CPU Fanspeed reguleren op Gigabyte GA-770TA-UD3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021
MedeTweakers,

Mijn nieuwe systeem draait als een zonnetje:

Gigabyte GA-770TA-UD3
AMD Phenom II X4 955 BE
Scythe Mugen 2 Rev. B CPU Cooler

en andere leuke componentjes die ook in mijn inventaris staan...

Maar ik heb 1 probleempje.

In de BIOS heb ik ingesteld dat de Speed van mijn CPU slim moet worden bepaald, dus geen fixed snelheid.
Dit omdat mijn koeler ook bij lagere fanspeeds mijn CPU zonder moeite moet kunnen koelen.

Deze instelling ging tijdens de eerste sessie met een volledig ingestelde pc ook gepaard met het gewenste effect: De Fan van de Scythe draaide op ongeveer 500RPM.

Echter de dag later en nu met regelmaat lijkt de prik die de fan krijgt niet genoeg om hem op deze laagste snelheid te laten draaien; de fan valt stil en de BIOS vertelt dat natuurlijk aan mij via het speakertje: PIEEEEEEEEEEP.

Als ik de fan een klein beetje help komt hij vaak weer in het ritme en doet hij weer een halfuur draaien op de lage RPM.

Ik denk zelf dat het moederbord de prik stuurt naar de fan die gebaseerd is op de stock cooler die meekwam met de CPU, echter ik heb de Scythe Mugen die een veel grotere fan heeft. Mogelijk krijgt hij die moeilijker in beweging.

Omdat mijn combi MB, CPU en Cooler veelgebruikt is vroeg ik me af of anderen dit ook hebben meegemaakt en of er een oplossing voor is....

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:06
mja ik heb hetzelfde probleem met m'n 790x-ud3p... Heb dan maar fanspeed de klus laten klaren, die stuurt m'n 120 aan met 800rpm aan idle temps.

Wat ook iets hielp (maar ik heb liever de hele fancontrole in de hand, daarom gebruik ik speedfan) is de fancontroller in de bios ipv. op "auto" (kiest ie zelf tussen pwm of 3pin) zelf op PWM te zetten.

Wat je zou kunnen proberen is een andere fan plaatsen, eentje die aan 12v minder toeren draait (dus normaal gezien minder prik nodig heeft om op te starten)

[ Voor 25% gewijzigd door jastas op 12-03-2010 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Nog even over PWM en 4pin....

Mijn cpu fan zit alleen met 4pin op het moederbord op de CPU_FAN....

Kan iemand mij uitleggen hoe PWM dan precies werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja hoor:
Wikipedia: Pulse-width modulation
Wikipedia: Fan control

[ Voor 26% gewijzigd door Edmin op 12-03-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Ja ok, maar werkt mijn fan nu ik hem direct met 4pin heb aangesloten nu via PWM en wat kan ik daarmee...?

Ik zoek nog steeds naar de oplossing, met speedfan kom ik er overigens niet uit, wat moet ik aanpassen om de fan langzamer dan standaard te laten draaien, maar harder dan het systeem hem laat draaien met speed control, omdat ie dan stilvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De vierpinsaansluiting is de PWM aansluiting. Heb je al in het BIOS de CPU fan op PWM gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Edmin schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 11:15:
De vierpinsaansluiting is de PWM aansluiting. Heb je al in het BIOS de CPU fan op PWM gezet?
Ed,

Nee nog niet, wat zou dat tot gevolg moeten hebben en waar zal hij dan nu op staan?

(Ben nu niet bij de PC in de buurt... vanavond moet ik dat dan even bekijken...)

Thanks voor je reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het zou mogelijk de aansturing van je van op PWM kunnen forceren. Andere opties zijn een andere fan proberen of kijken of er een nieuwer BIOS voor je moederbord beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/typo3temp/pics/f979b250ba.jpg

Een verdere optie is om de biosinstellingen op standaard te zetten en de ventilator van de processorkoeler constant op dezelfde snelheid te laten draaien. De bedoeling van deze suggestie is om het systeem eerst stabiel te laten draaien voordat veranderingen met betrekking tot het toerental van deze ventilator worden aangebracht.

Een verdere optie is om de temperatuur van de processor te controleren en dat ook te doen op het moment dat de ventilator stopt. Heel misschien stopt de ventilator omdat de processor op dat moment voldoende passief gekoeld wordt door de vinnen van de koeler. In de beschrijving wordt bij de mogelijke omwentelingen vanaf 0 geteld.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
Wat voor kast heb je?

Ik heb exact dezelfde cooler en processor, maar dan met een Gigabyte GA790XTA bordje. De fan spinde bij mij ook niet op in het begin. Ik dacht dat hij kapot was, hij bleef zo lekker beetje halve bak net-niet-starten de hele tijd. Temperaturen gechecked van de CPU, die waren zo laag, door de airflow in m'n kast in combi met de enorme vinnen op de Mugen. Het Cool 'n Quiet gebeuren vond het blijkbaar niet nodig om de fan wat meer gas te laten geven.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Mugen draait vaak niet hoor, daar moet je niet teveel achter zoeken. Of je stelt je smart-fan gebeuren in op standaard inderdaad, dan zou ie altijd wel moeten draaien. Of je zet de optie op ignore dat het moederbord controleert of de fan nog draait, dan hoor je ook geen gepiep meer.
Kijk inderdaad maar eens naar de temperatuur, deze zal gewoon laag zijn op het moment dat de fan stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 10:57:
Een Mugen draait vaak niet hoor, daar moet je niet teveel achter zoeken. Of je stelt je smart-fan gebeuren in op standaard inderdaad, dan zou ie altijd wel moeten draaien. Of je zet de optie op ignore dat het moederbord controleert of de fan nog draait, dan hoor je ook geen gepiep meer.
Kijk inderdaad maar eens naar de temperatuur, deze zal gewoon laag zijn op het moment dat de fan stil staat.
Ik heb uiteindelijk de waarde PWM aangezet in de BIOS en nu draait ie idle op ongeveer 550RPM
En na een gamesessie meteen gemeten zit hij op 700RPM...

Dus helemaal prima, ik heb een Coolermaster kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dus het is opgelost?

d:)b

In principe zou het moederbord die PWM moeten detecteren, maar zo is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
Edmin schreef op zondag 14 maart 2010 @ 00:53:
Dus het is opgelost?

d:)b

In principe zou het moederbord die PWM moeten detecteren, maar zo is het ook goed.
Opgelost ja, thanks allemaal!

Pagina: 1