Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Darkstriker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 22:48
Hoi allemaal,
Ik hoop dat dit het goede forum is voor zoiets.

Ik vroeg me af of er hier ook mensen zijn die bv bij Intel of AMD of een andere chipbakker bezig zijn in de ontwikkeling van nieuwe technieken. Ik ben zelf op dit moment bezig met een studie wiskunde en wel geïnteresseerd er mogelijk informatica bij te doen. Dit lijkt me wel een leuke richting om op te gaan echter ken ik niemand die daar enige ervaring mee heeft.

Voel je je dus aangesproken, laat dan even een berichtje achter met een idee van wat je bij zo'n onderzoeksinstituut nou eigenlijk doet en wat je ervan vindt...

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik ken wel iemand die na zijn promotie op Technische Natuurkunde ging werken bij ASML, een fabrikant van machines voor chipbakken. Hij kreeg zaken op zijn bordje als 1) Hoe ets je een lijn met een dikte die kleiner is dan de golflengte van het licht waarmee je etst; 2) Hoe voorkom je de uitzetting van de wafer door verhitting (van lichtbron) tijdens het etsen; enz. Dat was overigens een kleine vijftien jaar geleden, ik weet niet wat de huidige uitdagingen zijn.

Wil je weten waar dat soort onderzoeksbedrijven zich op richten, kijk dan naar de verleende patenten - dat is doorgaans afgerond onderzoekswerk.

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Ik weet niet helemaal wat je bedoeld met onderzoeksinstituten. In mijn beleving is een onderzoeksinstituut eerder een universiteit of een andere onafhankelijke instantie.
Intel en AMD hebben natuurlijk hun eigen R&D afdelingen, waar veel fundamenteel werk verzet wordt. Daarnaast kan je als je geinteresseerd bent in micro-chip-technologie eens kijken bij de Nederlandse afdelingen van NXP en ASML.
Verder zijn vergelijkbare instanties te vinden bij een Toshiba, IBM en TSMC.

Ik vraag me overigens wel af of de combo wiskunde + informatica je hierbij de meest relevante voorkennis geeft.
Heb je zelf een idee wat voor technieken je wil ontwikkelen? Ik zou bij jouw profiel denken aan de software kant van complexe rekenkundige algoritmes als encryptie.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met informatica zul je echt niet zo snel in zo'n R&D center komen van Intel of AMD schat ik. Grof weg het grootste aantal van personeel zal wel afkomen van electrical engineering of (technische) natuurkunde. Die inderdaad vragen op hun bordje krijgen zoals Free Rider beschrijft.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ik ben momenteel aan het afstuderen bij een kleine semiconductor in Engeland (~ 50FTE) die innovatieve embedded processoren ontwikkelt.
Ik zit dan wel meer richting de software ontwikkeling.

Het is in principe mogelijk om met een computer science degree te werk gesteld worden als physical design engineer (chip ontwerper).

Echter de disciplines bij bijvoorbeeld Intel en AMD lopen nogal uiteen. Enerzijds wordt er veel fundamenteel onderzoek verricht naar bijvoorbeeld nieuwe procestechnieken en anderzijds is er veel implementatiegericht werk (producten).

Waar wil je precies onderzoek naar doen, want "nieuwe technieken" is natuurlijk nogal breed.

[ Voor 10% gewijzigd door Sphere- op 12-03-2010 14:20 ]