Optische spdif werkt alleen na her-connectie

Pagina: 1
Acties:

• c oma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09-2025
Hallo,

ik heb gisteren mijn HTPC (met een asus m4a785td-m evo bordje) via de optische spdif uitgang aangesloten op mijn receiver (Rotel RSX 1055). Ik kreeg geen geluid, ondanks dat de sound mixer van Windows 7 wel weergaf geluid over de SPDIF te sturen. Na enkele uren alles (connecties, drivers, analoge verbinding om stereo te testen, etc) getest te hebben, kwam ik er uiteindelijk achter dat ik wel een verbinding via de optische spdif tot stand kan brengen, wanneer ik na het inschakelen van de reciever de spdif kabel losmaak (aan de kant van de receiver) en opnieuw verbind. Dan licht ook ineens het woord 'optical' op op de display van de receiver. Wanneer ik daarna de reciever weer uit- en in-schakel is de verbinding weer weg, totdat ik opnieuw de kabel losmaak en weer bevestig. Ik heb beide optische ingangen van mijn receiver getest, ze vertonen exact hetzelfde gedrag. Ik heb helaas geen andere apparatuur met optische uit of in, dus ik kan niet uitsluiten dat het ofwel aan de receiver, ofwel aan de HTPC ligt.

Mijn vraag is: heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Een halve middag zoeken op google heeft me geen oplossingen gegeven. Zou het kunnen dat dit aan de kabel ligt (ik heb geen nieuwe om dit te testen)? Ik heb de boel intussen vaak losgemaakt en weer aangesloten, en ben niet erg zorgvuldig met de kabel omgegaan waarschijnlijk - maar ik kan er dus nog steeds zonder problemen signaal doorheen sturen (en er komt ook duidelijk rood licht uit) . Of is het waarschijnlijker dat het aan de pc / receiver ligt?

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-02 07:32
Als ik het zo hoor denk ik aan een instelling in je versterker. Iets in de richting van, automatisch optische signalen detecteren ofzo. Ik zou zeggen neem de gebruiksaanwijzing eens door.

- raid does not fix stupid -

• c oma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik heb net even in de manual gekeken (http://www.rotel.com/content/manuals/rsx1055_eng.pdf) en ik denk/hoop dat je me op het goede spoor hebt gebracht. Ik zal vanavond nog eens wat verder stoeien met de instellingen. Bedankt! Verdere suggesties blijven welkom, natuurlijk :)