Ik heb laatst een Intel Intel X25-V SSD aangeschaft omdat ik toch eens wou zien wat de performance winst was van een SSD tegenover een conventineele HD. Maar helaas is het op mijn systeem, een Acer M3641 Desktop (nooit meer!) niet mogelijk de Intel SSD toolbox werkend te krijgen en TRIM support voor deze schijf in te schakelen. de onboard Nvidia controller werkt namelijk continue in RAID mode en deze is niet uit te schakelen in de BIOS, ook de mogelijkheid om de mode waarin de SATA controller opereert is in het bios niet te veranderen naar AHCI en of Legacy IDE mode.
Resultaat de Intel SSD toolkit herkend de schijf niet omdat de controller in RAID opereert en Windows 7 interne TRIM support werkt niet omdat de AHCI mode niet geslecteerd kan worden.
Nu zag ik in de pricewatch deze Highpoint Rocket 620 kaart. Nieuwsbericht is hier te vinden. Ik heb in mijn systeem 1 vrij PCIe 1x sleuf (1.0 niet 2.0)
Nu staat er in de specificaties van deze Highpoint Rocket 620 het volgende:
Nu mijn vragen,
Deze kaart zou dus op mijn PCIe 1x 1.0 sleuf moeten werken maar alleen wel op de lagere 250 MB/s snelheid? Met de ACHI mode enabled zou Windows 7 automatisch TRIM support moeten inschakelen?
Of weet iemand een beter alternatief voor een goedkope AHCI SATA controller?
Trouwens nog een vraag in het nieuwbericht staat de volgende regel: low profile pci-express-kaarten
Past dit in een normaal desktop systeem?
Bij voorbaat dank,
RvdH
Resultaat de Intel SSD toolkit herkend de schijf niet omdat de controller in RAID opereert en Windows 7 interne TRIM support werkt niet omdat de AHCI mode niet geslecteerd kan worden.
Nu zag ik in de pricewatch deze Highpoint Rocket 620 kaart. Nieuwsbericht is hier te vinden. Ik heb in mijn systeem 1 vrij PCIe 1x sleuf (1.0 niet 2.0)
Nu staat er in de specificaties van deze Highpoint Rocket 620 het volgende:
code:
1
2
| PCI-Express 2.0 x1 (Compatible with PCI-Express 1.0) Industry Standard AHCI Compliant |
Nu mijn vragen,
Deze kaart zou dus op mijn PCIe 1x 1.0 sleuf moeten werken maar alleen wel op de lagere 250 MB/s snelheid? Met de ACHI mode enabled zou Windows 7 automatisch TRIM support moeten inschakelen?
Of weet iemand een beter alternatief voor een goedkope AHCI SATA controller?
Trouwens nog een vraag in het nieuwbericht staat de volgende regel: low profile pci-express-kaarten
Past dit in een normaal desktop systeem?
Bij voorbaat dank,
RvdH