Overstap op andere koeler.

Pagina: 1
Acties:

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik heb nu zo'n koperen Zalman koeler maar dat ding is net een stofzuiger.
Ik heb dus een Crosshair H50 besteld maar nou vraag ik me af of het ook verstandig is de koelpasta te vervangen omdat ik overga van luchtkoeling naar waterkoeling.

Zoja, hoe maak ik mijn socket en cpu dan school?

bvd :)

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-01 23:32
Koelpasta altijd vervangen indien je een andere koeler erop doet.

3kwp pvoutput

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Idd, als je de koeler vervangt is het niet handig er oude koelpasta op te laten zitten. Liever geen koelpasta dan uitgedroogde oude rommel (ik vind het niet zo boeiend die koelpasta, ook zonder werkt het allemaal prima, die paar graden maken me niet zo heel veel uit).

En schoonmaken kan gewoon met aceton (nagellakremover).

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 10-03-2010 00:15 ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topic krijgt een kickje richting Cooling :)

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:12

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Terw_Dan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:14: ik vind het niet zo boeiend die koelpasta, ook zonder werkt het allemaal prima, die paar graden maken me niet zo heel veel uit.
Prima! Laat anders gelijk ook gewoon de hele koeler weg! Werkt ook prima! Deze stelling past wel een beetje bij je signature en ik mag toch stellen dat ik het een beetje rare gedachte vind.

[ Voor 8% gewijzigd door DominoNL op 10-03-2010 11:45 ]

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:14:
Liever geen koelpasta dan uitgedroogde oude rommel (ik vind het niet zo boeiend die koelpasta, ook zonder werkt het allemaal prima, die paar graden maken me niet zo heel veel uit).
Ik hoop dat dat sarcastisch was, ik heb het ooit geprobeerd met een P4 3.2Ghz maar dat was geen succes...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DominoNL schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:43:
[...]

Prima! Laat anders gelijk ook gewoon de hele koeler weg! Werkt ook prima! Deze stelling past wel een beetje bij je signature en ik mag toch stellen dat ik het een beetje rare gedachte vind.
Hoezo raar. Heb je de temperaturen wel eens gemeten? Ik heb mijn Athlon MP 2600+ setup lang zonder koelprut gedraaid, met een gemiddelde temperatuur van 59 graden (iedere cpu had een Zalman CU7000 koeler erop). Met koelpasta erop kwam die temp op 56 graden uit. Die 3 graden gaan het verschil dan ook echt niet maken hoor.
Koelpasta zorgt alleen voor een betere verbinding tussen koeler en cpu, koeler weglaten is natuurlijk niet te doen (die uitspraak slaat dan ook nergens op), maar zonder koelpasta is dat contact ook goed hoor. Anders zou ik echt niet van die dure cpu's zo in m'n systeem duwen.
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:50:
[...]

Ik hoop dat dat sarcastisch was, ik heb het ooit geprobeerd met een P4 3.2Ghz maar dat was geen succes...
Nee hoor, niets sarcastisch. Ik vind dat iedereen altijd zo zwaar dramatisch doet over koelpasta. Natuurlijk helpt het, maar als je het echt gaat testen gaat het echt geen tientallen graden schelen. Als je je koeler er niet fatsoenlijk op hebt zitten dan zullen je temps hoog zijn. maar een koeler die goed gemonteerd is zal ook zonder koelpasta prima koelen. Het is dat ik koelprut bij m'n nieuwe Mugen kreeg, anders had ik die ook gewoon zo op de cpu geprikt. Zolang het geval maar goed vast zit is dat allemaal niet zo'n drama.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
DominoNL schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:43:
[...]

een koeler = oppervlakte vergroting
pasta = mogelijke kleine oneffenheden van cpu en koeler opvullen zodat er geen lucht tussen de cpu en koeler zit, wan stilstaande lucht = isolerend

als je een goede vlakke cpu en koeler hebt zou het zeker wel zonder pasta kunnen

ja, daag.

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-01 08:22
En op de h50 zit standaart al koelpaste opgebracht. Dus inprincipe je processor schoonmaken met nagel lak remover of iets in die richting en klaar is kees :D

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb mijn Athlon MP 2600+ setup lang zonder koelprut gedraaid
Nou heeft een Athlon wel een andere core dan de meeste nieuwe CPU's. De core van een Athlon is erg klein en heel vlak. De nieuwe CPU's hebben allemaal een heatspreader die vaak ook nog eens iets hol of bol is. Ik denk dat daarmee het verschil een stuk groter is.
Pagina: 1