Wattageverandering bij overclocken zonder voltage veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 17:40
Heb hier de volgende ertoe doende onderdelen:

- MSI 770-C45
- Phenom II X2 550 @ X4 3200MHz

Heb een vraag over de wattages van overgeclockte processors. Het moederbord dat ik nu heb heeft een stroomvoorziening van maar 5 MOSFET's, de verdeling is dus niet optimaal voor overclocken. Ook worden ze niet gekoeld. Om diezelfde reden wordt afgeraden om er een 140W processor op te zetten, omdat die de ongekoelde vijf stuks wel is te heet kan maken en kan slopen.

Nu heb ik dus met een dual C2-processor de X4 955 'nagemaakt'. De combinatie 'x4/3200Mhz' heeft een TDP van 125W, wat mag volgens de specificaties van het bord. Maar, de X4 965 'x4/3400Mhz' heeft een TDP van 140W, wat dus te veel is voor 4+1 MOSFET's.

Nu heb ik de vraag: als ik het voltage niet (te ver) verhoog, zal dan het wattage (P = U * I) een beetje laag blijven? Blijven de ampères bij overclocken laag? Valt het risico wel mee van te hoge wattages?

Verwijderd

Het stroomverbruik van een processor schaalt lineair met de kloksnelheid en kwadratisch met het voltage, het verbruik zal wel toenemen, maar trager dan wanneer je je voltage mee omhoog zet.

Let wel dat je het voltage invoert in je BIOS, en niet op auto zet, anders zal ie het zelf namelijk omhoog schroeven, mogelijk tot 'ongezonde' waarden.

• Orwell
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:28:
Het stroomverbruik van een processor schaalt lineair met de kloksnelheid en kwadratisch met het voltage, het verbruik zal wel toenemen, maar trager dan wanneer je je voltage mee omhoog zet.

Let wel dat je het voltage invoert in je BIOS, en niet op auto zet, anders zal ie het zelf namelijk omhoog schroeven, mogelijk tot 'ongezonde' waarden.
Dank voor de reactie!

Weer wat geleerd. Ga denk ik maar eens undervolten en toch overclocken dan. Het zou dan toch veilig moeten wezen om met 4+1 MOSFET's de 3400MHz te halen zonder ze te laten knallen of oververhitten?

Zit nu overigens met 1.220v - 1.250v op 3300MHz.

Verwijderd

Je moet nu ook rekenen dat fabrikanten wat een marge aanhouden, en je er dus altijd wel wat overheen kan gaan, overclocken is compleet op dat feit gebaseerd. :D

Ik denk ook niet dat zo'n ding direct gaat knallen, eerst zullen de voltages wat instabiel worden, voordat er echt schade optreedt. Waarschijnlijk zit je er nu al enigszins overheen, aangezien goede chips die als x4 doorgaan minder 'lekken', en dus zuiniger zijn dan slechte chips.

Ik zou zeggen, probeer het met undervolten, en indien nodig met overvolten, zolang je het niet al te gek doet, zal er weinig gebeuren. ;)

PS: Ik ben geen overklokker, en weet er zodoende ook niet heel veel van, dit is slechts mijn logische interpretatie van dingen die ik wel weet, of tenminste denk te weten.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-01 15:19
Orwell schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 09:43:

Valt het risico wel mee van te hoge wattages?
..., omdat die de ongekoelde vijf stuks wel is te heet kan maken en kan slopen.
Overigens, je kan er toch van die plakblokjes op plakken en een fan op richten?

There is no replacement for displacement!

• Orwell
Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:11:
Je moet nu ook rekenen dat fabrikanten wat een marge aanhouden, en je er dus altijd wel wat overheen kan gaan, overclocken is compleet op dat feit gebaseerd. :D

Ik denk ook niet dat zo'n ding direct gaat knallen, eerst zullen de voltages wat instabiel worden, voordat er echt schade optreedt. Waarschijnlijk zit je er nu al enigszins overheen, aangezien goede chips die als x4 doorgaan minder 'lekken', en dus zuiniger zijn dan slechte chips.

Ik zou zeggen, probeer het met undervolten, en indien nodig met overvolten, zolang je het niet al te gek doet, zal er weinig gebeuren. ;)

PS: Ik ben geen overklokker, en weet er zodoende ook niet heel veel van, dit is slechts mijn logische interpretatie van dingen die ik wel weet, of tenminste denk te weten.
De chip die ik nu heb is zo slecht nog niet. Ondervolten levert dezelfde lage stabiele voltages op als bij een vriend die een 'echte' 955 heeft.
_eXistenZ_ schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:11:
[...]

[...]

Overigens, je kan er toch van die plakblokjes op plakken en een fan op richten?
Ik ga niet zo aan dat ding zitten klooien. Wil dat bord graag ooit nog verkopen. Enne, owja, de Freezer 64 die ik heb blaast over/door de MOSFET's heen, en de achterste fan van m'n Antec 300 zuigt de lucht die eromheen zit uit de kast.

Wat logisch redeneren en nakijken leverde op dat best veel 4+1 MOSFET-borden, zoals de Asus M4A785-HTPC, in de Phenom II OC thread ook hoge tempo's en voltages aankunnen.

Ga eens 3400MHz proberen.

*hoopt het beste*

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 16:11:
... dit is slechts mijn logische interpretatie van dingen die ik wel weet, of tenminste denk te weten.
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 12:28:
Het stroomverbruik van een processor schaalt ... kwadratisch met het voltage
Klopt dat wel?
Ik zou zeggen het wattage schaalt kwadratisch met het voltage.
--EDIT-- oh dat bedoel je natuurlijk
als ik het voltage niet (te ver) verhoog, zal dan het wattage (P = U * I) een beetje laag blijven? Blijven de ampères bij overclocken laag? Valt het risico wel mee van te hoge wattages?[/b]
Je bent dus bang dat het mobo het niet trekt. Kun je niet wat fans op de mosfets richten?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 05:31 ]

Pagina: 1