Medion 1.5TB tikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.105 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een 1.5TB externe HD van Medion. Hier schijnt een Seagate Barracuda 7200.11, ST31500341AS in te zitten. Al sinds dag 1 heb ik een probleem waarvan ik niet weet of het 'by design' is, of dat ik hem terug moet brengen. Het gaat om het volgende:

Elke keer als Windows de drive benaderd terwijl deze aant 'pauzeren' was, begint de drive met opspinnen, en daarna hoor ik een vrij harde tik. Voor de rest functioneert alles goed daarna, maar die tik zit me niet lekker. Hij tikt overigens nooit bij het gebruik van de schijf, alleen als ik hem aanspreek terwijl de schijf in standby staat.

Het kan dus zo zijn dat de tik gewoon een ontgrendelmechanisme van de koppen is, zodat het geen kwaad kan als hij omvalt. En dat elke keer als je hem een tijdje niet gebruikt, deze 'lock' er op gezet word. Maar voor hetzelfde geld is deze schijf dood aan het gaan, en heb ik nog maar korte tijd om alle gegvens veilig te stellen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Wie heeft er ook een Medion 1.5TB externe HD, en kan me vertellen of hij/zij ook een tik hoort nadat de drive 'opgespint' is vanuit standby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de schijf een keer stresst? veel data erheen pompen enzo, tikt die dan ook?
Dit had ik wel met een Seagate externe HD, deze is toen vervangen door de leverancier.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test de disk met Seatools en dan kom je vanzelf errors tegen als die er zijn. Tikken is in principe niet goed, maar ook tikkende schijven kunnen het jarenlang prima doen.

En hoezo heb je nog maar korte tijd om de gegevens veilig te stellen? Ik neem aan dat als het belangrijke data is je wel een backup hebt van het spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32

mace

Sapere Aude

Zo'n tik is niet normaal, zoals gezegd, checken met seatools. Ik weet niet of seatools tegenwoordig al via USB de schijf kan benaderen, anders moet je hem even uit de behuizing halen en direct op je moederbord aansluiten.

Maar:

maak een backup!!!!!!!

Erg belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:48

Sebazzz

3dp

Terw_Dan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:26:
Test de disk met Seatools en dan kom je vanzelf errors tegen als die er zijn. Tikken is in principe niet goed, maar ook tikkende schijven kunnen het jarenlang prima doen.
En in sommige schijven doen het niet eens door fabrikatiefouten, maar door bugs in de firmware zoals mijn Seagate ST9500420AS (500 GB, 2.5").

Waarbij er wel een fix voor de schijven in Apple laptops is uitgebracht, maar niet voor andere laptops :(

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:21
AMEN!!

Eerst backuppen en dan gaan klooien met de schijf. NIET andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Ik heb deze schijf ook gehad (maar dan gewoon los, niet in een casing van een fabrikant), zie: ThinkPadd in "[Ervaringen] Seagate Barracuda 7200.11 -..."

Ik vind het echt een baggerschijf. Heb hem verkocht, maar degene die hem van me kocht heeft hem ook RMA moeten doen naar Seagate omdat ie kapot was.

Heb nu een Western Digital WD10EADS (1TB, maar zijn ook al 1.5 en 2TB varianten van) en die werkt heerlijk, is stil, geen rare tikken, en werkt gewoon zoals het moet.

Ik zou een backup van je bestanden maken en dat ding de deur uit smijten.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:25:
Als je de schijf een keer stresst? veel data erheen pompen enzo, tikt die dan ook?
Nee, nooit. Ook S.M.A.R.T. tools geven geen fouten aan. Hij tikt dus puur en alleen, wanneer Windows hem in standby heeft gezet, omdat hij te lang niet gebruikt is. Vlak na het opspinnen. Als hij eenmaal weer 'in de lucht' is, tikt hij nooit. Vandaar dat ik het vermoeden had dat een soort parkeer-mechanisme is.

Ik hoop nog altijd dat er hier iemand voorbij komt met dezelfde Externe HD van Medion, want dan weet ik zeker of ik de enige ben met dit getik of niet.
En hoezo heb je nog maar korte tijd om de gegevens veilig te stellen? Ik neem aan dat als het belangrijke data is je wel een backup hebt van het spul.
De HD staat helemaal vol met films. Ik kan deze niet backuppen, want heb maar 1 schijf die zo groot is. Dan zou ik er eigenlijk twee moeten kopen. Er staan dus geen ontzettend belangrijke gegevens op, dus mocht hij het ooit begegeven, is het alleen een kwestie van 300 dvd's opnieuw downloaden.

Dat is ook de reden dat ik liever niet meteen een RMA doe. Ik heb geen ruimte om de gegevens tijdelijk op te slaan, zolang de schijf in RMA is. En als achteraf blijkt dat dit gedrag gewoon zo hoort, dan ben ik alle films kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Drazix,

Wij hebben gelezen dat u problemen heeft met uw externe harde schijf van Medion.
Als u uw gegevens (naam, adres en telefoonnummer) naar webcare-nl@medion.com mailt, nemen wij op korte termijn contact met u op om samen naar een antwoord/oplossing te kijken.

Met vriendelijk groet,

Medion Webcare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Veel harde schijven geven een soort van klik als ze net opgespint zijn. Ik heb het al heel vaak gehoord. Als dat het enige is, en SMART geeft ook geen fouten aan (reallocated sector count, ...) dan zou ik mij niet te veel zorgen maken. Sowieso moet je altijd een backup hebben van je belangrijke data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erg goed geholpen door Medion, en heb een vervangend exemplaar gekregen. Deze maakt een stuk minder geluid tijdens het opspinnen, maar dat is ook niet zo gek: er zit een compleet andere harde schijf in! Deze maakt minder toeren (5400rpm), en is daarom helaas wat langzamer.

Orginele exemplaar: Seagate ST31500341AS (7200 toeren, 125 MB/s)
Vervangend exemplaar: Samsung HD154UI (5400 toeren, 100 MB/s)

Ik weet dus nog steeds niet of mijn Seagate kapot is, aangezien een vergelijking met de Samsung niets zegt. Maar hulde aan Medion voor de snelle service!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
Ik ga even in dit oude topic verder omdat ik een soortgelijk probleem heb maar dan met een 2 Tb exemplaar.
Ik weet niet wat voor schijf daar in zit.

Ik heb zaterdag een externe harde schijf gekocht die om de minuut ongeveer een soort krassend / tikkend geluid maakt. Ik heb hierover contact gehad met de service desk van Medion maar daar werd mijn vraag niet serieus genomen. Dit kwam mede door de ondeskundigheid van de medewerker die er veel te makkelijk over dacht.
Momenteel heb ik de schijf nog niet in gebruik genomen (wel data op gezet) omdat ik het krassende geluid wat uit de schijf komt niet vertrouw. Om de minuut ongeveer gaat het controle led op de schijf knipperen en op dat moment komt er een krassend geluid uit de schijf en soms klinkt hij wat harder. Dit is een geluid wat mij zeer bekend voor komt uit een gecrashte schijf. Vreemde is wel dat als ik lees of schijf opdrachten op de schijf uitvoer en het ledje constant gaat knipperen het geluid niet te horen is. Een enkele keer kinppert het led alleen en is er niets te horen. Juist daaerom denk ik dat het niet hoort. Ik heb meerdere externe harde schijven waaronder ook medion en die maken dit geluid niet. Ik zou graag voor ik belangrijke data op deze schijf ga zetten de schijf omruilen voor een ander exemplaar. De medewerker van de servicedesk zei dat ik de schijf eerst maar een paar weken moest proberen. Dit lijkt mij geen optie want als het mis gaat heb ik een groot probleem. Het gaat hier om een schijf waar belangrijke data op moet. Hij deed net of het om een toetsenbord ofzo ging....

Wat ik heb gedaan is de schijf getest met scandisk. Die geeft geen fouten aan.

Wat ook nog zinvol is om te vermelden is dat de schijf in de winkel uitgepakt in de vitrine kast stond en dus uit de doos is geweest. Ik ben bang dat de schijf is gevallen ofzo. Ik had gehoopt een serieus antwoord te krijgen aan de telefoon maar dat zat er helaas niet in. Ik heb dit probleem ook gemaild naar Medion en wacht nog op antwoord. De enige oplossing waar ik eigenlijk tevreden mee ben is een nieuwe schijf want ik denk niet dat iemand mij gerust kan stelen dat dit normaal is. Maar goed ik heb verder ook geen vergelijkings materiaal met zo'n zelfde schijf.

Wat wel in de handleiding staat is dat de schijf een zoemend en klikkend geluid maakt maar dit tikken zit me echt niet lekker!
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Ik ben dus echt bang om deze schijf te gaan gebruiken op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door tajvdz op 26-12-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Tja lieve schat, bumpen op een 2,5 jaar oud topic is nogal not done hier. Je mag het topic gebruiken voor informatie maar start dan gewoon je eigen topic. Volgende keer... Mods zullen dit wel splitsen en mijn reactie weghalen :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
nou ja het is exact hetzelfde probleem. alleen gebeurd het bij mij niet bij opspinnen maar om de minuut ofzo...
maar ik zal het ook in een nieuw topic plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een oud topic bumpen heeft geen zin. Je verspilt enkel de tijd van anderen die niet op tijd zien dat het een oud topic is, en gaan reageren op de topicstart bijvoorbeeld. Het lijkt mij dus inderdaad beter dat je je eigen topic aanmaakt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.