Automatisch bakcup als externe HD aangesloten wordt

Pagina: 1
Acties:

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoi,

Ik heb voor mijn zus een externe harddisk gekocht en heb daar "belangrijke" data opgezet. Foto, video en documenten, je kent het wel.
Nu wil ik graag dat hij automatisch bepaalde folders vergelijkt en backupt.
Daar zijn programmaatjes voor als syncback, dirsync pro, backup4all, synctoy etc.
Maar ik kom er maar niet achter of er iets is dat kan wat ik wil en dat is het volgende:
Op het moment dat ik de externe HD aansluit via usb, moet dat programma automatisch starten en de aangegeven folders controleren. In het geval die folders niet gelijk zijn, dan synchroniseren.

Weet iemand of er een programma is wat dit kan?
Of als het een instelling is in een of ander programma, wil je dat dan even melden.
Hij gaat draaien op WinXP (ik dacht Home). Win7 installeren is geen optie.

[ Voor 0% gewijzigd door pduh op 11-03-2010 20:13 . Reden: typo's ]

P.Duh! lekker puh!

• Pieter Kimpen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
Je zou dit kunnen scripten:

Op de HDD zet je een autorun.inf bestandje

daarin zet je een script (bvb backup.bat) of backup.vbs. dit doe je als volgt

autorun.inf

code:
1
open=backup.bat

In backup.bat of backup.vbs zet je dan je script die de datum van de laatste wijziging op beide schijven gaat vergelijken en de folders met de meest recente datum vervolgens kopieert naar de externe hdd

code voor backup.bat

code:
1
xcopy c:\*.* d:\backup\*.* /d /y

wat doet deze regel:

Deze regel kopieert alle bestanden van de C drive naar d:/backup.
De optie /d zorgt ervoor dat enkel de nieuwe mappen of de gewijzigde files worden gekopieerd.
De optie /y zorgt ervoor dat je geen meldingen krijgt in de trend van "bent u zeker dat u dit bestand wil overschrijven"

Hopelijk kom je hiermee een eindje verder.

Edit:

Beide files (autorun.inf en backup.bat) moeten uiteraard los op de externe HDD gezet worden (dus in de root).

[ Voor 7% gewijzigd door Pieter Kimpen op 11-03-2010 20:58 . Reden: kleine toevoeging gedaan. ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Pieter Kimpen schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 20:43:
Je zou dit kunnen scripten:

Op de HDD zet je een autorun.inf bestandje
Slim, maar volgens mij werkt een autorun.inf niet zomaar vanaf een USB apparaat.

• Pieter Kimpen
Dat zou inderdaad kunnen....
dat zal ie zen zusje moeten wijsmaken dat elke keer dat ze de externe HDD aansluit ze even op backup.bat klikt....

zo, moeilijk is dat niet, toch?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Zodra je het compleet gaat automatiseren is het maken van een backup jouw verantwoordelijkheid geworden.
Kom je ook bij je zusje langs om de HD aan te sluiten ?

Ofwel, maak een gebruiker duidelijk dat het maken van een backup van persoonlijke data een persoonlijke taak en verantwoordelijkheid is. Wenst de gebruiker daar geen effort in te stoppen, dan geeft de gebruiker aan dat die data niet belangrijk is.

Imho kun je een hoop taken regelen om het een gebruiker eenvoudiger te maken. Maar zodra het te eenvoudig wordt, kijkt hij/zij er niet meer naar om, en klikt eventuele foutmeldingen gewoon weg.

"You can try to make it foolproof, but fools are so bloody ingenious" ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Pieter Kimpen
Inderdaad aZuL daar heb je groot gelijk in!
Backup daarom belangrijke bestanden altijd meerdere keren (en liefst of iets dat je mee kan nemen naar een andere locatie en daar veilig weg kunt bergen).

Verwijderd

Een automatische backup kan wel op een vast tijdstip per dag ingesteld worden.

Het omgekeerde is er wel. Bij de handmatige opdracht tot het maken van een backup via IdleBackup slaat het programma de wijzigingen als backup op en sluit IdelBackup de computer af.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 21:15 ]

• pduh
Bedankt voor de suggesties en antwoorden en excuus voor mijn late reactie.
Een PC crash kwam er tussendoor.

Als je een externe HDD aansluit, dan krijg ik automagisch een menu in beeld wat vraagt wat ik wil doen.
Kan ik daar eventueel een sync programma in plaatsen zodat na het aansluiten van de HDD 1 keer klikken voldoende is om te back-uppen?

P.Duh! lekker puh!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Allway sync http://www.allwaysync.com/ kan dit soort dingen, ik gebruik het ook om exact dezelfde reden.

Zodra ik mijn externe schijf er aan hang kijkt hij wat er nog niet op staat en hij copieert het

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ipv xcopy kun je iig beter robocopy gebruiken. Het probleem van xcopy is dat het niet echt kan synchroniseren. Veranderde bestanden zijn geen probleem. Verwijder je echter een bestand in je bronmap, dan verwijdert xcopy deze niet ook uit de doelmap. Dit wordt helemaal vervelend als je een grote folder verplaatst in je bronmap, in je doelmap komt deze dan dubbel te staan. Robocopy met de /mir switch doet wel een volledige synchronisatie.

Voorbeeldje van mijn eigen backup scriptje:
robocopy e:\ h:\backup\e /mir /r:0 /w:0 /log:loge.txt /tee /XD recycler "system volume information"

Zelf ben ik dus een voorstander van robocopy omdat je precies ziet wat het doet en het eigenlijk niet simpeler kan, voor een tweaker dan. Probleem is wel dat USB driveletters nog weleens willen wisselen op bepaalde computers en dat je hier rekening mee moet houden. (Je kan wel met diskpart 'assign' een driveletter vastzetten maar ik weet niet hoe feilloos dat in de praktijk is) Dit is net een stap te ver om uit te leggen aan mensen, want dan moeten ze batchfiles aan gaan passen of in schijfbeheer gaan, wat voor een leek teveel gevraagd is natuurlijk. Als zo'n tooltje als Allwaysynch dat probleem oplost is dat misschien beter geschikt.

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 16-03-2010 17:33 ]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:48
je kan USB apparaten wel degelijk een autorun laten uitvoeren. op win vista in iedergeval ik heb hier een USB stick liggen met daarop een auto run naar een sketchup vieuwer en die werkt gewoon direct op win vista. helaas dan weer niet op school waar ze een server gedoetje hebben

wat totaal overbodig is omdat Win XP het niet accepteerd zonder truuken uit te halen

[ Voor 14% gewijzigd door sjaakwortel op 16-03-2010 17:38 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
sjaakwortel schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:36: ...
wat totaal overbodig is omdat Win XP het niet accepteerd zonder truuken uit te halen
Autorun is simpel te enablen / disablen door 3 muisklikken:
http://www.sizlopedia.com...save-pc-from-usb-viruses/

Of de"NoDriveTypeAutoRun" key aanpassen, niks geen vage truuken nodig ...

[ Voor 15% gewijzigd door djexplo op 16-03-2010 17:48 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De eerste de beste USB stick met een (autorun) virus die ingestoken word infecteert direct je machine. Ik zou toch echt naar een andere manier zoeken dan via de autorun gaan lopen knutselen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
Daar zijn programmaatjes voor als syncback, dirsync pro, backup4all, synctoy etc.
Maar ik kom er maar niet achter of er iets is dat kan wat ik wil en dat is het volgende:
Heb je al gewoon een aantal van die programma's geprobeerd? Automatisch syncen na inpluggen van een apparaat kunnen volgens mij de meeste wel, zo'n programma draait toch meestal op de achtergrond dus de autorun functie hiervoor proberen te misbruiken is mi vrij moeilijk doen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Syncback heeft hier gewoon opties voor. Zorg er dan wel even door dat het backup path gebruik maakt van de hd serial ipv driveletter omdat windows deze nog wel eens wil verschuiven.

• pduh
Septillion schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 18:01:
Syncback heeft hier gewoon opties voor. Zorg er dan wel even door dat het backup path gebruik maakt van de hd serial ipv driveletter omdat windows deze nog wel eens wil verschuiven.
Ik vind dit inderdaad wel wat. Op serial ipv driveletter. Erg mooi.
De optie om hem automatisch te laten starten kan ik echter niet vinden. Kun je mij daarmee op weg helpen?

P.Duh! lekker puh!

• Omid
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-12-2025
pduh schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 20:06:
Hoi,

Ik heb voor mijn zus een externe harddisk gekocht en heb daar "belangrijke" data opgezet. Foto, video en documenten, je kent het wel.
Op het moment dat ik de externe HD aansluit via usb, moet dat programma automatisch starten en de aangegeven folders controleren. In het geval die folders niet gelijk zijn, dan synchroniseren.

Weet iemand of er een programma is wat dit kan?
Dit kan prima met portable tools. De tool gewoon op je stickje (of je externe schijf) plaatsen en daarmee de sync starten. Je kunt er eventueel een autorun.inf voor maken waarmee het zelfs automatisch gaat starten zodra je stick of hd hebt aangesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door Omid op 01-09-2010 00:44 ]

Pagina: 1