Windows en Linux herkennen externe schijf niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het maken van een backup via Clonezilla bleek dat het nog 24 uur zou duren, voordat dat was afgerond, daardoor besloot ik dat te annuleren.

Maar nu blijken Windows en Linux mijn externe harde schijf niet meer te herkennen. Ik heb de schijf al opnieuw opgestart... ingeschakeld en uitgeschakeld...

Op internet kan ik nog niets vinden, wat kan er aan de hand zijn? Ik heb er nu al enorm spijt van dat ik Clonezilla heb vertrouwd om een backup weg te schrijven... dit is een soort Norton Ghost aangezien ik dezelfde Ubuntu installatie ook op een andere computer wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als clonezilla je schijf kapotmaakt, ligt dat niet aan clonezilla, maar aan je schijf. De logische conclusie als een schijf het niet meer doet, is dat de schijf kapot is, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het backup-proces na 3 minuten stopgezet, omdat het bleek dat het nog 23 uur zou duren... er moest een backup gemaakt worden van ext4 en die image moest op de NFTS partitie van de Seagate BlackArmor te zetten, er stond 900MB per seconde en ETA van 23 uur, dus dat was erg raar en heb na 3 minuten het proces geannuleerd.

De schijf brand nu gewoon op, maar hij wordt niet meer herkend door Ubuntu en Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seagate USA zegt dat ik hem via RMA moet opsturen. Ben bang dat ik mijn data kwijt ben :(
Ik lees ergens anders wel over raw state en data modes... ik zie nu /dev/hdb hdc hdd hde in Ubuntu... maar ik kan ze niet aankoppelen via mount.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:30
Krijg je een foutmelding bij het mounten? Er zijn ook een aantal handige tools beschikbaar waarmee je je schijf wellicht kan benaderen, waaronder testdisk.Met dat programma heb ik erg goede ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:43
Ik denk dat je gewoon een checkdisk erop moet loslaten waarmee je de bestandsstructuur kan herstellen. Anders kan een prog als Getdataback je wel helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het mounten gaat verkeerd, ik zal zeker kijken naar testdisk, getdataback en checkdisk. Clonezilla blijkt de schijf ook niet meer te herkennen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
brw-rw---- 1 root disk 8,  0 2010-03-12 01:50 /dev/sda
brw-rw---- 1 root disk 8,  1 2010-03-12 01:50 /dev/sda1
brw-rw---- 1 root disk 8,  2 2010-03-12 01:50 /dev/sda2
brw-rw---- 1 root disk 8,  3 2010-03-12 01:50 /dev/sda3
brw-rw---- 1 root disk 8,  5 2010-03-12 00:50 /dev/sda5
brw-rw---- 1 root disk 8,  6 2010-03-12 01:50 /dev/sda6
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 2010-03-12 00:50 /dev/sdb
brw-rw---- 1 root disk 8, 32 2010-03-12 00:50 /dev/sdc
brw-rw---- 1 root disk 8, 48 2010-03-12 00:50 /dev/sdd
brw-rw---- 1 root disk 8, 64 2010-03-12 00:50 /dev/sde
kurt@ubuntu:/media$ sudo -s
[sudo] password for kurt: 
root@ubuntu:/media# mount /dev/sdb /mnt
ls /mntmount: /dev/sdb: onbekend apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

/dev/sdb zal je voor zover ik weet ook nooit kunnen mounten, enkel /dev/sdb1 . de "b" geeft het kanaal aan waar wat op aangesloten kan zijn, het cijfer geeft de partitie aan.

Je externe schijf lijkt voor zover ik het met deze beperkte informatie kan zien kapot te zijn. Of dit nu aan de schijf zelf, electronica of kabel ligt is voor ons natuurlijk niet te zeggen. Probeer de volgende zaken eens:
- Andere USB poort (om probleem van de pc zelf uit te sluiten)
- Andere USB kabel

Als je de behuizing eenvoudig open kunt maken zou je de harde schijf uit kunnen bouwen, en deze aan je pc hangen, om te kijken of het aan de schijf zelf ligt of de electronica. Echter, je zult de externe schijf dan niet meer op kunnen sturen voor RMA voor zover ik weet. En als je je schijf opstuurt voor RMA ben je je data kwijt.

Dus als de eerste 2 opties niets uithalen dan zul je je moeten afvragen hoeveel die externe schijf je waard is, hoeveel een vergelijkbare (of betere) schijf je kost.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> OM

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nitroglycerine schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 01:01:
/dev/sdb zal je voor zover ik weet ook nooit kunnen mounten, enkel /dev/sdb1 . de "b" geeft het kanaal aan waar wat op aangesloten kan zijn, het cijfer geeft de partitie aan.

Je externe schijf lijkt voor zover ik het met deze beperkte informatie kan zien kapot te zijn. Of dit nu aan de schijf zelf, electronica of kabel ligt is voor ons natuurlijk niet te zeggen. Probeer de volgende zaken eens:
- Andere USB poort (om probleem van de pc zelf uit te sluiten)
- Andere USB kabel

Als je de behuizing eenvoudig open kunt maken zou je de harde schijf uit kunnen bouwen, en deze aan je pc hangen, om te kijken of het aan de schijf zelf ligt of de electronica. Echter, je zult de externe schijf dan niet meer op kunnen sturen voor RMA voor zover ik weet. En als je je schijf opstuurt voor RMA ben je je data kwijt.

Dus als de eerste 2 opties niets uithalen dan zul je je moeten afvragen hoeveel die externe schijf je waard is, hoeveel een vergelijkbare (of betere) schijf je kost.
Ik was dit topic kwijt, maar denk je dat er nog kans is dat de data wel toegankelijk is als ik de interne schijf eruit haal en in de computer zet? Wat zou er dan mis zijn, waardoor het extern niet werkt en intern wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de harde schijf in de computer in te bouwen worden eventuele problemen met de omzetting naar usb, usb-drivers en met de usb-kabels en de verbindingen omzeild. Het lijkt erop alsof geprobeerd is om een bestand vanuit het formaat waar Ubuntu op staat te verplaatsen naar een harde schijf, die in NTFS geformatteerd is. Dat lijkt niet of slecht te werken. En dat verklaart waarschijnlijk de vreemde informatie over de tijdsduur en de snelheid van het overzetten.

Een topic is terug te vinden onder my reacts op het profiel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:00

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verwijderd schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:33:
[...]
Ik was dit topic kwijt, maar denk je dat er nog kans is dat de data wel toegankelijk is als ik de interne schijf eruit haal en in de computer zet? Wat zou er dan mis zijn, waardoor het extern niet werkt en intern wel?
Op dit moment is het niet te zeggen of de schijf zelf kapot is, of dat er tussen het doorgeven van het signaal vanaf de harde schijf naar de computer (dus de S-ATA/P-ATA naar USB omzetter (stukje electronica), USB connector, USB kabel) iets kapot is. Door de schijf intern aan te sluiten kun je vaststellen of de schijf zelf kapot is of dat er in het doorgifte traject wat kapot is. Echter, zoals ik al schreef, je bent dan wel je garantie en mogelijkheid op RMA kwijt.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is mij toestemming gegeven om de harde schijf eruit te halen en dan kan ik hem alsnog opsturen naar Seagate voor garantie. Hiervoor krijg ik binnen 24 uur nog bevestiging per e-mail.

Hoe groot is de kans dat ik mijn data wel kan herstellen als ik de harde schijf uit de enclosure haal en rechtstreeks aansluit op mijn computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien 0,1%.
Dit is afhankelijk van het defect.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus het heeft helemaal geen zin om de schijf eruit te halen? Als de kans maar 0,1% is. Ik heb namelijk echt géén idee of het waarschijnlijk aan een defecte partitie tabel of iets anders zal liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dat percentage wordt bedoeld te zeggen dat de kans lastig te berekenen is. Er bestaat een kans dat de harde schijf het doet wanneer de stekkertjes op het moederbord aangesloten worden. Het is een mogelijkheid om te proberen en het is een optie om mogelijke defecten op te sporen die door de usb-omzetting veroorzaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Volgens mij is die disk helemaal niet stuk maar is gewoon de partitietabel / bestandssysteem verneukt. Waarschijnlijk door gekloot binnen clonezilla. Maar wie zal het zeggen.

Grote kans dat je met recovery tools best nog data kan terug halen. Zie daarvoor de data recovery FAQ.

Maar waarom zoveel moeite, als het belangrijke data was, had je toch wel een backup dus tja.

Ik denk dat er fysiek niets mis is met je schijf op basis wat jij hier vertelt.
Pagina: 1