Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
de piekspanningsbeveiliging in stekkerbakken is bedoelt als dr ineens n piek van 3000 volt langskomt doordat dr ergens in de buurt bliksem inslaat.. wat jij nodig hebt is een ballast belasting, en de simpelste en goedkoopste is n lampje
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=423173
Ik zit nu toch maar te denken dit zo te bouwen, geaarde splitter zodat ik het lampje ergens op het aggregaat zelf kan vast zetten.AlexanderB schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:22:
wat boeit het om een 60w peertje bovenop je generator te installeren?
de piekspanningsbeveiliging in stekkerbakken is bedoelt als dr ineens n piek van 3000 volt langskomt doordat dr ergens in de buurt bliksem inslaat.. wat jij nodig hebt is een ballast belasting, en de simpelste en goedkoopste is n lampje
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Aldus: http://www.licht-geluid.n...tie-carnavalswagen-2.htmlDat een bouwlamp een kleine generator kan "stabiliseren" klopt echt.
Door de extra belasting die constant aanwezig is zal de generator tijdens bv. stiltes in de muziek nooit onbelast draaien, juist op die onbelaste momenten gaat vaak de spanning omhoog omdat de regeling van de generator hier niet voor geschikt is.
Het heeft te maken met het fluctueren van de belasting op je aggregaat. Als die belasting heel erg wisselt dan moet hij gas bijgeven als de belasting hoger wordt, en gas 'loslaten' als de belasting weer minderd wordt. Hierdoor gaat de spanning fluctueren wat niet goed is voor de apparaten die er aan hangen.
Veel goedkope aggregaten geven niet echt een stabiele spanning. Je moet soms rustig een paar 100w aan belasting erop hangen voordat ie netjes 230V geeft. (onbelast/lage belasting soms 250V)
Belangrijker is de zuiverheid van de frequentie. Veel goedkopere geven een bloksinus, die ook nog eens niet echt zuiver 50Hz is. Gevoelige apparatuur vind dit absoluut niet leuk. Neem dus iig een aggregaat met inverter. Of een UPS (een online model uiteraard) erachter kan weet ik niet: Geen idee of die stabiel op een bloksinus werkt. Zo ja, dan kan dat een optie zijn.
Maar zonder dat goed uit te zoeken (eventueel te informeren bij de fabrikant van dat beademingsding) zou ik zelf 't niet aandurven om 'm 'zomaar' op een willekeurig aggregaat te knuppen.
@hieronder: idd, online ups is essentieel. Let dus op dat je geen line-interactive model hebt, dan verlies je juist die meerwaarde. Een online ups zal altijd de spanning vanuit zn eigen circuit leveren, dus 50Hz enz. Line-interactive heeft een bypass, waardoor ie pas in actie komt bij spanningsuitval. Bij normaal bedrijf regelt ie dus niets.
[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 10-03-2010 22:54 ]
Doe je die wel geisoleerd op een koelblok monteren anders overlijdt er nog iemand aan een electrische schok?AtomicShockwave schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 18:33:
Misschien vind je dit netter.
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=423173
Als je een stabiele spanning wilt hebben kan je het beste een online UPS tussen het aggegraat en de verbruiker plaatsen. Verschil tussen een 'normale' UPS en een online UPS is dat de online UPS altijd zijn uitgangsspanning genereert uit accusspanning en deze dus zeer stabiel is en bovendien galvanisch gescheiden van de ingangsspanning. Ook spanningspieken hebben geen schijn van kans. Dit soort UPS wordt dan ook veelvuldig gebruikt bij onregelmatige netspanning omdat een normale UPS deze spanningsvariaties niet opvangt (deze springt alleen aan als er langer als x milliseconden te weinig stroom is)
Helaas zijn ze wel wat prijzig: http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=163 maar wel uitermate geschikt voor medische aparatuur.
edit: een online UPS is ook zeer tolerant m.b.t. ingangsspanning dus een aggegraat zal prima voldoen, bovendien hebben online UPSen over het algemeen een sinusvormige uitgangsspanning.
[ Voor 8% gewijzigd door base_ op 10-03-2010 22:54 ]
Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'
Dit moet je mij dan toch eens uitleggen want volgens mij komt er uit een aggregaat juist een prachtige sinus.DJSmiley schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:50:
........
Belangrijker is de zuiverheid van de frequentie. Veel goedkopere geven een bloksinus, die ook nog eens niet echt zuiver 50Hz is. Gevoelige apparatuur vind dit absoluut niet leuk. Neem dus iig een aggregaat met inverter. Of een UPS (een online model uiteraard) erachter kan weet ik niet: Geen idee of die stabiel op een bloksinus werkt. Zo ja, dan kan dat een optie zijn.
Ben je niet in de war met een omvormer?
Tweedehands is misschien ook nog een optie, accu's hoeven ook niet in topstaat te zijn ja...BAS80 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:55:
UPS Zou het beste zijn, maar dan mag je wel goede vriendjes zijn met je bank..
Niet elke UPS wil zomaar op een aggregaat werken trouwens. Ik heb mijn SmartUPS 700VA wel eens aan proberen te sluiten op een cheapass 150W 12V > 230V omvormer (gemodificeerde sinus) maar dat accepteerde hij niet als AC spanningsbron.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2010 23:01 ]
En wat wil het geval, een aggregaat is niet hetzelfde als een omvormerThinkPadd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:59:
[...]
Tweedehands is misschien ook nog een optie, accu's hoeven ook niet in topstaat te zijn ja...
Niet elke UPS wil zomaar op een aggregaat werken trouwens. Ik heb mijn SmartUPS 700VA wel eens aan proberen te sluiten op een cheapass 150W 12V > 230V omvormer (gemodificeerde sinus) maar dat accepteerde hij niet als AC spanningsbron.
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Als je aggregaat z'n sinus flink heen en weer slingert dan accepteert je UPS dat niet, en blijft hij op batterij draaien.
Maar ik denk dat het wel mee zal vallen met een aggregaat ja.
Assumption is the mother of all fuck-ups.
Dat stekkerblok is GEEN optie, die werkt alleen bij zeer hoge piekspanning (bliksem bijvoorbeeld) En deze piekspanning voert hij af naar de aarde (je aggregaat heeft geen (goede) aarding, tenzij je een aardpen in de grond slaat. Bij overspanning kan het zijn dat hij de verbruiker afkoppeld, en dat wil je ook niet.SinergyX schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:12:
Er werd aangeraden om altijd een peertje (lamp) aan te sluiten, om overspanning/piekspanning te voorkomen, maar nu ben ik op zoek naar een juiste stekkerblok om juist geen lamp te hoeven gebruiken.
Nu zie ik steeds 2 termen langs komen, piekspanningsbeveiliging en overspanningsbeveiliging. Maar welke van de 2 moet ik nu gebruiken ter vervanging van zo'n lamp ertussen? Eerst dacht ik zo'n stekkerdoos met ingebouwd lampje, maar die zou te weinig verbruiken.
Er zijn 2 typen aggregaten:
goedkope (en meestal laag vermogen) ongestabiliseerde aggregaten, en (meestal zwaardere +3kW) gestabiliseerde aggregaten.
Omdat je de aanbeveling krijgt om een lamp aan te sluiten, denk ik dat je een ongestabiliseerde hebt.
Nadeel aan deze dingen is dat ze onbelast stationair draaien, en belast ineens gas gaan geven.
Een beademingsapparaat lijkt mij nu geen zware belasting, en kan ervoor zorgen dat je aggregaat gaat "springen" (stationair, gas, stationair, gas etc.)
Dit is bij dit soort apparatuur niet wenselijk, dus gewoon zoals aanbevolen een 100W lampje of zo aansluiten, waardoor je aggregaat altijd netjes op toeren blijft lopen.
Waarbij een actieve UPS, altijd nog van het mogelijk schommelende 230V input een nette spanning maakt. (als extra toevoeging op je aggregaat.)
Nee, dat is na 30-60 minuten ook afgelopen, een aggregaat kun je online (alhoewel bij de kleineren niet aanbevolen, denk aan je auto bijtanken) bijvullen.dbeijer85 schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:16:
Misschien een heel gek idee: maar is enkel een UPS gebruiken (en dus die hele aggregaat vergeten) niet een prima oplossing? Dat ding is tenslotte ook ontworpen om nog elektriciteit te blijven leveren als het net is uitgevallen. Als je even rekent met het verbruik van de ademhalingsapparatuur en de capaciteit van de UPS weet je of de UPS lang genoeg kan opvangen...
[ Voor 15% gewijzigd door rdfeij op 15-03-2010 09:32 . Reden: extra quote ]
Verwijderd
Mha, dat ligt aan je UPS, ik heb een jaar terug een 19" (altijd online ) UPS (MGE Pulsar EX20 - 2000VA) verkocht, met 7 nieuwe accus erin (nieuwe accu set kostte 160 euro), en die draaide mijn stofzuiger op vol vermogen (1600 watt) toch netjes een half uurrdfeij schreef op maandag 15 maart 2010 @ 09:31:
[...]
Nee, dat is na 30-60 minuten ook afgelopen, een aggregaat kun je online (alhoewel bij de kleineren niet aanbevolen, denk aan je auto bijtanken) bijvullen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2010 10:08 ]
We zijn dit weekend wat gaan testen, de simpele oplossing van een 100watt lamp lijkt toch de beste oplossing.
TS heeft het over een consumenten oplossing, geen super deluxe UPS oplossing.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:06:
[...]
Mha, dat ligt aan je UPS, ik heb een jaar terug een 19" (altijd online ) UPS (MGE Pulsar EX20 - 2000VA) verkocht, met 7 nieuwe accus erin (nieuwe accu set kostte 160 euro), en die draaide mijn stofzuiger op vol vermogen (1600 watt) toch netjes een half uur. Dus als je daar iets op zet van 100 watt, dan gaat het toch wel een uurtje of 4 mee mag ik hopen..
Dus met een aggregaat (navulbaar) en een simpele ups kom je hier al een heel eind, de ups zou dan zelfs de korte periode van bijvullen kunnen opvangen, en daarna weer gewoon door de aggregaat gevoed worden.
[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 15-03-2010 10:49 . Reden: typo ]
Je mag er bij zo'n apparaat toch wel van uit gaan zou je denken, dat er ook daadwerkelijk 230 uit komt rollen....