Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:23
Het word ook hier eens tijd voor een nieuw beeldscherm. Veel guides doorgelezen maar ik kom uit een paar vragen niet goed uit.

Het scherm waar ik waarschijnlijk voor ga is de pricewatch: BenQ G2420HDBL. 24", edge-lit, 5ms, fullhd (1920x1080p)

Het scherm gaat voornamelijk gebruikt worden om te gamen (Vooral snelle first-person shooters.). Een paar dingen waar ik op internet verschilende antwoorden krijg zijn;

- Maakt het verschil tussen 2ms en 5ms tegenwoordig nog uit? Sommige mensen zweren erbij dat het het verschil kan maken, maar anderen zeggen ook weer dat je het met het blote oog niet kunt zien. Wat klopt hier nou van?

Nog een andere vraag is, waarom is dit scherm zoveel duurder? ( pricewatch: HP LP2465 )

Alleen de kijkhoek, resolutie en helderheid is hoger, maar het lijkt me niet dat dat zo'n gigantisch verschil kan maken?

Verder natuurlijk de vraag of mensen hier ervaring hebben met de pricewatch: BenQ G2420HDBL . Zo ja post je mening :D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Echt niemand? Iig, ik haal het scherm wss morgen, zal mijn ervaringen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-08 21:31

GSS

Firefox Evangelist

De meeste schermen zijn tegenwoordig 1920x1080 (full hd).
WUXGA (1920x1200) is minder populair, en daarom iets duurder (want kleinere oplages).

Wil zelf binnenkort ook n nieuw schermpje, weet nog niet of t WUXGA wordt of 'gewoon' 1080p..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Awsom schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:45:
Nog een andere vraag is, waarom is dit scherm zoveel duurder? ( pricewatch: HP LP2465 )

Alleen de kijkhoek, resolutie en helderheid is hoger, maar het lijkt me niet dat dat zo'n gigantisch verschil kan maken?
Die HP heeft een S-PVA paneel. Dat verschil is erg groot t.o.v. TN.
Verder is dat model EOL, dus wordt hij niet meer geproduceerd.

Er zijn ruwweg 3 paneeltypen:
De welbekende TN, en IPS en *VA (MVA en PVA).

De verschillen zijn grof gezegd het volgende (naar **LET OP** Welke monitor moet ik kopen?):
  • TN: erg goedkoop en het snelst van de 3, maar heeft een smalle kijkhoek (met name verticaal) en mindere kleurweergave.
  • MVA/(S-)PVA: Is duurder (ongeveer €TN*1.5 en meer), maar heeft de beste kijkhoek en betere kleurweergave.
  • (H-/S-)IPS: Is het duurst (vanaf €TN*2), maar heeft een goede kijkhoek (veel beter dan TN, en van alle kanten), en de beste kleurweergave. Wel heeft IPS soms last van te fel wit ('sparkling' of 'IPS-whiteglow'), met name als je niet recht van voren kijkt, maar dit valt met nieuwe modellen erg mee. Vroeger was dit een trager paneeltype, maar ondertussen valt dat zodanig mee dat het niet meer een keuzefactor is (de betere modellen hebben ongeveer 25-40ms lag; dat is niet/nauwelijks merkbaar).
Voor meer info over schermtypen en reviews en vergelijkingen tussen verschillende monitoren en paneeltypen: http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Verder zou ik voor een WUXGA (1920x1200) scherm gaan, die 120 verticale pixels maken een aardig verschil (je ziet meer in games, en hoeft minder te scrollen op het web ;)).

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 12-03-2010 03:23 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Ghost Dog schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 03:20:
[...]

...

Verder zou ik voor een WUXGA (1920x1200) scherm gaan, die 120 verticale pixels maken een aardig verschil (je ziet meer in games, en hoeft minder te scrollen op het web ;)).
Ik lees en hoor juist dat die resolutie eruit gaat, en 1080 de standaard wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Onzin.
1080 wordt alleen meer verkocht (en daarom gemaakt) omdat het Full HD is, en die kreet goed verkoopt.
Voor pc-gebruik (hoe vaak kijk jij films? En hoe vaak ben je gewoon aan het surfen?) vind ik toch echt meer pixels = meer gebruiksgemak. Bovendien moet je veel meer links en rechts kijken omdat een Full HD scherm veel meer breedbeeld ('uitgerekt') is dan WUXGA.
In mijn ogen heeft Full HD tov WUXGA dus geen praktische meerwaarde.
Zelf ben ik aan het sparen voor dit scherm, ook WUXGA, en S-IPS.

Als je een film gaat kijken wordt deze inderdaad letterboxed, en heb je daardoor iets minder effectief schermoppervlak dan met Full HD, maar in games kan je gewoon het volledige oppervlak gebruiken, en dat is waar jij zegt hem voornamelijk voor te gaan gebruiken.

Het lijkt me dat zolang WUXGA nog verkocht wordt, zij het minder dan 'Full HD', die gewoon nog gemaakt worden.
Verder maakt het voor jou niets uit of WUXGA eruit gaat of niet, want jij maakt nu je keuze, en er zijn op dit moment gewoon nog genoeg WUXGA schermen, en de ondersteuning vanuit grafische software daarvoor zal gewoon blijven.

[ Voor 37% gewijzigd door Ghost Dog op 12-03-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Joris.
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-03 18:02
Tegenwoordig heeft iedereen het over die Full-HD resolutie, 1080P dus. Maar voor een computer scherm is die ''P'' eigenlijk irrelevant, aangezien een computerscherm altijd het complete scherm ververst ipv half om half or whatever een simpele ''P'' of ''I'' voor kan staan.

Het scherm dat je in gedachten hebt is een goed scherm, een led scherm met veel mooie heldere kleuren. Let alleen wel op, dat je voor een ''B'' merk kiest. Ik heb zelf 1x Benq G2420HD en 2x Benq G2420HDB, súper schermen. niets op aan te merken. Ik vond de schermen zelf vele malen mooier dan al die andere duurdere, vooral omdat deze glimt, een mooie voet heeft en mooie dunne bezels heeft.

Wat Benq in zijn specificaties zet klopt ook, niet overdreven zoals je soms bij andere merken ziet. Althans, dit is mijn ervaring met Benq.

Ik kan je het scherm echt aanbevelen, ookal heb ik zelf iets andere types hier staan. Ik heb dus de standaart TN panelen, zonder LED scherm. De G2420HD en de G2420HDB hebben exact hetzelfde paneel. Het enige verschil is dat de G2420HD een HDMI ingang erbij heeft, en een headphone uitgang.

Voor de G2420HDBL zul je dus eigenlijk een G2420HDB scherm krijgen, zonder HDMI en een headphone uitgang, maar wel ipv het ''standaart'' TN paneel een LED paneel krijgen. Die dus minder energie opslurpt en helderdere kleuren kan weergeven, althans.. dat zeggen ze, aangezien de lichtopbrengst voor beide schermen gelijk is.
Verder heb je een hoger dynamisch contrast 5.000.000:1 ipv 40.000:1 voor de G2420HD(B), maar nog steeds wel een statisch contrast van 1.000:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

offtopic:
Psst, dit topic is oud en was dood. ;)

Pagina: 1