OBCS weigert koop op afstand na te leven?

Pagina: 1
Acties:

• lordMocro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2022
Ik dacht onderhand al dat dit wel een doodgegooid onderwerp was geworden, maar blijkbaar kunnen er nog onenigheden bestaan over deze wet (niet genoeg jurisprudentie??). Ik heb zelfs een link gevonden op tweakers van een uitspraak van de geschillencommissie waarbij woord voor woord gezegd wordt dat bij koop op afstand gewoon mogelijk moet zijn om een laptop te retourneren, ook al is er een licentie aangegaan met microsoft tijdens de windows installatie (tenzij windows apart wordt meegeleverd op een DVD met een verzegeling, dit geldt dus niet voor mij).

De situatie is als volgt:
- ik heb een laptop bij OBCS besteld.
- ik heb binnen 7 werkdagen aangegeven dat ik een beroep wil doen op de wet koop op afstand en het wil retourneren met als reden dat de laptop een stuk langzamer is dan ik dacht.
- ik kreeg binnen 1 uur een mail terug, ze weigeren mijn verzoek met als reden dat ik al een licentie ben aangegaan met microsoft (oftewel ik heb de automatisch installatie van windows 7 op mijn laptop "gebruikt").
- ik mailde terug met daarin soortgelijken gevallen waarbij het wel mogelijk was (wel bij andere shops), ook aangegeven dat het volgens jurisprudentie gewoon mogelijk moet zijn en dat de shops hier niet van af mogen wijken etc etc (zie mail).
- kreeg 2 dagen later pas een mail terug dat ze mijn verzoek niet kunnen honeren, zonder in te gaan op mijn vorige mail.

Voordat ik hun een mailtje terug stuur wil ik graag aan jullie vragen hoe ik nu het moet aanpakken. Sta ik nu in mijn recht? Mogen ze dit zomaar doen? Want zo ver ik het weet mogen ze dit alleen doen als windows apart op een DVD wordt meegeleverd met een verzegeling, en niet als de windows installatie gewoon op de HDD staat zoals bij alle netboeken en bij alle laptops zonder DVDdrive.

Hier volgt als laatst mijn mailwisseling met OBCS:

XXXXX to OBCS
show details Mar 9 (1 day ago)
Beste OBCS,

Graag zou ik gebruik willen maken van de wet koop op afstand en mijn laptop retourneren.
De thinkpad edge 13 inch die ik nu heb vind ik te langzaam en zou graag ipv van deze laptop de thinkpad edge 14 inch willen hebben. Is het al bekend wanneer jullie de 14/15 inch versie binnenkrijgen?

ordernummer XXXXX

MvG,

XXXXXX
Reply
Forward

Reply

OBCS to me
Geachte heer,

Helaas moeten wij uw aanvraag afwijzen.

Zover wij uit uw bericht kunnen opmaken heeft u het product in gebruik genomen en bent u bij instalaltie een overeenkomst met Microsoft aangegaan. (gebruik van licentie)

Uiteraard is het mogelijk dat er iets niet goed is aan het product, hiervoor kan er een garantieprocedure opgestart worden.

Voor Lenovo produkten of IBM server produkten met Service contract belt u met Telefoon: +31 (0)20-5145770

Met vriendelijke groet,

XXXXXX
OBCS

Telefoon : 0900-5805805 (€ 0.70 pm.)

Telefonische bereikbaarheid:

- Maandag : 09:00 - 12:00 / 13:00 - 15:00
- Dinsdag : 09:00 - 12:00 / 13:00 - 15:00
- Woensdag : 09:00 - 12:00
- Donderdag: 09:00 - 12:00 / 13:00 - 15:00
- Vrijdag: 09:00 - 12:00

Van: XXXXXXXX
Verzonden: dinsdag 9 maart 2010 17:44
Aan: OBCS
Onderwerp: order 58047 retourneren.
- Show quoted text -
Reply
Forward

Reply

XXXXXX to OBCS
Beste OBCS,

Mensen in mijn omgeving hebben in mijn situatie wel hun laptop kunnen retourneren. Ook heeft mijn zus een netbook kunnen retourneren (kerstkado van mij) omdat ze de netbook te langzaam vond.

Een telefoontje naar Consuwijzer wijst hetzelfde uit, het zou gewoon mogelijk moeten zijn.
Het volgende antwoord is afkomstig van de ministerie van economische zaken:

Enige tijd terug heeft u ons een vraag gesteld m.b.t. het retourneren van een laptop, en dan met name de definitie van “in gebruik nemen”.

In de wet- en regelgeving aangaande verkoop op afstand (Boek 7, Titel 1, Afdeling 9A van het Burgerlijk Wetboek) staat dat de consument gedurende zeven werkdagen na ontvangst van het goed de overeenkomst zonder kosten en zonder opgave van redenen mag ontbinden.

De wet verbindt geen voorwaarden aan het gebruik maken van het herroepingrecht. Er staat in de wet dus niet geregeld dat de consument het product niet in gebruik mag nemen. Ook de toelichting op de wet of de Europese Richtlijn waar de Nederlandse wetgeving op gebaseerd is laten zich niet uit over het in gebruik nemen van het goed.

Wel staat er in de wet dat er geen herroepingrecht geldt voor bijgeleverde software indien de verzegeling van deze software is verbroken. Om af te gaan of een consument in een bepaald geval dus recht heeft op zijn herroepingrecht moet per geval beoordeeld worden.

In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat de software die geïnstalleerd is op de laptop niet teruggenomen hoeft te worden, mits de software verzegeld aan de consument is aangeboden. Software die apart verzegeld en verpakt was kan niet teruggezonden worden als de verzegeling is verbroken.

Maar hoe zit het nu met de laptop waar de software op zit? Het is redelijk dat een consument de laptop test om te zien of deze voldoet aan zijn verwachtingen en de functievereisten zoals deze vermeld staan op de verkoopsite aanwezig zijn. Als er voorgeprogrammeerde software op de laptop aanwezig is dan kan deze moeilijk gescheiden worden van de laptop en zal het herroepingrecht gelden voor het gehele product inclusief de sofware.

Als de software apart geleverd en verzegeld is dan moet de consument de laptop dus zonder de software te installeren kunnen testen. Is dit niet mogelijk dan is de vraag of het redelijk is dat de consument de software installeert om zo de laptop te testen. Wat nu als de consument de apart bijgeleverde, verzegelde software voor de test installeert en vervolgend tot de conclusie komt dat de laptop niet aan zijn verwachtingen voldoet? Volgens de hoofdregel geldt het herroepingrecht wel voor de laptop, maar niet voor de software. De laptop en de geïnstalleerde software zullen echter niet meer goed fysiek gescheiden kunnen worden. De vraag is dan ook of de laptop het lot van de software volgt (geen herroepingrecht) of dat de software het lot van de laptop volgt (wel een herroepingrecht). Aangezien het Burgerlijk Wetboek geen oplossing kent voor deze gevallen, zal het uiteindelijke woord aan een geschillencommissie of aan de rechter zijn. Het is daarom belangrijk dat de consument aannemelijk kan maken dat het voor hem absoluut noodzakelijk is om de aparte bijgeleverde software te installeren op de laptop om zo de laptop te testen. De consument moet dan kunnen beargumenteren dat hij niet verder ging dat hem toegestaan was en dat het daarom redelijk is dat hij gebruik kan maken van zijn herroepingrecht voor zowel de software als de laptop.

Dus waar het min of meer op neer komt is dat jullie bewering waar is voor gevallen waarbij de software (windows7) apart wordt meegeleverd op een DVD met een verzegeling.

Met vriendelijke groeten,

XXXXXXX

2010/3/9 OBCS <info@obcs.nl>
- Show quoted text -

Reply
Forward

Reply

OBCS to me
show details 6:15 PM (5 hours ago)

Beste Heer, mevrouw,

Zoals aangegeven kunnen wij de aanvraag voor retournering niet honoreren.

Met vriendelijke groet,

XXXXXXX
OBCS

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt gelijk maar nu moet je het nog zien te krijgen en dat kan lastig worden. Ik weet niet of je rechtsbijstand of iets dergelijks hebt maar zoiets is het enige wat je kan doen als de shop blijft weigeren op je mails in te gaan.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Het lijkt me dat je al degelijk onderzoek hebt gedaan. Het antwoord van het ministerie laat weinig aan de verbeelding over.

Je zal dus nog een poging moeten wagen bij de webshop, en anders is de geschillencommissie de volgende stap.

• lordMocro
Voordat ik hun een mailtje terug stuur wil ik graag aan jullie vragen hoe ik nu het moet aanpakken.
Dus het enige wat ik nu kan doen is gewoon nog een mailtje sturen dat ze de wet moeten naleven anders "sleep" ik ze voor de rechter (zo ver wil ik het liever niet laten komen uiteraard)?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Misschien kan je via QShops wat regelen?, daar zijn ze bij aangesloten, en die heeft een klachten formulier, koop op afstand code, etc...

http://www.qshops.org/index.php/geschillencommisie

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• lordMocro
djexplo schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 23:43:
Misschien kan je via QShops wat regelen?, daar zijn ze bij aangesloten, en die heeft een klachten formulier, koop op afstand code, etc...

http://www.qshops.org/index.php/geschillencommisie
Ik heb ergens op deze forums gelezen dat de keurmerk alleen maar advies geeft, en dat de aangesloten shops zich niet aan hun richtlijnen hoeven te houden. :/

Maar het is zeker wel het proberen waard. thx.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
lordMocro schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 23:46:
[...]

Ik heb ergens op deze forums gelezen dat de keurmerk alleen maar advies geeft, en dat de aangesloten shops zich niet aan hun richtlijnen hoeven te houden. :/

Maar het is zeker wel het proberen waard. thx.
Als je later eventueel een zaak wil starten, sta je alleen maar sterker als je laat zien dat je zelf je best hebt gedaan door hun procedures op te volgen.

• lordMocro
Helaas moeten er eerst 30 dagen over heen zijn gegaan voordat ik me tot de geschillencommissie (in de gegeven link) kan wenden.

Hoe zit het eigenlijk met die geschillencommissie. Is de geschillencommissie in de link (http://www.qshops.org/index.php/geschillencommisie) een algemene geschillencommissie? Of geldt dat alleen voor shops die aangesloten zijn bij de Qshops keurmerk? Hoe zit dat precies?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:48
Ik heb 1x gebruik gemaakt van QShops (wel voor een heel ander iets) maar het heeft mij heel goed en snel geholpen.
Dus zeker het proberen waard.

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Daarnaast wordt in geval men je rechten mbt wet KoA niet honoreert toch de termijn verlengt naar heel veel dagen? Of is dat alleen wanneer zaken in de voorwaarden worden uitgesloten die juridisch niet juist zijn (hoewel dit er eigenlijk ook wel onder valt). Ik zou die termijn eens opzoeken en aangeven dat zij ervan uit kunnen gaan dat zij over een lange periode alsnog jouw laptop terug zullen zien en in een meer gebruikte staat dan op dit moment, aangezien je geen andere compu tot je beschikking hebt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• lordMocro
@ gunner:
Bedankt voor de link, kwas die link kwijt omdat de site een dagje down was.
Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:44:
Daarnaast wordt in geval men je rechten mbt wet KoA niet honoreert toch de termijn verlengt naar heel veel dagen? Of is dat alleen wanneer zaken in de voorwaarden worden uitgesloten die juridisch niet juist zijn (hoewel dit er eigenlijk ook wel onder valt). Ik zou die termijn eens opzoeken en aangeven dat zij ervan uit kunnen gaan dat zij over een lange periode alsnog jouw laptop terug zullen zien en in een meer gebruikte staat dan op dit moment, aangezien je geen andere compu tot je beschikking hebt.
Welk termijn wordt verlengt? Bedoel je de 7 werkdagen voor het retourneren? Want zo ver ik het weet moet je binnen die 7 werkdagen aangeven dat je het wilt retourneren, dan zit het goed. Anders zou het wel heel makkelijk zijn voor die webshops om ff 1-2 werkdagen erbij te rekken om de wet koop op afstand te vermijden.

Over het gebruik weet ik niet. Ik denk dat je het wel mag gebruiken zolang je maar geen gebruikssporen achterlaat, maar ik neem het zekere voor het onzekere en gebruik de laptop gewoon niet.

Verwijderd

Hier staat misschien ook nog wat bruikbare info:
Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

• lordMocro
Dat was erg handig Floppus.

OBCS weigert op alle fronten in te gaan op mijn verzoek tot retour. Ze gaven in hun laatste mail ineens allerlei andere argumenten aan wat echt nergens op slaat. Want uit een eerdere mailwisseling vroeg ik of ik wel 3 jaar garantie erbij heb gekregen, ik kon namelijk het nergens checken en de laptop gaf aan dat ik 400 dagen garantie heb.
Hieruit concludeert OBCS dat ik hierdoor blijk gegeven heb dat de laptop volledig naar mijn wensen voldoet... Ik heb teruggemaild dat ik nergens heb aangegeven dat dit het geval was, en dat het slechts een check was of ik wel de 3 jaar garantie waarvoor ik betaald heb wel erbij gekregen heb.

Een klacht indienen bij de geschillencommissie dus.... Ik krijg hier echt hoofdpijn van.

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:47
Maak ook even een review aan bij de shopreviews. Ze verwijzen er zelf ook naar op de hoofdpagina van hun website "Reacties klanten".

• lordMocro
Een reviewtje geplaatst.
http://tweakers.net/shopreview/6439/obcs.html

En nee, het was geen positieve review. :(

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 23:05

Zjemm

...

Waarom bel je ze niet gewoon? en leg ze het telefonisch ook nog even voor. maar dan niet aan de eerste de beste tjappie aan de lijn maar vraag naar de manager ofzo of hoofd verkoop.

opensecure.nl

• lordMocro
Zjemm schreef op maandag 15 maart 2010 @ 21:41:
Waarom bel je ze niet gewoon? en leg ze het telefonisch ook nog even voor. maar dan niet aan de eerste de beste tjappie aan de lijn maar vraag naar de manager ofzo of hoofd verkoop.
Ik heb de zaak al voorgelegd bij QShops keurmerk. De uitspraak van hen is niet bindend, maar hopelijk kunnen ze wat regelen met OBCS.
Als ze het niet met OBCS kunnen oplossen dan stellen ze voor dat ik naar de geschillencommissie stap.

Dus ik wacht nog even af wat QShops voor me kan betekenen.
Pagina: 1