Multicast met NAT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263906

Topicstarter
Dag iedereen,
zoals sommigen in een vorig topic misschien al gelezen hebben ben ik bezig met een project dat een multicast videostream over een (geimproviseerd) ISP netwerk verzendt. Momenteel werkt alles zoals het zou moeten, maar ik zit nog met een groot probleem. Aan de "consument" zijde mag de home gateway natuurlijk niet opgenomen worden in het ISP netwerk, waardoor ik moet werken met een NAT. Ik heb geprobeerd dit in te stellen via iptables, en dit werkt voor een unicaststream, maar voor multicast werkt het niet..
Streamen doe ik via VLC, alle systemen draaien op debian. Aan het routing protocol scheelt niets, want zonder de NAT werkt alles perfect.
Zelf heb ik al op vele forum's ook veel opgezocht, en ook al vaak dezelfde vraag terug gevonden, maar een antwoord wordt nergens gegeven.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Wat bedoel je met '(geimproviseerd) ISP netwerk' ?
Aan de "consument" zijde mag de home gateway natuurlijk niet opgenomen worden in het ISP netwerk, waardoor ik moet werken met een NAT
Maar waarom zou je willen multicasten in een NAT netwerkje? De meeste IPTV providers hebben niet voor niets een apart multicastnetwerk. Wat voor CPE heb je in je setup? Meestal kun je gewoon een apart poortje toewijzen aan een apart vlan. Je maakt gewoon 1 multicastvlan waar je al je tvmeuk in drukt.

Daarnaast zou ik nieteens aanraden om multicast in een consumernetwerk te gebruiken. De gemiddelde consumentenrouter met wifi gaat al op z'n bek bij multicasttraffic (wifi valt weg, en vergelijkbare ellende).

[offtopic]Je hebt dus al een groot deel van je setup draaiend? Ik ben bezig met een vergelijkbaar iets, en zoek eigenlijk nog suggesties voor goede unicast -> multicast conversie (en andersom)
Bij voorkeur niet met vlc, voor 1 kanaal kan dat eventueel wel, maar niet als je 20-30 kanalen wilt trancoden.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 12-03-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
(Geimproviseerd) isp netwerk is misschien niet de beste benaming, maar ik heb hier dus een netwerk met 6 routers --> R1 kan naar R6 gaan via R1-R2-R3-R4-R6 of via R1-R2-R5-R6. Op alle routers (hier computers met Debian en XORP) draait OSPF als routing protocol. Daarboven draait PIM-SM voor multicast. Dit bedoel ik met geimproviseerd. Maar eigenlijk doet dit nergens toe.

Ik wil graag die multicast via NAT werkende krijgen omdat zo dan alles in 1 netwerk zit. Mijn globale opdracht is eigenlijk om QOS te implementeren over een werkend multicast netwerk.
Als je natuurlijk andere ideeën hebt hoe dit beter opgelost zou kunnen worden. Maar multicast en unicast moeten in hetzelfde netwerk zitten, aangezien ik later ook nog video on demand moet implementeren ook.

[offtopic]ja, het grootste deel werkt al, juist aan de home gateway moet nog wat getimmerd worden, maar daarnaar is het onderzoek volop bezig. Qua suggesties kan ik jou niet direct helpen, hoe bedoel je een unicast->multicast conversie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je in de backbone QoS moet implementeren, is een werkende NAT setup maken toch helemaal niet relevant? (Out of scope?)

Anyways, ik neem aan dat je niet PIM-SM door de NAT-box wilt doen, maar wil je dat de NAT-bos de IGMP join doet, en je vervolgens je video-end-node een IGMP join richting de NAT-doos doet, of wil je door de NAT-box heen een IGMP join doen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is de bedoeling om door de NAT een IGMP join te verzenden, aan de NAT komen er verschillende computers te hangen, die moeten dan allemaal apart kunnen joinen in de multicaststream en/of allemaal een VOD starten. Nu heb ik een RFC gevonden die hierover handelt (RFC 4605 - IGMP proxy). Deze ga ik vanavond eens lezen en hopelijk graak ik van daaruit wat verder.