Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 11:06
Hallo,

Laten we bij het begin beginnen, ik heb een probleem. En ondanks dat ik het machtige Google imperium vlaak onder mijn vingertoppen heb, kom ik er niet uit. Dus nu ben ik hier, in de stille hoop dat hier iemand is die een oplossing weet, een topic gestart.

Ik ben al heel lang een fan van Ubuntu, maar door omstandigheden was mijn laatste 'echte' ervaring met dit geweldige OS bij 8.10. Namelijk, ten tijde van 9.04 had ik net een dikke computer samengesteld, op basis van het X58 platform. Dit werd toen nog niet ondersteund. Ik heb het alsnog gedaan, omdat mijn liefde voor hardware groter is dan die voor software, dus ik besloot gewoon op 9.10 te wachten. En ja hoor, 9.10 had ruimschoots ondersteuning voor X58. MAAR: in die tussentijd had ik in een opwelling twee harde schijven gekocht, te weten 2x Seagate Barracuda 7200.12 500GB, en die in Raid0 gezet. Oei, dat vond 9.10 niet zo leuk. Nee, dat klopt niet. 9.10 vond het prima! Maar die leukerds bij Canonical hadden er GRUB2 bij gestopt, en DIE weet niet eens wat het woord 'Raid' betekent! Oftwel: grote problemen, en diepe teleurstelling bij mij. Helaas/gelukkig waren de prestaties van mijn raid-setje zó goed, dat ik geen afscheid kon nemen. Echter...

Nu komt 8.04 eraan, en ik heb de alpha al eens in VMware gedraaid, en ik ben tot over mijn oren verliefd! Nu heeft het lot bepaald dat één van mijn hadre schijven uit mijn raid het aan het begeven is, dus daardoor kwam ik op het idee om de RMA te doen, en dan te verkopen. Vervolgens zou ik van dat geld 2x SpinpointF3 500GB kopen, en één keer SpinpointF3 1TB. Op de 1TB zou vervolgens mijn ubuntu installatie gaan, en op de raid Windows 7, die dan alleen voor games gebruikt zal worden.

Helaas vrees ik wederom voor het slechte karakter van GRUB, omdat ik nog steeds nergens iets kan terugvinden over ondersteuning van Raid0@ICH10R. Nu is mijn vriend ook zo'n ubuntu fan, en heeft geen Raid, maar hij heeft beide MBR op zijn Ubuntu schijf gezet, en hij beweerde dat -in theorie- dat mijn probleem ook zou moeten verhelpen. Nu ben ik daar een tikkeltje sceptisch over, omdat GRUB, bij mijn weten, op elke HDD met een OS het MBR moet aanpassen, en aangezien hij geen Raid ondersteund, komt hij nooit in de buurt van de Windows 7 installatie. Helaas heb ik hier niet veel verstand van, en het grote boze internet vind ik ook nogal vaag op dit gebied.

Wat ik al heb geprobeerd: Ik heb reeds het internet afgestruind, en geprobeerd via 9.04 te installeren (hielp bij iemand, maar die had ICH9R, je snapt hem al...) Alle opties voor Raid-ondersteuning in GRUB aangeslagen. (Het schijnt dat GRUB het wel ondersteund, maar daar merk ik niet veel van) Verder heb ik Met/zonder live-cd geïnstalleerd, GRUB geüpdatet, manueel geïnstalleerd, op een andere HDD geïnstalleerd. En volgens mij nog wel wat. Ook heb ik al op o.a. Ubuntuforums.com gepost, maar dat forum kan wat mij betreft afgedaan worden als 'waardeloos'.

Mijn vraag: Wie kan mij helpen en/of vertellen hoe ik dit voorkom/oplos in 9.10/8.04? Weet iemand hoe het staat met de ondersteuning voor Raid0 in 8.04/GRUB2?? Alle informatie is welkom. Anders gezegd: heeft het nut om mijn zuurverdiende centjes uit te geven aan een Raid0 set i.c.m. Ubuntu?? Ik wil het wel heel graag op deze manier, dus ik hoop van harte dat iemand een oplossing heeft. Of mij door kan verwijzen.

Groeten,
TMOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat voor raid gaat het over? Echte raid of fakeraid? Google suggereert allemaal drivers voor ich10r, wat het ook precies moge zijn, dus ik vermoed fakeraid, waarom dan geen softraid? Dat is en blijft al tijden prima ondersteund door grub volgens mij, en anders maak je een stukje raid1 om van te booten, fakeraid wordt terecht weinig aandacht aan besteed qua ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dit gaat waarschijnlijk over fakeraid.

Software RAID is dan geen optie; werkt allemaal prima in Ubuntu, maar daar ga je Windows niet van geboot krijgen.

grub legacy kan wel van RAID booten, ook al is het wat gekloot met devices.map en grub-install werkt er niet lekker mee. Ik zou dus zeggen; booten van een livecd na de installatie en grub vanaf daar installeren.

Zo (ongeveer) heb ik het gedaan

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
(boot van livecd)
(root)
dmraid -ay
grub --no-floppy 
exit
vi /boot/grub/devices.map
(hd0) /dev/mapper/iswhnfdlsknfdnlf_Data
grub --no-floppy
root (hd0,1)
setup (hd0)

Vindt het echt briljant dat grub2 dit truukje niet kent (is mij niet gelukt, your mileage may vary). Ook al is er ondertussen een module voor nvidia fakeraid, maar aangezien je X58 hebt, zul je waarschijnlijk een ICH RAID hebben.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Tja, het verschil tussen echte en fake raid is mij nooit helemaal duidelijk geworden. In ieder geval het ik een Raid0 geconfigureerd op mijn ICH10R southbridge van Intel.

Ennem, hoe zit dat precies met dat stukje Raid1 voor boot? Ik heb dat al eens eerder gelezen, lijkt me wel eens waard om te proberen. Kun je dat iets specifieker uitleggen, of een link geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 11:27
Ooit wees een artikel op T.net in de richting van intelligente raidcontrollers en domme. fakeraid was noggal ongelukkig gekozen geloof ik.

edit: Meh kan artikel nie vinden :X

[ Voor 12% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-03-2010 09:29 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

TheMasterofDome schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:40:
Tja, het verschil tussen echte en fake raid is mij nooit helemaal duidelijk geworden. In ieder geval het ik een Raid0 geconfigureerd op mijn ICH10R southbridge van Intel.
Bij fakeraid stel je in het BIOS in hoe je schijven geconfigureerd worden, waarna de driver van de controller de RAID-logica implementeert. Het is fake omdat de controller chip dus helemaal niets uitrekent, het gebeurt allemaal op je CPU.

Bij software RAID is het niet de driver van de controller, maar de block-layer in je kernel die de RAID logica doet. het wordt dus nog steeds allemaal op je CPU uitgerekend, maar nu kun je ieder block device dat je maar wilt aan een RAID toevoegen.

Bij echte RAID zit alle logica in de chip zelf, de CPU hoeft er niets voor te doen, de kernel weet ook van niets.

fakeraid is dus heel onhandig, omdat het in iedere driver opnieuw geimplementeerd moet worden.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
smokalot schreef op zondag 14 maart 2010 @ 02:30:
[...]

Bij fakeraid stel je in het BIOS in hoe je schijven geconfigureerd worden, waarna de driver van de controller de RAID-logica implementeert. Het is fake omdat de controller chip dus helemaal niets uitrekent, het gebeurt allemaal op je CPU.

Bij software RAID is het niet de driver van de controller, maar de block-layer in je kernel die de RAID logica doet. het wordt dus nog steeds allemaal op je CPU uitgerekend, maar nu kun je ieder block device dat je maar wilt aan een RAID toevoegen.

Bij echte RAID zit alle logica in de chip zelf, de CPU hoeft er niets voor te doen, de kernel weet ook van niets.

fakeraid is dus heel onhandig, omdat het in iedere driver opnieuw geimplementeerd moet worden.
Aha, dus als ik een echte raid kaart zou nemen, dan zou Ubunu/GRUB het eigenlijk gewoon moeten doen, of zie ik dat verkeerd? Als dat wel zo is, hebben jullie heel toevallig ideen voor een goede Raid0 kaart, die gelijk presteert aan de ICH10R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

TheMasterofDome schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:01:
[...]

Aha, dus als ik een echte raid kaart zou nemen, dan zou Ubunu/GRUB het eigenlijk gewoon moeten doen, of zie ik dat verkeerd? Als dat wel zo is, hebben jullie heel toevallig ideen voor een goede Raid0 kaart, die gelijk presteert aan de ICH10R?
Ja, Linux lukt dit wel.

Je moet alleen de driver voor de RAID kaart installeren in Windows voordat je m ombouwt; anders boot het niet. Ik denk trouwens dat je sowieso dan wel het hele systeem opnieuw zal moeten installeren, omdat de HW RAID de headers van de ICH10R zal overschrijven.

Qua performance; iedere hardware RAID kaart presteert (onder load) beter dan software / fakeraid.

Check wel of er drivers / ondersteuning voor Linux is. Een veelgebruikte is bijvoorbeeld een pricewatch: HighPoint RocketRAID 2310 (4x SATA300, RAID, PCI-e x4/x8) of een pricewatch: Areca ARC-1200

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Rainmaker schreef op zondag 14 maart 2010 @ 09:40:
[...]

Ja, Linux lukt dit wel.

Je moet alleen de driver voor de RAID kaart installeren in Windows voordat je m ombouwt; anders boot het niet. Ik denk trouwens dat je sowieso dan wel het hele systeem opnieuw zal moeten installeren, omdat de HW RAID de headers van de ICH10R zal overschrijven.

Qua performance; iedere hardware RAID kaart presteert (onder load) beter dan software / fakeraid.

Check wel of er drivers / ondersteuning voor Linux is. Een veelgebruikte is bijvoorbeeld een pricewatch: HighPoint RocketRAID 2310 (4x SATA300, RAID, PCI-e x4/x8) of een pricewatch: Areca ARC-1200
Oei, oei, wat een prijzen :P Maar goed. Ik zal eens kijken. Ik heb trouwens wel wat benchmarks gezien waar de ICH10R een stuk sneller is dan een hardware-controller. Maar dat zal dan aan de CPU liggen?

P.s. CPU verbruik maakt mij eigenlijk geen 'raid' uit, want ik heb een i7 @ 4GHZ. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Een echte RAID-kaart is het niet waard imho, als ik jou was zou ik gewoon software-raid configureren, je bent dan veel flexibeler (je kunt je schijven gewoon in een andere machine hangen bijvoorbeeld), en als je voldoende CPU hebt is de performance-penalty tov hardware RAID ook beperkt.

Lees vooral deze pagina's eens door:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/LVMOnRaid
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SoftwareRAID
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 11:27
Je kunt ook een raid1-partitie maken waar /boot op komt, en de rest wel van raid5/whatever booten. Zo draai ik hier een NAS die gewoon / op raid5 heeft.

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Nou, morgen krijg ik m'n schijven, dus dan zal ik alles eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Okee, dus ik heb nu mijn 3x 500GB in Raid0 gezet, met een totaal van 1,5 TB. En ik heb geprobeerd Ubuntu en Windows te installeren. Maar natuurlijk, werkt het niet. Eerst heb ik niets gedaan, en daarna heb ik het aan de hand van FakraidHowTo gedaan. Maar ook die hielp niet. Volgens mij houd niemand er rekening mee dat ik een Dualboot met Windows 7 wil. Want ik zie het nooit ergens genoemd.

In ieder geval, ik heb wat hulp nodig.

-@Rainmaker: Ik heb jouw truukje ook geprobeerd, maar ik werd er niet wijs uit, de helft van de commands doet het niet. Kun je iets preciezer zijn?
- En: Ubuntu installeert GRUB2 automatisch, hoe kan ik ervoor zorgen dat hij GRUB Legacy installeert?
- Volgens die DMraid tutorial zou GRUB2 goed geconfigureerd moeten zijn, niet dus! Want hij houd geen rekening met Windows! Ik weet ook niet waarom, volgens mij moet hij het gewoon doen??

Het punt is dus nog steeds hetzelfde, ik wil een dualboot met Win7 op een Raid0 fakeraid, en GRUB gaat gillen als ik dat probeer. Oplossingen anyone??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMOD
Nou, ik heb nog eens zitten klooien, maar ik wordt er niet echt wijzer uit. Hij doet nu nog minder dan eerst, en als ik nu Ubuntu met de Live-cd wil opstarten, zónder dat windows of iets anders is geinstalleerd, krijg ik allemaal errors en missing files etc.

Ik ben het ff goed zat. Ik hoop dat jullie met een werkende oplossing komen, maar voorlopig blijf ik lekker bij Windows 7. Tjongejonge wat een gezeik. Ik spaar onderstussen wel voor een mooie hardware-Raid, en tegen die tijd zien we wel weer. :)

het enige wat ik nog even zal proberen is 1 schijf normaal, en 2x in Raid0 voor windows. Hoewel ik mń twijfels heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

je schijven in een raid-0 zetten is data-zekerheid opofferen voor snelheid, weet je zeker dat je 3 schijven in raid-0 wilt zetten? Zou ik alleen doen als de data die je erop zet echt compleet waardeloos is. Bij raid-5 offer je capaciteit en een beetje snelheid op voor extra betrouwbaarheid, zou ik doen als ik jou was.

Oplossingen zijn nogal lastig als je alleen maar aangeeft *dat* er "errors en missing files etc." zijn, en niet wat bij ieder bug report onontbeerlijk is:
- wat probeer je te doen, en hoe
- wat verwacht je dat er gebeurt
- wat gebeurt er wel?

In de link die ik je stuurde over FakeRAID staat:
The most common reason for using fakeRAID is in a dual-boot environment, where both Linux and Windows must be able to read and write to the same RAID partitions.
en een stappenplan voor oa ubuntu 9.10, waarin dit genoemd wordt:
note that the installer will modify grub2 to point to the correct logical partition /dev/mapper/pdc_feddabdf1 or whatever / is on.
Dus zover ik kan zien heeft grub2 hier gewoon support voor, net zoals grub1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
TheMasterofDome schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 11:42:
Ik ben het ff goed zat. Ik hoop dat jullie met een werkende oplossing komen, maar voorlopig blijf ik lekker bij Windows 7. Tjongejonge wat een gezeik. Ik spaar onderstussen wel voor een mooie hardware-Raid, en tegen die tijd zien we wel weer. :)
Je hebt voor onder de 75 euro een tweedehands Adaptec 2610SA kaartje (zie vraag en aanbod), volgens mij kun je daar al prima mee uit te voeten. Ik heb zelf nog een 3Ware op ebay staan.. Enige nadeel van dit soort oudere hw raid kaartjes is dat ze vaak een limiet hebben van 2TB voor een lun. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld 3TB aan disks eraan hangt, dat je dan bijvoorbeeld een 2TB volume en een 1TB volume moet maken.

En een andere erg flexibele oplossing: een apart schijfje kopen voor je OS.. Bijvoorbeeld een goedkoop laptopschijfje o.i.d. als systeemschijf voor windows.

[ Voor 8% gewijzigd door axis op 20-03-2010 21:52 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1