Toon posts:

Debian Lenny rescue mode op netinstall cd ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb per ongeluk wat veranderd aan mijn debian Lenny systeem en om dit te fixen moet ik kunnen booten vanaf cd waar ik toegang heb tot mijn / disk en waar ik dan via de cd tools als rename / copy / nano kan gebruiken.

Nu heb ik de netinstall cd versie 5.04 de nieuwste. Ik heb van alles geprobeerd maar op de cd staat rescue aangegeven echter open ik deze krijg ik gewoon de setup.

Google en de site van debian werken ook niet echt mee ik zit hier al een uur langs zoek termen door google te gooien maar waar men even kort aangeeft hoe ik de recovery console aanroep blijkt niet beschikbaar te zijn. Overiggens zoeken op de debian site is echt ernstig. Je zoekt op de Nederlandse site op rescue en dan krijg je results in het japans xD De search pakt gewoon elke page waar het woord waar je op zoekt, geen relevantie ofzo of waar het woord het meeste voor komt.

Anyway ligt het nou aan mijn netinstall cd of aan mijn zoektermen? rescue debian lenny console shell boot(ing) "rescue shell" "rescue console" "rescue cd" wat ik ook doe ik vind er niets over. Er is vast wel iemand die dit zo uit zn duim zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

alt-f2 ofzo intypen terwijl je in de installer zit doet het meestal prima hoor? :P Hou daarbij alleen wel in het achterhoofd dat je naar busybox gebracht wordt, die is 'iets' beperkter dan je normale bash/dash/ash shell.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:14:
alt-f2 ofzo intypen terwijl je in de installer zit doet het meestal prima hoor? :P Hou daarbij alleen wel in het achterhoofd dat je naar busybox gebracht wordt, die is 'iets' beperkter dan je normale bash/dash/ash shell.
Ach ja idd, hoe simpel ook he.. Nu ik de laatste tijd helemaal niet meer zo veel bezig ben met linux enzo vergeet je makkelijke voor de hand liggende dingen :) Ik denk dat ik een tijd geleden de associatie alt-f2 in de setup nog wel had kunnen bedenken.. 8)7

voor de naslag en geïnteresseerden zie.
Overigens lees ik dat gebruikers van debian http://www.debianhelp.org/node/10734
Verwijzen naar http://www.sysresccd.org/Download
DL sourceforge: http://sourceforge.net/pr...iles/sysresccd-x86/1.4.0/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:16
iedere live cd kan dit.
je start de cd op met een shell
hierna doe je een chroot naar je disc met linux
en dan zit je op het systeem.
met de kernel van je livecd

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist dat het met een live cd kan of met de cd van ubuntu bijvoorbeeld maar ik had de netinstall en ik was er stellig van overtuigd dat daar een recovery console in zat. Maar heb nu SystemRescueCd en die doet het prima.

Al was het even zoeken want mijn rootfs in de debian installatie staat op /dev/HDA2 mounted op / en op de rescue cd moet ik uitgaan van /dev/SDA2 mounted op /eigenmapje. Vanwaar zou ie SDA en HDA nu door elkaar gaan halen? Het gaat om een gewone IDE controller en zonder raid bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:33
Als je rescue mode op de debian installer gebruikt, lijkt het inderdaad alsof gewoon de setup gestart wordt. Na een paar vragen (4 uit m'n hoofd) wordt echter gevraagd welke disk je als rootdisk wilt gebruiken, waarna er een shell gestart wordt. Rescuemode is ook te herkennen aan de tekst linksboven(?) in beeld ;)

Het verschil met hda en sda is te verklaren door het verschil in kernel tussen debian/system rescue cd. Die kunnen een kernel met andere drivers gebruiken. Sowieso herkent Debian disks heel vaak als /dev/hda, terwijl andere dists ze als /dev/sda herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Wat je ook gewoon kan doen is de setup laten lopen tot de partitioner, dan doe je alt-f2, en iets alla:

mount /dev/sda1 /mnt
mount -o bind /proc /mnt/proc
mount -o bind /dev /mnt/dev
mount -o bind /sys /mnt/sys
chroot /mnt

En voila, je kan je problemen fixen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1