Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs twee fronts gekocht (Eltax Concept 800), en wil deze samen met de subwoofer van mijn huidge set (Logitech Z2300) gaan gebruiken. Het enige wat er nog ontbreekt is een (lowbudget) versterker.

Overal op dit forum lees je dat je beter een stereo-versterker kan nemen, dan een surround-receiver (zoals de aantrekkelijk geprijsde Onkyo SR-507 bijv.), omdat je dan meer waar voor je geld krijgt, aangezien het geld verdeeld word over 2 kanalen (ipv 5 zoals bij die Onkyo). Dit klinkt heel logisch: ik ben immers van plan om maar 2 kanalen te gebruiken, dus waarom betalen voor meer? Ik heb totaal geen hoge eisen, want de speakers zijn ook low-budget, maar kan gewoon geen goedkope stereo-versterker met digitale ingang vinden. Vandaar dat ik wat vraagjes heb:

- Surround-receivers worden tegenwoordig in veel grotere aantallen geproduceerd dan stereo-versterkers. Klopt de stelling (anno 2010) dan nog wel dat een stereoversterker (van dezelfde prijs) altijd beter zal zijn dan een surround receiver?

- Ga ik met mijn budget (ongeveer 250 euro) uberhaupt wel een verschil kunnen merken tussen een stereo of surround-versterker? Of zullen ze beiden zo 'slecht' zijn, dat je toch geen verschil hoort in stereo-weergave kwaliteit?

- Ik wil graag een versterker met een digitale ingang, zodat ik de DAC van mijn onboard geluidskaart (Realtek ACL888) niet hoef te gebruiken, maar dat de DAC van de versterker gebruikt word. Heeft het zin hier op te letten? Of zal de DAC van een willekeurige budget versterker net zo slecht zijn als die van Realtek?

- Waar moet ik op letten zodat ik de sub van de Z2300 kan aansluiten? De Onkyo 507 heeft bijvoorbeeld een Subwoofer Pre-Out. De Z2300 verwacht echter een 3.5 stereo jack ipv een mono RCA kabeltje? Gaat dit wel werken met een verloopstukje o.i.d.?

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:06
Juist met een versterker in deze klasse is het verstandig om een stereoversterker te nemen in plaats van een surround-receiver. Het is nog steeds zo dat een stereoversterker gelijk of soms beter presteert dan een receiver van drie keer het bedrag. Juist omdat de surround-receivers van tegenwoordig in grote aantallen worden gemaakt en op de instapmarkt zijn gericht (types als de Onkyo TX-SR507) zijn ronduit slecht in stereomode. Koop dan inderdaad gewoon een goede stereoversterker. Helaas zijn stereoversterkers met digitale ingangen wat schaars, ze zijn er echter wel en zijn ook wat topics hier te vinden op GoT. Wat je ook zou kunnen doen is een losse externe DAC kopen. Dan gebruik je nog steeds niet de DAC van je geluidskaart.

Betreffende het aansluiten van een Logitech subwoofer op een stereoversterker heb ik geen ervaring. Zeker niet als de subwoofer eigenlijk van een pc-setje is. Let wel dat niet iedere stereoversterker een uitgang heeft voor een actieve subwoofer.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:04:Juist omdat de surround-receivers van tegenwoordig in grote aantallen worden gemaakt en op de instapmarkt zijn gericht (types als de Onkyo TX-SR507) zijn ronduit slecht in stereomode. Koop dan inderdaad gewoon een goede stereoversterker.
Die Onkyo komt met tienduizenden van de band rollen in de fabriek, daar besparen ze dus enorme kosten op onderdelen (massa inkoop) en andere productie-kosten. Kleine aantallen zijn veel duurder om te maken, vandaar dat stereo-versterkers misschien in het nadeel waren tegenwoordig qua prijs/kwaliteit verhouding. Maar zo werkt het dus niet?

Onkyo heeft ook een stereo-versterker met digitale ingangen, de A-5VL. Maar deze is net uit, en net iets te prijzig helaas. Zo'n losse DAC is eventueel ook een optie, maar natuurlijk minder mooi als een 'totaaloplossing'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35

Gotez

42

Wat ook een leuke oplossing is:

NuForce® Icon™ (nog een beetje high end ook ;)

http://www.nuforce.com/hp/products/icon/index.php

Kijk anders eens door deze lijst:

http://www.htforum.nl/yab...9af0ba37d2d&topic=92716.0

[ Voor 0% gewijzigd door FeaR op 10-03-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je!! Die lijst had ik zelf al gevonden, zo kwam ik ook aan die Onkyo A-5VL, maar heb die NuForce blijkbaar geheel over het hoofd gezien? Want die is zelfs nog goedkoper! Ik ga gelijk wat reviews lezen!

EDIT: Hij heeft maar 2x12W, de A-5VL heeft 2x40W. Ik weet dat Watts niet alles zeggen, maar 12 lijkt me wel heel weinig i.c.m. mijn speakers? Of valt dit wel mee?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37

koboy

Heb een idee voor een icon

Even alleen naar de specs gekeken voegt die sub van de Z2300 set niet veel toe aan de Eltax speakers. Afgaande op het doel van de sub in de oorspronkelijke set, het weergeven van alle lage tonen een een stukje laag-mid, zou ik hem weglaten. De kans dat je het totaal-geluid verslechterd is vele mate groter dan dat die 5 Hz extra in het laag (volgens de specs) hoorbaar zijn.

Wat betreft de versterker moet je denk ik even kijken naar de toekomst. Blijf je altijd afspelen via je laptop, of ga je op termijn naar dedicated componenten toe?
Wanneer je altijd bronnen met veel interne storing zal hebben (zoals een PC of laptop), dan is een stereo versterker met digitale ingang het overwegen waard; helaas zijn deze wel wat duurder en nog beperkt in keuze. Je kunt ook eerst eens kijken hoe het gaat, en wanneer je te veel storing hoort van je laptop een USB geluidskaartje of externe DAC kopen.

Succes!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:18:
[...]Die Onkyo komt met tienduizenden van de band rollen in de fabriek, daar besparen ze dus enorme kosten op onderdelen (massa inkoop) en andere productie-kosten. Kleine aantallen zijn veel duurder om te maken, vandaar dat stereo-versterkers misschien in het nadeel waren tegenwoordig qua prijs/kwaliteit verhouding. Maar zo werkt het dus niet?
Lees voor de gein Daar zijn ze dan: Onkyo TX-SR607 507 en 307 eens door, genoeg mensen daar die het stereogebruik van hun TX-SR507 tegen vinden vallen. Je moet echt een verdomd goede surround-receiver hebben wil je ook een goede stereoweergave hebben. Maar het is anno 2010 nog steeds zo dat je voor een pure 2.0 set-up gewoon het beste een stereoversterker kan kopen. Sommige surround-receivers bieden meer opties voor hetzelfde (en soms minder) geld, maar kwaliteit zit niet alleen in de opties en ingangen die een versterker heeft. Dus als ik jou was gewoon lekker voor een goede stereoversterker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
koboy schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 15:34:
die sub van de Z2300 set voegt niet veel toe aan de Eltax speakers.
Ik heb de Eltax speakers nog niet kunnen gebruiken, maar de sub van de Z2300 komt echt een supergeluidje vanaf.. De satelites geven ook mooi geluid, maar zijn zo klein dat de sub ze overheerst (zelfs met bass op stand 0). Daarom wou ik grotere fronts halen, om het geheel in balans te brengen. Dat zijn dus die Eltax speakers geworden. Ik luister veel electronische muziek, en kijk ook films met het systeem. Dus een beetje overvloed aan 'lage tonen' vind ik helemaal niet zo erg, of bedoel je dat niet met 'verslechtering van totaal-geluid'?
koboy schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 15:34:
Wat betreft de versterker moet je denk ik even kijken naar de toekomst. Blijf je altijd afspelen via je laptop, of ga je op termijn naar dedicated componenten toe?
Ja, ik zal altijd afblijven spelen via de PC waarschijnlijk, want het is een Mediacenter opstelling. De speakers en de tv staan echter aan de andere kant van de kamer. Momenteel loopt er 1 HDMI kabel door mijn kamer. Daarom sprak die Onyko SR507 mij in eerste instantie zo aan: ik kan het geluid ook via HDMI doorgeven vanaf de PC, en dan hoef ik geen extra kabels aan te leggen, en blijft alles mooi digitaal.

Als ik een stereo versterker vind met Digitaal In (en zonder HDMI), dan wil ik het geluid via HDMI naar de TV sturen. En dan de Optical Digital Out van de TV weer verbinden met de versterker. Op die manier heb ik nog steeds maar 1 kabel door de kamer lopen..

Ik zoek dus een versterker met de volgende eisen:

- Stereo
- Digitaal input (niet strikt noodzakelijk, mooi meegenomen).
- Tape out / pre out voor actieve subwoofer van Z2300 (niet strikt noodzakelijk)

Ik heb zelf al gevonden:

Pioneer A-109
Sony STR-DH100

Allebei zo'n 150 euro. Vooral de laatste lijkt interessant, hij heeft dan geen Coax/Optical In, maar wel een DMP in. Dit staat voor Digital Media Port, en is een nieuwe standaard van Sony. Ik moet dan nog steeds een extra kabel trekken vanaf de PC (en waarschijnlijk een SPDIF--> DMP adapter), dus minder mooi als de HDMI oplossing die ik in gedachte had, maar in ieder geval digitaal (en erg betaalbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Gotez schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:31:
Wat ook een leuke oplossing is:

NuForce® Icon™ (nog een beetje high end ook;)

http://www.nuforce.com/hp/products/icon/index.php

Kijk anders eens door deze lijst:

http://www.htforum.nl/yab...9af0ba37d2d&topic=92716.0
High End? Bedoel je niet Hi-Fi? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35

Gotez

42

Mijn ;) was bedoeld om aan te geven dat Nuforce ook redelijk high end spul maakt. De Icon is zeker geen high end, maar wel een knipoog naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Ik zou zoals eerder gezegd zeker de subwoofer niet gebruiken, die zuilen zijn waarschijnlijk een stuk beter, en die 12 watt maakt nauwelijks uit, alleen als je ze echt hard wilt zetten zul je iets missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:00:
[...]

Ik heb de Eltax speakers nog niet kunnen gebruiken, maar de sub van de Z2300 komt echt een supergeluidje vanaf.. De satelites geven ook mooi geluid, maar zijn zo klein dat de sub ze overheerst (zelfs met bass op stand 0). Daarom wou ik grotere fronts halen, om het geheel in balans te brengen. Dat zijn dus die Eltax speakers geworden. Ik luister veel electronische muziek, en kijk ook films met het systeem. Dus een beetje overvloed aan 'lage tonen' vind ik helemaal niet zo erg, of bedoel je dat niet met 'verslechtering van totaal-geluid'?
De Eltax speakers pakken op vanaf 40Hz, de sub van je Logitech vanaf 35Hz. Vraag is alleen welke relatieve geluidsdruk genomen is voor deze metingen. Eltax en Logitech kunnen hier heel andere waarden voor gebruiken (-3dB of -6dB).
Het doel van een sub is om in de lage tonen iets toe te voegen. De overlap met de gewone front-speakers moet zo veel mogelijk beperkt worden.
Helaas geeft Logitech niet op wat het overgangspunt (crossover frequency) is tussen de sub en de sattelites, maar deze ligt waarschijnlijk in de buurt van de 150Hz. Dit betekent dat je een overlap hebt in het frequentiegebied van 40 tot 150Hz. In muziektermen gesproken: dit is bijna twee octaven, en veel te veel!
Het effect wat je gaat krijgen is dat je sub gaat interfereren met de lage tonen uit de eltax front speakers doordat er geen afstemming in faseverschillen en looptijdverschillen is in de filtering tussen de speaker drivers van de logitech sub en de eltax fronts. Effectief gaat de sub dan anti-geluid produceren voor (delen van) het overlappende frequentiegebied.

Om even terug te komen op dat bereik van twee octaven: dat is ongeveer wat een niet geoevende zanger in zijn normale stem (dus niet de "piep" kopstem meegerekend) kan zingen...

M.A.W. vergeet die sub.... :)
[...]

Ja, ik zal altijd afblijven spelen via de PC waarschijnlijk, want het is een Mediacenter opstelling. De speakers en de tv staan echter aan de andere kant van de kamer. Momenteel loopt er 1 HDMI kabel door mijn kamer. Daarom sprak die Onyko SR507 mij in eerste instantie zo aan: ik kan het geluid ook via HDMI doorgeven vanaf de PC, en dan hoef ik geen extra kabels aan te leggen, en blijft alles mooi digitaal.

Als ik een stereo versterker vind met Digitaal In (en zonder HDMI), dan wil ik het geluid via HDMI naar de TV sturen. En dan de Optical Digital Out van de TV weer verbinden met de versterker. Op die manier heb ik nog steeds maar 1 kabel door de kamer lopen..
Mediacenter verplaatsen; scheelt je ook weer een hele dure lange HDMI kabel :)

Gezien je de TV toch aan moet zetten om de mediacenter te bedienen is dit een mooie oplossing. Maar waarom wil je dan toch nog per-se digitaal van de TV naar de versterker?
De TV gaat 2.0 geluid doorgeven naar de versterker, en de afstand is beperkt; een simpel analoog stereo kabeltje voldoet dan prima. In die prijsklasse zit er echt geen verschil tussen de DA converter in de TV en de versterker. Ook beperk je hiermee niet de keuze in versterkers......
Ik zoek dus een versterker met de volgende eisen:

- Stereo
- Digitaal input (niet strikt noodzakelijk, mooi meegenomen).
- Tape out / pre out voor actieve subwoofer van Z2300 (niet strikt noodzakelijk)

Ik heb zelf al gevonden:

Pioneer A-109
Sony STR-DH100

Allebei zo'n 150 euro. Vooral de laatste lijkt interessant, hij heeft dan geen Coax/Optical In, maar wel een DMP in. Dit staat voor Digital Media Port, en is een nieuwe standaard van Sony. Ik moet dan nog steeds een extra kabel trekken vanaf de PC (en waarschijnlijk een SPDIF--> DMP adapter), dus minder mooi als de HDMI oplossing die ik in gedachte had, maar in ieder geval digitaal (en erg betaalbaar).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
koboy schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 10:58:
Mediacenter verplaatsen; scheelt je ook weer een hele dure lange HDMI kabel :)
Helaas geen optie.. Beetje lang verhaal, maar ik kan hem iig niet verplaatsen.
Gezien je de TV toch aan moet zetten om de mediacenter te bedienen is dit een mooie oplossing. Maar waarom wil je dan toch nog per-se digitaal van de TV naar de versterker?
Omdat mijn plasma (LG 50PS3000) zover ik weet alleen een digitale uitgang heeft. Ik stond er zelf ook van te kijken, want je zou toch een koptelefoon in moeten kunnen prikken o.i.d., maar ik zie aan de achterkant alleen maar ingangen voor analoog geluid, geen uitgangen.
De TV gaat 2.0 geluid doorgeven naar de versterker, en de afstand is beperkt; een simpel analoog stereo kabeltje voldoet dan prima. In die prijsklasse zit er echt geen verschil tussen de DA converter in de TV en de versterker. Ook beperk je hiermee niet de keuze in versterkers......
Ik ben momenteel aant twijfelen tussen de volgende modellen:

- Marantz PM4001 (Voordelen: Goed merk, Goed geluid.. Nadelen: Is een oud model)
- Onkyo SR507 (Voordelen: HDMI + Digital In, Nieuw model, Nadelen: Stereoweergave minder dan PM4001)
- Nuforce Icon Amp (Voordelen: Lekker klein.. Nadelen: Lastig verkrijgbaar in NL, weinig mensen hebben hem)

Of te wel: Het liefste zou ik een SR507 kopen, maar als zo'n PM4001 echt mooier geluid gaat geven, dan geef ik liever daar mn geld aan uit (zijn allebei even duur ongeveer). De vraag is of het verschil in de stereoweergave dermate groot zal zijn dat een leek (ik dus) dat zal gaan kunnen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Gotez schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:39:
Mijn ;) was bedoeld om aan te geven dat Nuforce ook redelijk high end spul maakt. De Icon is zeker geen high end, maar wel een knipoog naar.
Duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 16:54:
[...]

Was ook meer een geintje.... :)
Omdat mijn plasma (LG 50PS3000) zover ik weet alleen een digitale uitgang heeft. Ik stond er zelf ook van te kijken, want je zou toch een koptelefoon in moeten kunnen prikken o.i.d., maar ik zie aan de achterkant alleen maar ingangen voor analoog geluid, geen uitgangen.
Dacht dat die uitgang toch vrij standaard was. Je kunt het analoog stereo audio signaal trouwens aftappen van de scart poorten. Of dit gaat werken is eenvoudig te testen; een verloopje scart naar 2x tulp kost heel weinig, en je kunt testen met een setje PC speakers.
Er bestaat namelijk een kans dat er alleen uitgaand signaal op de scart staat bij het bekijken van een SD bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 20:15

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 16:54:
[...]

[...]

[...]

Ik ben momenteel aant twijfelen tussen de volgende modellen:

- Marantz PM4001 (Voordelen: Goed merk, Goed geluid.. Nadelen: Is een oud model)
- Onkyo SR507 (Voordelen: HDMI + Digital In, Nieuw model, Nadelen: Stereoweergave minder dan PM4001)
- Nuforce Icon Amp (Voordelen: Lekker klein.. Nadelen: Lastig verkrijgbaar in NL, weinig mensen hebben hem)

Of te wel: Het liefste zou ik een SR507 kopen, maar als zo'n PM4001 echt mooier geluid gaat geven, dan geef ik liever daar mn geld aan uit (zijn allebei even duur ongeveer). De vraag is of het verschil in de stereoweergave dermate groot zal zijn dat een leek (ik dus) dat zal gaan kunnen horen.
Kijk eens hier:

http://www.hi-stands.eu/s...=page&group_id=28&lang=NL

Hebben veel kleine digitale versterkers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een week lang speuren en veel reviews lezen, twijfel ik tussen 3 (totaal verschillende) versterkers. Meestal word er dan door een modje geroepen: ga gewoon luisteren, wij kunnen niet voor jou bepalen. Maar het gaat me niet zozeer om dingen zoals het klankbeeld, etc. maar puur wat technisch/objectief gezien de meest logische keuze is.

- Onkyo SR507 of SR308 (vrijwel identiek)

Voordelen: 130 Watt/Ch in Stereo-Mode, HDMI + Digital In
Nadelen: Slechtere stereoweergave dan stereo-versterker

Vraag 1: Is dat verschil hoorbaar op mijn budget speakers? Of zijn de speakers eerder de zwakste schakel dan de stereo-kwaliteit van de AVR?

- Marantz PM4001 of PM5003 (vrijwel identiek)

Voordelen: Goed merk, Goede stereoweergave
Nadelen: 35 Watt/Ch, Geen digitale ingangen

Vraag 2: De speakers hebben 200w per channel (long-term), en deze versterker heeft maar 35w. Dat is natuurlijk wel een erg groot verschil. Normaal schijnt 30w wel voldoende te zijn voor huiskamer gebruik, maar de Eltaxen zijn vloerstaanders met twee enorme woofers, en die vragen misschien wat meer power bij een feestje?

- Tangent (Eltax) AMP-200

Voordelen: 100w/Ch, Zelfde merk als de speakers
Nadelen: Vrij onbekend, weinig reviews te vinden

Vraag 3: Deze is even duur als de Marantz/Onkyo, terwijl het merk niet zo bekend is. Er zijn vrijwel geen reviews te vinden, maar de reviews die er wel zijn (ook van het kleinere broertje AMP50) zijn allemaal erg positief. Zouden jullie dit aandurven, of toch liever voor de Marantz of Onkyo gaan?

Deze drie versterkers zitten allemaal rond de 250 euro, maar de specificaties lopen erg uiteen. Hopelijk kan iemand adviseren wat de beste combi is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Onkyo zou ik voor beide niet gaan, in het Onkyo topic is te lezen dat de stereoweergave van de TX-SR507 zeer ondermaats is. Die 130 Watt per kanaal is leuk, maar ga je toch niet gebruiken (en vraag me af of die het vermogen wel haalt). HDMI en digitale ingangen idem, maar wat heb je aan DTS HD en dergelijke doorsturen als je toch maar 2.0 set-up hebt. Een stereoversterker is voor 2.0 gebruik gewoon superieur aan een meerkanaals receiver, zelfs met Eltax.

Over de Tangent (Eltax) AMP-200 vind je soms dat het 50 Watt per kanaal is bij 8 Ohm en de andere keer dat het 100 Watt per kanaal is en dan zonder impedantie. Dus wellicht is het 100 Watt gemeten bij 6 of bij 4 Ohm. Dus zo ver van de Marantz zit het niet.

Denk dat de Marantz sowieso wel voldoet, want met 30 Watt ga je je buren al gek maken. Met een Watt of 5-10 per kanaal heb je al een goed geluid. Al hangt het een en ander natuurlijk ook af van de gevoeligheid van de speakers, ruimte waar ze geplaats worden (grootte van de ruimte en bekledin), etc.

Ik zou voor de Marantz gaan, mede omdat ik er goede ervaringen mee heb. En een externe DAC lost het probleem van het niet hebben van digitale ingangen weer op. Onkyo zou ik gewoon niet doen. De "voordelen" van de digitale ingangen wegen niet op tegen de slechte prestaties in 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Lijkt er op dat het dan toch de Marantz gaat worden. Maakte me even druk om die 30 watt, vanwege de volgende post:
teigetjuh schreef: Vermogen: Die 2 x 30 tot 2x40 wat is inderdaad voldoende voor je woonkamer. Zorg er wel voor dat je speakers ideaal gezien rond het vermogen van je versterker liggen. Zorg er voor dat de speakers nooit meer dan 4x het vermogen aankunnen dan je versterker kan leveren. Dit omdat je anders de speakers niet goed kan aansturen en er dus geen of beroerd geluid uitkomt. Je blaast niets op, maar het klinkt gewoon niet.
- Die 200w is meer dan 4x het vermogen dat de Marantz kan leveren, maar bovenstaand verhaal klopt dus niet?

- Moet ik me nog zorgen maken dat ik de speakers sloop door clipping van het signaal (als ik per ongeluk het volume te hoog heb staan), of zijn die Marantz-en daar normaal tegen beveiligd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:42:
Bedankt! Lijkt er op dat het dan toch de Marantz gaat worden. Maakte me even druk om die 30 watt, vanwege de volgende post:

[...]

- Die 200w is meer dan 4x het vermogen dat de Marantz kan leveren, maar bovenstaand verhaal klopt dus niet?
Dat verhaal is onzin*. Met 30W (en dat haalt die Marantz echt wel per kanaal) heb je meer dan genoeg vermogen om ruzie met je buren te krijgen (tenzij je een vrijstaand huis hebt, maar dan nog; zo hard speel je nooit). Ik denk dat je een verstandige keuze doet door voor stereo te gaan als je toch geen 5.1-plannen hebt :)

* Alleen als je heel eigenwijs je versterker altijd vol open draait en merkbare vervorming negeert, kan er iets fout gaan, maar volgens mij ren je snel je huis uit voor dat gebeurt (vanwege de herrie :P), dit kan vooral gebeuren met speakers met een hele lage impedantie. Andersom zou je zwakke speakers met een zware versterker op kunnen blazen, maar ook dat hoor je aankomen en zal je niet snel gebeuren.
- Moet ik me nog zorgen maken dat ik de speakers sloop door clipping van het signaal (als ik per ongeluk het volume te hoog heb staan), of zijn die Marantz-en daar normaal tegen beveiligd?
Dat hoor je vanzelf. Schakel je volume terug als het niet mooi meer klinkt, maar nogmaals: 30W (RMS en op een eerlijke manier gemeten) is meer dan genoeg voor een normale woonkamer.

[ Voor 40% gewijzigd door Grrrrrene op 22-03-2010 23:56 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:42:
De Eltax Concept 800 zijn speakers van nog geen 200 euro de stuk, dus specificaties moet je dan lang niet altijd serieus nemen. Zo meldt Eltax nergens wat het minimale vermogen is wat de speakers nodig hebben, alleen dat 200 Watt kan voor een korte periode en 400 Watt voor een nog kortere periode. Daarentegen meldt Eltax ook dat de gevoeligheid 93 dB zou bedragen, toch wel een hoge gevoeligheid. In theorie heb je dan nog minder Watt nodig dan bijvoorbeeld een speaker met 89 dB gevoeligheid (89 is wel een beetje het gemiddelde). Je moet je gewoon niet al te blind staren op Wattages.

En mocht tweedehands geen probleem zijn, check dan bijvoorbeeld eens dit soort koopjes.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 23-03-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 00:01:
Zo meldt Eltax nergens wat het minimale vermogen is wat de speakers nodig hebben
Ja, kon dat ook nergens vinden. Vandaar dat ik een beetje huiverig ben.

Op plaatjes zien de speakers er misschien niet zo indrukwekkend uit, maar het zijn echt joekels van zuilen (meer dan 1 meter hoog, 16 kilo zwaar, en twee woofers van 25cm).

Dat 30 watt vrijwel altijd voldoende is om de gemiddelde monitor- of boekenplank speakers aan te sturen, geloof ik wel. Maar heb je niet automatisch meer vermogen nodig bij dit formaat speakers, of staat dat er los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Staat er los van, ik kan zo boekenplankspeakers opnoemen die lastiger zijn aan te sturen. En ook het gewicht zegt lang niet altijd alles. Veelal wordt dat gewicht voor een groot deel al gehaald door het materiaal waarvan de speakers zijn gemaakt. Veelal is dat MDF wat al zeer zwaar is en dan staat de dikte nog niet eens vermeld. Focal gebruikt bijvoorbeeld MDF dat tot een dikte van 25mm gaat. Daar zit gewoon het meeste gewicht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 01:05:
[...]

Ja, kon dat ook nergens vinden. Vandaar dat ik een beetje huiverig ben.

Op plaatjes zien de speakers er misschien niet zo indrukwekkend uit, maar het zijn echt joekels van zuilen (meer dan 1 meter hoog, 16 kilo zwaar, en twee woofers van 25cm).

Dat 30 watt vrijwel altijd voldoende is om de gemiddelde monitor- of boekenplank speakers aan te sturen, geloof ik wel. Maar heb je niet automatisch meer vermogen nodig bij dit formaat speakers, of staat dat er los van?
Ik wed dat mijn B&W 604 S3 zuilspeakers (ook niet bepaald klein :P) met 30W hard genoeg gaan.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:34
Ik heb mijn luidsprekers (Focal Chorus 716W) voor muziek op een stereo versterker van 2x 30W aangesloten Als ik het volume op de helft zet dan komen de buren al klagen! :+
Als ik die luidsprekers op mijn Onkyo 606 van 7x 140W heb aangesloten, dan haal ik zoveel herrie niet eens. Ook al zet ik die Onkyo op maximaal volume. Dus staar je niet blind op de hoeveelheid Watts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
lethargy schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:42:
Ik heb mijn luidsprekers (Focal Chorus 716W) voor muziek op een stereo versterker van 2x 30W aangesloten Als ik het volume op de helft zet dan komen de buren al klagen! :+
Als ik die luidsprekers op mijn Onkyo 606 van 7x 140W heb aangesloten, dan haal ik zoveel herrie niet eens. Ook al zet ik die Onkyo op maximaal volume. Dus staar je niet blind op de hoeveelheid Watts.
Komt omdat die stereoversterker wellicht gewoon eerlijk opgeeft dat het vermogen van 30 Watt behaalt wordt bij 8 Ohm en over een geheel bereik met beide kanalen aan. Onkyo geeft het vermogen op gemeten bij 6 Ohm, een enkel kanaal en op een enkele waarde. Op die manier kan je geen goed beeld krijgen van wat de receiver/versterker zal doen. Komt ook bij dat Focal een hoog rendement heeft, dus een versterker zou dan al minder ver open moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-08 11:04
Toch zal ook een TX-SR606 in stereogebruik ver boven de 30 watt per kanaal komen. Ik denk eerder dat de gain van de stereoversterker hoger is waardoor die een lagere input nodig heeft om dezelfde output te geven. Verder is de volumeregeling van stereoversterkers vaak non-lineair waardoor er in het begin van 'het rondje' veel geluid bijkomt, maar aan het eind nauwelijks. Bij mijn Denon PMA737 was dit ook af te lezen aan de schaalverdeling die rond de volumeknop stond (stappen van 10 dB per centimeter aan het begin en stappen van 1 dB/cm aan het eind). Verder is 30 'schone' watts i.c.m. een goede dempingsfactor meer dan genoeg om de buren gek te maken ;).

Het verhaal van de inputgain is ook belangrijk als je een eindversterker koopt. Als die zijn maximale vermogen bij x volt ingangsspanning levert en je receiver levert via zijn pre-outs slechts de helft daarvan, dan kan je wel mooi een 200 watt/kanaal eindversterker kopen, maar dan zal hij nooit meer dan 100 watt leveren.

[ Voor 26% gewijzigd door mac1987 op 24-03-2010 15:46 ]

Pagina: 1