx.com/forums/...74-change-resolution.html

andtwoord: ja, met een omweg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 13:59 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het een G4 is dan zit er vast een niet al te recente videokaart in (ATI Rage?). Ik denk dat je meer kans hebt om deze resolutie zonder problemen te halen met een ADC-DVI converter. Al kan VGA in principe zonder problemen draaien op 1600x1200, maar op zo'n oude kaart weet ik het niet...

En mensen, het gaat hier om OS 9 en niet OS X. Dus zaken als SwitchResX etc. hebben dan geen nut.

[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 14-03-2010 16:18 ]

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08-2025
Zou je geen mac os x op die G4 installeren. OS 9 is gewoon niet echt meer bruikbaar

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
ja inderdaad, probeer de orginele installatie cd's van de G4 te bemachtigen. of anders een powerPC versie van 10.4.11(al denk ik dat je hier pas gaat komen mbv software updates)

Interpolis, glashelder!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik moet jullie inderdaad teleurstellen dat de gekochte G4 (niet ik, maar mijn collega die al zo vaak met winhoos werkt ineens apple erbij wil halen) over oude MacOS 9, Illustrator 10, enz... beschikt.
MacOSX zal dus voorlopig niet inzitten.

De antwoorden hier hebben dus geen nut. Dank u wel, Apple. Weet ik ook weer waarom ik Apple haat :)

De makkelijkste oplossing is inderdaad ADC-DVI adapter bij halen, dan wordt resolutie vanzelf overgenomen en moet ie wel 1600x1200 weergeven.

Wat is ADC toch een rare uitvinding... Is dat de verkooppraatje om te zorgen dat je Apple scherm moet kopen om hoge resolutie te kunnen gebruiken?
Ik weet nog van vroeger dat Apple monitoren niet eens over instelknopjes beschikken. Je moet over Apple beschikken om ze te kunnen instellen via software. Daardoor worden monitoren dus snel waardeloos zonder Apple.

[ Voor 14% gewijzigd door MrDummy op 15-03-2010 13:48 ]

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 15:03
@ MrDummy,

Ik vind je reactie erg vreemd. Ten eerste: je mag best even bedanken voor alle antwoorden die je hebt gekregen (die je overigens grotendeels zelf had kunnen opzoeken). Ten tweede: je haat Apple maar ik geloof niet dat je er veel ervaring mee hebt? Hoe kan je iets haten als je er niet eens een beetje in verdiept hebt?

Maar ik kan me er in vergissen hoor, dat je er nooit echt mee gewerkt hebt.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 18:20
MrDummy schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:43:
Ik moet jullie inderdaad teleurstellen dat de gekochte G4 (niet ik, maar mijn collega die al zo vaak met winhoos werkt ineens apple erbij wil halen) over oude MacOS 9, Illustrator 10, enz... beschikt.
MacOSX zal dus voorlopig niet inzitten.

De antwoorden hier hebben dus geen nut. Dank u wel, Apple. Weet ik ook weer waarom ik Apple haat :)

De makkelijkste oplossing is inderdaad ADC-DVI adapter bij halen, dan wordt resolutie vanzelf overgenomen en moet ie wel 1600x1200 weergeven.

Wat is ADC toch een rare uitvinding... Is dat de verkooppraatje om te zorgen dat je Apple scherm moet kopen om hoge resolutie te kunnen gebruiken?
Ik weet nog van vroeger dat Apple monitoren niet eens over instelknopjes beschikken. Je moet over Apple beschikken om ze te kunnen instellen via software. Daardoor worden monitoren dus snel waardeloos zonder Apple.
Met Volkan, daarnaast moet je even denken in de tijdgeest; Toen waren er nog nauwelijks (cq geen :?) monitoren met die resolutie en was het misschien wel een stuk prettiger dat je als gebruiker niets hoefde in te stellen aan je monitor en dat je OS dat allemaal deed.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MrDummy schreef op maandag 15 maart 2010 @ 13:43:
Dat was juist het mooie van ADC, alles werd op een elegante manier geregeld (al gebeurt dat nu ook nog wel met DVI op de Cinema Displays) en ADC leverde zowel analoog+digitaal beeldsignaal, voeding en USB. Met andere woorden, je scherm was met 1 enkele kabel voorzien van beeld, stroom en een USB hub.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zullen we weer ontopic gaan?

Welke versie van Mac OS 9 draait er precies en wat voor Power Mac G4 is het precies? Van de spaarzame informatie die je geeft lijkt het me minimaal een Power Mac G4 (Gigabit Ethernet) te zijn. Daar zit minimaal een ATI Rage 128 Pro en deze zou maximaal 1600x1200 op de VGA moeten aankunnen. Dat is dan wel weer afhankelijk van de ingestelde refreshrate en colordepth. Als je naar Control Panels > Monitors op hoeveel kleuren staat deze ingesteld? En staat "Show" op "Recommended"?

Als laatste redmiddel zou je SwitchRes2 (en dus niet SwitchResX) kunnen proberen. Voorheen was dit shareware, maar de ontwikkelaar heeft deze oude versie vrijgegeven.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik zal even natrekken bij de collega als ik langs kom. Dan schrijf ik type nummer op en hoop dan drivers op te zoeken in Apple Systeem gedeelte.

En ja, je kan 21 inch Apple scherm op aansluiten en die is inderdaad 1600x1200...
Die tool zal ik meteen gebruiken, kan goed van pas komen.

Wordt vervolgd :)

[ Voor 10% gewijzigd door MrDummy op 15-03-2010 23:41 ]

Pagina: 1