ubuntu 9.10 dual boot win 7 probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc met 250gb opgedeeld in twee partities: 190 voor win 7 enterprise en 60 voor een ander os. Na een tijdje twijfel tussen mint en ubuntu heb ik m'n ubuntu 9.10 cd in de pc gepropt om er achter te komen dat ik nergens in de bios de boot volgorde aan kan passen (lijkt me idd sterk, maar ik kan echt nergens iets over de boot volgorde vinden) dus dacht, dan instaleer ik em wel met usb en dat is uiteindelijk ook gelukt... Maar met wat gedoe, want ik kan nu windows niet meer opstarten, ik zie em niet in de grub loader staan. Wel gewoon in bv gparted, ik heb dan ook niks met de windows partitie gedaan.

Aangezien het nu een beetje laat is ga ik morgen nog wel wat ander dingen proberen, maar als er iemand met raad is of het probleem herkent of denkt dat ik iets fout heb gedaan, hoor ik het graag! (anders was dit topic ook nergens voor:P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
sudo update-grub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal het proberen, danke:) ben trouwens niet heel erg ervaren met linux, ben ook een drukke puber:]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een geweldig ander probleem, namelijk: Ubuntu vertelde me dat ik een driver voor m'n ati videokaart kon instaleren. Dat leek me niet erg dus ik die driver instaleren, all ok, tot ik de pc opnieuw opstartte: Out of range bericht op m'n sccherm. Geweldig dacht ik, net nu ik niet bij windows kan krijg ik dit. Blijkbaar is de ati driver voor linux nog niet helemaal geweldig? Maar goed, ik heb nu geen grafisch interface en kan dus alleen maar in een console komen waarbij het herstarten van de xserver ook niks uithaalt... Tot hier loopt mijn kennis helaas, ik ben nog niet heel erg bekend met linux en het instaleren van linux was de bedoeling om er meer van te snappen x)

@dutchnutcase, bedankt voor de links en ik denk dat ze vast zouden helpen, maar nu ik niet gewoon bij ubuntu kan die op de schijf staat, kan ik dan misschien wel met de live iso die instellingen veranderen voor de Grub loader? Of kan dit gewoon in de console?

EDIT: Het eerste probleem is ineens verholpen! Den grub loader ziet zomaar ineens win 7^^ + dat ik eindelijk van cd kan booten. Ik heb op hoop van zegen een aantal boot opties uiteprobeerd in de bios en blijkbaar wordt boot from cd anders verwoord in de bios x) maargoed, ik ga nu een betere install doen vanaf een gewone live cd en ik laat wel van me horen als alles ok is:} Bedankt voor de hulp!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grub2 probleem heb ik ook gehad met een 250GB HD.
Eerst een Windows 7 partitie van 200GB, gevolgd door boot/root/home & swap partitie

Grub zei doodleuk: "grub error: no such partition"
Bij 'ls' kreeg ik ook een "out of disk" error, wanneer er normaal (hd0,5) (hd0,6) (hd0,7) en (hd0,8) moet verschijnen.

Bij nader onderzoek blijkt dat de schuldige mijn BIOS is. Die dateert nog van 2004 en toen bestond er geen zulke grote schijven. En er zijn ook geen nieuwere versies meer te vinden helaas. (Dank je wel Acer >__<)

Om het toch werkend te krijgen heb ik het omgekeerd aangepakt. Eerst linux, dan windows. Helemaal geen probleem meer gehad.
Pagina: 1