[Google Apps] Shared mailbox met veel users

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 17:01
Naar aanleiding van de aanstaande migratie van de organisatie waarvoor ik werk naar Google Apps voor ons e-mail verkeer lopen we tegen een aantal zaken aan waarvoor ik graag naar input van GoTters wil vragen.

In de huidige situatie bestaat onze organisatie uit zo'n 60 gebruikers, die hebben allemaal toegang tot een aantal mailboxen (c.q. mappen) die gedeeld zijn.

Nu hebben we Google Apps Premier edition aangeschaft; wat de mogelijkheid biedt om iedere user account (mailbox) te delegeren naar maximaal 10 andere users. Deze user kan dan de mailomgeving van de andere persoon benaderen en mail namens hem/haar sturen.

Op zich een goede oplossing om shared mailboxes te implementeren zou je zeggen. Nu zijn er helaas een aantal nadelen aan deze oplossing:
  • Geen toegang tot contactpersonen gekoppeld aan deze account
  • Labs features zijn niet beschikbaar
  • Limiet van 10 delegates (dealbreaker- we hebben meer users nodig)
  • Geen mogelijkheid tot het delen van alleen labels (alles of niets)
Nu hebben we aan een aantal oplossingen gedacht, maar naar ons idee zijn we nog niet met de ideale gekomen.

Google Groups
We kunnen bijvoorbeeld van fictieve shared mailbox info@domain.com een Google Group maken; van deze gebruikersgroep maken we dan alle users lid die toegang moeten hebben tot deze mailbox.

Helaas komen hierbij de volgende zaken als beperkende factoren om de hoek kijken:
  • Niet exporteerbaar
  • Geen tekst opmaak of attachments aan berichten mogelijk
  • Maakt discussies van ontvangen e-mail en verwijderd alle Rich Text Formatting
  • Gewoonweg geen e-mail meer
Dupliceren ofwel Distributielijst
Google Apps biedt daarnaast de mogelijkheid om een e-mail adres tot distributielijst te verheffen. Hierdoor komt de e-mail bij alle users die toegang moeten krijgen tot deze mailbox binnen.

Nadelen hiervan zijn:
  • Read-status wordt niet meegenomen
  • Follow-up is onduidelijk voor collega's (tenzij handmatig altijd een cc wordt gestuurd aan de distributielijst)
  • Mail wordt gekopieerd; zorgt er voor dat er snel veel ruimte wordt verbruikt op de server (quota's worden gehaald)
Omvormen e-mail interpretatie binnen de organisatie
Een alternatieve oplossing zou zijn om de organisatiestructuur zodanig om te vormen dat het niet langer nodig is om meer dan 10 gebruikers toegang te geven tot één mailbox. Deze optie sluiten we gezien de beperkingen (en het debacle of een massale toegang tot een mailbox wel wenselijk is) van Google Apps ook niet uit.

Uitgebreid zoeken naar oplossingen voor de manier waarop wij met deze situatie willen omgaan heeft tot de bovenstaande voorstellen geleid; deze hebben helaas geen van allen iets opgeleverd waar we echt blij mee zijn.

Toch zou ik graag willen horen of iemand anders ervaring heeft met een vergelijkbare opzet in Google Apps en me eventueel input kan geven die tot een betere oplossing kan leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ben je hiermee al verder gekomen? Ik zit met hetzelfde probleem. We hebben 4 oplossingen verzonnen, maar die zijn niet ideaal.

Het wachtwoord van de gedeelde mailbox geheim houden en via imap koppelen aan een ticketsysteem. Dit is sowieso een nettere manier om gebruikersvragen af te handelen dan direct vanuit een mailbox. Een gratis en opensource ticketsysteem zou voldoende kunnen zijn. http://osticket.com

De gedeelde mailbox bij de gebruikers configureren in een ouderwets mailprogramma. Nadeel is dat het veel werk is en onduidelijk voor gebruikers.

Met Prism werken en van de gedeelde mailbox een applicatie maken. Door Prism krijg je geen problemen met dubbele login, dus niet dat je browser beide sessies door elkaar gaat halen.

In Labs zit een functie waarmee je je inbox kunt splitten adv filters. Zo is de bovenste helft bijvoorbeeld je eigen inbox en de onderste helft de gedeelde mailbox. Maar dit is meer voor weergave omdat het eigenlijk een filter is op je eigen mailbox en mailtjes dus bij elke medewerker in z'n inbox komen en niet in een centrale box.

Ik ben erg geïnteresseerd in betere oplossingen, mocht je het er buiten GoT om over willen hebben stuur me dan een DM.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 12:45
Ik ben ook op zoek naar een Systeem waar een man of 30 in kunnen werken.
Er komen mailtjes binnen op verschillende email adressen (Gmail Google Apps)
Mensen moeten uit het geen wat binnen komt items kunnen oppakken (aan hunzelf toewijzen)
En daar verder actie op ondernemen.

Heb gekeken naar Zendesk maar dat is vrij prijzig.
25 dollar per user licentie per maand.

Heeft iemand anders suggesties ?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Heb je al eens naar OTRS gekeken? Dat is wel redelijk uitgebreid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7Grendel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-08 16:04
osTicket is een open source ticket systeem waarmee je prima met meerdere gebruikers je e-mail kunt verwerken. Je hoeft alleen zelf de hosting te regelen.