SMART status resetten?

Pagina: 1
Acties:

• Wtrdk
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09-2025
IIk heb een Samsung HD in m'n netbook. Als ik Ubuntu 10.04 probeer te installeren geeft Ubuntu Disk Utility een melding dat er bad sectors zijn.
Inmiddels heb ik er verschillende tooltjes op losgelaten (Spinrite, HDD Regenerator, Samsung HUTIL, HD Tune, windows chkdsk /f /r) en die geven allemaal aan dat de HD goed is en er geen bad sectors zijn.
Windows 7 laat zich probleemloos installeren, Ubuntu blijft foutmeldingen geven. En ik wil zo graag Ubuntu op m'n netbook! ;-)
Is er een manier om de SMART status te resetten zodat Ubuntu die melding niet meer geeft? Of heeft iemand een andere tip wat ik hieraan kan doen?

Thanks!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan S.M.A.R.T. uitschakelen in de BIOS, dan ben je misschien van die meldingen af.
Hmm, kan het niet zo zijn dat de filesystem zo anders is, dat deze niet gezien wordt door jouw tooltjes?

Gebruik fsck eens om je filesystem te repareren.

[ Voor 82% gewijzigd door Outerspace op 11-03-2010 11:50 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Wtrdk
Helaas ondersteunt mijn bios dat niet, ik had er al naar gezocht. Ik heb een Asus 1000H.

• Outerspace
  • Laatst online: 03:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

w.d schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:50:
Helaas ondersteunt mijn bios dat niet, ik had er al naar gezocht. Ik heb een Asus 1000H.
Zie mijn bericht nogmaals, ik had 'm bijgewerkt voor je :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 17:26
Spinrite ondersteund alle filesystems, die kijkt namelijk puur naar het "oppervlak" van de HDD. Althans dat wat ik heb opgemaakt uit een filmpie van ze.

flickr - WOT Profile - Game PC

• Wtrdk
Ik ga FSCK eens proberen. Klopt het dat dat wel het bestandssysteem aantast en je je OS daarna moet herinstalleren?

• Ultraman
  • Laatst online: 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

w.d schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:00:
Ik ga FSCK eens proberen. Klopt het dat dat wel het bestandssysteem aantast en je je OS daarna moet herinstalleren?
Nee? fsck is voor Linux wat chkdsk is voor Windows, checker van het filesystem. Je moet alleen wel zorgen dat je filesystem unmounted is of read-only is gemount. Booten van een LiveCD dus en vanaf daar op je schijf los laten.

Maar als je disk SMART errors vertoont zul je dat vast niet terug zien in je filesystem tenzij er echt bad blocks ontstaan die niet te repareren zijn. Grote kans dat je schijf gewoon slechte sectoren aan het remappen is naar zijn reserve ruimte daarvoor.
Maak eens gebruik van de diagnostic utility van Samsung om je schijf te checken. Vaak zijn dat ISOtjes die een bootable CD opleveren als je ze brand. Die checken je disk zelf ipv je filesystem.

Verder is het interessant te kijken waarom Ubuntu een SMART error geeft. Kan ook zijn dat het een false positive is omdat de smartmonutils je schijf niet kent uit haar database.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Wtrdk
Thanks, ik ga het inderdaad vanaf een livecd proberen. Ik heb Samsung HUTIL al geprobeerd, de officiele Samsung tool, en die geeft aan dat de HD prima in orde is.
Ik heb zelfs een low-level format gedaan, dat schijnt ook nog wel eens te helpen... Maar ik heb dus het idee dat er in de SMART gegevens van de HD iets staat wat niet klopt en wat dus de error blijft geven.
Ben nu een image van m'n windows partitie aan het maken, just in case, en dan ga ik fsck proberen. Ik nbeem aan dat ik fsck -c moet doen?

[EDIT]
Ik heb fsck gedraaid, die geeft helemaal geen meldingen. Alles lijkt goed te zijn. Blijft vreemd.
Inmiddels heb ik gevonden hoe ik in Ubuntu de waarschuwing uit kan zetten, dus dat wordt dan maar even mijn workaround, en dan hopen dat de schijf niet stervende is.

Dank voor hulp, en mocht iemand nog nuttige tips hebben hou ik me aanbevolen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Wtrdk op 11-03-2010 14:33 ]

Pagina: 1