PC crashed, cpu-fan draait en powerLED knippert

Pagina: 1
Acties:

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Probleem:
• pc reset zomaar, op willekeurige momenten, vervolgens begint de cpu-fan te draaien en power-lampje (in de powerknop, op de kast) vlug te knipperen en verder gebeurt er helemaal niks.

Zie .3gp filmpje om te zien wat ik bedoel met flikkerend power lampje. Dit lampje is géén hd-activity LED. Als de pc eenmaal aan staat dan blijft deze de hele tijd branden.

Ik moet de pc vervolgens eerst helemaal uitzetten en kan 'm dan even later pas weer aanzetten.
Het lijkt willekeurig te gebeuren, soms na ~15, soms na ~4 minuten. En soms na een uur ofzo. Probleem lijkt sneller voor te komen bij sch(r)ijfactiviteit. Maar niet altijd.
Zo heb ik met moeite de installatie van Windows XP kunnen voltooien. De pc opnieuw starten na installatie van diverse drivers was geen enkel probleem. Dacht misschien is het probleem wel opgelost :P Maar helaas, bij het installeren van een programma (en tegelijkertijd iets aan het kopiëren naar een ander partitie) viel de pc weer uit.
Toen ik de Nvidia drivers wou installeren, crashte de pc al bij het dubbelklikken op de drivers 8)7
Bij de tweede poging begon het extracten, maar na een paar procent was het weer einde voorstelling. Daarvoor heeft de pc zo'n 10min aangestaan zonder dat ik ermee bezig was -> niks aan de hand :S

pc specs (Q-Motion pc) :
Moederbord: Asus p5gd1-vm
RAM: 2x Kingston 512MB (KVR400X64C3A/512)
CPU: Intel PIV 3,4 Ghz
HD: Samsung 320GB SATA 322HJ (nieuw)
VGA: XFX 6600GT 256MB
Voeding: Naamloos, geen idee hoeveel Watt

PC begint de laatste paar maanden deze kuren te vertonen. PC is ongeveer 4 jaar oud. Heeft het altijd prima gedaan. Wél is er, ondanks herhaaldelijke verzoeken van mij om het niet te doen, vrij vaak de stekker van de pc eruit getrokken. Ik denk dat dat meegeholpen heeft aan de kapotte hd? De oude (ook) Samsung hd had bad sectors e.d. Dit gaf ie zelf aan bij het starten van de pc.

Wat heb ik al geprobeerd
• Veel stappen uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter zijn niet van toepassing of kan ik niet doen. Zo heb ik geen voeding of andere mobo hier liggen.

• HD was stuk, er zit nu een nieuwe in. Bovenstaande symptomen waren er echter toen ook al.

• 1 geheugen module eruit gehaald (kon toen de installatie van Windows voltooien, maar dit lijkt mij puur toeval)

• Videokaart eruit gehad, maar probleem was er nog steeds. De videokaart heb ik er dus weer in gezet.
Verder de volgende componenten los gehad:
- usb brackets
- ram
- floppy drive

Heb alleen dvd-speler nog niet los gehad. Zal dat zo nog even proberen.

• Ik vermoedde, toen deze pc nog bij mijn broer stond, dat ie te warm werd omdat ie in een krappe ruimte stond. Echter de symptomen waren er toen ook al. Vandaag toch een paar extra fans erin geplaatst, maar (zoals verwacht, nog) geen merkbaar effect. Fans zijn momenteel niet aangesloten.

• Inmiddels CPUID Hardware Monitor geinstalleerd. Temps zijn in Windows netjes, zo rond de 41C. Echter, toen ik in de bios zat rond te kijken steeg de temp naar ong 65C :S
Als ik de pc netjes afsluit en dan (vrij snel) weer wil aanzetten dan weigert ie ook. Er moeten eerst een aantal, ik gok zo 5 tot 10, minuten voorbij zijn wil ik de pc fatsoenlijk op kunnen starten.

• De harde schijf was eerst aangesloten op SATA poort nummer 2. Aangesloten op nummer 1, zonder succes. (Zie afbeelding, linksonder, rood, voor wat ik bedoel met SATA poort)

Ik moet nog een bios-update doen, maar dat wordt morgen pas. Ondertussen sta ik open voor andere tips/truucs. :)

Toevoeging vrijdag 12 maart
• Vergeten te melden: als ik net de stekker van de stekker in het stopcontact steek, dan kan ik eerste ~5 minuten de pc niet aanzetten. Er gebeurt helemaal niks, alleen 1 groen LEDje op het moederbord gaat aan.
Na 5 minuten hoor ik getik uit de pc komen, het is zo'n licht tikkend geluid.. Beetje lastig uitleggen, maar het lijkt alsof de floppydrive steeds wel/geen stroom krijgt.. op dezelfde ritme als het flikkeren van het lampje..

[ Voor 8% gewijzigd door Scipionyx op 12-03-2010 14:48 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb een AsusP5B van 4 jaar en ken vergelijkbare problemen.

Het lastige is dat je er geen touw aan vast kan knopen wanneer het plaatsvindt. Je hebt dus ook geen referentie om te zoeken naar de hard- of software die het probleem geeft.

Uiteindelijk denk(!) ik dat het komt door instabiele usb poorten op het moederbord. Even opstarten compleet zonder hardware (alleen monitor) en testen of 'ie het blijft doen helpt je misschien al.

Opeens heb heb ik al geruime tijd geen problemen meer, maar dat kan wellicht opeens weer de kop opsteken.

Verwijderd

Scipionyx schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:53:

• 1 geheugen module eruit gehaald (kon toen de installatie van Windows voltooien, maar dit lijkt mij puur toeval)

De geheugenmodule kan de oorzaak van het probleem zijn. Opties zijn om de computer te starten met alleen de eruitgehaalde geheugenmodule in het eerste geheugenslot en de computer te testen met memtest met alleen de bedoelde geheugenmodule in het systeem. Als de test geen fouten aangeeft komt de lijst van gol van pas.
Cheesy schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:59:

Het lastige is dat je er geen touw aan vast kan knopen wanneer het plaatsvindt. Je hebt dus ook geen referentie om te zoeken naar de hard- of software die het probleem geeft.

Opeens heb heb ik al geruime tijd geen problemen meer, maar dat kan wellicht opeens weer de kop opsteken.
De memtest, de test van de conditie van de harde schijf en een test om de snelheid van de harde schijf te meten kunnen informatie geven over de conditie van de geheugenmodules en de harde schijf zonder dat er de laatste tijd problemen waren.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 22:11 ]

• Scipionyx
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:59:
Ik heb een AsusP5B van 4 jaar en ken vergelijkbare problemen.

Uiteindelijk denk(!) ik dat het komt door instabiele usb poorten op het moederbord. Even opstarten compleet zonder hardware (alleen monitor) en testen of 'ie het blijft doen helpt je misschien al.

AARGH! Heb m'n post 40x overgelezen zodat ik niets zou vergeten.. 8)7 . Zal het ook even in m'n startpost zetten. :)
Maar dat heb ik dus ook al geprobeerd, met die USB poorten uitgeschakeld. Zonder succes.
Verder is er weinig hardware wat ik los kan koppelen.
- videokaart heb ik eruit gehad
- usb brackets
- ram
- floppy drive

Heb alleen dvd-speler nog niet los gehad. Zal dat zo nog even proberen.

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm.. soortgelijk probleem heb ik hier ook..

2 iedentieke machines.. en 1 van bijde heeft t zelfde probleem..

we zijn bijna door de overige hardwarewissel mogelijkheden heen.. :(

vermoeden is dat t mobo of de cpu gaar is :/

404 Signature not found

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Mijn gok zou de voeding zijn, als ik jou was zou ik eens gaan kijken of je ergens aan een voeding kunt komen die je kunt testen.

Daarnaast las ik zojuist dat het wel eens zou willen helpen om de cpu koeler schoon te maken en de koelpasta te vervangen, zie hier. Daar betreft het ook een asus mobo. Het lijkt mij gek, maar het is het proberen waard natuurlijk, helemaal in combinatie met de stijgende temps die je waarneemt.

Desktop | Server | Laptop

• Scipionyx
  • Niet online
Vergeten te melden: als ik net de stekker van de stekker in het stopcontact steek, dan kan ik eerste ~5 minuten de pc niet aanzetten. Er gebeurt helemaal niks, alleen 1 groen LEDje op het moederbord gaat aan.
Na 5 minuten hoor ik getik uit de pc komen, het is zo'n licht tikkend geluid.. Beetje lastig uitleggen, maar het lijkt alsof de floppydrive steeds wel/geen stroom krijgt.. op dezelfde ritme als het flikkeren van het lampje..

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:06:
[...]

De geheugenmodule kan de oorzaak van het probleem zijn. Opties zijn om de computer te starten met alleen de eruitgehaalde geheugenmodule in het eerste geheugenslot en de computer te testen met memtest met alleen de bedoelde geheugenmodule in het systeem. Als de test geen fouten aangeeft komt de lijst van gol van pas.
Ik zal zo de modules apart testen met memtest. Staat op m'n lijstje.
SMSfreakie schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:34:
hm.. soortgelijk probleem heb ik hier ook..

2 iedentieke machines.. en 1 van bijde heeft t zelfde probleem..

we zijn bijna door de overige hardwarewissel mogelijkheden heen.. :(

vermoeden is dat t mobo of de cpu gaar is :/
Ook Asus mobo?
Ik gok eerst op voeding, dan cpu, dan mobo. Als ik de cpu eruit moet halen dan wil ik eigenlijk de standaard Intel koeler gelijk vervangen door een stillere. Iemand suggesties? Mag via PM. :)
Rupie schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 13:45:
Mijn gok zou de voeding zijn, als ik jou was zou ik eens gaan kijken of je ergens aan een voeding kunt komen die je kunt testen.

Daarnaast las ik zojuist dat het wel eens zou willen helpen om de cpu koeler schoon te maken en de koelpasta te vervangen, zie hier. Daar betreft het ook een asus mobo. Het lijkt mij gek, maar het is het proberen waard natuurlijk, helemaal in combinatie met de stijgende temps die je waarneemt.
Zal later vandaag een kennis van me bellen. Ik probeer iig wel her en der een voeding te regelen.
Wat betreft de cpu-fan; deze is al eens schoongemaakt door mij. Maar misschien toch maar eens de koelpasta vervangen..
Vreemd trouwens dat de temp wél oploopt in de bios, maar niet in Windows. Althans, als ik SIW en CPUID Hardware Monitor moet geloven.
Anyway, zo eerst maar eens memtest draaien.

Overigens gister ook fftjes de dvd-speler losgekoppeld: geen verschil.

PC wil nu helemaal niet meer starten :P
Krijg meteen zo'n flikkerend lampje te zien. Ook na het loskoppelen van dvd-speler, floppydrive, 1 RAM module erin ipv 2 e.d.
Moet zeggen dat ik de BIOS wel heb ge-reset:
BIOS resetten dmv ATX reset: haal het batterijtje eruit, trek de 220V stekker eruit, druk 10 seconden op powerknop, wacht enkele tellen en zet tenslotte de batterij en de stekker terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Scipionyx op 12-03-2010 15:11 ]

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Grote kans dat het je voeding is....

:-)

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Probeer eens te luisteren naar het getik en te bepalen waar het weg komt.

Komt het uit de voeding: Dan is die zeer waarschijnlijk gaat.
Moederbord: Misschien kortsluiting?
Harde schijf of andere drive: Kortsluiting of voedingsproblemen.

Dit is natuurlijk niet 100% zeker te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door michaelmou op 12-03-2010 16:46 ]

• Scipionyx
  • Niet online
PiRiVi schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 15:12:
Grote kans dat het je voeding is....
Heb een andere voeding kunnen lenen, wel 1 van 250W, maar zo te zien maakt dat niks uit want pc deed 0,0 toen ik die voeding had aangesloten. Misschien was die voeding wel niet goed.
michaelmou schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 16:45:
Probeer eens te luisteren naar het getik en te bepalen waar het weg komt.

Komt het uit de voeding: Dan is die zeer waarschijnlijk gaat.
Moederbord: Misschien kortsluiting?
Harde schijf of andere drive: Kortsluiting of voedingsproblemen.

Dit is natuurlijk niet 100% zeker te zeggen.
Getik is weg, het was de floppydrive wat niet constant, maar steeds onderbroken stroom kreeg.
Beetje lastig uitleggen, maar het lijkt alsof de floppydrive steeds wel/geen stroom krijgt.. op dezelfde ritme als het flikkeren van het lampje..
Het volgende viel me op: de fan van de videokaart draait niet als de pc aan staat. Status is als volgt nu:
• pc boot helemaal niet meer nu :'(
• lampje flikkert nog steeds
• ik doe pc aan, fan van cpu draait wel, die van de videokaart niet (je ziet de fan van de videokaart heel even "trillen", verder gebeurt er niks)
• bios is gereset door batterij eruit te halen
BIOS resetten dmv ATX reset: haal het batterijtje eruit, trek de 220V stekker eruit, druk 10 seconden op powerknop, wacht enkele tellen en zet tenslotte de batterij en de stekker terug.
• andere voeding geprobeerd (250W), er gebeurde helemaal niks. Voeding die ik geleend heb kan best stuk zijn.

Volgende stap is nu om een andere moederbord te regelen.

Verwijderd

Aangezien het een nieuwe HDD is zou je kunnen proberen om AHCI in te schakelen in de BIOS ipv IDE emulatie...

Dat kun je checken in Storage Information in de BIOS.

(dit zou ik eerst proberen)

Alleen dan boot Windows niet meer, dus dan zul je moeten herinstalleren.

En je videokaart... Ben je geen stroomkabeltje vergeten??

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 20:12 ]

• Scipionyx
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:10:
Aangezien het een nieuwe HDD is zou je kunnen proberen om AHCI in te schakelen in de BIOS ipv IDE emulatie...

Dat kun je checken in Storage Information in de BIOS.

(dit zou ik eerst proberen)

Alleen dan boot Windows niet meer, dus dan zul je moeten herinstalleren.
Zou ik graag proberen, maar ik kom de bios niet eens in. Er gebeurt helemaal niks als ik de pc aanzet: geen beeld, geen geratel van de hd (hij spint niet eens op volgens mij).
En je videokaart... Ben je geen stroomkabeltje vergeten??
Nope. Checked.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Heb je toevallig ook al een ander satakabeltje geprobeerd? is die niet gewoon verrot?

Desktop | Server | Laptop

• Scipionyx
  • Niet online
Niet geprobeerd, maar zal volgens mij niks uitmaken aangezien de problemen meteen al aanwezig zijn zodra ik de knop indruk. Ook als de hd helemaal niet aangesloten is.
Momenteel heb ik alles (IDE, stroom, SATA en de videokaart) losgekoppeld. Dus in wezen psu+mobo+cpu+ram (diverse combinaties, 1 module, ander slot e.d.) = :'(

Verwijderd

Als je geen beeld krijgt maar als wel de CPU fan even draait (alleen op spint en meteen weer stopt) dan ziet het er naar uit dat je moederbord het heeft begeven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 21:09 ]

Verwijderd

ik heb het probleem gehad dat na +/- 1.5 uur computeren steeds al mijn usb poorten uitvielen stroom er helemaal vanaf en er weer op en opstarten en hij deed het weer even.
computer heeft nu uiteindelijk het probleem niet meer. hoe ik het heb opgelost weet ik zelf ook niet.

(geen asus)

• Scipionyx
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 21:07:
Als je geen beeld krijgt maar als wel de CPU fan even draait (alleen op spint en meteen weer stopt) dan ziet het er naar uit dat je moederbord het heeft begeven.
Hij blijft constant draaien. En idd, denk dat ook mobo kaduuk is.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Scipionyx schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:47:

[...]

Ook Asus mobo?
Ik gok eerst op voeding, dan cpu, dan mobo. Als ik de cpu eruit moet halen dan wil ik eigenlijk de standaard Intel koeler gelijk vervangen door een stillere. Iemand suggesties? Mag via PM. :)

[
nee MSI planken :]

404 Signature not found

• Scipionyx
  • Niet online
Heb inmiddels een andere moederbord gehaald (Asus P5E) maar zit ff te denken hoe ik deze zal installeren. Er zijn namelijk van die euh.. nou kijk zelf maar ff:
Afbeeldingslocatie: http://www.wickedstuff.nl/dump/pc_mobogaten.jpg
Ik vertrouw dit niet zo :P Ik ga liever voor 101% zekerheid en plaats het liefst er nog iets tussen.

Ik heb er van die moederbord-schroevjes tussen gezet, maar dan zit mobo (zoals verwacht) iets te hoog. Het past wel, maar ik kan er dan geen IO-shield meer bij plaatsen. (Iemand nog een IO-shield over trouwens? Zat niet bij mobo)
Ik zou evt een stukje rubber ertussen kunnen plaatsen..? Iemand anders nog suggesties?

Overigens kan ik vandaag nog niet testen of een andere mobo het probleem op zal lossen (ik ga er vanuit van wel) want ik ga morgen eerst nog een andere cpu-cooler halen en heb niet zoveel Arctic Silver meer :P .

Verwijderd

Die ingestanste afstandshouders zijn ruim voldoende. In de doos van een nieuw moederbord van een computerwinkel zit meestal een ingangenplaatje. Is het een nieuw moederbord, een aanbieding of een tweedehands of iets anders speciaals? Waar is de keus voor de stille processorkoeler op gevallen?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 13:29 . Reden: De vragen zijn gebaseerd op belangstelling voor computers. ]

• Scipionyx
  • Niet online
2e hands. En ben vergeten te vragen of ie de IO-shield er nog bij had. IO-shield is t probleem ook niet, kan vast wel 1 zo meekrijgen bij een computer-zaak.
De keuze voor cpu-cooler is gevallen op een Coolermaster TX3. Niet duur en koelt goed en stil.

• Scipionyx
  • Niet online
Korte versie:
Het was de voeding.

Lange versie:
Gister dus alles aangesloten op de nieuwe mobo, begon het lampje op de mobo continu te knipperen. Al zodra ik de stekker het stopcontact in stak. Ik dacht dat ik ergens kortsluiting ofzo had, maar na het loshalen van vrijwel alles (alles behalve de cpu uit z'n socket :+) bleef het lampje maar knipperen. Op internet hadden ze het over een instabiele 5V-lijn e.d.

Naja dan toch maar eens een andere voeding proberen. Dus op zoek naar een 24pins + 12V Atx voeding. Euhm.. mijn eigen heeft wel 24pins, maar niet de juiste 12V connector (geen 4 maar 6 pins (CM Silent Pro 600W @ Gigabyte EX-UD5)).
En de pc beneden heeft wel zo'n goede 4 pins connector, maar de andere stroom connector is 20 pins ipv 24 8)7

Vandaag de voeding naar die kennis van me gebracht, toch maar eens openen en aan de binnenkant kijken. "Oh ik zie 't al" hoorde ik 'm al snel zeggen.. Bleek dat er in totaal 6 elco's bol stonden.. En volgens hem werkt de voeding dan niet meer op z'n maximale vermogen. Dat verklaart dan waarom alleen de cpu-fan wel draaide en de rest niks deed.

Of de vorige moederbord dood is? Geen idee, ik ging er vanuit van wel, maar nu weet ik het dus niet meer zeker. Ik gok dat ie nog wel goed is. Misschien dat ik 'm in de toekomst nog wel eens test.

Anyway pc draait nu, alle drivers zijn geïnstalleerd. Morgen nog ff een image maken en dan kan ie terug naar m'n nichtje. :)

* Scipionyx heeft het voorlopig wel gehad met knipperende lampjes.

Pagina: 1