schermvreemdheid iPod touch na ingieten in plastic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wij hier op kantoor doen een projectje met iPod touches met RFID-lezers gekoppeld. Die iPods gieten we vervolgens in in plastic (polyurethaan) teneinde de electronica van de rfid-lezer te beschermen en de iPod wat minder jatbaar te maken (althans, dat moet nog bezien worden.)

Het probleem is echter dat het ingietproces een effect te lijken op het scherm. Zie de foto's hieronder. Gezien dat de iPods op hun kop in de mal liggen als die uithardt (aan de onderkant zitten wat connectoren e.d.), en het effect op het scherm aan de bovenkant van het scherm zit (die dus onder ligt), vermoeden wij dat er wellicht wat van het plastic op de een of andere manier in het scherm loopt. Een andere optie is dat de temperatuur te hoog oploopt, het plastic wordt namelijk warm als het uithardt.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://tstsrv01.mediamatic.nl/~marco/ipod/R1004380-t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://tstsrv01.mediamatic.nl/~marco/ipod/R1004382-t.JPG

Heeft iemand zoiets al eens eerder geprobeerd, gezien of andere inzichten over hoe we dat zouden voorkomen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mij lijkt het dat die inderdaad te warm geworden is waardoor het scherm minder mat is op plaatsen en de backlight eigenlijk harder door schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17
Ik denk dat je het in de temperatuur moet zoeken inderdaad.

Volgende keer een een ventilator ofzo erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:20
Het kan zijn dat de Polyurethaan te heet wordt, maar de eerste foto lijkt alsof er iets tussen de lagen van het scherm gelopen is.
heb je deze gieting onder vacuüm gedaan ?
om te voorkomen dat er via naden giethars naar binnen loopt kan je was in de naden smeren.

je kan proberen om de ipod en mal op te warmen tijdens het gieten, dan kan je proberen in lagen te gieten en tussentijds af te laten koelen.
de meeste polyurethanen zijn thermo harders, en hoe meer hars des te heter het geheel wordt.
ook kan je kijken voor een giethars met een kortere pot-life of lagere uithardings temperatuur.

als de temperatuur hoog oploopt zelfs bij een kleine gegoten rand rond de iPod dan kan je beter een andere kiezen.
neem anders even contact met http://www.formx.nl/, zij hebben smooth-on gietharsen en diverse heldere gietharsen.

.

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 11-03-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
We gebruiken nu Smooth-on Crystal Clear 200. We doen de gieting niet in vacuum, nee. Het is een mal waar de iPod in past en waar dan de hars bijgegoten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
de Crystal clear zou geen probleem moeten zijn, ik denk nu eerder dat er lekkage was, en de giethars binnen is gedrongen, deze heeft een lange potlife, en een zeer lange uithardingstijd, dit geeft de hars de mogelijkheid om binnen te dringen.

een lage viscositeit kan ook altijd binnendringen door capillaire werking als het maar lang genoeg duurt.

ik denk het belangrijkste is alle eventuele naden en randen dicht te maken, dit zou met was kunnen (kaars), en zeker grote gaten afdichten.

ook om een mooi resultaat te krijgen met de Crystal clear is zeeeeer langzaam roeren, dit om lucht bellen te voorkomen, en nooooit de beker leegschrapen tijdens het ingieten, anders kan er onvermengde giethars meekomen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
absrnd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:15:
de Crystal clear zou geen probleem moeten zijn, ik denk nu eerder dat er lekkage was, en de giethars binnen is gedrongen, deze heeft een lange potlife, en een zeer lange uithardingstijd, dit geeft de hars de mogelijkheid om binnen te dringen.

een lage viscositeit kan ook altijd binnendringen door capillaire werking als het maar lang genoeg duurt.

ik denk het belangrijkste is alle eventuele naden en randen dicht te maken, dit zou met was kunnen (kaars), en zeker grote gaten afdichten.
Jij gaat dus meer voor de 'er is hars binnengedrongen'-theorie dan de 'het wordt te warm'-theorie? Alle grote gaten zijn zeker afgedicht, maar ik geloof ook weer niet dat zo'n iPod waterdicht is. We hebben er geen thermometer tegenaan gehangen, maar zou kaarsvet niet gewoon wat smelten en dan nog geen probleem zijn?
ook om een mooi resultaat te krijgen met de Crystal clear is zeeeeer langzaam roeren, dit om lucht bellen te voorkomen, en nooooit de beker leegschrapen tijdens het ingieten, anders kan er onvermengde giethars meekomen.
De belletjes zijn op zich expres zo gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 12-09 13:19
Het lijkt erop dat de digitizer los raakt van het scherm. Misschien omdat het plastic krimpt tijdens het drogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Misschien is een foto van het geheel ook handig, ik zelf heb met het gieten van crystal-clear niet echt problemen met de temperatuur, maar als er aan de achterkant een grote klont zit dan kan ik me de hoge temperatuur wel voorstellen.

als je echt dan op zeker wil spelen kan je proberen de iPod geheel in te sealen voor het gieten.

een andere, maar intensievere manier, is een siliconen plug te maken van de iPod en gedeeltelijk de buiten vorm te gieten, waarna je de iPod er in stopt, en dan een kleine afdichting na te gieten.
(let wel dat je een speciale Siliconen rubber moet gebruiken voor de crystal clear)

.

[ Voor 7% gewijzigd door absrnd op 12-03-2010 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Inmiddels hebben we er een open weten te slopen, het bleek inderdaad een lek te zijn, om de randen van het scherm heen. Opgelost met wat folie.

Pagina: 1