Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb met iemand anders een klein internet-bedrijfje. Een veelvoorkomend probleem is echter de betaling. We hebben algemene voorwaarden, op basis van de BNO. Deze zijn erg geod opgesteld en zelfs voor niet-leden te gebruiken (onder enkele voorwaarden). Nu staat niet in de algemene voorwaarden een duidelijke richtlijn voor het moment waarop de door ons verplichte werkzaamheden gedaan zijn.

Voorbeeld: we krijgen een opdracht op datum A. Deze hebben we gereed op datum B. Nu heeft de klant op datum C de teksten e.d. gereed waarop de site echt live kan gaan.

Het live zetten van een website is onderdeel van onze werkzaamheden. Toch kan het gerust twee maanden duren voordat de klant de teksten gereed heeft (tijd tussen B en C). Dit zorgt bij ons voor frustratie omdat het werk eigenlijk al gedaan is.

Nu heb ik gezocht naar voorbeelden van algemene voorwaarden waar dit aspect in is opgenomen, maar zie hier eigenlijk niets over. Wel over vertraging, bijkomende kosten en ontbinding. Dat willen we echter niet. We moeten de klant niet kwijt, we willen gewoon en factuur sturen! Hoe doen anderen dit?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Bij speciaalwerk, wat dit is, zou je een betaling vooraf van een bepaald percentage van het totaalbedrag kunnen eisen.

Opdracht krijgen op datum A, betaling 50% van de totaalfactuur.
Teksten door klant aangeleverd en de boel is live (datum C), de rest van de betaling, tot een maand na oplevering te betalen.
Er vanuitgaand dat je per opdracht een prijsopgave te doen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Wiethoofd op 10-03-2010 16:28 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Als je algemene voorwaarden vindt waarin moment 'B' (einde werkzaamheden opdrachtnemer, verplichtingen 'X' (welke materialen door de opdrachtgever verstrekt moeten worden) en Moment 'C' (datum waarop deze materialen uiterlijk aangeleverd moeten worden) gedefinieerd staan, kan je toch zelf vrij eenvroudig een ontbindingsclausule ombuigen naar iets anders naar wens?

Het is namelijk vooral moeilijk om de afbakening van de verplichting van beider partijen goed te maken. Is het aanpassen van de kleur van de site nu een verantwoordelijkheid van de opdrachtgever of -nemer?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Factureer je nu in 1x bij oplevering (het live gaan), of in delen?

Ik zou anders in 2 delen gaan factureren, 50% bij 'gereed product' en 50% bij oplevering (website live), of in welke verhouding dan ook, of anders als je al een factuur stuurt bij aanvang van de opdracht dus met 3 termijnen gaan werken.

(even scheef gehaald uit de bouwwereld, opleveringsgereed -woning klaar, geen oplevering en factureren bij oplevering - dus met koper, hoe de facturatie zou kunnen gaan tussen ontwikkelaar en aannemer).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wiethoofd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:28:
Bij speciaalwerk, wat dit is, zou je een betaling vooraf van een bepaald percentage van het totaalbedrag kunnen eisen.
SinergyX schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:31:
Ik zou anders in 2 delen gaan factureren, 50% bij 'gereed product' en 50% bij oplevering (website live) [...].
We hebben het hier ook over gehad, maar zijn er nog niet uit. Het is een andere aanpak van het probleem, maar bij sommige klanten is het niet wenselijk van tevoren een gedeelte te eisen.

We zitten daarom de alternatieven wat beter te bekijken en één daarvan is het duidelijk vaststellen van de oplevering :)
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:29:
Als je algemene voorwaarden vindt waarin moment 'B' (einde werkzaamheden opdrachtnemer, verplichtingen 'X' (welke materialen door de opdrachtgever verstrekt moeten worden) en Moment 'C' (datum waarop deze materialen uiterlijk aangeleverd moeten worden) gedefinieerd staan, kan je toch zelf vrij eenvroudig een ontbindingsclausule ombuigen naar iets anders naar wens?
Die A, B en C heb ik hier neergezet als voorbeeld, maar een AV met deze duidelijk omschreven momenten heb ik nog niet gevonden :p

Het gaat mij ook om het moment B. Je kan het opvatten als het moment waarop alle overeengekomen werkzaamheden voltooid zijn. Maar je zit dan nog wel met het live zetten van een website, wat moet wachten op input, maar wel tot jouw werkzaamheden behoort. Hiermee kan een klant de eigen betaling dus heel lang uitstellen.

Wat je ook niet wilt is dat wij zeggen "en nú is het klaar" omdat de klant eigenlijk geen inspraak meer heeft. Dat is natuurlijk niet een goede maner om met je klanten om te gaan en dan lopen ze allemaal weer weg :p
Het is namelijk vooral moeilijk om de afbakening van de verplichting van beider partijen goed te maken. Is het aanpassen van de kleur van de site nu een verantwoordelijkheid van de opdrachtgever of -nemer?
Precies waar ik ook mee zit inderdaad :)

• lutjes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-11 14:51
maximum tijd voor aanlevering van teksten instellen

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

mithras schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:13:
We hebben het hier ook over gehad, maar zijn er nog niet uit. Het is een andere aanpak van het probleem, maar bij sommige klanten is het niet wenselijk van tevoren een gedeelte te eisen.
Als het maar bij een paar klanten is dat het niet gewenst is valt daar toch een uitzondering voor te maken, als je dus de 'standaard klant' in 2 of 3 delen factureert heb je toch de betaling rond op het moment dat jullie je gedeelte gedaan hebben. In het geval dat het niet wenselijk is valt dus af te spreken dat er pas bij oplevering/live gaan betaald wordt, maar dat wordt dus per klant bekeken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Betaling in maandelijkse termijnen naar de stand van het werk.

Of

Betaling conform een voor aanvang van de opdracht overeen te komen termijnschema.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:32
mithras schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:13:
[...]
Wat je ook niet wilt is dat wij zeggen "en nú is het klaar" omdat de klant eigenlijk geen inspraak meer heeft. Dat is natuurlijk niet een goede maner om met je klanten om te gaan en dan lopen ze allemaal weer weg :p
[...]
En daarom moet je van te voren gewoon duidelijke afspraken maken, dan is er nooit verwarring over. Ik neem aan dat je vooraf ook praat over de prijs en de manier van werken en daar afspraken over maakt?
Gewoon daarbij ook afspraken maken over aanlevering van teksten en de tijd die hier tussen zit.

Je spreekt van te voren een handover af. Een lijst met dingen die gedaan moeten worden (punt B). Op het moment dat je daar bent hou je een meeting met de klant en ga je gezamelijk over de handover lijst. Alles afvinken en ondertekenen. Dan heb je nooit meer gezeur achteraf.
Vanaf dat moment gaat de periode in die is afgesproken in het begin van het project waarin de klant de teksten moet aanleveren.

Ik werk veel met projecten waarbij we op deze manier werken. Als je professionele klanten hebt dan word dit gewaardeerd en loopt men niet weg. Als je dit met de groenteboer op de hoek doet dan is het misschien wat vreemd, maar uiteindelijk is ook de groenteboer gebaat bij een professionele aanpak.

Just my 2 cents
is het groenteboer of groentenboer? :?

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:30
Dit moet je m.i.niet in je algemene voorwaarden regelen maar in je offerte. De situatie zal van klant tot klant en van project tot project waarschijnlijk sterk verschillen. Bij sommige projecten ben je volledig afhankelijk van aanlevering van materiaal en zal de klant daarvoor misschien wel wekenlang aan de slag moeten, terwijl het bij andere projecten nauwelijks aan de orde is.

Geef in je offerte duidelijk aan wát de klant moet opleveren, hóe dit opgeleverd moet worden en op welke termijn. Geef daarbij aan - indien van toepassing, uiteraard - dat je facturatie wordt gebaseerd op de basis van deze afgesproken termijn en dat vertraging in aanlevering niet leidt tot uitstel van facturatie. Als je dat op een heldere manier verwoordt zal geen klant erover vallen. Sterker nog, mijn ervaring is dat het juist wordt gewaardeerd wanneer dit soort zaken in een offerte duidelijk worden benoemd. Voorkomt een hoop discussie achteraf waar noch jij, noch de klant op zitten te wachten.
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:29:
Dat is zeker waar. Werk daarom met duidelijke iteraties en spreek vooraf een hoeveelheid uren af die je per iteratie ingepland hebt, en welke kosten eraan verbonden zijn wanneer de klant daaroverheen gaat. Indien je tijdig aangeeft hoeveel uur de klant nog over heeft voor wijzigingen, dwing je hem om keuzes te maken óf om meerwerk te accepteren tegen betaling (spreek tarief van tevoren af). Als dit goed wordt gecommuniceerd moet je daar vrij slagvaardig mee kunnen werken.

[ Voor 28% gewijzigd door Anders op 10-03-2010 18:54 ]

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Pagina: 1