Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
reviews: Core i7 980X: een zeskoppig monster
De AMD-aanhangers zullen dan ook met smart uitkijken naar Thuban, AMD's hexacore-processor.
Deze uitdrukking kom ik wel vaker tegen in discussies op fora maar in een journalistiek artikel zou ze best vermeden mogen worden. Als we namelijk de ware betekenis van smart erbij nemen, volgens Van Dale diep verdriet, dan plaatst de schrijver een tegenovergestelde betekenis in het verhaal van wij hij eigenlijk bedoelt. Waar hij, zoals de meesten, op doelt, is smachten wat zoveel betekent als vurig verlangen. Een gegeven om eens bij stil te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:57

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Smart betekent niet alleen diep verdriet, maar ook ongeduld. Die laatste is de betekenis die van toepassing is op de uitdrukking met smart. Het betekent dus iets als zeer ongeduldig, en niet diep verdrietig. Niks mis met de uitdrukking dus.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

met smart op iemand wachten [op iemand wachten die je heel dringend nodig hebt]
Echt helemaal correct is het gebruik niet lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Hier is 'smart' volledig correct gebruikt. Ik weet dat het langzaam in onbruik raakt, maar het in ogenschouw nemen van de context is af en toe echt heel handig ;)
De Core i7 980X is de snelste cpu die er te koop is. Punt. Uiteraard moet voor de processor ook grof geld betaald worden, 999 dollar om precies te zijn, maar dat mag geen verrassing zijn. De snelste cpu op de markt draagt nou eenmaal een navenant prijskaartje. AMD kan alleen maar toekijken met zijn Phenom II X4 965, die in sommige gevallen de helft langzamer is.
Met andere woorden: AMD krijgt billenkoek van de i7 980. De AMD-aanhangers zullen deze situatie uiteraard graag anders zien, vandaar dat ze met betraande oogjes op het balkon hebben plaatsgenomen, en elkaar om het uur wanhopig toeroepen: 'Zuster Anna, ziet gij al iets?' :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 07:46:
Smart betekent niet alleen diep verdriet, maar ook ongeduld. Die laatste is de betekenis die van toepassing is op de uitdrukking met smart. Het betekent dus iets als zeer ongeduldig, en niet diep verdrietig. Niks mis met de uitdrukking dus.
Dat het regelmatig zo gebruikt wordt, maakt het niet automatisch correct taalgebruik. Op een enkele dubieuze site na kan ik namelijk nergens deze betekenis van het woord terugvinden. Verschillende sites die zich als woordenboek voordoen geven slechts diep verdriet of iets vergelijkbaars als betekenis. Ik ga er dan ook maar van uit dat Van Dale de enige juiste woordverklaring geeft.
Rataplan schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:12:
Hier is 'smart' volledig correct gebruikt. Ik weet dat het langzaam in onbruik raakt, maar het in ogenschouw van de context is af en toe echt heel handig ;)
[...]
Met andere woorden: AMD krijgt billenkoek van de i7 980. De AMD-aanhangers zullen deze situatie uiteraard graag anders zien, vandaar dat ze met betraande oogjes op het balkon hebben plaatsgenomen, en elkaar om het uur wanhopig toeroepen: 'Zuster Anna, ziet gij al iets?' :)
Ja zo kom je er nog goed mee weg. :P Maar geef toe dat het in eerste instantie niet zo bedoeld was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:10:
[...]

Dat het regelmatig zo gebruikt wordt, maakt het niet automatisch correct taalgebruik. Op een enkele dubieuze site na kan ik namelijk nergens deze betekenis van het woord terugvinden. Verschillende sites die zich als woordenboek voordoen geven slechts diep verdriet of iets vergelijkbaars als betekenis. Ik ga er dan ook maar van uit dat Van Dale de enige juiste woordverklaring geeft.

[...]

Ja zo kom je er nog goed mee weg. :P Maar geef toe dat het in eerste instantie niet zo bedoeld was. ;)
Vergeet niet dat taal altijd aan verandering onderhevig is, juist door het vaker te gebruiken in deze context, zal uiteindelijk ook de mogelijke betekenis ervan veranderen. Het lijkt mij, dat niet de 1e keer zal zijn en zeker niet de laatste. ;)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
smart
zn smart (-en mv) [smɑrt]
groot verdriet
met smart
met groot ongeduld en verlangen

niks mis mee hoor :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SkyStreaker schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:28:
Vergeet niet dat taal altijd aan verandering onderhevig is, juist door het vaker te gebruiken in deze context, zal uiteindelijk ook de mogelijke betekenis ervan veranderen. Het lijkt mij, dat niet de 1e keer zal zijn en zeker niet de laatste. ;)
Ja maar dat is ook wel een dooddoener in taalkwesties, want zo kun je elke taalfout wel rechtbreien.
P_de_B schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:34:
smart
zn smart (-en mv) [smɑrt]
groot verdriet
met smart
met groot ongeduld en verlangen

niks mis mee hoor :)
Bron? En dat een enkele, willekeurige site die betekenis opgeeft, maakt het nog niet juist.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:17

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:36:
[...]

Ja maar dat is ook wel een dooddoener in taalkwesties, want zo kun je elke taalfout wel rechtbreien.

[...]
Dat ben ik met je eens, eerlijk gezegd.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:36:
Bron? En dat een enkele, willekeurige site die betekenis opgeeft, maakt het nog niet juist.
Van Dale: "sterk, ongeduldig verlangen".

En nee, ik geef zeker niet toe dat het niet zo bedoeld was. AMD-aanhangers wachten met smart op een concurrent voor het paradepaardje van Intel - ik zou niet eens weten waarom we dat anders dan in de zin van 'verdrietig' zouden willen uitleggen; dat de veranderende betekenis ook van toepassing is boeit me niet eens zoveel. Als ik *daarnaar* had verwezen, dan had je over 'mee wegkomen' mogen spreken en dan had ik misschien zelfs overwogen om het desondanks aan te passen. Nu is daar geen sprake van :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:58:
[...]
Van Dale: "sterk, ongeduldig verlangen".
Apart. Blijkbaar is de online versie van Van Dale niet compleet. Als dat inderdaad zo is then I stand corrected.
Rataplan schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:58:
En nee, ik geef zeker niet toe dat het niet zo bedoeld was. AMD-aanhangers wachten met smart op een concurrent voor het paradepaardje van Intel - ik zou niet eens weten waarom we dat anders dan in de zin van 'verdrietig' zouden willen uitleggen; dat de veranderende betekenis ook van toepassing is boeit me niet eens zoveel. Als ik *daarnaar* had verwezen, dan had je over 'mee wegkomen' mogen spreken en dan had ik misschien zelfs overwogen om het desondanks aan te passen. Nu is daar geen sprake van :)
Waarom zou je verdrietig wachten op een nieuwe processor? Op zijn minst een beetje sneu lijkt me, tenzij je misschien aandelen in AMD hebt. Maar ja, als het inhoudelijk zo bedoeld wordt dan was deze discussie bij voorbaat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:04:
[...]

Apart. Blijkbaar is de online versie van Van Dale niet compleet. Als dat inderdaad zo is then I stand corrected.
De online versie van Van Dale is een f******* drama :)
Waarom zou je verdrietig wachten op een nieuwe processor? Op zijn minst een beetje sneu lijkt me, tenzij je misschien aandelen in AMD hebt. Maar ja, als het inhoudelijk zo bedoeld wordt dan was deze discussie bij voorbaat niet van toepassing.
Ik zeg net: het gaat om AMD-aanhangers, die wachten tot hun favoriete fabrikant verweer kan bieden tegen deze nieuwe chip. Jij hebt ook vast de nodige Intel-AMD-flamewars zien langskomen, en ik weet wel vrij zeker dat AMD-fans die op krachtige chips geilen, momenteel sip en stil zijn :P Wis en drie was het zo bedoeld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:16:
De online versie van Van Dale is een f******* drama :)
Hmm ja dat blijkt nu. Schandalig eigenlijk dat het woordenboek met het meeste aanzien zo'n belabberde dienst aanbiedt dan.
Rataplan schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:16:
Ik zeg net: het gaat om AMD-aanhangers, die wachten tot hun favoriete fabrikant verweer kan bieden tegen deze nieuwe chip. Jij hebt ook vast de nodige Intel-AMD-flamewars zien langskomen, en ik weet wel vrij zeker dat AMD-fans die op krachtige chips geilen, momenteel sip en stil zijn :P Wis en drie was het zo bedoeld! :)
Ja ok, daar kan ik mij verder prima in vinden. :) Blijft de vreemde situatie dat een en dezelfde uitdrukking zulke afwijkende betekenissen kan hebben. Misschien alsnog reden genoeg om 'm maar niet te gebruiken. Maar goed dat is niet aan mij natuurlijk. In ieder geval weer wat geleerd vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:25
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:53:
[...]

Hmm ja dat blijkt nu. Schandalig eigenlijk dat het woordenboek met het meeste aanzien zo'n belabberde dienst aanbiedt dan.
Dan moet je de betaalde versie nemen ;) Ze gaan hun woordenboek niet volledig gratis aanbieden ;)

Uit de volledige betaalde online versie:
smart (dev; meervoud: smarten)
1 (formeel) diep verdriet
▲ betekenisverwante termen
synoniem(en): verdriet
▲ context
gedeelde smart is halve smart
smart is beter te dragen wanneer men er anderen deelgenoot van maakt
de Man van Smarten
de lijdende Christus
¶ idioom
met smart
vol verlangen en ongeduld
met smart wachten op iem. of iets
vol ongeduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ook troep :P De Dikke:
smart1
smart (geen afbreking)
de
(1254) ~ Lat. mordere (bijten), Gr. smerdnos (verschrikkelijk)

1
(archaïsch) lichamelijke pijn
smart gevoelen, hebben
onder smarten baren

2
(formeel) pijnlijke aandoening van het gemoed
synoniem: leed, verdriet
bittere smart
met smart vernemen, iets herdenken, denken aan
·
(spreekwoord) gedeelde smart is halve smart (naar het Du. van Ch. A. Tiedge)
het is gemakkelijker smart te dragen als anderen die ook hebben

(rooms-katholiek) Moeder van Smarten of der Zeven Smarten
zie bij moeder

de zeven smarten van Maria
voorzegging van het lijden door Simeon, de vlucht naar Egypte, het verlies van Christus in de tempel, de ontmoeting bij de kruisdraging, onder het kruis, de ontvangst van de gestorven Christus en de graflegging

de Man van Smarten (naar Jes. 53:3)
synoniem: Christus

3
sterk, ongeduldig verlangen
met smart op iets of iem. wachten
hevig naar iets uitzien

4
(gewestelijk) ontvelling achter de oren en in de liezen van kleine kinderen

---

smart (geen afbreking)
bijv. naamw.
Eng.

1
slim, handig, gewiekst

---

smart
bijv. naamw.
(van doelstellingen) specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden
...ftw :)

Pagina: 1