Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• majetta
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 00:41
Hallo tweakers,

Ik wil binnenkort m'n ITIL foundation certificaat gaan halen, welke moet ik doen ? V2 of V3 ?

mijn achtergrond is medewerker beheer ict (niv3 mbo),

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
ITILv2 gaat verdwijnen. De planning is dat op 30 juni Foundation niet langer gegeven wordt: ITIL v2 eindigt. Als je verder wilt in ITIL (bv. servicemanager) dan zou ik zeker met ITILv3 gaan starten.

Maar:
Zelf heb ik ITILv2 Foundation en ben nu bezig met het voorbereiden op het bridge-examen naar v3. Meer dan Foundation is voor mij niet nodig (ik wil geen ITIL-manager worden) en ik ben wel blij dat ik nu zowel ITILv2 als 3 en de voordelen en verschillen kan gaan herkennen in bedrijven.
Bedrijven die nu met ITILv2 werken zie ik ook niet bijzonder snel overstappen op (weer) een aangepaste manier van werken. Bedrijven die nu nog moeten starten met ITIL zullen wel v3 gaan toepassen is mijn verwachting.

Ik denk dat de beslissing voornamelijk afhangt van wat je wilt met ITIL. Als je het alleen wilt hebben om zo een ITIL-certificaat op je CV te hebben of om in een ITIL-organisatie een beetje te begrijpen waarom bepaalde processen ingericht zijn zoals ze ingericht zijn, dan moet je zeker niets gaan doen meer met v2.
ITILv2 lijkt me voornamelijk nuttig als het je interesseert om de verschillen te kennen (want na v2 ga je toch een keer v3 halen) of als je het direct nodig hebt voor een bedrijf dat toch graag heeft dat je v2 hebt.

• Sterk1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:32
Ik zou gaan voor ITIL v3 maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit.

15 jaar geleden v1 essentials gedaan en onlangs maar weer eens v3, natuurlijk zijn er verschillen, maar er is volgens mij geen bedrijf te vinden dat ITIL volgens de letter implementeert en dat is maar goed ook. De verschillen tussen v2 en v3 zijn kleiner dan de implementatie bij bedrijf a en bedrijf b.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:38

Felyrion

goodgoan!

Ik denk dat eht vooral afhankelijk is bij welk bedrijf je werkt en wat de wensen daar zijn.
Er zijn redelijk wat verschillen in v2 en v3 vindt ik, vooral de filosofie. Als je bedrijf al v2 gebruikt is het wellicht handiger daar mee te beginnen. Ook is het wel handig om de verschillen te kennen tussen de twee, en aan te kunnen geven waarom deze er zijn en wat voor je bedrijf dan de beste opties zijn.

Ik heb het afgelopen jaar beide foundations gedaan en omdat we hier besloten hebben voornamelijk met v2 te gaan werken omdat de we hier al deels op ingericht zijn heb ik ook de practitioner afgemaakt op v2.

Al met al gaat het om de manier van denken, en die krijg je grotendeels bij beide wel mee. Ik zou zeggen, kijk naar het bedrijf waar je het wilt toepassen en besluit daarnaar.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Jerry1987
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02-2022
Felyrion schreef op maandag 15 maart 2010 @ 15:08:
Ik denk dat eht vooral afhankelijk is bij welk bedrijf je werkt en wat de wensen daar zijn.
Er zijn redelijk wat verschillen in v2 en v3 vindt ik, vooral de filosofie. Als je bedrijf al v2 gebruikt is het wellicht handiger daar mee te beginnen. Ook is het wel handig om de verschillen te kennen tussen de twee, en aan te kunnen geven waarom deze er zijn en wat voor je bedrijf dan de beste opties zijn.

Ik heb het afgelopen jaar beide foundations gedaan en omdat we hier besloten hebben voornamelijk met v2 te gaan werken omdat de we hier al deels op ingericht zijn heb ik ook de practitioner afgemaakt op v2.

Al met al gaat het om de manier van denken, en die krijg je grotendeels bij beide wel mee. Ik zou zeggen, kijk naar het bedrijf waar je het wilt toepassen en besluit daarnaar.
Hier ben ik het compleet mee eens een huidig bedrijf zal nu V2 gebruiken. maar vergeet niet dat ITIL gebasseerd is op best efford. dat houd in dat een bedrijf zijn eigen twist hieraan zal geven en kan geven.

er is ook een mogelijkheid dat er binnen het bedrijfsleven een combi gemaakt gaat worden tussen V2 en V3. maar het lijkt me sterk dat een bedrijf alle procedures, SLA's en lijnen gaat aanpassen omdat ITIL met een nieuwe versie komt.