Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik heb hier een configuratie staan van een DS109j en een desktop pc, dit werkt allemaal prima, op één ding na: de groep waarop alle apparatuur is aangesloten is vrij instabiel. Doordat enkele wat oudere apparatuur soms kortsluiting geeft (voornamelijk vloerpomp en afwasmachine) heb ik een CS 350 Back-UPS van APC gekocht. Deze werkt uitstekend behalve dat er maar één gebruiker (óf de pc óf de nas) aangesloten kan worden.

Na wat googelen heb ik op een site gezien dat het mogelijk is om in te stellen dat windows een bepaald batch-bestand uitvoert wat ervoor zorg dat bepaalde andere pc's in het netwerk ook uitschakelen. Het belangrijkste hieraan is dat de NAS altijd aan staat en dat de PC eigenlijk tweederangs moet zijn. Als de stroom dus uitvalt zou ik het liefste willen hebben dat de NAS voordat deze zichzelf uitschakeld een soort van script uitvoert waardoor mijn pc ook direct uitschakeld.

Weten jullie misschien een oplossing voor dit probleem?

Vriendelijke groeten,
boomtakzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:10
Kun je niet gewoon een stekkerdoos maken? Dat heb ik zelf ook gedaan toen ik nog een UPS had.

Gewoon zo'n mannetjes stekker die in de UPS gaat pakken, en aan het andere eind een stekkerdoos maken (zijn bij de bouwmarkt wel te koop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32
Het gaat 'm denk ik om de usb/serial kabel die ervoor zorgt dat de pc netjes afsluit. Meestal kan de geinstalleerde client via het netwerk ook andere clients uitschakelen, anders moet je zelf wat gaan scripten denk ik, bv met het shutdown.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:53:
Kun je niet gewoon een stekkerdoos maken? Dat heb ik zelf ook gedaan toen ik nog een UPS had.

Gewoon zo'n mannetjes stekker die in de UPS gaat pakken, en aan het andere eind een stekkerdoos maken (zijn bij de bouwmarkt wel te koop)
Dit was idd ook al mijn idee, maar dan omdat ik ook de router wil aansluiten. Het probleem zit hem echter in het communiceren tussen de UPS en zowel de NAS als de PC.
Nielson schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:56:
Het gaat 'm denk ik om de usb/serial kabel die ervoor zorgt dat de pc netjes afsluit. Meestal kan de geinstalleerde client via het netwerk ook andere clients uitschakelen, anders moet je zelf wat gaan scripten denk ik, bv met het shutdown.exe
Ik hoopte al dat zoiets mogelijk zou zijn, het gaat er namelijk om dat het vanaf de NAS gebeurd omdat het grootste deel van de tijd de NAS wel aanstaat terwijl de PC uitstaat. Dan zou ik dus de PC aan moeten laten staan.

Het probleem is dat ik zelf niet echt bekend ben met de scripts die nodig zijn om bovenstaande te kunnen doen helaas. Zijn er eventuele kant en klare 3th party packages voor de synology nassen die dit ook kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Heb geen idee, zie op de APC site alleen clients voor Windows en Mac staan. Heb je al een keer geprobeerd of ie afsluit, misschien dat er in de linux kernel native support zit?

/edit: Als ik bij de specs kijk: UPS Management (Over USB 2.0)

Dus gewoon proberen of de nas reageert. Is dat het geval kun je verder gaan kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 11-03-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07
Je kan een script maken dat je nas afsluit voordat/terwijl de computer wordt afgesloten.
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=145&t=21694

Moet je alleen uitkijken dat je alleen dan de nas afsluit en niet altijd als je de coputer uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de nas support de UPS wel en de NAS ook schakelt uit (nog niet geprobeerd maar afgaand op de informatie van Synology) het probleem zit hem echter juist in het afsluiten van beiden.

Ik zat trouwens te denken, maar dit is wel erg omslachtig, als ik een schakeling bouw die detecteerd of het "On Battery" ledje langer dan 50 seconden blijft branden en vervolgens met een relay de aan/uit schakelaar van de pc even kort kortsluit? Dit moet wel lukken, alleen vind ik dit wel een erg aparte workarround voor een relatief simpel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Dan kun je nog beter een simpel scriptje maken op de pc die pingt op de nas online is, en anders afsluit. Maar misschien is er andersom ook wel wat te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een soort van oplossing gevonden, alleen heb ik misschien een beetje veel te snel een topic hierover geopend, toen ik namelijk vandaag de ups op de nas heb aangesloten (dit kon ik helaas vandaag pas doen vanwege huiswerk) gaf de NAS van Synology netjes de UPS data weer. Nu stond er echter ook een netwerk functie bij die het mogelijk maakt om de NAS als UPS-server te laten dienen :+ .

Na wat gerichter gegoogle op netwerk ups en dergelijk kwam ik het programma WINNUT tegen (windows network UPS tools) direct geinstalleerd en het werkt prima.

Misschien dat dit topic iets te snel door mij geopend is maar voor nederlandse gebruikers die googlen op UPS en meerdere pc's dan hoop ik dat dit topic niet voor niets is geweest :p

Toch bedankt voor alle moeite!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
2e EDIT:

Nieuw probleem: de DS109j crash als hij in SafeModus gaat, hebben meer mensen daar ervaring mee?

ik heb het probleem hier voorgelegd op het forum van Synology, voor degenen die misschien bekend zijn met deze foutmelding of misschien zelf weten wat er mis is met mijn NAS: plaats het graag hier of op het forum van Synology.

Bedankt!

P.S. Google heeft op de meest voorkomende trefwoorden geen doorslaggevende hits gegeven, dus daar heb ik nog niet erg veel aan gehad helaas.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 17:12 ]

Pagina: 1