Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slugster
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-05-2024
Op zeer korte termijn ben ik van plan een nieuwe laptop aan te schaffen om voornamelijk mee te gamen.

Na wat onderzoek kwam ik bij de volgende twee laptops uit:
Asus G73JH-TZ034V
Acer 8942G-724

De Asus is de betere laptop om mee te gamen, maar is ook meer dan 500 euro duurder.
Mijn idee is om te kiezen voor de Acer, daarbij een Intel X25M van 160GB aan te schaffen en op die manier eigenlijk voor alsnog iets goedkoper dan de G73 een betere gaming laptop te krijgen.

Na een aantal avonden googlelen ben ik er alsnog niet uit of dit idee ook in werkelijkheid zo gaat uitpakken. De volgende punten krijg ik niet opgehelderd:

Punt 1:
Ik weet niet 100% zeker of ik die SSD kwijt kan in de Acer. Mijn vermoeden is van wel aangezien de Acer 8942-728 2 5400rpm schijven heeft en de 724 maar 1. Daaruit concludeer ik dus dat er bij de 724 nog een 2.5" slot vrij is. Of dat ook echt zo is kan ik helaas nergens vinden.

Punt 2:
Verder lees ik dat het geen probleem is een SATA-300 SSD aan te sluiten op een SATA-150 poort (de Acer ondersteunt namelijk geen SATA-300). Maar hoeveel lever ik dan in qua prestatie? Is het de moeite en het geld dan nog waard? Mijn vermoede is wederom van wel, maar ook hierover kon ik weinig informatie vinden.

Punt 3:
Ik hoor veel mensen klagen over Acer. De bouwkwaliteit zou te wensen over laten en de service is al helemaal waardeloos. Dit soort meningen kom je op internet ook in overvloed tegen, echter hoor je natuurlijk zelden iemand zeggen dat zijn product zo goed is. Klagers posten de meeste topics en tevreden mensen hoor je niet. Wat mij opvalt is dat de meeste klachten die ik zie van 2008 of eerder zijn. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van de Acer laptops van tegenwoordig? Het liefst zelfs met dit model?

Punt 4:
De schermen van beide laptop verschillen van techniek (qua achtergrond verlichting). De Acer is oldfashion CCFL en de G73 heeft LED backlight. Stroomverbruik vind ik niet echt een issue, want een gaming laptop koop je niet voor de lange accu-duur. Maar geeft LED verlichting buiten stroomverbruik ook voordelen in de beeldkwaliteit?

Punt 5:
Wat betreft videokaarten scheelt het niet veel. Beide hebben een 5800 kaart erin zitten, alleen is die van de G73 hoger geklokt (5870 tov 5850). Voor zover ik kan achterhalen is dat ook het enige verschil. Is het werkelijk zo zwart wit of zit er meer verschil tussen deze kaarten? Stel dat ik de kaart van de Acer zou overclocken, kom ik dan op dezelfde prestaties uit als de 5870 (overige hardware verschillen even niet meegenomen)?

Hopelijk kan iemand deze punten ophelderen, want zoals bij iedere nerd, die op het punt staat een nieuw speeltje te kopen, begint het nu te kriebelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Je zegt het zelf al met je punten: Ik wil de Asus!
Daarbij denk ik niet dat je die videochip zelf kan gaan overclocken in een laptop.
Daar is de koeling bij lange na niet goed genoeg voor en waarschijnlijk zit er ook geen optie in het BIOS.

[ Voor 65% gewijzigd door michaelmou op 10-03-2010 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica