Keuze speakers voor audiosysteem

Pagina: 1
Acties:

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik zit met een probleempje wat speakerkeuze/samenstelling met onderstaand audio systeem (voor mijn opa):

RX-497 Yamaha Receiver
CDX-497 Yamaha CD-speler
DVD-S663 Yamaha DVD-speler
W600R TEAC Cassettedeck

Probleem is dat ik niet precies weet wat voor speakers ik hier het beste bij kan doen aangezien ik zelf niet een echte audiofiel ben. Ik heb wel wat met home cinema systemen, maar de eisen zijn toch net even anders heb ik het idee.

Momenteel heeft hij Bose Acoustimass 3-II speakers met een Luxman set uit 1994-1995 ongeveer (4.1 set). Ikzelf heb zitten denken om de Bose Acoustimass 5-III (4.1) speakers te nemen, maar ik denk dat deze zwaar overpriced (€575) zijn en ook alweer wat verouderd (2004). Voor dat geld moet je denk ik betere speakers kunnen krijgen.

Ander idee dat ik had is om de Harman/Kardon HKTS 7 (of 11, maar heeft beetje te grote subwoofer) aan het setje toe te voegen. Enkel zit ik dan met het feit dat er een andere receiver moet komen, ik zat dan te denken aan de Yamaha RX-V465 (5.1). Maar dan zit ik met het feit dat dit weer niet een echte audio receiver is maar meer home cinema. Of maakt dit niet zoveel uit?

Alle suggesties zijn welkom. Zelf denk ik dat de laatste suggestie het beste is, maar ik weet niet of de muziekkwaliteit van zo'n setje wel goed is. Het gaat namelijk hoofdzakelijk om goede muziekkwaliteit.

Edit:
Budget is €1300,-/€1400,- voor de complete set (Receiver+DVD+CD+Cassette)

[ Voor 2% gewijzigd door Rob1106 op 13-03-2010 16:13 . Reden: Update ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35
als muzikaliteit het belangrijkste is, waarom denk je dan uberhaubt aan een 5.1 set?
heeft hij die componenten al?

hij heeft nu Luxman, wat best goed aangeschreven staat. Selecteer dus een fatsoenlijke stereo set, ipv surround!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:14
Ik kan opzich best begrijpen dat iemand ook wel surround wil als die een film zit te kijken. Klinkt misschien simpel maar kijk vooral naar receivers met goede stereoweergave met als extra dat deze surround heeft. Ik vind zelf dat Marantz wel een goede stereoweergave heeft maar dat is heel persoonlijk.Toch zijn er niet veel receivers die een hele goede stereoweergave hebben. Als het niet perse nodig is dan zou ik ook eerder een stereoreceiver kopen anders zul je toch ergens consessies moeten doen.

__/`\__/`\__

• Rob1106
Hij heeft nog geen componenten staan. De Luxman set zal compleet worden vervangen, dus zal ik inderdaad voor een stereo-set gaan. Muziek is namelijk de belangrijkste factor voor mij opa, films kijkt hij wel maar niet echt veel. Ik denk dat ik dan bij de stereo-set blijf zoals genoemd, tenzij iemand anders een betere suggestie heeft voor dat bedrag natuurlijk (+/- €950,- voor de componenten).

Enig punt waar ik dan mee zit zijn de speakers. De speakers moeten namelijk niet al te groot zijn, een maatje groter dan bijvoorbeeld de speakers van de HKTS11 kan nog wel. Maar veel groter moeten ze niet worden.

Het totale budget is een eurootje of €1300,- / - €1400,-. De set zoals hierboven omschreven kost +/- €950,-. Dat betekent dat ik, indien ik deze set neem, nog ongeveer €400,- kan besteden aan de speakers.

Optie Marantz 5.1 set:
De Marantz 5.1 wil ik ook niet gelijk wegstrepen moet ik zeggen. Als deze echt een goede stereo weergave heeft dan wil ik deze optie ook open laten. Zat te denken aan: (kosten totaal = +/- €1050,-):
SR5004 receiver
DV4003 DVD speler
CD5003 CD-speler
TEAC Cassettedeck zoals in startpost genoemd

Optie speakers 5.1 set:
Misschien in combinatie met Harman/Kardon HKTS7 (eventueel 11 indien grotere bass ok is) en anders de Infinity Beta HCS speakers van €375,-

Optie speakers Stereo-set:
Focal Chorus 705V (x4)

[ Voor 41% gewijzigd door Rob1106 op 13-03-2010 11:17 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• Mistacal
Ik dan zelf een mooi stereoversterker pakken en geen 5.1 Neem bij voorbeeld een Denon DRA-500 of misschien wel een 700. Dan houd je die 400 euro over voor een paar mooi zuilspeakers. Deze bijvoorbeeld

Als er bijna geen films worden gekeken dan zou ik hier gewoon geld aan besteden. Voor dat geld krijg je qua stereo een veel betere set.

Een HKT-S 7 of 11 gaat echt niet zo mooi klinken in stereo als een paar zuilen. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken en je opa maar eens vragen wat hij belangrijker vind. Muziek of Surround.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistacal op 13-03-2010 11:25 ]

__/`\__/`\__

• Rob1106
Ik weet dat de HKts7/11 ngeen perfecte speakers zijn voor muziek. Maar het punt is dat mijn opa in elk geval geen zuilen wilt hebben maar meer iets in de formaten die ik zojuist heb genoemd. Het formaat van de Focal Chorus is denk ik het mooiste. Veel groter moet het niet worden.

Mijn doel is dus om een zo goed mogelijk geluid te krijgen met niet al te grote speakers. De speakers zullen namelijk opgehangen moeten worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Rob1106 op 13-03-2010 11:38 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00

lier

MikroTik nerd

Er is maar een manier om iets uit te zoeken...ga lekker met je opa naar een audio speciaal zaak en leg daar je wensen en eisen voor.

Wat ik trouwens mis...waarom een nieuwe set ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mistacal
Dan een paar mooi boekplankspeakers met een subje :)

__/`\__/`\__

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35
bij een stel mooie boekenkast speakers heb je helemaal geen sub nodig.

en voor de rest heb je het continue over "denk ik"....
aannames zijn echt waardeloos, ga eens met je opa op pad, en maak er een gezellige dag van!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00

lier

MikroTik nerd

107mb schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:20:
Ondanks dat je in het algemeen gelijk hebt, denk ik dat mooie boekenkast speakers tegen de muur hangen killing is voor een redelijke basweergave. Daarom zou je specifiek naar speakers voor aan de muur of voor speakers in combi met een sub moeten (of kunnen) kijken.

@TS: Is het echt geen optie om kleine speakers op mooie standaarden te kopen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

lier schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:26:
[...]

Ondanks dat je in het algemeen gelijk hebt, denk ik dat mooie boekenkast speakers tegen de muur hangen killing is voor een redelijke basweergave. Daarom zou je specifiek naar speakers voor aan de muur of voor speakers in combi met een sub moeten (of kunnen) kijken.

Dat neemt net zoveel ruimte in als een zuil en is naar mijn mening lelijker.

Overigens kan je kleine speakers best wel op een beugeltje aan de muur hangen. een B&W DM303'tje gaat prima werken bijvoorbeeld, als-ie maar wel een paar cm van de achtermuur af hangt. Het is geen ultra hifi, het is niet catagorie 'lucht tussen de instrumenten', maar het werkt wel.

Ik weet overigens nog steeds niet waarom er een nieuwe set moet komen. De set die er is, lijkt me eigenlijk gewoon prima voldoen. Ik vind een Bose 301 niet perse een hele mooie speaker (heb ze zelf ook gehad, versie 3), maar zit netjes tegen de muur aan en klinkt niet heel vervelend (de II misschien een beetje bassig).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rob1106
107mb schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 13:20:

en voor de rest heb je het continue over "denk ik"....
aannames zijn echt waardeloos, ga eens met je opa op pad, en maak er een gezellige dag van!
Als ik alles al wist dan had ik dit topic niet geopend ;). Maar we zijn al op pad geweest en gaan zeker nog een keer. Ik wil alleen vantevoren even goed de opties doornemen.
lier schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:26:
[...]
*knip*
Dat is geen optie, de speakers hangen nu ook al en dit moet zo blijven.
JvS schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:38:
[...]
*knip*
Ik weet overigens nog steeds niet waarom er een nieuwe set moet komen. De set die er is, lijkt me eigenlijk gewoon prima voldoen. Ik vind een Bose 301 niet perse een hele mooie speaker (heb ze zelf ook gehad, versie 3), maar zit netjes tegen de muur aan en klinkt niet heel vervelend (de II misschien een beetje bassig).
De tuner doet al een tijdje erg raar en de cassettedeck heeft het al begeven. Verder wilt hij zelf graag een nieuwe set, dus wie ben ik om hem van gedachte te veranderen.

Ik ga me nu verder richten op speakers voor een stereo-installatie en niet voor een 5.1 installatie. Dit omdat hij amper films kijkt en wel heel veel muziek luistert. Nu moet ik alleen nog een winkel vinden waar ze dus wel kleine speakers hebben staan. Bij een grote audio-speciaalzaak in amsterdam stond de verkoper me aan te kijken alsof hij water zag branden toen ik er naar vroeg.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou aanraden om die speakers lekker te laten hangen en nieuwe apparatuur te kopen. Dan is je grootste kopzorg weg en kan je gewoon een nette set kopen.

Tenzij je opa niet meer tevreden is over die speakers.

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 13-03-2010 16:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:38:
[...]

Dat neemt net zoveel ruimte in als een zuil en is naar mijn mening lelijker.
En ik vind dat juist weer mooier ;). Kwestie van smaak dus. Neemt wel net zoveel ruimte in inderdaad, maar minder opzichtig.
Pagina: 1