Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
Gents,

heb van een mede tweaker een Silverstone ML02 HTPC behuizing overgenomen. Nu heeft deze behuizing 55 mm ruimte (in de hoogte) voor het plaatsen van een moederbord, CPU en een cooler. Mijn wens is mijn a.s. HTPC te voorzien van een Core i3 530 in combinatie met een Gigabyte H55 moederbord. Nu zijn er vrij weinig low profile coolers op de markt voor de LGA1156 socket. Degene die er zijn, hebben in het algemeen geen ventilator. Nu vraag ik me af of dit een probleem gaat worden. De bovenkant van de behuizing is niet gesloten (geperforeerd) dus de warmte kan in ieder geval direct de behuizing verlaten.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het passief koelen van een i3 530 of dit voor mij zouden kunnen testen? Indien dit laatste mogelijk is, ben ik benieuwd naar de resultaten (temperatuurwaarden).

Om het een en ander duidelijker te maken heb ik hier wat foto's met toelichting:

Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/IMG_0833.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/IMG_0834.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/IMG_0836.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door Volture op 10-03-2010 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Zelfs bij volledig passief koelen zul je een fan nodig hebben (jaja paradox). Dit simpelweg omdat er ook frisse lucht moet worden aangetrokken (of je moet een geweldige case hebben met een automagische luchtcirculatie).

Waarom wil je eigenlijk passief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

Om een beetje cpu goed passief te kunnen koelen heb je een reusachtig koelblok nodig in een vrijwel open kast. Als je ventilatoren in de kast kan plaatsen die richting de CPU blazen kan het misschien wel maar dan is het natuurlijk geen passieve koeling, de fan zit gewoon wat verder weg :P

Als even op google wat plaatjes bekijk zie ik alleen weinig opties voor casefans, ik denk dan toch dat je vast zit aan een low-profile koeler met fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nexus levert met zijn low-7000 een redelijke koeler af, die makkelijk de 530 kan koelen zonder veel lawaai te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Aloys schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:47:
Zelfs bij volledig passief koelen zul je een fan nodig hebben (jaja paradox). Dit simpelweg omdat er ook frisse lucht moet worden aangetrokken (of je moet een geweldige case hebben met een automagische luchtcirculatie).

Waarom wil je eigenlijk passief?
Omdat het een systeem is dat ik de woonkamer komt te staan en zo min mogelijk geluid moet produceren.
primusz schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:01:
Om een beetje cpu goed passief te kunnen koelen heb je een reusachtig koelblok nodig in een vrijwel open kast. Als je ventilatoren in de kast kan plaatsen die richting de CPU blazen kan het misschien wel maar dan is het natuurlijk geen passieve koeling, de fan zit gewoon wat verder weg :P

Als even op google wat plaatjes bekijk zie ik alleen weinig opties voor casefans, ik denk dan toch dat je vast zit aan een low-profile koeler met fan.
Zie de afbeeldingen. Er zijn wel degelijk 2 casefans, in de buurt waar de CPU komt.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 23:24:
Nexus levert met zijn low-7000 een redelijke koeler af, die makkelijk de 530 kan koelen zonder veel lawaai te maken.
Zelfs zonder fan is die 7000 van Nexus nog steeds 50 mm. Dan hou ik 5 mm over voor het moederbord en de CPU. Gaat dus niet passen. Een andere optie zou misschien de Scythe Big Shurican kunnen zijn, maar dan zonder ventilator. Rest nog steeds de vraag of die processor fanless gekoeld kan worden.

Als ik mijn princiepes aan de kant zet zou ik er ook een AMD Athlon 4050e in kunnen plaatsen. Die laat zich passief koelen. Wil echter graag de i3 530 van Intel mede ook vanwege de goede video upscaling resultaten.

[ Voor 65% gewijzigd door Volture op 10-03-2010 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Na aanleiding van een mail die ik naar Akasa (fabrikant van o.a. CPU coolers) heb gestuurd, kreeg ik te horen dat er binnenkort deze CPU cooler op de markt gaat komen voor LGA1156.

Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/AK-CC080CU_f00.jpg

Met 30 mm hoogte zou dit een uitstekende koeler zijn. Vraag is alleen of deze dan ook geluidsarm opereert. Voorlopig is ie nog niet op de markt dus zit ik nog steeds met bovenstaande vragen in me maag. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolade-reep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Deze is stil en die past waarschijnlijk ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

Volture schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 06:17:

Zie de afbeeldingen. Er zijn wel degelijk 2 casefans, in de buurt waar de CPU komt.
Als je een koelblok kan vinden die je zo kunt monteren dat de koelvinnen in de richting van die casefan zitten dan kun je daarmee wel een eind komen.
Zeker als je je CPU een beetje undervolt zal je hem wel aardig kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Passief koelen van een i3 530 zou ik persoonlijk afraden omdat de gpu in de processor gebakken zit en je daardoor ook meer warmteontwikkeling gaat krijgen. Wat misschien nog zou kunnen maar qua uitzien misschien niet zo heel fraai is, is bovenop de geperforeerde gaten een 12 x 12 cm fan zetten en op de cpu dan bv een Scythe Big Shurrican. Dus wel dan bovenop de kast gemonteerd met daarop dan een roostertje zetten en dan lijkt me dat de temp van de processor nog wel binnen de perken kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Roel1966 schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:25:
Passief koelen van een i3 530 zou ik persoonlijk afraden omdat de gpu in de processor gebakken zit en je daardoor ook meer warmteontwikkeling gaat krijgen. Wat misschien nog zou kunnen maar qua uitzien misschien niet zo heel fraai is, is bovenop de geperforeerde gaten een 12 x 12 cm fan zetten en op de cpu dan bv een Scythe Big Shurrican. Dus wel dan bovenop de kast gemonteerd met daarop dan een roostertje zetten en dan lijkt me dat de temp van de processor nog wel binnen de perken kan blijven.
Zit er een thermische beveiliging op de CPU of brand deze door zodra hij te warm wordt?

Het idee met de fan op de behuizing is ook al door me heen gegaan, maar daarvoor koop je geen ultra kleine design case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Volture schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 06:37:
Na aanleiding van een mail die ik naar Akasa (fabrikant van o.a. CPU coolers) heb gestuurd, kreeg ik te horen dat er binnenkort deze CPU cooler op de markt gaat komen voor LGA1156.

[afbeelding]

Met 30 mm hoogte zou dit een uitstekende koeler zijn. Vraag is alleen of deze dan ook geluidsarm opereert. Voorlopig is ie nog niet op de markt dus zit ik nog steeds met bovenstaande vragen in me maag. Wie kan me helpen?
Heeft een kleine fan.
Kleinere fan = meer herrie bij dezelfde luchtverplaatsing.
Ik zou er bij deze koeler daarom verwachten dat hij misschien iets stiller is dan de stock koeler, maar niet echt veel.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Ghost Dog schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 17:31:
[...]

Heeft een kleine fan.
Kleinere fan = meer herrie bij dezelfde luchtverplaatsing.
Ik zou er bij deze koeler daarom verwachten dat hij misschien iets stiller is dan de stock koeler, maar niet echt veel.
Dit is de reactie van Akasa:
Thank you for both replies. I do not have confirmation but I believe the noise levels to be the same as AK-CC080CU with PWM and noise varying from 19-32dB(A). The product should be available in 5-6 weeks but yet to be confirmed.
32 dB is niet verkeerd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het is al een oude, maar 'wij van WC-eend' is hier zeker van toepassing.
De enige manier om er achter te komen hoeveel geluid een fan maakt is door reviews erop na te gaan.
Zo produceert een Nexus Real Silent 120mm volgens Nexus 19.2 dBA aan geluid, terwijl SPCR dit gemeten heeft op minder dan dit, en de Scythe Slipstrem volgens Scythe 15dBA produceert, terwijl dit volgens SPCR (ik geloof) 21 is.
Specs van fabrikanten wat betreft geluid zeggen dus behoorlijk weinig.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat en toonhoogte ontbreekt, kleine fans zitten vaak in een hoger bereik, wat veel irritanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 19:17:
Dat en toonhoogte ontbreekt, kleine fans zitten vaak in een hoger bereik, wat veel irritanter is.
Point taken. Rest mij dus te zoeken naar een nog kleinere CPU cooler of toch maar een AMD systeem. Ik heb in me server een 4050E zitten en die kan gewoon passief gekoeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
Inmiddels heb ik de spullen ingebouwd en werkt het naar behoren. Heb de stock AMD cooler getweakt door de pootjes onder de fan weg te dremelen. Met een paar nieuwe schoefjes zit de fan weer als vanouds en past precies in de behuizing. Hierbij de foto's.

Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/IMG_0862.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/IMG_0864.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.volture.nl/images/tweakers/IMG_0866.JPG
(de pootjes onder de fan zijn inmiddels verdwenen)
Pagina: 1