Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02-2024
Hallo,

Ik heb met een Zoom H4n een opname gemaakt van een belangrijk gesprek, dit apparaat neemt direct op op een SDHC kaart van 16 GB. Ik weet zeker dat het apparaat heeft opgenomen en dat er dus data naar het kaartje is geschreven.

Na afloop van de opname gaf de H4n het bericht: Card full. Dit kon echter nooit het geval zijn, er was nog zat ruimte vrij op het kaartje. Vervolgens heb ik gekeken of het gesprek in iedergeval gedeeltelijk opgeslagen was. De wave-bestanden heeft het apparaat wel aangemaakt, maar er staat dan ze 0kb bevatten, oftewel: leeg zijn.

Is er een mogelijkheid dat de opname toch op het kaartje staat, alleen dat het niet herkend wordt omdat het bestand misschien niet goed is afgesloten/opgeslagen? Als ik bij de eigenschappen kijk, dan lijkt het er niet op dat de data aanwezig is op het kaartje (qua gebruikte opslagruimte). Misschien is er een data-recovery programma wat het gesprek (gedeeltelijk) terug kan halen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

1. Reserve kopie maken van de hele kaart
2. Een data recovery programma gebruiken, kijken of je daarmee wat boven water haalt.
3. De standaard "scandisk" tools in windows willen ook welleens iets boven water halen en het bestand een afwijkende naam geven. Hernoemen naar .wav en even kijken welke het is.

Maar eerlijk gezegd ben ik er bang voor. "Card full" zou dan welliswaar niet het geval kunnen zijn, maar als de H4N dat zegt vlak nadat je op opname hebt gedrukt, dan is er gewoon niets opgenomen, want hij is gestopt. Geen enkele recovery tool kan daar iets aan doen.
Als je nu die kaart leest met je computer, hoeveel ruimte is er dan op vrij? En hoeveel is er in gebruik?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
remco_k schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 10:01:
Maar eerlijk gezegd ben ik er bang voor. "Card full" zou dan welliswaar niet het geval kunnen zijn, maar als de H4N dat zegt vlak nadat je op opname hebt gedrukt, dan is er gewoon niets opgenomen, want hij is gestopt. Geen enkele recovery tool kan daar iets aan doen.
Als je nu die kaart leest met je computer, hoeveel ruimte is er dan op vrij? En hoeveel is er in gebruik?
Ik weet zeker dat er in iedergeval een paar minuten is opgenomen, het is niet veel maar die data zou ik toch in ieder geval moeten kunnen vinden.

Er is 6,72 gb gebruikt, waarvan 5,5 direct terug te leiden is tot bestanden die er al opstaan van vorige opnames. Dat laat 1,22 gb over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk bestandsformaat heeft dat kaartje? Want als dat iets van FAT32 is dan zit je met het 4GB limiet, geen idee hoe groot het gesprek is, maar als het lang duurt en het ding slaat het op a
ls uncompressed wave dan zit je snel op 4GB natuurlijk. In dat geval kan het simpelweg niet weggeschreven worden, omdat het bestand te groot is. Geen idee hoe het apparaat daar intern mee omgaat, maar grote kans dat hij dan simpelweg niets opgeslagen heeft, op de tempfile na.
Je kunt eens aan de slag gaan met Recuva of easy recovery van Ontrack en kijken of je nog bestanden ziet die je zo niet kunt zien. Maar als het bestand nooit (goed) is opgeslagen dan acht ik de kans zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Het is inderdaad een Fat 32 kaart, maar je zegt dus dat als ik in één keer een opname groter dan 4 gb maak, dat de kans bestaat dat het apparaat de opname gewoon weggooit? Dat is toch debiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, dat is het limiet van het filesystem. Als het apparaat daar zelf niet handig mee omgaat (het ding in meerdere bestanden opdelen bijvoorbeeld) dan krijg je te maken met dataloss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Helaas, zowel Recuva als de "scandisk" tools van Windows vinden niets relevants. Het lijkt erop dat ik m'n data inderdaad kwijt bent. In iedergeval bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Maar dan is het nu wél hoog tijd om even door te testen, door even een opname te starten en kijken wat er nou eigenlijk mee gebeurd. En ook leuk: zoek die 4 GB limiet maar even op.
(afhankelijk van je settings, haal je die limiet na een aantal uur achter 1 stuk opnemen)

Voor zover bij mij bekend, wordt er overigens niet eerst naar een temp file geschreven, maar gewoon rechtstreeks naar het doel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In dat geval weet ik dus niet wat dat apparaat doet. als hij blijft schrijven dan zit het ding op een gegeven moment vol, als hij het ding dan gewoon afkapt op 4GB zou je die terug moeten kunnen vinden met een recoveryprog.

Probeer het anders gewoon even (natuurlijk op een andere SDkaart) en kijk of je erachter kan komen wat het ding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Ik ben inderdaad nu verder aan het testen, maar niet op hetzelfde kaartje omdat daar toch nog een opslagruimte van 1,22 gb wordt gebruikt, zonder dat ik daarbij behorende data kan vinden. Ik ben bang dat als er toch nog iets te vinden is van de opnames, dat het daar misschien overheen geschreven wordt.

Verder heb ik ook contact gezocht met de leverancier, die me hopelijk meer kan vertellen over de oorzaak van het probleem.

Edit: Overigens las ik op de Zoom website dat de filelimiet 2 gb is, maar dat hij daarna gewoon een nieuwe file aanmaakt en doorgaat met opnemen.

[ Voor 14% gewijzigd door julaz op 10-03-2010 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:28

skoozie

SCSI

staat er ook bij wat de maximale opslag capaciteit is?
misschien kan hij maar tot X-GB adresseren?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
skoozie schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:47:
Ik snap je vraag niet helemaal, maximale capaciteit van de kaart bedoel je?

Op de 16gb kaart kan in totaal 14,8gb opgeslagen worden. Daarvan gebruik ik - na de mislukte opname - 6,74 gb, er is nog 8,08gb beschikbaar.

Opvallend is wel dat als ik alle mappen inclusief files op het kaartje naar mijn computer kopieer, ik een map krijg van 5,5 gb. Dus ook daar is weer dat verschil van 1,24 gb terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

julaz schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:40:
Edit: Overigens las ik op de Zoom website dat de filelimiet 2 gb is, maar dat hij daarna gewoon een nieuwe file aanmaakt en doorgaat met opnemen.
2GB limiet is met FAT, FAT32 heeft een 4GB limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-07 13:35
skoozie schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:47:
De maximale kaartgrote die de H4N aan kan is 32GB, 16GB moet dus geen probleem zijn. Het klopt inderdaad dat de H4N op een gegeven moment de bestanden gaat opknippen, volgens mij gebeurd dat al bij 2GB. Naderhand kan je de twee wavevorms weer naadloos aan elkaar plakken, dus er gaat geeneens data verloren bij het omschakelen van bestand.
offtopic:
Ben dus een trotse bezitter van een H4N :)

Hij heeft het bestand niet ergens in één van de andere vele mapjes die hij standaard aanmaakt gezet (MTR, stereo, en daar weer alle genummerde mappen in)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Nee, het staat er echt niet op. En de filesize gaat inderdaad maar tot 2 gb per file.

Man dit is balen, ik kom er niet achter wat het geweest is en morgen is er weer een belangrijk gesprek wat opgenomen moet worden. Ik begin wel het vermoeden te krijgen dat er gewoon iets mis is met de SDHC kaart die ik erbij heb aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56

franssie

Save the albatross

er zijn idd wel kaarten die meer capaciteit aangeven dan ze hebben - met name op ebay te koop als ik het goed heb. Je zou eens kunnen kijken of je die 8gb kan volzetten vanaf je computer?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Oké, dat moet ik dan misschien gaan proberen. Maar eerst: kan die 1,22 gb "spookdata" nog een deel van mijn gesprek zijn? Want dan ben ik bang dat ik er iets overheen schrijf. Zoals je kunt lezen heb ik dus al met Recuva geprobeerd om bestanden te achterhalen maar is dit niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Maak een exacte kopie van je kaart naar een image (byte to byte copy), zo kan je later altijd nog binnen die image gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Hoe doe ik dat? Google geeft geen opheldering..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Jawel hoor, gewoon beter zoeken:
1. Write protect your SD card and insert into reader.
2. Run Winhex, press F9 and select your SD card from the PHYSICAL media list.
3. From the Tools menu, select Calculate Hash then MD5. This will generate a 32 character hex string which is like a fingerprint identification of the file. Copy this string into a text file.
4. Run All Image and open the PHYSICAL drive for your SD card and save it as a RAW IMAGE FILE (.img).
5. When that's done, open the .img file with WinHex and calculate the MD5 hash for the file. As long as the hashes match, the .img file is an exact byte for byte copy of the physical disk.
6. You should then be able to write the .img file back to the SD card.
If you use a different make of SD card, make sure that it is exactly the same number of bytes in size as the original one.
Again check the MD5 hash of the SD card after writing the image back just to make sure it's the same.
Hope it works. Good Luck.
All image
WinHEX

[ Voor 4% gewijzigd door Mental op 10-03-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Wat Recuva, Pandora Recovery EN Ontrack Easy Recovery niet konden, is Virtuallab wel gelukt! Na een scan van de Sd-kaart met Virtuallab heeft het een map gevonden met RAW-files, hoogstwaarschijnlijk de files die ik zoek.

Helaas kost het programma $100 als ik de files wil saven.. Dit is wel wat duur voor die ene file, weet iemand nog een vergelijkbaar programma? :)

Edit: Dit is bij nader inzien toch beter een vraag voor een ander sub-forum. Ik open hier een ander topic over

[ Voor 12% gewijzigd door julaz op 11-03-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

Hoe groot is de map met raw-files die Virtuallab gevonden heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• julaz
Anoniem: 344680 schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 14:34:
Hoe groot is de map met raw-files die Virtuallab gevonden heeft?
De files die ik met Virtuallab vond waren vreemd genoeg in totaal 1,7gb. Echter heb ik met PC Inspector File Recovery de bestanden gevonden die ik zocht! Dit is een freeware programma dus ik heb ze inmiddels ook binnen :)

VLC is het enige programma wat ze afspeelt en elke 2 seconden herhaalt de opname de 2 seconden die daaraan vooraf gingen, maar het is goed genoeg voor mij! Blijkbaar is dat hoe die Raw-files werken..

Bedankt voor alle hulp. na 1,5 dag prutsen is dit een echt goed resultaat! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 344680

prima!
*O* *O* *O*

Nu is het nog zaak om uit te vinden wat er mis is gegaan en hoe het de volgende keer beter kan.

[ Voor 126% gewijzigd door Anoniem: 344680 op 11-03-2010 14:51 ]

Pagina: 1