• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-02 15:06
Goedenavond mensen,

Ik zat net The Sims 3 te spelen, toen ik opeens een luide tik hoorde en de hele pc vastliep.
Ik dus de pc resetten en de pc geeft de melding dat de CMOS gereset is, ik denk dus oke, even mijn raid opnieuw instellen en verdergaan.
Ik kom in het BIOS en na ongeveer 10 seconden loopt m'n BIOS vast.
De klok tikt wel door maar ik kan geen input meer geven.
Als ik gewoon probeer te booten geeft de pc natuurlijk Missing OS aan.
Betekent dit dat mijn moederbord kapot is?

mijn specs:

Asus P5N-T deluxe
Q9450
6GB GEIL Black dragon EVO RAM DDR2 1066Mhz
2x Samsung spinpoint F3 1TB raid 0
1x Samsung Spinpoint F3 750GB
2x XFX 9800GTX+ XXX
Samsung DVD rewriter
Coolermaster Silentpro 750watt

Alvast bedankt!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Een hardeschijf is waarschijnlijk stuk. Een head crash denk ik. Haal eens alle hardeschijven los en kijk of je dan normaal in de bios kan werken.

[ Voor 43% gewijzigd door THE_FIREFOX op 10-03-2010 21:23 ]

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 12:30
Welke dingen heb je allemaal al geprobeerd om het euvel te verhelpen?

-Geheugen verwisseld?

-Voeding getest?

-Warmte CPU/GPU gecontroleerd?

-etc.. graag wat meer input dus :)

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 12:57
Een luide tik (harde schijf?) en daarna missing OS zou kunnen dat je harde schijf zijn 2e leven in een ander universum is ingegaan.

De problemen met je Bios kan ik niet gelijk thuisbrengen maar zou kunnen dat ook daar iets niet goed zit natuurlijk. Hopelijk kunnen andere tweakers je daar een beetje mee op weg helpen.

Heb je reverve onderdelen in huis waarmee je een en ander kan testen? Of kan je hier op een andere manier aankomen ?

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-02 13:07
Vreemd dat je bord wel de POST doorkomt, eigenlijk zou dit al niet mogen bij defecte hardware. Zet alleen het nodige erin (geheugen/processor/graka/voeding en kijk wat er dan gebeurd, kom je bijv. de bios dan wel in? :)

Edit: Hardeschijf zou ook de tik kunnen veroorzaken, maar de BIOS is niet afhankelijk van je HDD en zou dan moeten werken toch? Je kan ook een BIOS reset doen.

[ Voor 27% gewijzigd door __1337__ op 10-03-2010 21:27 ]

• Lucky0wn
Sorry, even niet vermeld wat ik getest heb:)

Windows 7 op de 750GB HDD gezet. - werkt niet want ik kan ook de bootselection met F12 niet aanpassen, loopt ie ook vast

Met een reepje van 2GB ddr2 uit een andere pc getest - werkt ook niet

CPU was 41C toen ik het heel even snel in het BIOS kon zien.

GPU's - zijn altijd rond de 60 - 70 graden - vorige week nog getest met furmark.

Voeding doorgemeten - waardes kloppen

andere GPU (HD5770) geprobeerd - BIOS loopt nog steeds vast

De 2 TB schijven kan ik niet testen aangezien mijn 780G geen NVIDIA raidcontroller heeft.

mvg Stef

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Kon je normaal wel met de toetsenbord in de bios komen? Probeer eens de usb stekker eruit te halen en opnieuw in te drukken. Probeer wanneer het probleem nog steed er is een andere toetsenbord.

• Lucky0wn
THE_FIREFOX schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:52:
Kon je normaal wel met de toetsenbord in de bios komen? Probeer eens de usb stekker eruit te halen en opnieuw in te drukken. Probeer wanneer het probleem nog steed er is een andere toetsenbord.
Heb ik net geprobeerd, werkt niet (G15 gebruikte ik eert) nu een Trust tobo geprobeerd.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:18
Kijk even op je moederbord zelf of er geen condensatoren kapot zijn. Ze behoren een platte bovenkant te hebben.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Lucky0wn
NitroX infinity schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:59:
Kijk even op je moederbord zelf of er geen condensatoren kapot zijn. Ze behoren een platte bovenkant te hebben.
net gechecked, alles lijkt me in orde.
gevalletje terugsturen? mobo is in juni 2008 gekocht.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:06
Heb je die 2x 1TB schijven (waarvan er mogelijk 1 tikt?) al eens losgehaald? Blijft je BIOS dan wel responsief?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:48
Lucky0wn schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:01:
[...]

net gechecked, alles lijkt me in orde.
gevalletje terugsturen? mobo is in juni 2008 gekocht.
Probeer nog eens een live CD van Linux, dan heb je geen HDD nodig, en kan je dus uitsluiten of het de HDD is of niet. En vergeet niet: als je iets terugstuurt dat niet kapot is verhalen de winkels de kosten op jou (of het nou mag of niet: ze doen het wel).

• TheMOD
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-02 08:33
En nog een keer (zelf) resetten, vervolgens zo clean mogenlijk opstarten? (Dus zonder HDD, dvd-drive, één plakje geheugen, videokaart enz..)

• Lucky0wn
Xander schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:06:
Heb je die 2x 1TB schijven (waarvan er mogelijk 1 tikt?) al eens losgehaald? Blijft je BIOS dan wel responsief?
geprobeerd maar werkt niet probleem blijft bestaan, de scijven tikken niet, draaien wel.
alle fans blijven op 100% draaien.
het was gewoon 1 tik opeens bij het spelen voor de rest niets.
ook geen smart errors of wat als ik via hiren's bootCD de diskcheck doe.

Linux en Hiren's doen het trouwens alleen met een USB dvd player, de interne IDE drive deed het eerder al nauwelijks, doordat ie gewoon oud was :9

[ Voor 13% gewijzigd door Lucky0wn op 10-03-2010 22:11 ]

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Enkel het hoognodige eens booten zou het moederbord al kunnen uitsluiten als deze boot.

Offtopic:

Wat heb je nou aan zo'n krachtpatser om The Sims 3 te spelen? 8)7

exop.io

• Lucky0wn
eXop schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:13:
Enkel het hoognodige eens booten zou het moederbord al kunnen uitsluiten als deze boot.

Offtopic:

Wat heb je nou aan zo'n krachtpatser om The Sims 3 te spelen? 8)7
Offtopic: Tsja wil ook wel eens wat anders dan de nieuwste en vetste games spelen O-) Kasn het wel op m'n HTPC spelen maar dan lagt ie door de processor (athlon x240) Graka is wel goed genoeg (HD5770 ja ik weet dat 't overkill is maar kreeg 'm gratis en vond 't jammer hem te laten liggen)

[ Voor 8% gewijzigd door Lucky0wn op 10-03-2010 22:32 ]

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Kleine tip om eventueel je mobo te testen, bestel een mobo bij een goede webshop waar je kan returnen binnen 2 weken. Dat mag ook met koop op afstand ;)
Doet hij het nog niet, dan weet je dat het niet aan je mobo ligt en return je het aan de shop als verkeerde aankoop. Met b.v. de smoes werkt niet volgens QVL. ;)
Werkt het wel hou de mobo en flikker je de oude weg. imo heb je alles geprobeerd en ik krijg en anderen (als ik het zo lees) het vermoeden dat het aan je mobo ligt.

n.b. ook alle kabels gecheckt incl. data kabels? Een breukje kan ook voor rare dingen zorgen...

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• Lucky0wn
BAS80 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:25:
Kleine tip om eventueel je mobo te testen, bestel een mobo bij een goede webshop waar je kan returnen binnen 2 weken. Dat mag ook met koop op afstand ;)
Doet hij het nog niet, dan weet je dat het niet aan je mobo ligt en return je het aan de shop als verkeerde aankoop. Met b.v. de smoes werkt niet volgens QVL. ;)
Werkt het wel hou de mobo en flikker je de oude weg. imo heb je alles geprobeerd en ik krijg en anderen (als ik het zo lees) het vermoeden dat het aan je mobo ligt.

n.b. ook alle kabels gecheckt incl. data kabels? Een breukje kan ook voor rare dingen zorgen...
Ben maar een arme student hoor;)
En deze gooi ik niet weg aangezien ik voor S775 geen ander mobo kan vinden waar 3x PCI-e 16x opzit, dit ivm schoolprojecten waar ik vaker een raidcontroller in m'n pc moet hangen.
Ook heeft dit moederbord volgens de europese wet nog tot juni 2010 garantie dus ik ga echt geen nieuwe kopen:)
Ik neem 'm morgen mee naar school voor meerdere tests en even na laten kijken door een hardware docent :P hopelijk komt hij eruit :'(

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05-2025
Jij hebt in ieder geval de mogelijkheid om je mobo apart van je eigen systeem door te testen, 99% van de bezoekers hier die met zulke problemen komt heeft dat niet. DOEN zou ik zeggen! :)

Ik zou hem terugsturen als de testen mislukken, maar aangezien je geen compleet systeem hebt gekocht (als ik het zo kan interperteren uit jouw verhaal) en hij is al 1,5 jaar oud gaan de meeste (WEB) shops toch moeilijk doen. Ervaring mee met klanten van mij...
Je hebt officieel 2 jaar garantie volgens de EU maar de fabrikant geeft vaak maar 1 jaar ondanks het niet rechtsgeldig is in NL.
Om toch die garantie te krijgen moet je flink je voeten in de aarde zetten, om het maar ff zo te zeggen.
Zoek maar eens op het forum over die garanties van dure producten op het forum. Het is moeilijk om n zo'n tijd je centen of vervanging te krijgen. Ben je bij Mediamarkt dan ben je fucked, ik spreek uit ervaring. :/

GELUK MAN.

[ Voor 3% gewijzigd door BAS80 op 10-03-2010 22:52 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Verwijderd

Volgens de doos geeft Asus soms drie jaar garantie op een moederbord. En het hangt waarschijnlijk van de winkel af hoe een garantieclaim behandeld wordt.

• Lucky0wn
't is bij Azerty gekocht en naar mijn weten en goede ervaring doen ze daar niet moeilijk mee, anders stuur ik 'm gewoon door naar Asus Nederland.

Bedankt voor de reacties en ik had niet verwacht dat ik al bijna alles geprobeerd had.

Iedereen nogmaals bedankt!
Pagina: 1