Probemen met CPU temp / fan speed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Heb vandaag een nieuw systeempje in elkaar gezet, specs:

CPU: AMD Athlon II X4 630
Moederbord: Asus M4A785TD-V EVO
Mem.: 4gb DDR3
Voeding: Antec 380 Watt

HD is nog helemaal leeg. Voordat ik verder wilde gaan met installatie Windows 7, heb ik even in de bios gekeken en zag daar 2 dingen die volgens mij nogal verkeerd lijken

CPU temp 56C (!)
CPU Fan speed +/- 950 RPM
Alle voltages lijken wel in orde.

Koeler + fan zijn overigens de standaard meegeleverde.
Probleem lijkt me de CPU de veel te langzaam draait (?).

Is mijn fan kapot of zou er iets kunnen zijn wat ik verkeerd gedaan heb?
En wat is jullie advies? Nieuwe koeler aangeschaffen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Voldoende koelpasta op de cpu gedaan?
Zit de koeler wel goed op de cpu?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
ff voelen of de heatsink warm wordt, en kijken of het uitmaakt als je hem een beetje aandrukt ofzo.

zo weet je of die goed zit

[ Voor 78% gewijzigd door Buntmans op 12-03-2010 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

[wise-ass opmerking]
De CPU draait niet hoor, dat doet de fan. :P
[/wise-ass opmerking]

De Athlon II X4 630 mag maximaal 71°C worden, maar dat hij 56°C wordt bij het opstarten betekent waarschijnlijk dat óf de koeler niet goed zit, óf de fan niet goed aangestuurd wordt (950 rpm met de stock-koeler is inderdaad erg laag; meestal doet deze idle zo'n 1700rpm).

Staat de fan wel goed ingesteld in je BIOS?
Je moederbord heeft waarschijnlijk een 4-pins PWM (Pulse Width Modulation) CPU-fanheader, maar kan misschien ook 3-pins fans aansturen.
Het zou kunnen dat je in je BIOS moet instellen dat er een 4-pins fan is aangesloten, zodat je moederbord hem op de correcte manier aanstuurt.

Anders zou het kunnen dat in de BIOS een soort Smart Fan staat ingesteld, waardoor hij pas harder gaat blazen vanaf zo'n 55/60°C.

[ Voor 36% gewijzigd door Ghost Dog op 12-03-2010 03:36 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties zo midden in de nacht :)

@Navlim
Ik heb niet extra koelpasta aangebracht op de CPU, enkel de koelpasta die onder op de heatsink zat. Had ik dat wel moeten doen?

@Buntmans
Aandrukken maakt geen temp. verschil. Heat sink is wel behoorlijk warm.

@Ghost Dog
Lol @ the wise-ass opmerking, zover was ik dan net wel. Typo obv ;)
Fan zit nu inderdaad aangesloten op de 4pins. Heeft ook alleen 4pins connector. Waar in de BIOS zou ik hier nog aanpassingen/instellingen voor kunnen doen?
Heb ergens in een menu wel ingesteld dat bij >51C de fan 'full speed' moet gaan draaien. (Via Q fan oid). Maar dit geeft geen effect. Fan blijft steady 950 RPM draaien, wat ik ook doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
als het koelblok warm wordt ligt het dus idd aan de rpm van de fan, zo warm is hij idd ook niet. ik weet nog toen ik moet koelblok niet goed had zitten zat de cpu zo rond de 95C. kwestie van je koelblok nu koelen dus.

je kan natuurlijk altijd je fan aansluiten rechtstreeks op je voeding ipv op je moederbord. moet je wel zo'n verloopje hebben, ik heb er hier een hele berg je krijgt ze meestal meegeleverd met voedingen, fans e.d.
dat is standaard 12v en zou de fan op max moeten zetten.

overigens is 56C geen probleem zodra je in windows zit kan je met de apps die je bij je mobo krijgt altijd nog de fanspeed aanpassen, mocht hij al niet vanzelf harder gaan al hij de 60 of 65 raakt ofzo. meestal kan je een profiel instellen, misschien staat dat in jouw geval standaard op 'silent'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ondersteunt deze bios je cpu wel goed?

zal niet de eerste keer zijn dat na een bios update temperaturen wel correct worden uitgelezen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:58
nedernakker schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 06:39:
ondersteunt deze bios je cpu wel goed?

zal niet de eerste keer zijn dat na een bios update temperaturen wel correct worden uitgelezen.
Hier dacht ik ook eerst aan, maar een 785 is redelijk recent (recenter dacht ik dan een X4 630) dus zou ie deze toch optimaal moeten ondersteunen?

Kun je in Q-fan de fancontroller op PWM zetten (ipv. dat ie zelf de juiste modus kiest)?

Ik dacht dat als je in de bios zit de cpu (ik bedoel dus echt de cpu, niet de cpufan) altijd aan fullspeed draait, wat zijn je temps in Windows (idle/load)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46
dat een 785 recent is zegt niets over het bios. een p7p55d pro is ook recent en toch las het oude bios de temperaturen verkeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dingen die nog meer gedaan kunnen worden:
1. De biosinstellingen terugzetten naar de standaardwaarden.
Bios->Exit->Load Setup Defaults
2. Het CMOS schoon maken.
3. Windows 7 installeren zonder installatie van het cool and quiet-programma
4. Het cool and quiet-programma uitzetten:
bios>Advanced>CPU Configuration>Cool 'n' Quiet>Disabled
8. Tempfan gebruiken om de temperatuur van de processor na te gaan en om de snelheid van de processorkoeler te verhogen.
9. Foto's maken van de processor en de processorkoeler en hieronder plaatsen.
10. Eventueel versie 0602 van de biosupdate installeren
11. De fabrikant en het modelnummer van de geheugenmodules doorgeven.
12. Heel eventueel: Nieuwe koelpasta kopen en de processor en de processorkoeler op een ander moederbord testen.
13. Nieuwe koelpaste kopen en de processor en de processorkoeler opnieuw op het moederbord bevestigen.
14. Een andere processorkoeler monteren.

Het is de bedoeling van deze opties om de voorstellen 1 voor 1 te doen en na elke verandering de temperatuur van de processor en de omwentelingssnelheid van de ventilator van de processorkoeler te bekijken.
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 03:55:
Ik heb niet extra koelpasta aangebracht op de CPU, enkel de koelpasta die onder op de heatsink zat. Had ik dat wel moeten doen?
Dat is in de meeste gevallen juist.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips. Ik ga er vanavond mee aan de slag!
Pagina: 1