Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb een nieuwe voeding gekocht, de 'Be Quiet PurePower 350W'. Deze wil ik inbouwen in een computerkast van Antec die ik al in huis had, de 'Antec NSK3480 MicroTower'.

Die computer kast heeft een aparte behuizing bovenin voor de voeding, wat betekent dat de voeding tussen twee dichte platen zal zitten...

Nu viel mij op aan de nieuwe voeding dat de ventilator niet naar de achterkant van de computer zal wijzen (wat ik gewend ben), maar juist recht naar boven of naar onder wijst.

Kan ik die voeding nu wel installeren in deze kast, aangezien de ventilator direct 'kijkt' naar een dichte ijzeren plaat... en als dat geen probleem is; maakt het dan nog uit of de ventilator naar boven of naar beneden wijst?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Moet kunnen. Anders bouwen ze de behuizing niet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als er hoe dan ook een dichte plaat tegen de kant van de voeding zit waar de ventilator ook zit, kan hij zijn warmte niet kwijt.
Dat gaat problemen opleveren.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
Het leuke is dat jullie twee reacties precies de twee ideeën zijn die ik er ook bij had... en de oorzaak van mijn twijfel.
Mijn theorie is dat de ventilator naar binnen blaast (dus in de voeding), en dat die lucht er aan de achterkant weer uitkomt... daarom maakt het niet uit dat de ventilator naar een dichte plaat wijst...

maar ik zou die theorie graag bevestigd zien door iemand die er verstand van heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:03
michaelmou schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:06:
Moet kunnen. Anders bouwen ze de behuizing niet op deze manier.
Bij deze kast wordt zover ik uit wat Google-werk begreep een voeding meegeleverd. Guess what: met díe voeding gaat het prima omdat die de lucht aan de voorzijde aanzuigt. Als je de voeding gaat vervangen is het redelijk naief om te denken dat alles wat je tegenkomt Tweaker-proof is. Zelf nadenken kan nooit kwaad hoor :)
Ghost Dog schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:11:
Als er hoe dan ook een dichte plaat tegen de kant van de voeding zit waar de ventilator ook zit, kan hij zijn warmte niet kwijt.
Dat gaat problemen opleveren.
Met hem dus ^^
zsparrow schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:14:
Het leuke is dat jullie twee reacties precies de twee ideeën zijn die ik er ook bij had... en de oorzaak van mijn twijfel.
Mijn theorie is dat de ventilator naar binnen blaast (dus in de voeding), en dat die lucht er aan de achterkant weer uitkomt... daarom maakt het niet uit dat de ventilator naar een dichte plaat wijst...
De lucht die de voeding verlaat moet _ergens_ de voeding zijn binnengekomen. Het hangt er vanaf hoe strak het allemaal aansluit, maar een paar kiertjes aan de onderkant lijkt me niet voldoende om genoeg lucht aan te leveren.

Ik denk dat je beter een voeding kunt aanschaffen had kunnen aanschaffen die aan de voorzijde z'n frisse lucht binnenhaalt, dat is qua airflow domweg beter :)

offtopic:
Waarom vervang je de 380W voeding die in de kast zit door een 350W model ? Komt op het eerste gezicht wat merkwaardig over, al kan het natuurlijk met degelijkheid of geluidsniveau te maken hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door Carpento op 10-03-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
Klinkt als een degelijk verhaal, Carpento, misschien moet toch naar een ander op zoek; wel jammer, want terugbrengen gaat waarschijnlijk niet meer (verpakking open en opvulmaterialen weggegooid).. (of misschien een gat in die dichte plaat zagen... of de bovenkant van de kast openlaten, en de fan naar boven laten wijzen...)

Misschien een tip welke (niet te dure) voeding wel zou voldoen?

over je offtopic vraag:
de oorspronkelijke voeding ging heel veel herrie maken bij de ventilator... ook nadat ik alle stof eruit had gezogen.. En 350 watt is genoeg voor mijn doeleinden.

[ Voor 4% gewijzigd door zsparrow op 10-03-2010 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het klopt trouwens inderdaad dat een fan aan de onderkant meestal de voeding in blaast.
Maar dan nog levert dat problemen op als er heel dicht daarop een dichte plaat zit, omdat er dan niet genoeg lucht aangezogen kan worden, en de voeding dus nog steeds niet goed genoeg gekoeld wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 10-03-2010 23:42 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
zsparrow schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 23:36:
Klinkt als een degelijk verhaal, Carpento, misschien moet toch naar een ander op zoek; wel jammer, want terugbrengen gaat waarschijnlijk niet meer (verpakking open en opvulmaterialen weggegooid).. (of misschien een gat in die dichte plaat zagen... of de bovenkant van de kast openlaten, en de fan naar boven laten wijzen...)

Misschien een tip welke (niet te dure) voeding wel zou voldoen?
pricewatch: Cooler Master Extreme Power Plus 390W is al een wat ouder model, en werkelijk géén idee hoe stil ie is. Desnoods zou je op de tweedehands-markt nog kunnen kijken naar de eerste voedingen die Zalman op de markt zette, bijvoorbeeld de pricewatch: Zalman ZM400B-APS (is een omgestickerde Fortron-voeding, degelijk spul, en goed stil). Een fabrikant die ook omgestickerde Fortron-voedingen gebruikte was AOpen, soms onder eigen naam, soms onder de naam ComponentPro. Daarvan waren er sowieso een aantal met de voor jouw gewenste ventilatoropstelling. (Ik heb er zelf eentje gehad uit een QF50B-behuizing dacht ik). Owja, pricewatch: AOpen Z400-08FC kwam ik ook nog tegen in de PW, die lijkt wel verdacht veel op die CoolerMaster van hierboven, waarschijnlijk hetzelfde op de stickertjes na :p Als je budget wat hoger is kun je nog kijken naar pricewatch: Enermax Noisetaker V2 375

En ja, een gat zagen kan altijd nog, maar waarschijnlijk zit er wel een bepaalde gedachte achter de afscheiding, aparte luchtstromen creëren ofzo :)

[ Voor 9% gewijzigd door Carpento op 11-03-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
als ik het plaatje bekijk ( pricewatch: Enermax Noisetaker V2 375 ) heeft deze ook zo een fan die mij dwars zit......
En ja, een gat zagen kan altijd nog, maar waarschijnlijk zit er wel een bepaalde gedachte achter de afscheiding, aparte luchtstromen creëren ofzo :)
gat aan de bovenkant (en dan fan naar boven laten wijzen) is inderdaad dan logischer....

[ Voor 0% gewijzigd door zsparrow op 11-03-2010 10:57 . Reden: haakje sluiten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
zsparrow schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:56:

[...]

als ik het plaatje bekijk ( pricewatch: Enermax Noisetaker V2 375 ) heeft deze ook zo een fan die mij dwars zit......
My bad, dat ding heeft twee fans. Niet goed gekeken :$ Deze moet je dus ook niet hebben :p

[...]
zsparrow schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:56:

gat aan de bovenkant (en dan fan naar boven laten wijzen) is inderdaad dan logischer....
Niet helemaal :) Je werkt dan de natuur een beetje tegen. Je gaat lucht naar beneden 'zuigen' en verwarmt ze vervolgens. Die opgewarmde lucht wil omhoog. De luchtstroom is dan niet helemaal optimaal. Het zal wel werken, maar het kan bijvoorbeeld zijn dat de fan een stapje harder moet draaien om hetzelfde resultaat te behalen qua koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Carpento op 11-03-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Je kunt de PSU misschien met de Fan naar boven monteren?
Aangezien daar een rooster is gemonteerd in de behuizing.

@Hieronder dit is je case?

[ Voor 73% gewijzigd door Puch-Maxi op 11-03-2010 12:55 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
Puch-Maxi schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:42:
doel je op mijn specifieke Antec behuizing?? het gewoon een dichte plaat aan de bovenkant... of begrijp ik je verkeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
Puch-Maxi schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 12:42:

@Hieronder dit is je case?
Oops.. het is een tijdje geleden dat ik de deksel eraf heb gehaald.... ik denk dat ik een aanname had gedaan in mijn geheugen, die waarschijnlijk niet klopt... :$ :$

ik kan het nu niet nakijken (nu niet thuis), maar als je gelijk hebt (en daar lijkt het wel op) kan ik inderdaad gewoon de fan naar boven monteren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Of maak er een gat in... dan werkt het ook! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
michaelmou schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 17:22:
Of maak er een gat in... dan werkt het ook! :p
hmmm
er zit inderdaad een rooster aan de bovenkant, dus ik ga het maar op die manier proberen; gat zagen kan altijd nog, en ook overal in... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
nou, met de ventilator naar de bovenkant werkt op zich perfect; ik heb af en toe gevoeld aan de lucht die er aan de achterkant uit wordt geblazen en die is altijd koel, dus dat zit wel goed...

maar; nu komt er soms een hele hoge irritante piep uit het systeem; waarschijnlijk uit die nieuwe voeding.. dat is toch niet normaal? zou er iets aan te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat is waarschijnlijk coil-wine. RMA is de enige oplossing.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsparrow
Coil-wine... wat is dat?

edit:
Oké, gevonden:
In veel electronica zitten spoelen of elco's waarin een magnetisch veld werkzaam is. Wanneer deze op bepaalde belastingen werken word de wisselwerking in dit veld steeds sterker en gaat het onderdeel trillen.
Bij sommige onderdelen wordt deze trilling zo snel dat er een geluid op een hoorbare frequentie gegenereert wordt.

vervelend, ga 'm denk maar omruilen, een slechte recensie in review zetten, opdat fabrikanten hier beter op gaan letten.
Ik hoop dat ik voor een ander merk mag ruilen; iemand een tip voor een voeding die hier waarsch. geen last van heeft?

[ Voor 93% gewijzigd door zsparrow op 15-03-2010 11:35 . Reden: betekenis gevonden ]

Pagina: 1