Toon posts:

PC in minerale olie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste

Na meerdere topics gevonden te hebben op dit forum maar toch niet echt een antwoord bij deze een topic.

Ik ben van plan een computer volledig onder te dompelen in MINERALE OLIE, iets wat al vaker gedaan is.

De setup die in de olie komt :

1 x WESTERN DIGITAL Caviar Green (1000 gb, sata/300, 8.9 ms, 7200 rpm, 32 mb, 3.5") (uiteraard blijft deze uit de olie)
1 x ASUS P6T (X58, pci-e 2.0, raid)
3 x G.SKILL 4GBNQ (4096 mb, 1600 mhz, CL9, 1.8 v, non-ecc, unbuffered, kit of 2)
1 x ANTEC TruePower Quattro 1000 EC (1000 watt, atx)
1 x OCZ Vertex Turbo (60 gb, sata/300, 240 mbps, 145 mbps)
1 x INTEL CORE i7 930 (2.8 ghz, 1333 mhz, 8 mb, s1366, 130 watt, boxed)
2 x POWERCOLOR RADEON HD5850 Bulk (725 mhz, 1024 mb, DDR5, 4000 mhz, 256 bit, 11, fan)

Ik zal diverse slangetjes plaatsen voor het wegzuigen van warme olie, oa.

* Tussen de 2 grafische kaarten
* Bij de processor
* Bij de PSU
* Bij de chipset

Deze zullen via een PHASE CHANGER (een industriele wel te verstaan, welke gebruikt word bij condensators met een Warmte-Omzet van 27KW ipv de standaard 4Kw)

De olie zal dus door 1 kant van de PHASE CHANGER lopen terwijl door de andere kant oftewel

* Rechtstreeks gas welke via een diepvriezer pomp aangesloten is op de phase changer
* Water welk gekoeld word door een Mobiel bierkoelingsunit

Kan ik de afgekoelde olie beter via boven erin laten vallen ? Of beter via de bodem erin pompen ?

Een vraagje van mijn kant, waar kan ik GOEDE MINERALE OLIE vinden welke niet gaat stinken en uiteraard niet overdreven duur is. Op http://www.pugetsystems.com/submerged.php geven ze aan Crystal Plus 70T te gebruiken als olie, echter kan ik deze niet vinden welke leverbaar is naar BENELUX.

Een andere vraag is, is het beter de behuizingen (coolers) van de grafische kaarten weg te halen aangezien deze lucht zuigen via achterkant (extern) en in de computer (intern) er terug uitblazen. Ik ben bang dat hierdoor de olie niet echt verplaatst gaat worden en er daardoor een warmte bron gaat ontstaan bij de GRAKA's

Iemand andere suggeties met een link van aankoop ?

Zodra ik met het project begin zal ik foto's plaatsen !

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
leuk project, maar zou je dat niet eerst testen met wat oudere hardware?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:32

D4NG3R

kiwi

:)

Lijkt me gaaf.

Het beste wat je denk ik kan doen is de olie van onderen erin pompen.. Zo krijg je een stroming die omhoog gaat (in dezelfde richting als de warmte dus). Zo kan warmte sneller verspreid worden ;)

Vergeet verder niet meerdere Fans te plaatsen voor circulatie van de olie.

Maaruh, zou je dit niet eerst op wat oudere/goedkopere hardware?

Edit: Jouw slangetjes idee lijkt mij niet echt goed werkend.. het is makkelijker als je gewoon voor een goede stroming zorgt met een paar fan's, dit ziet er beter uit + Je kan deze gewoon aansluiten op je MoBo.

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2010 07:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
Die 5850 kaarten van jou zuigen de lucht (of olie in dit geval) niet aan via de achterkant maar precies andersom.
de fan aan de voorkant van de kaart zuigt de lucht erin doormiddel van centrifugale kracht en gooit het door het rooster aan de achterkant er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie feedback

Is het dan beter dat ik de bodem van de case met ventilatoren bekleed zodat deze naar boven blazen of wat is de beste setup van ventilatoren ?

Even vermelden dat de pc in een soort van aquarium komt dus heb geen bevestigings punten aan de zijkanten gelijk bij een gewone pc :)

Btw Klopt ivm de grafische kaarten, ik heb me hierin vergist, dus komt dat even goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 19:21:
Bedankt voor jullie feedback

Is het dan beter dat ik de bodem van de case met ventilatoren bekleed zodat deze naar boven blazen of wat is de beste setup van ventilatoren ?

Even vermelden dat de pc in een soort van aquarium komt dus heb geen bevestigings punten aan de zijkanten gelijk bij een gewone pc :)

Btw Klopt ivm de grafische kaarten, ik heb me hierin vergist, dus komt dat even goed uit :)
Ik heb 1x een oliebad gemaakt voor iemand, hiervoor werd een aquarium gebruikt met een plastic deksel... ik heb het MoBo Tray uit een oude kast gehaalt, ook het backpanel + Expansion sloten.. deze netjes vast gemaakt aan de plastic afsluitdeksel van het aquarium. Het mobo kwam er dus op zijn zij in met de sloten naar boven er zat ongeveer 5cm olie boven het Mobo... dus het stroomde er netjes overheen.

Dit was echt een GIGA basic sketchup van toen. (Wat een pr0 plaatje he 8) ) Het lijkt me wel zichtbaar wat wat is... (strook bovenaan waren de pluggen van de backplate)

Afbeeldingslocatie: http://img682.imageshack.us/img682/1614/naamloosoz.png

Dat blok vooraan was een bank van 3 120mm fans, allemaal 5cm van de bodem verwijderd. de PSU zat in dat open stuk er links naast. Alle fan's (ook die van de voeding) bliezen/pompten omhoog.

Het Mobo zat ongeveer 2.5c, (1") van de zijwand af, zodat er goed olie achter kon komen.

Airfl... Oliestroming was erg goed, en de temps waren aanzienlijk lager als normaal. Idle stock cooling was 35c, met Olie was het 25c (CPU was een Intel Core 2 Quad dacht ik)

Geen idee of jij dit wilt doen maar, simpel pompje voor waterkoeling gebruikt 2 stukjes slang liepen tot de bodem (niet naast elkaar... anders zuigt het ene slangetje meteen alle net afgekoelde olie weg))
Op de deksel van het aquarium zat de heatsink van dit kitje met een fan eronder om lucht erlangs te blazen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

Als je een pomp gaat gebruiken moet je ook een soort doolhofje maken in je aquarium denk om zo de stroming te kunnen geleiden, anders gaat het waarschijnlijk de kortste route meteen je pomp weer in.

Lijkt mij althans.. verder wel een gaaf project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59
Heb je deze thread al gelezen trouwens:
PC in minerale olie ondergedompeld
In het algemeen wordt met mineral oil een heldere, enigszins olieachtige
aardoliefractie met 15-40 koolstofatomen aangeduid.
In het illustratieve Youtube-filmpje “Mineral Oil Submerged Computer” is goed te zien dat het
aquarium wordt gevuld met flessen “Mineral Oil Light”.
In Nederland is minerale olie niet echt een consumentenproduct. Een in de cosmetische industrie
veel gebruikte grondstof is paraffineolie (Paraffinum Liquidum), welke vergelijkbaar is met wat in
Amerika mineral oil wordt genoemd.
Gekleurde lampolie , die op grond van wettelijke voorschriften een hogere viscositeit moet hebben
dan blanke lampolie. Typische specificaties van Farmlight gekleurde lampolie zijn:
beginkookpunt 290°C, vlampunt 145°C, viscositeit > 7 cSt. Deze vloeistof is dus geschikt voor dit
doel.
Hoe zou die gekleurde lampenolie het doen vraag ik me af :> Die zal toch niet te duur zijn ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pruimenvlaai schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:48:
Heb je deze thread al gelezen trouwens:
PC in minerale olie ondergedompeld

[...]

[...]

Hoe zou die gekleurde lampenolie het doen vraag ik me af :> Die zal toch niet te duur zijn ook :)
"Lampenolie"
Ik zou me dus niet veilig voelen om hier in de buurt te zitten... Elektrischiteit + Brandstof? Dat vraagt om problemen.

Qua prijs is het wel duur though..
Mineraal olie is per 15l ong. €20, per 15l lampolie betaal je al gauw €30, ga er maar vanuit dat je ong 35 - 45l gaat gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2010 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartePanter
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-01-2023
Denk er trouwens bij de keuze van eventuele pompjes aan dat minerale olie over het algemeen een stuk viscoser (dikker) is dan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ZwartePanter schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 22:29:
Denk er trouwens bij de keuze van eventuele pompjes aan dat minerale olie over het algemeen een stuk viscoser (dikker) is dan water.
Ikzelf gebruikte een goedkoop pompje wat bij het aquarium zat.. deze was bedoeld voor normaal (kraan) water, maar het pompte de olie ook wel goed (genoeg).

Denk er wel aan om af en toe je pompje goed schoon te maken (doe dit niet met water, als er waterbelletjes in je olie komen kan dit de dood van je PC zijn) Doe dit met een kleine hoeveelheid alcohol of wasbenzine (geen terpetine, dit tast het plastic aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor alle reply's weer vooral Danger !

Je idee van de fans lijkt me idd een goed idee.

De case (aquarium) is dezelfde als ze op PUGETSYSTEMS gebruiken. Ik dacht namelijk waarom iets maken wat al vooraf geprobeerd is en blijkt te werken ?

Het systeem met de koeling zal ik zeker doen.

Ik heb de minerale olie CRYSTAL 70T gevonden en laten overvliegen naar BELGIE. Kost wat meer maar ben zeker dat ik nu geen STINKBAK heb (in tegenstelling tot de lampenolie) en dat het zeker de juiste olie is voor de job !

Verder heb ik vandaag ook een compressor binnengekregen zodat ik met FREON de phase changer kan koelen en op die manier ook de olie kan koelen.

Graag volgende dingen geweten :

* Dien ik een andere CPU cooler te halen dan de stock ? (Ik dacht aan Noctua NH-D14 maar weet niet of deze wel past op mijn SOCKET/CPU *ken hier niet veel van* en zal deze passen in de case ? niet dat ik de ramlatjes of de graka aan de kant moet duwen)

* Welke pomp is het beste voor het verplaatsen van olie ?

* Zou ik kopere buizen maken voor afvoer en toevoer van de olie ? Of beter van niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik ben niet echt bekend met intel's stock coolers maaruh.

pricewatch: Thermalright IFX-14 Intel BP
^ Zoiets voor CPU koeling? Veel vinnen met voldoende ruimte ertussen zodat de olie goed kan stromen. Mischien een fan ertussen nog zodat het wat beter gaat?

Edit: Nvm.. die dikke Noctua van jouw koelt wel beter, en past op je socket ja ;) Als het goed is heeft je RAM nog voldoende ruimte over ja.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 12-03-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

D4NG3R NL schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:56:
Ik zou me dus niet veilig voelen om hier in de buurt te zitten... Elektrischiteit (elektriciteit)+ Brandstof? Dat vraagt om problemen.
Probeer het maar aan te steken.

Gewoon in een bakje, buiten, met een aansteker.

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 12-03-2010 23:05 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-10 23:11

mace

Sapere Aude

Beste jsenden7008,

zou je wat minder MET HOOFDLETTERS willen typen? Dat leest een stuk prettiger.
Als je ergens nadruk op wilt leggen kan dat dikgedrukt met de [b][/b] tags of cursief met de [i][/i] tags.

Dank u. :)

Verder: Kijk eens naar paraffine-olie. Kleur- geur- en smaakloos. Ik koop het op www.drogisterij.net

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 12-03-2010 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even naar parafine olie gekeken op drogisterij, kost bijna 7 euro per liter, en aangezien ik een 25 liter ga nodig hebben zit ik aan een prijskaartje van maar liefst 175 euro is me net wat te veel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

burne schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 23:04:
[...]

Probeer het maar aan te steken.

Gewoon in een bakje, buiten, met een aansteker.
klopt.. dat bedacht ik me ook een uurtje nadat ik had gepost.. Alleen als je er ook echt een stuk touw of ander absorberend materiaal in hangt en dat aansteekt wil het branden. En met een klein vonkje of dergelijke zal je het al HELEMAAL niet kunnen aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lampenolie ontvlamt door dat het verdampt, deze verdamping word opgenomen door het lont vandaar de vlam.

Als ik lampenolie in mijn pc zou doen, en dat ding zou eens 80 graden kunnen worden, zou ik me toch niet veilig voelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 12:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 04:00:
Lampenolie ontvlamt door dat het verdampt, deze verdamping word opgenomen door het lont vandaar de vlam.

Als ik lampenolie in mijn pc zou doen, en dat ding zou eens 80 graden kunnen worden, zou ik me toch niet veilig voelen ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sbnadG36VKdoNYctkqOCaGO5/full.jpg

>:)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Onlangs nog een topic hier voorbij zien komen dat hetzelfde doel had...

Server in aquarium met olie project

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1