Dolby true HD voor in HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Beste allemaal,

ik heb afgelopen week mijn nieuwe HTPC in elkaar geknutseld, en dit is hem geworden:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1257268089.jpeg
De verdere inhoud:

ASUS P6T SE
Intel i7 920
3X 2GB OCZ Gold 1333Mhz
Samsung Spinpoint F1 750GB
ASUS Bluray driver
Anysee E30C plus combo
Coolermaster 650 extreme Pro
Ati HD4890, 1GB

De vraag is het volgende:

Ik wil graag dolby true HD luisteren tijdens het afspelen van bluray films. Dolby true HD en DTS HD kunnen alleen via HDMI verstuurd worden.
De videokaart die ik nu heb, de 4890, komt in mijn gamepc te hangen, en wil ik eigelijk een HD5770 1GB in mijn HTPC bouwen. Deze heeft HDMI, en kan dolby tueHD geluid via HDMI versturen naar de receiver.

Mijn vraag is alleen hoe de kwaliteit is tov een dure geluidskaart zoals de ASUS Xonar HDAV1.3 die HDMI heeft. Het geluid is uit eindelijk digitaal, en wordt pas door de receiver gedecodeert. Maakt het verschil denken jullie? De oplossing van de HD5770 is verreweg de goedkoopste oplossing.

Graag wat suggesties..

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Mijn vraag is alleen hoe de kwaliteit is tov een dure geluidskaart zoals de ASUS Xonar HDAV1.3 die HDMI heeft. Het geluid is uit eindelijk digitaal, en wordt pas door de receiver gedecodeerD. Maakt het verschil denken jullie?
Je geeft het antwoord zelf al, geen enkel verschil. De bitstroom naar de receiver is identiek.

Maar welke audio-setup heb je? Want met die HD4890 kan je audio als LPCM (tot 7.1) versturen.
LPCM en DolbyTrueHD eenmaal gedecodeerd/uitgepakt zijn identiek. Het enige verschil bij Blu Ray Discs (door de encryptie beveiligingen) is dat bij het sturen van TrueHD als LPCM er een downsampling gebeurt (wegens het ontbreken van een Protected Audio Path in je systeem): 24bit naar 16bit en van 96kHz naar 48Khz. Verschillen horen in samplefrequentie lijkt me straf, verschil tussen 16bit en 24bit kan je horen maar is afhankelijk van je audio-setup en je oren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
petillan schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:02:
[...]

Je geeft het antwoord zelf al, geen enkel verschil. De bitstroom naar de receiver is identiek.

Maar welke audio-setup heb je? Want met die HD4890 kan je audio als LPCM (tot 7.1) versturen.
LPCM en DolbyTrueHD eenmaal gedecodeerd/uitgepakt zijn identiek. Het enige verschil bij Blu Ray Discs (door de encryptie beveiligingen) is dat bij het sturen van TrueHD als LPCM er een downsampling gebeurt (wegens het ontbreken van een Protected Audio Path in je systeem): 24bit naar 16bit en van 96kHz naar 48Khz. Verschillen horen in samplefrequentie lijkt me straf, verschil tussen 16bit en 24bit kan je horen maar is afhankelijk van je audio-setup en je oren!
Bedankt voor je reactie..

Ik dacht eigelijk al dat het niks zou schelen doordat het digitaal is. Dat is in ieder geval een opluchting.

Ik hb mijn nieuwe audio apperatuur nog niet, maar waarscheinlijk wordt het:

Marantz SR6004 met een 5.0 of 5.1 setup van Monitor Audio.

Als ik het geluid via LPCM verstuur, dan heb ik een 5.1 geluidskaart nodig dus? en die sluit ik aan op de line-in van de receiver? Werkt dat met zo'n geluidskaart:

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/library/media/1033/windowsxp/images/using/mce/expert/sound_sound_card.jpg

Het geluid is dan toch weer anoloog? In dat geval moet ik alsnog veel geld uitgeven aan een goede geluidskaart, ofniet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
LPCM is digitaal en kan je met je HD4890 doorsturen via de bijgeleverde dvi -> hdmi dongle. Wel niet vergeten de ATI HD audio drivers te installeren (zit dacht ik vanaf nu steeds bij het catalyst pack) en in je configuratiescherm bij audio apparaten ATI HDMI output te selecteren. Dus pc ----- HDMI ----> receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
petillan schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:27:
LPCM is digitaal en kan je met je HD4890 doorsturen via de bijgeleverde dvi -> hdmi dongle. Wel niet vergeten de ATI HD audio drivers te installeren (zit dacht ik vanaf nu steeds bij het catalyst pack) en in je configuratiescherm bij audio apparaten ATI HDMI output te selecteren. Dus pc ----- HDMI ----> receiver
Dank voor je reactie.

Ik heb inderdaad zo'n converter van DVI naar HDMI. Ik kan die dus gewoon gebruiken, en dolby true HD versturen naar mijn receiver? Dat is dikke prima.. Dat scheelt weer. Kan ik voor in mijn gamepc mooi een dikke 5850 kopen, en zo heb ik in mijn HTPC ook een dikke kaart. Ik game er namelijk ook op.

De receiver ziet het dus ook daadwerkelijk als doly trueHD trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
HD4890 ---- HDMI ----> receiver | lcd op de receiver zal LPCM tonen, HD4890 heeft geen PAP.
HD5xxx ---- HDMI ----> receiver | moet je zien dat de software speler kan bitstreamen (voor blu ray discs -> powerdvd of TMT, voor blu ray rips is de ffdshow audio decoder ok), dan zal er TrueHD op de receiver verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door petillan op 12-03-2010 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mooi spul, maar mag ik vragen waarom je een i7 920 als htpc wil gebruiken? Die dingen worden behoorlijk warm, waardoor je weer lawaaiiger koeling nodig hebt, meer power trekt, etc.
Hetzelfde geldt voor die HD5770. Een HD5450 doet precies hetzelfde qua htpc toepassing, maar scheelt in verbruik, warmte en is passief gekoeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
Waarschijnlijk omdat hij er ook op wilt gamen, maar dacht eerst dat die htpc ook zijn gamepc was. Vraag me dan af wat er dan allemaal in die gamepc zit ^^.

Nuja lijkt me wel een zeer luidruchtig systeem voor in de woonkamer.
Een i5 voor in de htpc in combi met een HD5770 lijkt me toch ook al zéér ok voor te gamen als je daarbuiten nog een gamepc hebt. Wie weet kan je een i5 passief koelen met een groot koelblok en enkele 120mm papst fans in de behuizing, met zo een case moet je toch een degelijke airflow kunnen genereren niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

En zelfs al je er op wil gamen, dan zijn lichtere CPU's ook ruim voldoende om die 5770 van voldoende data te voorzien.
Pagina: 1