Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
Beste Tweakers,

Ik mag elke paar maanden gratis naar de kapper omdat ik de kapper van haar computer problemen af help en geloof me, dat zijn elke paar maanden weer aardig wat problemen.

Ik zal even de situatie schetsen:

Deze mensen hebben een paar jaar terug een Packard Bell pc gekocht met alles erop en eraan (qua hardware, het is een Vista PC). Ze hebben zelf net als hun 3 dochters amper verstand van computers in het algemeen. Zo kon ik dus elke keer dat ik daar kwam de yahoo, google, norton, ask en nog wat meer exotische toolbars uit ie verwijderen, even google desktop (die met java binnenkomt) weer weggooien uitleggen dat ze op die dingen moeten letten als de computer wat vraagt en als ze het niet snappen mij bellen... ff ccleaner erover, defragmenteren, de updates installeren ("Dat moet je juist niet wegklikken beste mensen") enzovoorts.

Op een gegeven moment hadden ze een paar keer lekkere hardnekkige virussen binnen gehengeld met frostwire (ik kan niet zeggen, je mag geen mp3's downloaden want dat willen ze en ik ben van de gebruiksvriendelijkheid boven alles stempel, de computer staat in dienst van de mens he!). Avast kon deze virussen niet verwijderen dus ik heb ze laten zien hoe je de fabrieksinstallatie vanuit de recovery partitie kan terug zetten (nadat ik uren heb geprobeerd met veilige-modus en online scans de zooi te verwijderen zonder resultaat).

De system-recovery deden ze van nu dus af en toe maar de virussen bleven komen. Hun redenatie: Gratis virusscannen kan niet beter zijn dan betaald dus gaven ze uiteindelijk toe aan het gezeur van Norton dat met elke recovery weer opnieuw begint en betaalde 80 euro.

Zoals verwacht maakte dit geen verschil met Avast, alleen maar vaker gezeur, ze bellen mij, Norton zegt dat we moeten betalen maar waarom? Ik erheen... Ah, Norton is zo vrij geweest een online backup te maken alleen de max is 2 GB (wtf!?) en daarna wil hij geld zien. Dus ik backup uitgezet want ze wilden natuurlijk niet dat er zomaar iets werd gekopieerd richting een server online.

Uiteindelijk werden ze het zat om elke keer opnieuw alle adres gegeven na een reinstall weer in te voeren dus besloten ze: Nog een packard bell erbij voor de ouders, de dochters kunnen de andere PC gebruiken naar eigen inzicht.

Je kan het al raden met wat inzicht in de materie: Nu zijn er twee pc's met regelmatig problemen en kan ik dus nog vaker gratis naar de kapper.

Problemen omvatten:
- Het vergrootglas start automatisch op en ik krijg het niet weg (het koste mij dus ook serieus 20 minuten om op het web uit te vinden hoe dit weg te krijgen!)
- Er opent elke keer zomaar een witte pagina in ie elke 10 minuten ofzo
- Norton geeft een rood kruisje en zegt dat we niet goed beschermt zijn
- De mail komt ineens niet meer binnen
- Hij start elke keer op met een zwart scherm (normaal opstarten/veilige modus?)
- Hij zegt dat we een texaans paard hebben ofzo (ik zweer het dat zeiden ze echt, deze grap vertel ik nog regelmatig). Is het een ras paard? was mijn antwoord...
- Het opstarten duurt nu ineens >5 minuten
- Hij ratelt als een gek terwijl ik niet eens wat aan het doen ben
- Ik krijg ineens geen mail meer binnen
- Hij gaat ineens niet meer op internet

En dan nog een aantal dingen die ik me niet eens meer kan herinneren.

Mijn vraag is en de reden van dit topic:

Hoe kan ik dit voorkomen?

Zelf dacht ik aan de volgende punten:
- De default installatie van de recovery partitie is om te huilen, misschien moet ik ze een verse win7 aansmeren
- Misschien installeer ik Kubuntu en zeg dat het windows 7 is
- Ik maak ze allemaal gebruikers en geef ze niet het admin paswoord (kan ik eigenlijk niet maken, ze willen af en toe wat leuks installeren natuurlijk (leuke smileys voor windows mail?))
- ik dwing ze echt bij elke popup mij te bellen maar eerlijk gezegd zit ik daar niet op te wachten.

Hoe kan dit zo erg zijn? Maakt iemand dit ook wel eens mee? Is vista echt zo'n groot drama? Ik weet dat gebruiker het grootste veiligheidsrisico is maar kom op mensen moeten toch gewoon van hun pc kunnen genieten? Zelf worden ze er ook gek van en ze zien de computer steeds meer als een blok aan hun been. Wat dat betreft denk ik echt dat Kubuntu beter is dan hun huidige vista install, in ieder geval voor de ouders om een beetje te surfen en te mailen. Mijn vader had vroeger ook wel eens zulke dramas maar daar hoef ik niet meer langs zodra ik hem zover had gekregen een Mac te kopen.

De mensen in kwestie willen niets liever dan gewoon mailen, surfen, smileys bij hun mails, mp3's downloaden, ringtones voor hun mobiel enz. Wat iedereen wil. Ik vind het echt belachelijk dat dat dus niet gewoon kan. Ik wil geen flauwe replies dat deze mensen dom zijn want dat zijn ze zeker niet! Voor hun is gewoon de computer de interface en meer niet.

Wat zouden jullie doen oh wijs tweakers gilde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Het eerste wat je bij zulke problemen doet is de windows account instellen als user, en deze zo instellen dat hij hier automatisch van op start.

De administrator account is er dan dus wel, maar niet meteen op te starten.
Willen ze een programma installeren, dan moet er nu heel bewust een handeling worden gedaan (uitvoeren als).
Dat lijkt mij de meeste problemen al tegen te houden.
dit is het klassieke voorbeeld van overal maar lukraak op ja klikken.

Uiteraard is een schone install wel noodzakelijk en installeer alle software die ze nodig achten.
Voor de pc van de kinderen kan je denken aan software/hardware die na elke reboot het systeem hersteld naar een soort van begin instelling.

[ Voor 28% gewijzigd door job op 10-03-2010 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Gewoon" de admin rechten weghalen. Ook in die msn dingen kan weer een hoop rommel in mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Jammer van je gratis kap-beurten, maar ik zou hier 'gewoon' de administrator-privileges weghalen.
Vergelijk het maar met het haren knippen/tonderen door leken... uiteindelijk moet de kapper het oplossen, en zolang de ander een tondeuze heeft (waar ze niet mee om kunnen gaan) blijft het probleem bestaan.
Daarnaast... adviseer ze een cursusje windows/internet-gebruik.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Ik heb ook zo een paar vrienden/famillieleden.

Wat ik doe: De PC helemaal installeren, daarna zet ik Acronis erop.
http://www.acronis.nl/homecomputing/
Deze heb ik gekocht want het programma is werkelijk een live saver :)

Dan maak ik een partitie vrij met Acronis en maak deze verborgen, daarna maak ik een complete ISO van de gehele windhoos installatie (dus copy) en zet deze in de beveiligde & verborgen partitie van Acronis.

Als er een probleem is pak ik de Acronis CD en start op buiten windows, 20 minuten later staat alles er weer op hoe ik hem origineel had geinstalleerd. Daarna is het enkel nog een kwestie van Windows update en mijn documenten terugzetten mits niet besmet en hij doet het weer.

Het programma kan ook incrementele periodieke backups maken, van windhoos of mappen die je zelf aan kunt geven. Ik zweer bij dit programma _/-\o_

Tegen de tijd dat ze klaar zijn met jou knippen heeft Acronis het nieuwe systeem er al op staan :)

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schone install, gebruikers accountje maken, lokale policies ff goed instellen voor dat account en als ze persé iets moeten installeren laat je ze werken met "run as".

Problem solved! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
BAS80 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:43:
Ik heb ook zo een paar vrienden/famillieleden.

Wat ik doe: De PC helemaal installeren, daarna zet ik Acronis erop.
http://www.acronis.nl/homecomputing/
Deze heb ik gekocht want het programma is werkelijk een live saver :)

Dan maak ik een partitie vrij met Acronis en maak deze verborgen, daarna maak ik een complete ISO van de gehele windhoos installatie (dus copy) en zet deze in de beveiligde & verborgen partitie van Acronis.

Als er een probleem is pak ik de Acronis CD en start op buiten windows, 20 minuten later staat alles er weer op hoe ik hem origineel had geinstalleerd. Daarna is het enkel nog een kwestie van Windows update en mijn documenten terugzetten mits niet besmet en hij doet het weer.

Het programma kan ook incrementele periodieke backups maken, van windhoos of mappen die je zelf aan kunt geven. Ik zweer bij dit programma _/-\o_

Tegen de tijd dat ze klaar zijn met jou knippen heeft Acronis het nieuwe systeem er al op staan :)
Zo doe ik het ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:48
Ik wil ook elke dag de liefde bedrijven met een andere vrouw, zonder voorbehoedsmiddelen want dat is maar lastig, en ik wil toch geen ziektes etc oplopen. Kan dat ?

Zoals de andere sprekers al zeggen, weg met de admin rechten en een groot deel van de genoemde problemen voorkom je..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Bedankt voor alle feedback. Ik ga zeker de adminrechten aanpassen maar ik liet tot nu toe ook altijd uac aanstaan dus in principe doen ze alles al bewust lijkt me? Of biedt dan schijnveiligheid (er kunnen nog steeds dingen zonder waarschuwing geïnstalleerd worden)?

Ik zal ook eens gaan spelen met acronis of wellicht clonezilla
Review van beide systemen:
(http://www.youtube.com/watch?v=7nHur5BvV6o)

Jammer, ik had ze graag de geneugten van Linux leren kennen ;) maar ik heb wel eens iemand aan de Linux gekregen en vervolgens zat ie alleen maar de zeiken dus ik moet me niet laten verleiden :p

Nogmaals, bedankt! (en keep 'em coming natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teek2 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:53:
Bedankt voor alle feedback. Ik ga zeker de adminrechten aanpassen maar ik liet tot nu toe ook altijd uac aanstaan dus in principe doen ze alles al bewust lijkt me? Of biedt dan schijnveiligheid (er kunnen nog steeds dingen zonder waarschuwing geïnstalleerd worden)?
UAC = iritante melding en klik op ok

in ieder geval, voor veel mensen wel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Maak een schone installatie, zet daar de benodigde programmas op, pas de rechten/user accounts aan en maak daar een zo schoon mogelijke image van. Dat is dan je beginpunt, en iig. alvast beter dan zo'n gare recovery disc. Als je het met een nieuwe Windows kunt doen is het des te beter (Win 7 dus, of anders een Vista SP2 install disc).

Je zou ze eventueel kunnen vragen om je te bellen voordat ze dingen als ringtone programmas gaan installeren, smileypacks, etc. Die dingen zitten zo stampvol met rommel dat een normale gebruiker niet anders KAN dan rommel installeren, daar zijn die setups precies voor gemaakt. Common sense - naar tweaker begrippen dan - kun je van die mensen niet verwachten, als ze het nu nog niet kunnen dan leren ze het nooit.

Als je er heen gaat, neem dan een offline windows update disc mee, plus wat tooltjes om shit op te ruimen en uiteraard virusscanners. En kijk even of je hun virusscanner op automatisch updaten met notifications niet tonen kunt zetten. Heb mijn tante ook geprobeerd uit te leggen dat die updates belangrijk zijn maar "ze vond zo'n window maar irritant en snapte het niet, dus klikte ze het maar weg".

SpywareBlaster al geinstalleerd?
http://www.javacoolsoftware.com/sbdownload.html

Gratis voor manueel updaten, betalen voor automatisch updaten, maar zoooooo de moeite waard. Voorkomt dat rommel uberhaupt zich kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
UAC = iritante melding en klik op ok

in ieder geval, voor veel mensen wel

Goed punt.

Zelf zat ik nu meer te denken aan een Linux partitie, minimale Linux erin zetten en dan met Partimage een image opslaan. Dit heb ik al eens gedaan met mijn eee 1000he, vanuit arch Linux heb ik een file gemaakt met de standaard XP isntallatie om vervolgens win 7 te testen. Ik kon de file ook succesvol terug zetten later met 1 commando.

+ een Linux install geeft me een mooie omgeving om data te redden of te testen of de hardware nog wel werkt (het zal niet de eerste keer zijn dat ik 3 uur bezig ben met internet aan de praat krijgen en de nic is kapot).

Daarbij heb ik heel veel ervaring met Linux en niet met acronis enzo en kan ik dit al met een commandline only interface en een installbase van maar een paar 100 mb (Damn small Linux?). Hmm.. klinkt als een plan. Maar eerst de admin dingen aanpassen!

(Ps, ja ik weet dat de partitie ook het image moet omvatten en dus een beetje groot moet zijn ;))

Dit wordt mijn plan:
- Verse install
- alles instaleren (ook norton, ze hebben er tenslotte voor betaald) en spyware blaster
- admin rechten aanpassen
- Linux partitie maken
- Linux booten en image maken.

- Veel plezier ermee!

Ik zet de booloader gewoon op 2 sec wachten, in die tijd kan ik snel Linux booten en hebben zij er weinig last van. Bij gezeik... Linux booten image terug zetten + geknipt worden.

;)

Heel erg bedankt ik had er zelf niet op gekomen! Tweakers.net rules!

[ Voor 24% gewijzigd door teek2 op 10-03-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als ze verder niet veel meer doen dan surfen, e-mailen en tekstverwerken, dan zou ik serieus overwegen om ze op Ubuntu met een windows skin te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.technixupdate.com/wp-content/uploads/2009/10/Windows7onubuntu_thumb.jpg
http://www.technixupdate....-windows-7-look-and-feel/

Er zijn tegenwoordig skinpacks te krijgen die akelig dicht in de buurt komen van de windows look & feel en kantoorsoftware zoals Office 2007 draait tegenwoordig vrij respectabel op Wine (uit eigen ervaring)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
@DexterDee

;) een oplossing naar mijn hart. Office 2007 draait hier idd ook lekker in wine (of crossover office.)
Maar ik ga eerst voor bovengenoemde oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door teek2 op 10-03-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Met ntfsclone kan je zelfs de image mounten en bekijken. Lijkt me een goede optie. Ik kan zelfs de image direct op een usbstick/externe hardeschijf opslaan zodat de restore partitie heel klein kan blijven. (Kan vast ook met andere oplossingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als je dan toch naar linux wil kijken, gooi dan alle pogingen er een Windows-look (and feel) overheen te gooien de deur uit. Maak het dan ook visueel duidelijk dat het dubbelklikken van een .exe niet iets uitvoert, niet iets installeert... ongeacht de rechten.
Ik denk dat je beter duidelijk kunt maken dat de deur naaar installeren op slot zit, dan dat je alles aan vertrouwde omgeving weg haalt.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Afhankelijk van hoe sterk de PC is kun je proberen een VirtualBox te doen met een fullscreen Windows Guest o.i.d. (die dan dus meteen nadat Linux is geladen start).
Dat is waarschijnlijk geen zinnige oplossing voor de kinderen (DirectX op Linux is nog altijd experimenteel) maar voor een beetje kantoorwerk moet t makkelijk kunnen.

En sowieso nLite (of vLite, maar die heb ik zelf nooit gebruikt) gebruiken zou ik zeggen.
En dan alsnog de VirtualMachine dichttimmeren, en de linux user waarin de Vbox draait zo min mogelijk rechten geven.

Edit: Volledig eens met Jester-NL trouwens. Ik zie ook niet in wat er mis is met Linux voor kantoorwerk. Maarja, gewend he... Ik gebruikte altijd Windows, draai nu sinds 4 maanden Linux en wil echt niet meer terug.

[ Voor 16% gewijzigd door lolcode op 10-03-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Jester-NL schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:53:
Als je dan toch naar linux wil kijken, gooi dan alle pogingen er een Windows-look (and feel) overheen te gooien de deur uit. Maak het dan ook visueel duidelijk dat het dubbelklikken van een .exe niet iets uitvoert, niet iets installeert... ongeacht de rechten.
Ik denk dat je beter duidelijk kunt maken dat de deur naaar installeren op slot zit, dan dat je alles aan vertrouwde omgeving weg haalt.
Zo zwart-wit is het niet. Ik draai al vele vele jaren uitsluitend Linux en OSX als hoofd OS. In mijn Linux installaties kies ik altijd voor "Windows Aero" Vista/W7 stijl windows met Emerald. Ik ben als Linux gebruiker geen typische Microsoft hater en ik schaam me er niet voor om te erkennen dat ik de Aero stijl een stuk mooier vind dan eender welke Gnome / KDE stijl. Ook pas ik een aantal standaard windowmanager acties aan zodat Linux op Windows gaat lijken (dubbelklik op titlebar maximaliseren ipv windowshading). Verder draai ik Office 2007 naar tevredenheid in Wine en gebruik ik de hele set TrueType fonts van Windows. Calibri is bijvoorbeeld een erg goed doorontwikkeld font, beter dan de standaard Vera Sans Bitstream fonts vind ik.

Je moet natuurlijk niet Linux dusdanig onherkenbaar verbouwen dat je vrijwel niet meer kunt zien dat je in een ander OS dan Windows zit. Maar een aantal foefjes om het een en ander vertrouwd eruit te laten zien en te laten werken is geen enkel probleem. Verder kun je .exe files gewoon aan Wine koppelen, 9 van de 10 applicaties laat zich prima installeren en gebruiken op die manier. Er worden zelfs snelkoppelingen in het startmenu en op de desktop gezet bij de meeste installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als ik kijk naar de OP, en de vraagstelling daar, dan is het wel zo zwart-wit ;)
Het probleem is niet dat er een paar tweakers met enige regelmaat problemen hebben met hun PC. Het probleem is dat heel erg gewone huis- tuin- en keukengebruikers problemen hebben. En het gaat ook niet over *nix- of MS-bashen.
Mijn stelling is dat het best okay is om ze naar Linux over te laten stappen, maar doe dat niet met een Windows-achtige omgeving. Laat ze dan met Gnome of KDE leren omgaan. Niet om het mooier of lelijker, maar omdat het een grafische reminder is dat ze niet (meer) op Windows werken. En dan nog zul je (gezien de probleemomschrijvingen) om de haverklap vragen krijgen waarom MSNsmileypack(met_virus_en_texan).exe het niet doet.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Nu online

DexterDee

Mja, daar valt over te twisten. De acceptatie factor van een nieuw OS met een radicaal andere look en feel is misschien (waarschijnlijk zelfs) een brug te ver. Een taakbalk ala Windows met de startknop onder in plaats van boven en vensters die lijken op Windows doet al heel erg veel. Verder zullen echte leken toch wel hun MSN smileypacks proberen te installeren, of ze nu Gnome ClearLooks of een Windows UI voor hun neus hebben. Die (halve) malware is zo gericht op Windows dat websites waar die zooi opstaat niet eens moeite doet om erachter te komen dat je een ander OS gebruikt. Voor leken is het al moeilijk genoeg om Windows zelf te leren gebruiken, laat staan met een compleet nieuw OS bekend te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
teek2 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:32:
Beste Tweakers,
Ik mag elke paar maanden gratis naar de kapper omdat ik de kapper van haar computer problemen af help en geloof me, dat zijn elke paar maanden weer aardig wat problemen.

Ik zal even de situatie schetsen:

[.....verhaal over user abuse...]

Mijn vraag is en de reden van dit topic:

Hoe kan ik dit voorkomen?
Wat wil je nu bereiken? :)

Met technische middelen blijf je altijd achteraan hobbelen in de race wie het eerste die PC compleet vernaggeld heeft.
Daar helpt geen ander OS tegenaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
@alt-92

Zoals ik al zei, ze zijn niet dom en ze doen het niet met opzet.

Het ontwerp van Vista of in ieder geval de standaard installatie van Packard Bell is zo kapot dat het niet met het normale gebruik van een gezin om kan gaan blijkbaar.

Wat ik wil bereiken lijkt me duidelijk, minder tijd spenderen aan de zooi weer oplappen en het gezin minder frustratie en meer uptime en lol uit hun computer laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
teek2 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:46:
@alt-92

Zoals ik al zei, ze zijn niet dom en ze doen het niet met opzet.
dat zeg ik ook niet, maar kapitein Smith voer ook niet met opzet tegen een ijsberg aan met de Titanic ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Ik zou dat ding herinstalleren, voor ieder een ander account aanmaken met een rechtenstructuur die aansluit op de kennis van de gebruiker. Logmein erop (scheelt je weer heen en weer rijden). Acronis erop en een image maken van de standaard instellingen en acronis elke week een nieuwe image laten maken.

je probleem bevindt zich namelijk niet in de pc. Het probleem bevindt zich ergens tussen het toetsenbord en de leuning van een bureaustoel. En dat is helaas niet altijd op te lossen. Het enige wat je kan doen is het zo goed mogelijk dicht timmeren.

www.racetalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Smith voer ook niet met opzet tegen een ijsberg aan met de Titanic

Hadden ze de Titanic maar wat beter ontworpen... Het lijkt erop alsof Vista nog steeds niet geschikt is om mee online te gaan ;)

Nogmaals, ik ga voor de image optie (voorlopig). Die sla ik op op een Linux partitie. Daar heb ik iig ervaring mee.

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01
teek2 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 19:03:
Smith voer ook niet met opzet tegen een ijsberg aan met de Titanic

Hadden ze de Titanic maar wat beter ontworpen... Het lijkt erop alsof Vista nog steeds niet geschikt is om mee online te gaan ;)

Nogmaals, ik ga voor de image optie (voorlopig). Die sla ik op op een Linux partitie. Daar heb ik iig ervaring mee.

Bedankt allemaal!
Vista is prima geschikt, alleen denken sommige mensen nog steeds (ten onrechte) dat UAC hem wel beschermt tegen ongein en malware...

de beste bescherming is gewoon local user en geen local admin zijn (en nee UAC regelt dat niet voor je...) UAC is geen 'security boundary' zeg maar :P

maak die gebruiker een local user ipv local admin en al je problemen zullen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen :)

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1