Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
lang-verhaal-alert! :P

Sinds enige tijd (2-3 weken) loopt mijn pc met enige regelmaat vast. Dit doet hij vrijwel altijd onder belasting, bijvoorbeeld tijdens het spelen van GTA IV (ongeveer 1 keer per dag, meestal na ongeveer een uurtje), of als OCCT aan het draaien is op de CPU-test (elke keer).

Er zijn 2 dingen veranderd ergens vlak voor of in die 2-3 weken, die dus hoofdverdachte zijn:
Ik heb iets aan mijn geheugen veranderd qua instellingen (weet niet meer wat), en ik heb een Logitech diNovo for Notebooks gekocht. Deze deed af en toe raar (input kwam heel soms pas later door, maar dit lijkt na driver update gefixt).

Omdat ik mijn Phenom 955 had overgeklokt vermoedde ik dat het daar misschien ook aan lag.
Voorheen was dat echter stabiel, bijvoorbeeld op op 3,7HGz en 1,432Vcore (zie sig ;)) en 3.6 GHz op 1,393Vcore, waar dit nu opeens fouten oplevert, soms na 1 minuut, soms na 3:30 uur pas, op verschillende snelheden en voltages.
Om dit te controleren heb ik het voltage op de CPU verhoogd, wat niet hielp, en daarna de CPU weer op stock gezet (3,2 GHz met voltage op auto (1,36Vcore).
Het probleem bleef echter bestaan.

Door de willekeur van de crashes/BSOD's/hangs (ik krijg ook ongeveer elke keer een andere foutmelding als ik mijn pc weer heb opgestart, áls de pc een BSOD gaf - meestal blijft hij namelijk gewoon hangen en moet ik hem resetten, en krijg ik dan dus geen foutmelding) dacht ik dat het dan misschien aan mijn geheugen lag.
Ik heb namelijk een vrij heterogeen setje geheugen dat niet op de QVL van mijn moederbord staat, dat al eerder problemen heeft gegeven. (Alleen de 2 Vdata met elkaar werkt eenvoudigweg niet, met de A-data erbij is het wel stabiel.)
Om dit te controleren heb ik natuurlijk een geheugentest gedraaid, waaronder Memtest86+ 4.0 vanaf de Gparted CD. Ik krijg na 1,5 hr Memtest en 3 passes echter geen fouten te zien. Ik heb ook de Ultimate Boot CD, waar Memtest86+ 1.7 op staat, en Memtest86 3.3 - beide heb ik ook gedraaid, wederom zonder fouten.
Ook het verhogen van de CAS van 5 naar 6 lijkt geen effect te hebben, en het verhogen van VRAM naar 1.9V helpt niet, en sowieso krijg ik geen fouten in Memtest.

Spekkies:
AMD Phenom II X4 955BE - overgeklokt, maar nu weer op stock - gekoeld door een Scythe Ninja 2 met de Slipstream fan op 800rpm
MSI 785GT-E63 met de laatste BIOS (S.2)
Asus 8800GTS 640MB - ook overgeklokt (sig), en gekoeld door een Scythe Setsungen met omgedraaide fan
2 x 1GB Vdata PC5400 C5 (Norrod verkocht dit 3 jaar geleden als goedkoop 'Standaard' geheugen) en 1GB Adata PC6200 C6 - het draait nu op 2.1VRAM en C5, en draaide eerst met z'n 3en op 667MHz C6 (en ik geloof) 1.9VRAM
Corsair HX450W
Samsung Spinpoint F3 1TB
Windows 7 HP 64-bit

Mijn systeem is door alle aftermarket koelers aardig koel, met CPU-temperaturen die zelfs met OCCT nooit boven de 55°C uitkomen op 3.7GHz en 1.442Vcore, en de grafische kaart komt dankzij de Setsungen in games en 3DMark06 ook nooit boven de 66°C uit (met OCCT GPU wordt hij maximaal 84°C) met de fan op 950rpm.
Er hangen verder 3 Nexus Real Silents in de kast, 1 outtake op 800rpm, en 2 intake op 5V, waarvan 1 voor mijn HDD, waardoor ook die nooit warmer wordt dan 28°C.

Ik heb hem nu al een aantal dagen/nachten allerlei tests laten draaien, zoals dus Memtest, OCCT, en GTA IV, ;) maar heb ondertussen niet echt meer een idee waardoor het nou zou kunnen komen.
Ik zal vannacht nog even een testje draaien met slechts één geheugenreepje, wel te verstaan de A-data, om te kijken of het echt niet door het geheugen komt.

Heeft iemand nog een idee waar de instabiliteit door zou kunnen komen?
Of zou het het nog steeds aan mijn geheugen kunnen liggen, ondanks dat het door Memtest komt?
Zou het door mijn overgeklokte grafische kaart kunnen komen dat het systeem crasht/hangt, ook al gebeurt dit ook tijdens die CPU-test van OCCT die vrijwel niets doet met de graka en dit eerst echt stabiel was (ik zal het nogmaals testen met de graka op stock)?
Zou de CPU beschadigd kunnen zijn door het overklokken of het feit dat hij een keer 64°C heeft aangetikt?(lijkt me niet zo waarschijnlijk, of wel?)?

Ik weet van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, die zal ik toch nog even netjes afwerken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost Dog op 12-03-2010 16:26 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik kan niet in je verhaal lezen of je je GPU ook al op stock snelheid hebt getest, dit zou ik iig. testen

download eens prime95, test deze eerst met small FFT's, deze pakketjes passen in de cache van je cpu en hierdoor stresst hij dus 'enkel' je cpu. blijft deze gewoon 8u+ stabiel? doe dan dezelfde test op blend, nu zijn de pakketten groter en stresst hij ook je geheugen NB mee, zo kun je iig uitsluiten of het je cpu is of dat je mobo/geheugen bokt.

ik vind je combinatie van geheugen idd wat 'exotish', je draait nu dus ook niet in dual channel omdat je 3 modules gebruikt. om maar niet te beginnen over het snelheids en timingsverschil, nu gaat het natuurlijk niet alleen om de cas, maar ook om de andere sub-timings.

ik zou voor de zekerheid toch eens een setje valueram lenen/kopen (aangezien je toch niet zulk high performance geheugen hebt) en daar eens een aantal dagen mee testen.

controleer tevens even met een multimeter de spanning op 12v en 5v zowel idle als load, je hebt een goede voeding, maar die GPU is best een stroom gebruiker evenals je cpu op die overklokte snelheden, misschien stort je 12v net iets te ver in omdat je voeding te lang al iets te hard heeft moeten werken.

als je die dingen allemaal hebt getest en je hebt nog steeds geen stabiliteit, dan ga ik je moederbord verdenken. ik heb zelf vergelijkbare issues gehad met een asus bord 1,5 jaar geleden, uiteindelijk na alles uitsluiten het bord ter RMA aangebode, heb toen een nieuwe gekregen van Asus omdat het idd om een defect mobo bleek te gaan.

succes

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ah, paar puntjes die ik nog was vergeten. ;)

Mijn multimeter geeft prima voltages:
de 12V-lijn geeft 12,26V tot 12,46V, en de 5V-lijn 5,06V tot 5,11V.

Ik heb vannacht met één reepje geheugen gedraaid, met de GPU en CPU op stock, met zo weinig mogelijk achtergrondprogramma's (dit moest ook omdat OCCT 512MB van de 1GB RAM nodig had :P), en dat ging 7:30 goed, dus ik ga ervan uit dat dat stabiel is.
Ik laat hem nu wel even draaien met alles op stock en kijk of dat goed gaat.

Ik wist trouwens niet dat je met 3 geheugenmodules niet dual channel draait. :X Ik dacht dat dat wel wilde, en dat één kanaal dan gewoon kleiner was. Heb je dit altijd met een oneven aantal geheugenmodules, of juist met een oneven aantal GB's?
(Ik wil niet zo graag nieuw geheugen kopen, omdat het me toch weer wat geld kost, en het ook nog DDR2 is. En ja, ik weet dat het in prestatie niet zoveel uitmaakt met DDR3, maar omdat ik mijn moederbord ook wil vervangen dit jaar door een AM3 mobo vind ik dat een beetje zonde.)

Ook zal ik OCCT wel even draaien met de data-set op 'small' (zelfde als kleine FFT's met prime95) om mijn CPU uit te sluiten nog, dat was ik inderdaad vergeten. ;)

edit:
Met 1 reepje ging het dus prima, en toen ik daarna de 2 andere reepjes weer inplugde ging het na 5 min al mis.
Blijkbaar is het dus toch het geheugen.
Ik heb hier via V&A daarom maar even ValueRAM aangeschaft, hopelijk krijg ik dat morgen en is daarmee het probleem verholpen.
Ik blijf het raar vinden dat het dus wel het geheugen is, maar dat het wel door Memtest komt. Gebeurt dat vaker?
Als het toch niet aan het geheugen ligt heb ik in elk geval meer en degelijk geheugen dat wel dual channel draait. :)

Als het probleem blijft ligt het aan mijn moederbord. Dat zou wel jammer zijn want dan moet die RMA, en zit ik zonder pc. :|

[ Voor 23% gewijzigd door Ghost Dog op 11-03-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
wacht je nieuwe sessie memtest eens af, die zal het uitwijzen.

je oude geheugen draaide ook aardig overklokt, misschien is na verloop van tijd de fut er wel uit.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ik zal even memtesten inderdaad.

Toch:
Het oude geheugen was 2GB Vdata DDR2-667 C5 en een reepje Adata DDR2-800 C6, dat met elkaar op 667MHz C5 draaide. Dat is toch niet overgeklokt? De Vdata draaide op stocksnelheden, en de Adata draaide langzamer, met een latency die in tijd even groot was als op 800MHz (15ns).

Verder vind ik het nog steeds erg raar dat het geheugen de boosdoener was (waarschijnlijk) terwijl het dus wel 3 passes in memtest haalde.
Gebeurt dat vaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ja hoor, heb wel eens na 10 uur errors gehad. memtest blijft altijd een beetje lastig.

de cas kwam wel overheen, maar ik neem aan dat je sub timings op auto stonden. waarschijnlijk gaf dit conflicten omdat beide modules het anders wilde, hier kun je natuurlijk prima vastlopers van krijgen.

vandaar dat geadviseerd wordt om bij 3 of meer modules toch dezelfde soort modules te nemen om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Topicstarter
Ik had de CAS inderdaad gelijkgezet, en later ook alle andere timings, op de latency's van de A-data, dus CAS 6 ed, maar op de snelheid van de Vdata, dus 667MHz.
Het leek hiermee wel stabieler, maar omdat ik hiermee maar 1/2 dagen heb gedraaid kan ik daar niet genoeg over zeggen.
Inmiddels heb ik alle oude repen verkocht, dus heb ik gewoon 2x2GB van hetzelfde merk en type in de pc hangen, dus het lijkt me dat het probleem nu verholpen is.

[ Voor 19% gewijzigd door Ghost Dog op 12-03-2010 16:27 ]

Pagina: 1