Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onploffing in voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 718 views

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet mede Tweakers,

Ik heb laatst het voor elkaar gekregen mijn voeding met een vrij harde knal zichzelf te laten uitschakelen, met veel rook en geknutsel als gevolg. Het betrof een oude 250(?)W HP stock voeding. Bij wie is zoiets nog meer gebeurd? Misschien leuk om een lijst te maken?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:25
Ik heb het een paar keer meegemaakt. 1 keer stopte ik de stekker in een systeem met een luide knal als gevolg. Een ander keer gezien bij een collega dat het ding zo hard ging roken dat ze van de verkoopafdeling kwamen kijken wat we aan het doen waren.

Maw. Het komt wel eens voor

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-11 23:04
Ik heb het ook wel eens gehad met een packard bell uit 1998.
Na een paar jaar was dat ding gewoon op (het kan ook gewoon zijn gekomen omdat ik de switch toen op 110V heb gezet :P Don't blame me, I was 9 years old)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog even specifieker over mijn verhaal zijn :)

Mijn computer viel random uit, en als ik 'm aanzette ging het lampje(en dus de stroom kwam ik later achter) na een seconde weer uit. Uit frustratie bleef ik de aan/uit knop indrukken, zodat de stroom er wel op bleef, met de ontploffing als gevolg. Mijn gok is een opgeblazen condensator/weerstand. (Denk dat de rook die er af komt vrij giftig is trouwens, als het verbrande inhoud van een condensator is)

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 11:40
ik heb het laatst ook een keer gehad met een oude fileserver van mij hij begon te stinken en te doen, toen nieuwe voeding en kwam ik erachter dat die voeding ook mijn mobo, processor and 1 van mijn hdd's had meegenomen <_<

Verwijderd

Heb hier een 450watt cheapo opgeblazen..
Q6600 op 3,6Ghz
8GB RAM overclocken
8800GT met flinke overclock

en hij werd al warm, maar ja... Kan hij vast wel tegen dacht ik nog. :Y)
Eerste benchmark die ik draai, POOF!
PC viel uit, heerlijke kortsluitingslucht in mijn kamer, maar wonder boven wonder niks kapot :D

edit: alleen de voeding dan he ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 13:47 ]

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 14:59
Heb het zelf inderdaad ook wel regelmatig meegemaakt (via m'n werk). Stekker erin, een knal en een vlam. Daar schrik je wel even van. Vaak komt dat door kortsluiting (schakeltransistor) of rotte elko's, maar meestal vangt de zekering in de voeding de kortsluiting wel op. Maar omdat ze een hoge opstartstroom hebben kan het zo zijn dat de voeding misschien nogal zwaar afgezekerd is en dat dus eerst de huizekering er aan moet geloven...

Verder heb ik het opvallend vaak gehad met "Deer" voedingen (merk). Deze wisten niet alleen zichzelf om zeep te helpen, maar ook het moederbord (+processor / geheugen), harddisk en videokaart. Dit doordat er bijvoorbeeld 24 volt in plaats van 12 volt uit kwam. Vaak bleef alleen de floppydrive als enige nog werken gek genoeg :?

• lutjes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 15:09
ja heb ik ook gehad oude fujitsu pc met 300 watt voeding fijn het stekkertje erin en 'ns ff 'n leuke knal begon ook nog eens lkkr wat te roken niet gezond maar meteen wat raampjes opengezet

• Whoohoo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:24
Heb het gehad met een 286, maar toen was ik nog klein en wist niet wat de rode switch achterop de pc zou doen ;). (110v dus :p)

• thijsloyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-06 18:42
Had ik ook maar omdat ik 12 jaar was en het niet nodig vond om de Pc eerst af te sluiten voor de DVD drive z'n molex aan te sluiten. Lekkere knal recht voor m'n gezicht, Die voeding was er aan.

Verwijderd

lutjes schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:45:
ja heb ik ook gehad oude fujitsu pc met 300 watt voeding fijn het stekkertje erin en 'ns ff 'n leuke knal begon ook nog eens lkkr wat te roken niet gezond maar meteen wat raampjes opengezet
Omg :(
Wikipedia: Interpunctie

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-11 12:57
ik heb het record denk ik.

Op een werkplek bij ons in het ziekenhuis moest ik een pc vervangen. Ik heb daar 5 voedingen om zeep geholpen. Steeds knalden ze er weer uit. (tussentijd had ik TD er al wel bij geroepen :P)

Toen de oude pc maar weer terug gezet en die draaide als een zonnetje :X

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik had dit eens met een hele oude Ericsson (ja heel oud dus) die ik van een kennis had gekregen. Ik vrolijk alle floppen met games properen, tot ineens, 'pruttel, pruttel, plof" er een hele berg rook uit dat apparaat kwam... Condensator in de voeding gesprongen. Einde Ericsson pc, en zwaai zwaai naar de bij behorende collectie games

Kalm aan! En rap een beetje!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Dat heb ik een keer gehad met een pc van 3 dagen oud, dat ging via een pc prive project op mijn werk. De pc viel al een paar keer onverklaarbaar uit, eerst kwam er een knal en daarna een bult stinkende rook.
Het moederboard was daardoor ook overleden. De beste man had er ook de goedkoopste voeding ingegooit (sweex).
De volgende dag kon ik de pc al weer ophalen met een nieuw moederboard en een Antec voeding, het is waarschijnlijk een productie fout uit de fabriek geweest. 2 platen in de voeding waren compleet aan elkaar vastgesmolten. :P

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Ik had een 360W Chieftech voeding die in mijn eerste PC zat al een poosje niet gebruikt. Iemand had een voeding nodig dus ik ging hem even testen. Misschien was het omdat er te weinig belasting was maar na een paar seconden resulteerde het in een knal en stank.... ;(

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
ik heb dit ook meerdere malen meegemaakt (stage) net nieuwe pc gebouwd uit onderdelen. poef!
het vreemdste wat ik ooit beleeft had was dat mijn collega net een nieuwe pc had gemaakt draait mooi geen probleem totdat je de kast aanraakte dan kreeg je een opdonder en de pc bleef vreemd genoeg werken. geen eens de stop eruit.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:53
Ik heb dit ook eens op school gehad. Dat waren van zulke gammelige PC's en ik geloof dat we toen wat kabeltjes aan het verwisselen waren. Toen zagen we achter bij de voeding zo'n rood schakelaartje en met de gedachte van "Goh wat zou dat voor een effect hebben?" hebben we deze omgezet. Haha, dat ging niet helemaal goed, maar ja dat weten we dan ook weer >:) . Daarna snel achter andere PC gaan zitten, niets gezegd erover, de helft was toch al defect...

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Wij hebben eens een slechte batch voedingen gehad, stuk of 60 (serieus) die op deze manier dood zijn gegaan en allemaal moesten worden vervangen.

Vervelendste is dat zo'n ding vaak ook sluiting veroorzaakt waardoor je zekering eruit klapt, kon je weer s'avonds naar Amsterdam toe om breaker te resetten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wel eens meegemaakt met die oude Antecs (die erom bekend stonden). Ineens een knal en m'n systeem uit. Het gebeurd, vaak door mindere kwaliteit onderdelen.

• stonedgeek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08-2019
(jarig!)
Heb er ook al een aantal meegemaakt. Vooral van dat goedkope, slechte kwaliteits spul (Medion, Dell, Acer, enz). Als die wat ouder worden merk ik dat vaker. Als hulp bij de locale computerboer kom ik dit redelijk vaak tegen. Ook mensen die niet van het schakelaartje af kunnen blijven (110v volgens mij) Dat zorgt ook wel eens voor leuke knallen :D

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 14:59
Terw_Dan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 15:20:
Wel eens meegemaakt met die oude Antecs (die erom bekend stonden). Ineens een knal en m'n systeem uit. Het gebeurd, vaak door mindere kwaliteit onderdelen.
Inderdaad, kwaliteit matters. Heb ook wel eens een heel goedkope kast inclusief voeding (< 40 eur) gehad. Deze voeding moest 350W zijn. Het systeem was een athlon XP 2000 + wat geheugen en een ECS bordje, niets bijzonders. De voeding gaf zijn conditie weer in de vorm van rooksignalen. Na ontleding bleek dat het zaakje gewoon gesmolten was, kon de hoeveelheid stroom gewoon niet aan.

Vaak kun je de kwaliteit van een voeding meten in gewicht. Meer gewicht betekend vaak een zwaardere trafo en (zwaardere) transistors met betere koelblikken. Ik heb wel eens 400W el cheapo voedingen gehad die aanmerkelijk lichter waren dan een 250W kwaliteitvoeding qua gewicht. Even een testje: De 250W kon met gemak een core 2 duo met 4 GB en een 8800GTS aan. De 400W viel na een seconde weer uit... Er moest een 550W el cheapo aan te pas komen om het systeem draaiend te houden. Een week later was ook die weer terug.

Sindsdien, en na de eerdere ervaringen, nooit meer goedkope voedingen gekocht / verkocht. Je weet gewoon bij voorbaat dat je er veel, zo niet alles, terug gaat krijgen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben bang dat dit alleen een opsomtopic is, waarvan de meerwaarde erg twijfelachtig is - zeker gezien letterlijk niemand de moeite genomen heeft om exact te posten om welke voedingen het gaat (merk+modelnr). Daarom gaat dit topic dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.