Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Smolders
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-01 13:06
Ik heb een vreemd probleem met mijn nieuwe Dell U2410 beeldscherm.

De preset menu's doen het allemaal behalve Adobe RGB , sRGB en Custom.

Op foto's zie je dan bepaalde "zwarte vlakken" of schaduw vlakken gevuld met rode blokjes.

Dit verschijnsel heb ik als ik op mijn windows 7 pc en op mijn apple macbook.

Bij apple wordt het iets minder als ik een RGB profiel kies maar het gaat nooit helemaal weg.

Ik heb al veel fora gelezen, drivers gedownload, andere VGA kaarten geprobeerd, Hackingtosh geinstalleerd, niets helpt.

De overige preset modes geven onzettend veel rood weer, daarom wil ik graag met een RGB mode werken.

Wie helpt me of moet ik me melden bij DELL omdat het scherm niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:57
Je zou idd met de Dell support kunnen bellen en hun het probleem en wat je al hebt geprobeerd voorleggen. Misschien klinkt het ze wel bekend, of hebben ze concrete tips die je ook nog zou kunnen proberen.

Je zei verder Windows 7 en Mac... heb je het ook als je hem op een XP- en Linux-bak aansluit? Het klinkt wel als een probleem dat niet aan de beeld-bron ligt, maartoch.

[ Voor 29% gewijzigd door Knightwolf op 10-03-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Oververzadiging, vooral van rood, is een bekend nadeel van een Wide Gamut monitor. Bij software die 'color aware' is kun je dit het beste opvangen door een eigen kleurenprofiel te maken met een calibratietool, zodat je ook van het kleurenbereik profiteert. Die oververzadiging heb je overigens ook bij Adobe RGB, doch misschien in mindere mate.
Verder is er bij de A00 revisie een probleem met dithering bij de sRGB en aRGB mode. Hierbij krijg je een soort ruis in grijze vlakken. Van rode blokjes heb ik echter nog niets gelezen. Dit dithering-probleem is overigens op te lossen met de A01 firmware die je via Dell kunt krijgen via een monitor swap (of op eigen risico zelf kunt installeren).
Via de LCD test van Lagom kun je zeer gericht op typische LCD problemen testen. Probeer vooral de black level test eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Smolders
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-01 13:06
Even een update, ik heb de suggesties die werden aangedragen allemaal gedaan met name de lagom test was schokkend, ik had echt een paar rode vierkanten bij de black test. Uiteindelijk maar terug gegaan naar de reseller (Informatique) en de monitor omgeruild voor een andere (klasse informatique !!).

Deze is helemaal perfect en kan nu gewoon in adobe RGB en sRGB werken.

Dank voor het meedenken