Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289244

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Sony DSC-TX7, deze camera kan filmen in FullHD kwaliteit (1920x1080 bij 50fps).

Nu heb ik dus al wat getest, en bewerkt in Final Cut Express, en wat me opvalt als ik het opsla.. het is zo ontzettend groot !

Ik heb een filmpje van 10 minuten gemaakt in amsterdam, en bewerkt komt die op meer dan 4GB.
En daar heb ik niks geks in bewerkt ofzo, gewoon standaard video transitions.

Wat is de beste manier om deze films kleiner op te slaan ?

Als ik al mijn films wil bewaren is 4GB voor 10 minuten wel erg veel natuurlijk.

Ik wil wel de kwaliteit van de film zoveel als dat kan origineel houden natuurlijk.

Ik heb al geprobeerd om hem te converten naar MKV met iSkysoft Video Convertor, maar zo met het blote oog lijkt de kwaliteit toch best achteruit te gaan.

Iemand tips ?

Ik zit trouwens op Mac OSX.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Anoniem: 289244 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:02:
Wat is de beste manier om deze films kleiner op te slaan ?
Ik wil wel de kwaliteit van de film zoveel als dat kan origineel houden natuurlijk.
Wat wil je nou? Klein, kleiner, kleinst? -> Verlies. Zoveel mogelijk van 't origineel behouden? -> Grote bestanden. Pick one.

Er zijn legio compressiemogelijkheden (met nog eens ieder een handvol tot een paar duizend parameters die je kunt tweaken tot je een ons weegt). Je zult moeten afwegen waar je je tijd in wil steken, welk resultaat je wil behalen en je op z'n minst een beetje verdiepen in de (basis) compressiemethodes en daar een keuze uit moeten maken. En dan is het ook nog handig om te weten waar je het uiteindelijke bestand wil gaan afspelen; een DVD-speler kan bijvoorbeeld lang niet altijd "zo maar" met formaat X overweg.

Als vuistregel kun je eigenlijk het best hanteren: bewaar het origineel met zo weinig mogelijk (liefst geen) compressie. Dan kun je altijd van de bronbestanden weer een export naar een ander formaat of met andere instellingen maken.

[ Voor 48% gewijzigd door RobIII op 11-03-2010 18:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar heb je natuurlijk gelijk in Roblll.

Compressie betekend uiteraard kwaliteitsverlies.

Maar HD Films worden tegenwoordig veelal in MKV formaat opgeslagen, en een Full HD film van een uur of 2 is meestal maar rond de 9 GB groot. Hoe kan dat dan ? De kwaliteit van die films is verbluffend.

Waarom kan dat niet met mijn filmpjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:26
Kan wel, maar dan moet je gigantisch gaan sleutelen met die parameters. Er zijn niet voor niets bepaalde 'groepen' die films compressen, het is een hele 'scene' ;) . Het is niet even zo: Hop, converten en klaar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 12:22

Matis

Rubber Rocket

Als ik even terugreken, dan kom je nu uit op gemiddeld 50mbit/sec, dat is redelijk veel voor een *normale* Full-HD video.

Zoals RobIII ook al aanraadde, maak een full-copy, waaruit je kunt bewerken en hou een master (bewerkte video).

Daarna kun je met ffmpeg (als voorbeeld, mocht dat nog bestaan voor Mac) gaan comprimeren vanuit je master. Dan kun je keuzes gaan maken en de gecomprimeerde video bekijken.
Heb je teveel ingeleverd qua kwaliteit, of kun je nog wel een paar mbit/s eraf snoepen?

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 11-03-2010 21:41 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Ik heb sinds kort een Sony DSC-TX7, deze camera kan filmen in FullHD kwaliteit (1920x1080 bij 50fps).

Nu heb ik dus al wat getest, en bewerkt in Final Cut Express, en wat me opvalt als ik het opsla..
Volgens mij is de data die van je camera komt al gecomprimeerd. Die hanteert zeker geen 4G voor een paar minuten. Op het moment dat je in Final cut aan de slag wordt het weer raw. "Rawwer" dan het origineel dus, maar niet beter! Ik hoop dat ik het goed uitleg...

Nu ben ik niet zo bekend met HD, maar een simpele cinepak-codec op Pal materiaal was goed te doen. Experimenteer eens met quicktime versus avi compressie technieken. Ik ben niet zo een applelaar maar volgens mij worden al die compressies ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik exporteer zelf meestal in mp4. Kies voor h264, stel een leuke resolutie en bitrate in (ik doe meestal 720p 5mbit) en dan krijg je bestanden met een acceptabele grootte en nog best redelijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Aloys, mijn camera slaat de video voor zover ik weet ook op in H264 codec nu je het zegt.
Ze staan op de camera als MTS bestanden.
Zodra ik ze idd van mijn camera in Final Cut zet worden ze "rawwer" haha maar volgens mij gaan ze dan ook van 50 fps naar 25fps zover ik kan zien via VLC... vreemd.
Dus dan moet ik even uit zien te vogelen of ik vanuit Final Cut ook weer naar H264 kan coderen.
Als dat lukt is het waarschijnlijk opgelost :)

Ik rommel nog even aan, bedankt voor de tips zover iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Anoniem: 289244 schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 12:17:
Dus dan moet ik even uit zien te vogelen of ik vanuit Final Cut ook weer naar H264 kan coderen.
Als dat lukt is het waarschijnlijk opgelost :)
Naar mijn weten is final-cut even, al dan niet meer, professioneel als premiere dus volledig in staat tot het exporteren in alle denkbare formaten.

succes!
Pagina: 1