Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 10:33
Goedenavond,

Ik ben een student en zit op ROC op de opleiding Mediavormgever niveau 4, ik heb nu maar besloten
om een nieuwe PC of laptop te gaan kopen. Alleen heb ik een probleempje dat ik niet weet welke en
wat voor ik weet er niet heel veel over maar ik wil niet naar de winkel toe gaan want dan smeren ze je
toch vaak zomaar iets aan plus dat ik niet zomaar iets wil kopen zonder er goed over na te denken.

Nou wou ik eerst een PC omdat mijn budget niet zo heel groot was maar een paar dage later kwam mijn
moeder er mee dat ze mee gaat betalen. mijn budget is nu 700euro dus dacht ik eraan is het niet handiger
om een laptop te halen die ik dan ook overal kan meenemen. maar het nadeel ervan is dat ze ook nog
wel een iets duurder zijn.
Dus wat moet ik nou halen?

Jullie zullen je nu wel vast afvragen voor wat ik het ga gebruiken, voornamelijk voor de standaard dingen
MSN, films downloaden, muziek etc. maar vanwege me opleiding wil ik het dus ook daarvoor gebruiken
en daar heb ik de programma's adobe photoshop, indesign, illustrator, flash en dreamweaver voor nodig.
Maar werkt dat wel goed genoeg op een laptop en overschrijdt dat niet mijn budget? ( ik zal dr even bij zeggen ik ga de pc/laptop niet gebruiken voor games want daar gebruik ik mijn Playstation 3 Slim wel voor dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden )

Mijn oog is gevallen op een Sony Vaio E-serie
pricewatch: Sony Vaio VPCEB1M1E/T

maar is dat wel goed genoeg bij Mycom zeiden ze van wel maar is dat dan wel zo?

Alvast bedankt voor de hulp, wil zo snel mogelijk een nieuwe pc/laptop maar niet zonder dat ik er goed over heb nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Move: ACC -> CSL :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
Sorry ik zag het later ook ja maar wist niet hoe ik het moest veranderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Vaio E is erg mooi (bijna gekocht), kijk is op sonystyle i.p.v. de winkel.
Is ook meer dan geschikt voor wat je wilt doen, alleen de HDD (5400rpm) vond ik wat minder.
Verder goeie stilo en erg spiffy tobo, bouwkwaliteit van vaio's zit altijd wel goed imho.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anass_12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-07-2017
Ik heb veel ervaring met sony laptops. Ik raad je aan om een laptop van dell te kopen. Waarom? Bij sony laptops worden er veel extra's voorgeïnstalleerd waardoor je laptop traag word. Kijk eens op de site van Dell naar bv Dell studio 15.

Ik hoop je te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:00

Saven

Administrator

Desktop heeft altijd mijn voorkeur boven laptop gehad, vooral als je serieus de grafische kant op gaat. Liever een groot scherm met goede resolutie en weergave dan zo'n "bagger" laptopschermpje. Neemt niet weg dat je altijd een externe monitor aan je laptop kan hangen, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.

Daar komt ook nog eens bij dat een goede pc (excl goede monitor) een stuk goedkoper is dan de laptop vorm van die specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:30
Als je ook veel op school en/of onderweg wil werken, ga voor de laptop. Maakt dit niet zoveel uit en kan je het allemaal thuis en op school doen, ga dan voor een desktop. Het is al wat Saven zegt, voor hetzelfde geld krijgt je veel betere specs en desktops werken nu eenmaal beter voor het krachtigere werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekiritZ
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-01-2018
Als je echt in de markt zit voor iets dergelijks zou ik je eerder aanraden een goeie PC samen te stellen of te kopen. DTP en vormgevingswerk op laptops is vaak niet je van het - mobiele hardware voor dezelfde prijs als desktophardware is vaak een wereld van verschil.

Voor 700 euro zou je een mooie PC met een Core 2 Duo/Quad en 6GB RAM aan kunnen schaffen, dat is echt heerlijk om mee te werken. Als je 'm zelf bij een goeie shop bij elkaar klikt en eventueel voor je laat bouwen als je dat zelf niet kan kom je met 700 euro verdomd ver voor wat je zoekt(je gaat niet gamen, dus je kan fors besparen op je grafische kaart).

Voorbeelden volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:40

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

haal een macbook met studenten korting, kan je perfect adobe op draaien. is stabiel, virus vrij en zal altijd snel blijven werken.

eventueel ook aan te sluiten op extra scherm etc wat ook prima werkt.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anass_12
Hubert schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:42:
haal een macbook met studenten korting, kan je perfect adobe op draaien. is stabiel, virus vrij en zal altijd snel blijven werken.

eventueel ook aan te sluiten op extra scherm etc wat ook prima werkt.
Vanwaar kan je zo'n studentenkorting krijgen en hoeveel bedraagt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anass_12
GekiritZ schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:41:
Als je echt in de markt zit voor iets dergelijks zou ik je eerder aanraden een goeie PC samen te stellen of te kopen. DTP en vormgevingswerk op laptops is vaak niet je van het - mobiele hardware voor dezelfde prijs als desktophardware is vaak een wereld van verschil.

Voor 700 euro zou je een mooie PC met een Core 2 Duo/Quad en 6GB RAM aan kunnen schaffen, dat is echt heerlijk om mee te werken. Als je 'm zelf bij een goeie shop bij elkaar klikt en eventueel voor je laat bouwen als je dat zelf niet kan kom je met 700 euro verdomd ver voor wat je zoekt(je gaat niet gamen, dus je kan fors besparen op je grafische kaart).

Voorbeelden volgen :)
Je hebt gelijk. Voor 700 euro heb je een monster van een pc 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

anass_12 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:43:
[...]

Vanwaar kan je zo'n studentenkorting krijgen en hoeveel bedraagt die?
Uit mijn hoofd: Standaard Apple korting in de studentenshop = 8% en dan is het afhankelijk van je onderwijs instelling hoeveel meer korting het word. Surfspot via mijn school is 10% en mijn vaders school is het 12%

Wat volgens mij nu erg bepalend is dat is in welk jaar je zit en hoe lang jij nog je opleiding gaat volgen :) Als je nu in het 3e a 4e jaar zit en je hebt je Niveau 4 opleiding dus al bijna klaar is het nog onzinnig om een laptop aan te schaffen aangezien je het al prima 2 a 3 jaar zonder hebt kunnen doen, hoef je dus niet perse een laptop te hebben aangezien je echt veel minder rekenkracht hebt tegenover zo'n core quad...

[ Voor 35% gewijzigd door Touchdomex op 09-03-2010 22:49 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekiritZ
anass_12 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:44:
[...]

Je hebt gelijk. Voor 700 euro heb je een monster van een pc 8)
Zekers. zekers... Die meegeleverde grafische kaarten op kant-en-klaartjes en laptops zijn weggegooid geld, bij grafisch vormgeven en dat soort dingen is de graka er alleen maar om je monitortje aan te sturen :)

Ik gooi zo een lijstje met pwlinks in dit topicje zodat de OP een overzichtje heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anass_12
Touchdomex schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:46:
[...]

Uit mijn hoofd: Standaard Apple korting in de studentenshop = 8% en dan is het afhankelijk van je onderwijs instelling hoeveel meer korting het word. Surfspot via mijn school is 10% en mijn vaders school is het 12%
Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekiritZ
pricewatch: OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK
pricewatch: Cooler Master Elite 334
pricewatch: MSI H55M-E33
pricewatch: Intel Core i5 750
pricewatch: Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI
pricewatch: Antec TruePower TP-550
pricewatch: Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB
pricewatch: Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI
pricewatch: Sony AD-7240S

Kijkt u eens aan, meneer!

Dit alles kost zo'n €650 á €700,- afhankelijk waar je het koopt en dan heb je DIK betere specs dan veel mensen/laptops/kantenklaartjes je na kunnen laten. SSD voor je OS, 1,5TB opslag, optische drives, goed mobo, stevige CPU, goeie mep geheugen :D

Hij is iig stukken beter dan die Vaio, enige waar je rekening mee zou moeten houden is een OS en een scherm, maar lijkt mij dat je die al had gezien je een nieuwe zocht. Daarbij kan je altijd nog in dit lijstje snijden en aanpassen naar iets andere spullen om ruimte vrij te krijgen voor een retail Windows en/of een leuk scherm.

[ Voor 10% gewijzigd door GekiritZ op 09-03-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Die laptop die in je TS staat doet voor mij al af door z'n grootte van het scherm en de bijbehorende resolutie.
Die resolutie wordt al gebruikt in 8" schermpjes, op 15,5" is dat imho te weinig en moet je minstens 1600x900 hebben! Als ik jou was zou ik trouwens een mooie desktop halen en 'n netbookje voor op school! Zo kun je toch aantekeningen maken en dergelijke en heb je al je zut bij je qua documenten / sketches en dergelijke. Je kunt dan op school werken achter de PC's van school en dat even via 'n USB-stickje op je laptopje zetten / of naar huis gaan, je USB-stickje in je leuke desktop steken en daar lekker alles verwerken! Zou zelf 700,- steken in een desktop, even een maandje sparen en je hebt al weer geld voor een leuke netbook, mooie combi vind ikzelf! :)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r--ndy
Touchdomex schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:46:

Wat volgens mij nu erg bepalend is dat is in welk jaar je zit en hoe lang jij nog je opleiding gaat volgen :) Als je nu in het 3e a 4e jaar zit en je hebt je Niveau 4 opleiding dus al bijna klaar is het nog onzinnig om een laptop aan te schaffen aangezien je het al prima 2 a 3 jaar zonder hebt kunnen doen, hoef je dus niet perse een laptop te hebben aangezien je echt veel minder rekenkracht hebt tegenover zo'n core quad...
ik zit nu in het 2e jaar maar moet binnekort stage lopen

ja maar het lijkt mij makkelijker om een laptop want dat kan ik gewoon zelf meenemen overal naartoe,
op school zijn ook wel iMac's maar ik heb toch liever een eigen laptop. ik ben de laatste
tijd best wel druk bezig dus heb als ik thuis ben niet echt veel tijd voor school werk te maken.

maar nog steeds twijfel ik maar grotendeels omdat je voor een desktop veel meer krijgt voor dat geld.

en ook vanwege me stage die ik over een maand moet gaan lopen en nergens kan vinden krijg ik de
kans om bij iemands vader van me klas stage te lopen maar om daar stage te lopen moet ik wel een laptop hebben
anass_12 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:34:
Ik heb veel ervaring met sony laptops. Ik raad je aan om een laptop van dell te kopen. Waarom? Bij sony laptops worden er veel extra's voorgeïnstalleerd waardoor je laptop traag word. Kijk eens op de site van Dell naar bv Dell studio 15.

Ik hoop je te hebben geïnformeerd.
maar wat voor programma's zijn er vooraf geinstalleerd dan?
en kan je ze er niet gewoon afhalen?

[ Voor 70% gewijzigd door r--ndy op 10-03-2010 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 19:49
Het is erg afhankelijk van wat je al thuis hebt liggen. Heb je al een scherm, toetsenbord, Windows etc, dan is een desktop inderdaad stukken goedkoper. Bij een laptop betaal je uiteraard ook voor het scherm, besturingssysteem en toetsenbord en de draagbaarheid.

Als je veel wilt reizen zou ik zeker een laptop aanraden. Zoals al eerder genoemd is de sony vaio E serie een goede laptop en via sonystyle.nl samen te stellen met een full hd scherm. Wel is de levertijd nu nog erg lang (veel belangstelling) en wordt er veel software van sony op geinstalleerd (veel sony hulp programma's die niet echt nuttig zijn, wel eenvoudig weer te deinstalleren). Dell levert ook goede laptops, alleen ben ik daar niet zo te spreken over de beperkte garantie van 1 jaar in verhouding tot de prijs. Van apple ben ik dan weer wat minder fan omdat de prijzen hiervan gewoon hoog liggen in verhouding tot de hardware.

Waar je iig op moet letten in mijn ogen is een nieuwe processor uit de core i reeks. Deze zijn beduidend beter dan de core 2 duo generatie. Minimaal 4 GB geheugen en een hoge resolutie scherm is ook fijn voor grafisch werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anass_12
r--ndy schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 08:46:
[...]

ik zit nu in het 2e jaar maar moet binnekort stage lopen

ja maar het lijkt mij makkelijker om een laptop want dat kan ik gewoon zelf meenemen overal naartoe,
op school zijn ook wel iMac's maar ik heb toch liever een eigen laptop. ik ben de laatste
tijd best wel druk bezig dus heb als ik thuis ben niet echt veel tijd voor school werk te maken.

maar nog steeds twijfel ik maar grotendeels omdat je voor een desktop veel meer krijgt voor dat geld.

en ook vanwege me stage die ik over een maand moet gaan lopen en nergens kan vinden krijg ik de
kans om bij iemands vader van me klas stage te lopen maar om daar stage te lopen moet ik wel een laptop hebben

[...]

maar wat voor programma's zijn er vooraf geinstalleerd dan?
en kan je ze er niet gewoon afhalen?
Je krijgt allemaal Utility's zolas VAIO musicbox....
Indien je toch een vaio wil aanschaffen, dan is het best dat je de laptop formatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Hubert schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 22:42:
Mac stabiel en virusvrij? Laat me niet lachen.
Een kennis van mij heeft laatst nog een flink virus gehad.
Waarom denk je dat er antivirus voor word gemaakt?

Deze opvatting is nog uit de tijd van dat Apple nog PowerPC CPU's in hun systemen stopte.
En zelfs toen was Mac niet virusvrij.

Nog niet overtuigd? Check dit: http://www.guardian.co.uk...le-data-computer-security

Terug naar het onderwerp:
Ik denk dat het duidelijk is dat een laptop erg makkelijk zou zijn.
Wat ik zou doen? Ik zou een tweedehands laptopje of netbook kopen voor school en een systeem samenstellen voor thuis.
In dit geval weet je zeker dat je iets hebt wat je Adobe software aankan.

[ Voor 27% gewijzigd door michaelmou op 10-03-2010 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michaelmou schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:49:
[...]

Mac stabiel en virusvrij? Laat me niet lachen.
Een kennis van mij heeft laatst nog een flink virus gehad.
Waarom denk je dat er antivirus voor word gemaakt?

Deze opvatting is nog uit de tijd van dat Apple nog PowerPC CPU's in hun systemen stopte.
En zelfs toen was Mac niet virusvrij.

Nog niet overtuigd? Check dit: http://www.guardian.co.uk...le-data-computer-security
Jeetje jeetje jeetje..
Iemand die niet echt veel verstand heeft van Mac.
Natuurlijk kan wel elke Mac een virus krijgen. Maar vergelijke met Windows is dat veel en veel kleiner simpelweg omdat er maar weinig gemaakt worden.
1/100 virussen is voor een mac.

Ik zou voor een Dell Studio 15 gaan:
Core i5
4gb geheugen
500gb hardeschijf
Windows 7
15 Wled scherm.

€700,-

Je hebt dan echt bijna het maximale wat je uit een laptop kan halen. Als je 59,- over hebt kan je dan natuurlijk altijd nog voor de i7 versie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anass_12
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:17:
[...]

Jeetje jeetje jeetje..
Natuurlijk kan wel elke Mac een virus krijgen. Maar vergelijke met Windows is dat veel en veel kleiner simpelweg omdat er maar weinig gemaakt worden.

Ik zou voor een Dell Studio 15 gaan:
Core i5
4gb geheugen
500gb hardeschijf
Windows 7
15 Wled scherm.

€700,-

Je hebt dan echt bijna het maximale wat je uit een laptop kan halen. Als je 59,- over hebt kan je dan natuurlijk altijd nog voor de i7 versie gaan.
Dit heb ik in het begin al gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 14:17:
[...]
Jeetje jeetje jeetje..
Jij hebt er wel veel verstand van bedoel je?
Daarom ga je als tegenwoord natuurlijk ook gelijk op Windows zitten te k****n zeker...
Je mist totaal het punt, want het gaat er totaal niet om wat beter is.
Het enige wat ik zeg is dat Mac net zo onstabiel en vatbaar voor virussen is als Windows (niet dat ze er net zoveel voor maken).
En daarbij is het klote om midden in je studie van Windows naar OSX over te stappen, omdat je de tijd wel ergens anders voor nodig hebt dan uitzoeken waar die ene functie nou ook alweer zat.

Daarbij gebruik ik veel linux, dus snap ik je reactie totaal niet.
Misschien de volgende keer eens de 'wat is beter' discussie achterwege laten zou veel geirriteerde reacties schelen.
Druk me niet in het Windows fanboy hoekje graag, want dat ben ik absoluut niet.

Edit: Zie je? Zelfs de mod vindt het irritant.

[ Voor 12% gewijzigd door michaelmou op 10-03-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica