Trends op het gebied van architectural design patterns

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

In het kader van de minor webtechnologie aan de HAN (Arnhem) gaan we onderzoeken waarom bedrijven snel overstappen op nieuwe trends op het gebeid van architectural design patterns en of dat ook rechtvaardig is. Hiermee bedoel ik dat in het verleden vaak zonder na te denken over wordt gestapt op nieuwe design patterns.

Nu willen wij graag weten hoe deze opvolging van hypes precies heeft plaatsgevonden en wat de motivatie hiervan is geweest. Dit zullen we zelf moeten uitzoeken.

Van onze onderzoeksbegeleider hebben we de volgende volgorde gekregen: SOA, OO en vervolgens MVC. Volgens ons is dit appels met peren en kiwi's vergelijken omdat het alle drie verschillende dingen zijn

(SOA = architectuurmodel, OO = paradigma, MVC = ontwerppatroon). Graag willen we jullie mening hierover.

OO kan bijvoorbeeld gebruikt worden in MVC. Wat wij naar op zoek zijn zijn de equivalenten/voorliggers van MVC.

[ Voor 28% gewijzigd door Creepy op 12-03-2010 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Even dicht voor een overlegje :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En weer open.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een design pattern is (ff informeel) een conceptueel model om herhalende situaties met specifieke eisen tegemoet te komen. Een design pattern kan zich als zodanig op meerdere abstractie niveaus en op meerdere schaalgrootten van toepassing zijn. Het toepassen van subroutines en functies zou je ook als een design pattern kunnen zien, zij het niet dat het zo elementair is en veelgebruikt dat we het niet meer als zodanig aan zullen merken. Een architectural design pattern onderscheidt zich hierin dat het een conceptueel model is dat zich specifiek richt op de architectuur, dus hoe iets gestructureerd wordt en samenwerkt. Helaas is het begrip architecuur ook flexibel en laat het zich op klein (code) of of groot niveau (interactie tussen remote systemen) bepalen. In dat opzicht kun je SOA, OO én MVC verdedigen als architectural design patterns, immers allen gaan ze om het structuren en de communicatie daartussen. Maar OO is méér dan dat en ook MVC is meer dan dat. Eigenlijk vind ik het ook niet een hele zinnige discussie zolang je niet concreet definities gaat bepalen. Ditzelfde geldt ook voor het bepalen van equivalenten/voorlopers van MVC, bepaal in jullie geval dan exact wat een ontwerppatroon is, en vooral ook wat niet. MVC zelf is trouwens al erg oud (las zo snel even 1979 op Wikipedia), maar steekt regelmatig de kop op in nieuwe vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Wat mij betreft zijn de drie genoemde principes nagenoeg orthogonaal aan elkaar, en kun je het dus niet echt zinvol over een opvolging hebben.

Mocht je ze toch vergelijken, dan zou ik ze ordenen als OO, MVC en SOA, (waarbij OO het "eerst" populair is geworden, en SOA het laatst). Interessant is dan vooral dat ik zou zeggen dat ze in hoge mate op het "vorige" principe voortbouwen, waarbij de bouwstenen in zekere zin steeds groter worden.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
De enige tegenhanger van MVC die ik ken heet MVP (Model-View-Presenter), en is de architectuur van ASP.NET. Misschien dat je daar wat aan hebt?

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Volgens ons is dit appels met peren en kiwi's vergelijken omdat het alle drie verschillende dingen zijn
(SOA = architectuurmodel, OO = paradigma, MVC = ontwerppatroon). Graag willen we jullie mening hierover.
Mijn mening is dat jullie in het deel na de 'omdat' volkomen gelijk hebben. Dat betekend echter nog niet dat je een mooie vergelijking kunt maken. Het onderzoek gaat immers niet over de technieken zelf, maar over de adoptie van die technieken. Aangezien alle 3 behoorlijk populair zijn is het juist erg interessant om te kijken hoe de adoptie verloopt op verschillende niveau's.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 16:42:
Beste Tweakers,

In het kader van de minor webtechnologie aan de HAN (Arnhem) gaan we onderzoeken waarom bedrijven snel overstappen op nieuwe trends op het gebeid van architectural design patterns en of dat ook rechtvaardig is. Hiermee bedoel ik dat in het verleden vaak zonder na te denken over wordt gestapt op nieuwe design patterns.
Stappen bedrijven snel over op nieuwe trends dan? Je ziet nu veel nieuwe grote projecten gebruik maken van SOA maar dat bestaat al een tijdje en heeft ondertussen zichzelf bewezen. Ik geloof zo niet dat er veel grote bedrijven zijn die op de eerste de beste bandwagon springen. Je zou kunnen kijken naar Cloud computing (een IMHO complete vermarkete term waar elk bedrijf z'n eigen invulling aan geeft). SOA, OO en MVC zijn m.i. geen goeie voorbeelden van zaken waar bedrijven 'te snel' op gesprongen zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Hydra schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:03:
[...]

Stappen bedrijven snel over op nieuwe trends dan? Je ziet nu veel nieuwe grote projecten gebruik maken van SOA maar dat bestaat al een tijdje en heeft ondertussen zichzelf bewezen. Ik geloof zo niet dat er veel grote bedrijven zijn die op de eerste de beste bandwagon springen. Je zou kunnen kijken naar Cloud computing (een IMHO complete vermarkete term waar elk bedrijf z'n eigen invulling aan geeft). SOA, OO en MVC zijn m.i. geen goeie voorbeelden van zaken waar bedrijven 'te snel' op gesprongen zijn.
Wat betreft SOA zijn er projecten geweest die puur omwille van SOA, SOA gebruikt hebben.

@TS: kijk voor de gein ook eens naar de Hype cycle:

Deze gaat voor redelijk wat technieken op. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
the_shadow schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:08:
Wat betreft SOA zijn er projecten geweest die puur omwille van SOA, SOA gebruikt hebben.
Tuurlijk, maar je kunt het al een hele tijd geen hype meer noemen. Ik heb toevallig van Dec tot en met Feb gewerkt binnen een SOA project en zie daar zeker het nut van in.

https://niels.nu

Pagina: 1