[excel] Formule vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn vraag goed moet formuleren vandaar de algemene topic titel.

Het zit dus zo, ik wil voor mijn werk de doorloop tijden van bepaalde dossiers berekenen.
Voor het dossier hebben we een maximale behandelingsduur van 56 dagen.
Mochten wij nog vragen over het dossier hebben wordt de behandelingsduur opgeschort tot we antwoord krijgen.
Tot zo ver is het makkelijk, dan krijg je de volgende formule:

=ALS(R34="";"";R34+56+(W34-S34)+(AB34-X34)+(AE34-AC34))

Hierbij zijn tussen haakjes de datum ontvangst antwoord en datum verzenden vraag. Dan krijg je dus de termijn die klant erover doet om te antwoorden bij de behandelingsduur (wij mogen het dossier dus langer in behandeling hebben).

Alleen hoor ik vandaag dat de getallen tussen haakjes nooit meer mag zijn dan 14.
In het geval van W34-S34 stuur ik bv op 1 feb een vraag en dan krijg ik op 20 feb antwoord. Dan komt er uit de formule 20 feb - 1 feb = 19 dagen. Maar dit getal moet dus 14 zijn.

Heeft iemand enig idee hoe ik dat gedeelte van formule kan beperken met een maximum van 14?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:02
das toch een eenvoudige ALS toevoeging voor mogelijk?

ALS((W34-S34) >14;14; (W34-S34))

Ofwel:

=ALS(R34="";"";R34+56+ALS((W34-S34) >14;14; (W34-S34))+(AB34-X34)+(AE34-AC34))

Rest kun je naar eigen inzicht aanpassen :)

Kijk even of dit klopt, weet niet zeker of de twee laatste statements omgedraaid moeten worden.

[ Voor 58% gewijzigd door significant op 11-03-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Of gewoon "MIN" gebruiken.

MIN((W34-S34);14)

Indien W34-S34 dan groter wordt als 14, blijft hij dus op 14 hangen. Komt op het zelfde neer, maar naar mijn idee, "leest" mijn oplossing makkelijker.

[ Voor 25% gewijzigd door GateKeaper op 11-03-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02-2024
MIN gebruiken inderdaad. Excel heeft een functie NETTO.WERKDAGEN in zich, misschien dat er ook zoiets inzit voor alle dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Bedankt de MIN functie zoals GateKeaper hem beschrijft werkt inderdaad.
Heb ik morgen weer wat om te laten zien op mijn werk!

:*)

Edit:
Alleen 1 probleempje zie ik nu

formule klein beetje uitgebreid:

=ALS(R34="";"";R34+56+MIN((W34-S34);14)+MIN((W34-V34);7)+MIN((AB34-X34);14)+MIN((AE34-AC34);14))

Het probleem zit hem nu in V34. Deze cel kan leeg blijven, als die leeg is moet de uitkomst 0 zijn. En als die gevuld is mag de uitkomst alles tussen de 1 en de 7 zijn.
Nu heb ik als de cel leeg is automatisch 7 dagen erbij.

Hij mag dus niet kleiner dan 0 en niet groter dan 7.
Ik heb van alles geprobeerd maar lukt me toch niet.

of
ALS((W34-V34) >7;7; (W34-V34))
of
MIN((W34-V34);7)
formule probeer ik aan te passen, maar het lukt me niet.

[ Voor 103% gewijzigd door madmaus op 11-03-2010 19:30 ]

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik begrijp niet echt hoe je sheet in elkaar steekt. Echter denk ik dat je onderstaande formules kan gebruiken voor je probleem (voor zover ik het begrijp).
  • MIN() - zie vorige post
  • MAX() - het hoogste getal, precies het tegenover gestelde van MIN
  • EN() - indien iets aan meerdere voorwaarden moet voldoen. Dus hoger als 0, en lager als 7
  • OF() - indien iets aan één van alle voorwaarden moet voldoen.
Natuurlijk kan voor alles één of meerdere "als formules" worden gebruikt, echter maakt een als formule je applicatie vaak trager (geen probleem bij kleine sheets) maar buiten de snelheid om, zijn geneste "als formules" ook moeilijker te lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door GateKeaper op 11-03-2010 22:43 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
GateKeaper schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:37:
Ik begrijp niet echt hoe je sheet in elkaar steekt. Echter denk ik dat je onderstaande formules kan gebruiken voor je probleem (voor zover ik het begrijp).
  • MIN() - zie vorige post
  • MAX() - het hoogste getal, precies het tegenover gestelde van MIN
  • EN() - indien iets aan meerdere voorwaarden moet voldoen. Dus hoger als 0, en lager als 7
  • OF() - indien iets aan één van alle voorwaarden moet voldoen.
Natuurlijk kan voor alles één of meerdere "als formules" worden gebruikt, echter maakt een als formule je applicatie vaak trager (geen probleem bij kleine sheets) maar buiten de snelheid om, zijn geneste "als formules" ook moeilijker te lezen.
De sheet is heel makkelijk eigelijk.

Er staan een hele hoop cellen in maar er zijn maar een paar cellen van toepassing op de doorlooptijd.
Binnenkomst aanvraag (56 dagen de tijd voor beoordeling). En dan staan er 3 mogelijkheden voor een vraag. Welke niet allemaal gebruikt zullen worden. Dit gaat goed. omdat als er geen vraag gestuurd is er ook geen antwoord binnenkomt.
Maar het probleem is dat wij ook nog een herinnering sturen als we geen antwoord krijgen. Dus deze moet in de formule staam, als het antwoord optijd is wordt er geen herinnering gezonden. Maar dan heb ik 1 leeg vakje in de formule (binnenkomst is wel gevuld, maar verzonden niet).

Daarom wil ik deze formule MIN((W34-V34);7) ombouwen naar een max getal van 7 (dat staat er nu) en een min getal van 0. Dat laatste krijg ik niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boven- en ondergrenzen kan je instellen door opeenvolgende combinaties van MIN (=bovengrens) & MAX (=ondergrens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Ik heb hem werkende gekregen.

Opgelost met ALS functie.
Het stukje wat fout ging is nu geworden:

ALS(V34="";0;MIN((W34-V34);7))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Hoewel je formule vlekkeloos werkt, wil ik je toch mijn idee ook presenteren.

MAX(MIN(W34-V34;7);0)

MIN(W34-V34;7), Kijkt wat het laagste cijfer is. Het verschil tussen de twee cellen, of 7. En geeft het resultaat terug aan max.

Max kijkt vervolgens wat het hoogste getal is, het resultaat van MIN, of 0. Indien je cel leeg is, is het hoogste getal 0.

De Min / Max combinatie heeft mijn persoonlijke voorkeur. Ik ben dol op "als formules" maar als ik het gebruik daarvan kan voorkomen, dan doe ik dat.
Pagina: 1