Probleem: OpenSuse Installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Sony VPCEB1J1E/WI aangeschaft, gewoon simpel voor school.

Processor
Intel Core i3
Frequentie
2 GHz

Harddisk
320 GB
Snelheid
5400 rpm

Werkgeheugen
4 GB DDR3 SDRAM
VGA-kaart
Intel HD Graphics

Er stond Windows 7 op, ik wilde OpenSUSE (Linux) er op zetten, dus dat gedaan, standaard alles opgevolgd, via CD geinstalleerd, partities heb ik gewoon gelaten (wel Windows 7 verwijderd).
Afin, installatie was klaar, dus ik wachten, krijg ik een zwart scherm, 2 uur later gebeurd er niks. Dus ik reboot hem, reageert niet, blijft hangen op een scherm van OpenSuse waar uit ik kan kiezen tussen:

OpenSUSE
OpenSUSE fail
Diskette
Windows

Ik heb elke optie geprobeerd maar geen van allen deed het, ik heb openSUSE nog een keer geinstalleerd en daar gaf hij aan geen kernels te kunnen vinden, ik heb de CD er in gedaan, geen resultaat.
Ubuntu, Fedora geprobeerd, installeerde wel maar bleef ook op zwart hangen, kreeg wel een scherm met Grub ofzo.

Windows geprobeerd er overeen te installeren, kreeg een blauw scherm: iets met Installatie afgebroken om schade te voorkomen.

Dus....

Zou mijn hardeschijf kapot kunnen zijn? Of ligt het alleen aan de kernels die hij niet kan vinden? Moet ik hiermee naar Sony?
Ik hoop dat iemand mij advies kan geven!

Mvg
EB90

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16
Je harddisk is waarschijnlijk niet stuk hoor ;)

Heb je meteen bij het eerste zwarte scherm in de openSUSE installatie de CD eruit gehaald? Dan was ie namelijk nog niet klaar. Er komen tijdens de installatie meerdere zwarte schermen voor om je video driver te testen. Hier staat ook een tekst bij van *** DO NOT PANIC *** o.i.d.

Probeer eens de opensusefail optie te booten. Werkt deze wel of zie je hier extra meldingen op het scherm verschijnen wat er mis is?
Probeer ook eens vanaf de opensuse dvd je installatie te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 13:59

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

hostname schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:26:
Je harddisk is waarschijnlijk niet stuk hoor ;)
Zou wel kunnen gezien Windows ook niet meer laad :) Heb hetzelfde probleem gehad en mijn HD was stuk (nooit gebruikt en na 1 week was hij stuk :X) Maar dat was met Win 7 en Ubuntu. Hij is toen onder garantie gerepareerd. Was wel een Acer maar lijkt mij dat Sony er ook prima mee omgaat.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:06
Is het niet meer mogelijk om met de OpenSuse cd/dvd op te starten??

Als dat namelijk lukt kun je de betreffende partitie of schijf (van OpenSuse) gewoon formatteren. Verder is er wel een herstelfunctie waarmee je de bootmanager eraf kunt slopen en op die manier die van windows weer kan activeren. Misschien werkt zelfs een herstelpoging vanaf cd/dvd op je opensuse installatie nog wel.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hostname,
Ik heb hem op fail geboot, ik zie dat er een hele lijst van beneden naar boven komt, vaak met groene Done teksten... en dan krijg ik weer een zwart scherm ...

Moet ik die cd er weer in doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 09:54
typ eens Ctrl + alt + F1 nadat je bij je zwarte scherm bent aanbeland

Als je dan text ziet is er iets mis met je videodriver. Kan dat wel helemaal gaan uitleggen maar laat eerst maar even weten of je tekst ziet...

[ Voor 11% gewijzigd door beefstick op 11-03-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Control Alt f1 doet bij mij niks.

Via de OpenSUSE installer DVD: heb ik Repareer installatie gedaan...

System Check: Krijg een scherm met Activate Swap PArtition /dev/sda5 (gedaan)

Error detected: The Ext 4 file system of the partition /dev /sda 6 is corrupted, to repair, press repair. (gedaan)

Error detected: The ext 4 file system of /dev /sda6 is corruped to repair (gedaan)

Toen even geskipt... nu een scherm met Repair Package Database: The package databas was checked. The following files that belong to the package were not found: /var/lib/rpb/filemd5s.

Repair method: Rebuild package Database
Revert to daily backup (ik heb rebuild gedaan)

(Yast2 Succesfully rebuilt the package database)

Krijg ik weer dezelfde melding van: The package was not found: Varr/lib/ rpb/ filemd5s

Nu heb ik opties als:

Rebuild package database
Revert to Daily backuo
Revert to orginal package database (saved by Yast)

Weer gedaan: nu wel succes vol:

Scherm 3:
Initrd modules missing
The file /etc/sysconfig/kernel contains a list of modules.... Yast is missing: jbd2 mbcache ext4 en ahci.
Press repair to ad.... to the initial ram disk.

Scherm 4: Calling mkinitrd failed: display the log file?

Device node not found
Root device (/dev/sda6) not found.

Scherm 5: Boot loader error dectected.
Press repair to generate a new config.

Boot loader was installed succesfully (heb Opensuse fail als boot gekozen)

System will now restart:

Krijg nu een melding bij reboot:
An error occured during the installation.

Main menu:
Start Installaton
Settings
Expert
Exit or Reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de Opensuse KDE Live cd er in gedaan, ik kreeg wel een bootloader, daarna weer zwart scherm.

Zijn er misschien mensen (die tegen betaling uiteraard, dit soort problemen fixen? Soort linux programmeur?
Denk dat het niet aan mijn Harddisk ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 09:54
Ik vind het maar heel vaag. Misschien is het die ext4. Je zou het eens met ext3 kunnen proberen. Maar het lijkt me raar als dat wel werkt.

Wat wel weer raar is, is dat je root partitie corrupt is maar je boot partitie niet (als je tenminste een boot partitie als primary hebt)

mijn indeling is als volgt:
  • primary partitie /boot 70MB (mag niet minder zijn dan 50 MB ofzoiets ivm vage regels)
  • extended (volledige ruimte die over is)
    • swap 2GB
    • / 20GB
    • /home alles wat nog over is
Alles bij mij is ext3 (zit nog op opensuse 11.1 met kde 3.5 dus ik loop een beetje achter ondertussen). Verder stel ik niets in met installeren en gebruik ik altijd de netiso (die download alles van internet zodat je meteen uptodate bent).

Overigens laatst wel bij iemand anders problemen gehad met opensuse installeren, die persoon had een laptop met een hidden partitie waar windows files op stonden voor een recovery. Installeren lukte alleen maar als die ene partitie weggehaald was. Daarvoor was het ook constant zwarte schermen na de installatie en ook windows installeren lukte niet meer *lekkere recovery partitie heb je dan*. Dus misschien is dat bij jou ook aan de hand. Bij het installeren van opensuse kun je aangeven dat je het partitievoorstel wil editen, als je daar nog een verborgen unit ziet dan kun je proberen die eens te deleten.

Als dat allemaal niet helpt is mijn trucendoos wel een beetje op. Normaal is installeren en een desktop voor je neus krijgen wel het minst moeilijke stukje om je distro up en running te krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door beefstick op 12-03-2010 02:35 . Reden: ik miste een paar woorden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd met live cd, ik probeer boot from cd, ik probeer van alles, maar bij elke boot loader krijg een zwart scherm... en het lijkt me sterk dat het met de verlichting te maken heeft.

Ik denk zelf dat er niks kapot is, maar dat ik hem verkeerd geinstalleerd heb en dat hij nu geen verbinding meer kan maken met de harddisk (hoeft niet perse kapot te zijn).

Echter, ik kan nergens de partities beheren of wijzigen.
Mijn vader zei dat er een manier is om er achter te komen, door de hardeschijf aan een andere pc te koppelen en dan via een beheer programma alles te wissen. Of is dat te simpel gevonden?

Zijn er misschien goede Linux kenners uit omgeving Tilburg / Dordrecht... ik heb er veel voor over om hem zo snel mogelijk gefixt te krijgen, anders had ik die 600 euro net zo goed de sloot in kunnen gooien.

Maar het is wel gek dat hij ook niet op start met de live cd..... de schuldvraag boeit me niet zo, maar ik wil dat ding snel gemaakt hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:35

Theimon

Snapte!?

Start de laptop eens op met de Gparted liveCD/liveUSB. Dan kan je de partitieindeling rustig bekijken enn aanpassen wanneer nodig.

Ik zou toch bijna gaan denken dat er iets mis is met harddisk. Als de installatie van andere distro's en ook Windows niet lukken dan moet er, lijkt me, ergens een probleem met de harddisk zijn. Probeer anders evenn te kijken welk merk harddisk het is en kijk op de website van de fabrikant voor een checktool. Zo kan je de harddisk eventueel uitsluiten als veroorzaker.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, Gparted doet het wel, ik heb de oude partities verwijderd, ik heb nieuwe gemaakt maar weet niet of ze nu iets met ext 3 of ext 4 moeten krijgen, en of iets een primaire partitie is of een uitgebreide.

Ik zag bij aply in een zwart scherm heel veel keer,

vfs busy inodes on changed media or resized disk sr0

Wat houdt dat in... dat ik nu alle partities heb kunnen verwijderen, wat houdt dat in...

En mijn harddisk is een Samsung 320 gi 5400 rpm

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 01:03
Touchdomex schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:30:
Zou wel kunnen gezien Windows ook niet meer laadt :)
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:18:
Er stond Windows 7 op, ik wilde OpenSUSE (Linux) er op zetten, dus dat gedaan, standaard alles opgevolgd, via CD geinstalleerd, partities heb ik gewoon gelaten (wel Windows 7 verwijderd).
Niet verwonderlijk dus dat Windows 7 niet meer laadt.
Overigens, snap ik ik het niet goed, of is TouchDomex een broer ofzo van EB90, omdat hij ook het probleem kent? :) Of gaat dat weer over een andere laptop ofzo?
Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 06:49:
Echter, ik kan nergens de partities beheren of wijzigen.
Mijn vader zei dat er een manier is om er achter te komen, door de hardeschijf aan een andere pc te koppelen en dan via een beheer programma alles te wissen. Of is dat te simpel gevonden?
Neu das nie zo'n raar voorstel hoor, zo doe ik het ook altijd als een disk kapot lijkt te zijn, gewoon als slave aan een ander systeem en de unleash the fury of rescue tools })

[ Voor 27% gewijzigd door _eXistenZ_ op 13-03-2010 01:26 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, maar als ik nou met Gparted in het scherm kom, en ik zie dat het gaat over een

ATA Samsung HM320 ii ,

pad is -dev-sda...
partition table msdos
koppen 255
Sector 63
cilinders 38913
Sector size 512
Total sectors 625137345

en nu heb ik de volgende partities

dev-sda1 ext3
dev sda 3 extended
dev sda 5 ext 2