DVI-D vs DVI-I connector/kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een 10 m DVI kabel gekocht zonder erbij na te denken over DVI-D vs DVI-I. Ik ken het verschil tussen beiden. De kabel is DVI-I, past zonder problemen op de videokaart maar past niet in de monitor. Dacht eerst dat het een probleem van die monitor was, maar een tweede monitor heeft ook een DVI-D ingang.
Nu mijn vraag: waarom hebben deze monitors een DVI-D ingang in plaats van een DVI-I ingang? Nu past de kabel niet, terwijl het anders wel gewoon zou werken.

Bestaan er DVI-I (F) <-> DVI-D (M) adapters?
In welke situatie zou je wel een DVI-I kabel gebruiken? Als het om het analoge signaal gaat is een standaard VGA kabel een betere keus.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-03-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 22:41

sHELL

VR "connoisseur"

Olaf van der Spek schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 14:10:
Ik heb een 10 m DVI kabel gekocht zonder erbij na te denken over DVI-D vs DVI-I. Ik ken het verschil tussen beiden. De kabel is DVI-I, past zonder problemen op de videokaart maar past niet in de monitor. Dacht eerst dat het een probleem van die monitor was, maar een tweede monitor heeft ook een DVI-D ingang.
Nu mijn vraag: waarom hebben deze monitors een DVI-D ingang in plaats van een DVI-I ingang? Nu past de kabel niet, terwijl het anders wel gewoon zou werken.

Bestaan er DVI-I (F) <-> DVI-D (M) adapters?
In welke situatie zou je wel een DVI-I kabel gebruiken? Als het om het analoge signaal gaat is een standaard VGA kabel een betere keus.
Mooie vraag, ik kan persoonlijk geen enkele situatie voorstellen waar ik een DVI-I kabel nodig zou hebben.

Heb een vermoeden dat tijdens de dvi ontwerp fase men nog iets teveel naar Component en/of D-Terminal zat te kijken. Waardoor men dacht DVI-I nodig te hebben voor apparaten die een dvi interface hebben, maar een RGB en/of YPbPr signaal nodig hebben.

De enigste oplossing om die DVI-I kabel toch aan te sluiten op je DVI-D aansluiting die ik gevonden heb was deze >>> http://www.computercablei...p?sub=DVI+Splitter+Cables

Maar tja... om 40 tot 50 dollar voor een verloopje neer te leggen :/

Maar..... als je de kabel niet meer kunt ruilen zou je in feite een quick hack kunnen proberen en de DVI-I kabel castreren >:) (oftewel, de 4 analoge pinnen af knippen)
Wikipedia: Digital Visual Interface
Dat kan dus niet....
The long flat pin on a DVI-I connector is wider than the same pin on a DVI-D connector, so it is not possible to connect a male DVI-I to a female DVI-D by removing the 4 analog pins. It is possible, however, to connect a male DVI-D cable to a female DVI-I connector. Many flat panel LCD monitors have only the DVI-D connection so that a DVI-D male to DVI-D male cable will suffice when connecting the monitor to a computer's DVI-I female connector.

[ Voor 12% gewijzigd door sHELL op 11-03-2010 17:18 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De kabel was maar 10 euro, dus nee, een convertor van $ 40 ga ik niet kopen. Die pinnen eraf knippen gaat nooit lukken door de rand om de pinnen.

[ Voor 35% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-03-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:16
Je kan ze waarschijnlijk met een klein tangetje o.i.d. wel net zo lang heen en weer bewegen tot ze afbreken...

Dat kan dus niet (zag sHELL's toevoeging te laat)

[ Voor 21% gewijzigd door Sikkek op 12-03-2010 08:38 ]