Toon posts:

PCI divider

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey geachte tweakertjes :)

Ik probeer m'n pII350 een beetje sneller te laten lopen maar ik kom een paar probleempjes tegen.

-Ik kan m'n 350 alleen opvoeren door de bussnelheid te verhogen (fixed muliplier etc. bekend denk ik). Oke, hij draait zeer stabiel op 360 mhz (ja da's al veel sneller duh ;) met een busnelheid van uhh 102,5 ofzo

-Mijn volgende stap is 112mhz m'n geheugen en proc. kunnen dat wel aan, m'n videokaart ook wel. Wat is het probleem, m'n hdd kan het volgens mij niet aan
(tenminste als alle data verziekt is op de schijf, lijkt het me dat hij het niet aan kan hé).

Ik had het softwarematich op 112mhz gezet, deed het eerst goed maar hij liep op een gegeven moment nogal vast, met een herinstallatie van windhoos noodzakelijk...

Ik denk dat 't het licht aan de te hoge pci bus... lijkt mij..
Maar m'n moederbord heeft geen optie voor pci divider?!!?!??!

Ik heb trouwens een soyo sy-6ba+ bordje , 128 mb sdram, banshee o/c 120/130mhz, en een seagate medalist 6531, aopen cd-rommeke, hp8100i writer,etc..

is het misschien mogelijk de pci divider via een proggie te zetten???

Of moet ik de pio setting van m'n hdd veranderen of anders m'n udma uitzetten
zou dat helpen?

graag hulp gevraagd -=))
|KaRRde|

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Bij sommige moederborden zit wel een optie om de pci divider aan te passen. Een voorbeeld daarvan is de Aopen AX6BC (die ik nu heb :)), maar het is geen aparte optie in de BIOS ofzo. Er staat dan nl. als bussnelheid bv 117/39 en nog een optie 117/29. Dit zijn dus respectievelijk 1/3 en 1/4 pci divider. Als er iets dergelijks niet mogelijk is met je moederbord, kun je het best UDMA proberen uit te zetten, dat zal waarschijnlijk wel helpen. Trouwens, als je je bussnelheid toch maar naar 112 gooit, zit je de pci bus ook meteen aardig te downclocken. Ik weet niet zeker of dit ook schade aan kan richten, maar sneller wordt je systeem er zeker niet van.

Om een lang lulverhaal kort te maken (ja het is al laat hè :)), je kunt het beste maar UDMA uitzetten.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

oke, ik heb dus geen mogelijkheid om mijn pci divider :( in te stellen, die is altijd 1/3.
Ik nu echter m'n udma uitgeschakeld en het systeem draait nu lekker op 434,3 Mhz met een bussnelheid/pcispeed van 124/41,3.
De temp is volgens m'n bios gegevens 30 graden voor de cpu.
Volgens mij is dit niet echt veel?? of wel? Wat is een beetje leuk tempje voor een pII350?
Ik zou hem nog 1 stappie verder kunnen zetten (133mhz) zou die het aankunnen.
Ik ben namelijk niet zo zeker van het geheugen? Het is gewoon pc100 geheugen, 1 dimm van 128mb sdram.
Ik moet nog effe testen of het allemaal stabiel werkt enzo. maar dat post ik nog wel.
Het is een beetje laat ja :)
grtz
Karrde ;)

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Je kunt de 133 bussnelheid wel proberen (waarschijnlijk ook in combinatie met een aanpassing van het voltage, anders lukt het niet denk ik), maar dan zou ik toch op zoek gaan naar een moederbord dat de 1/4 pci divider wel ondersteunt, het lijkt me erg stug dat je hd 44Mhz trekt.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je gelijk hebt.
Ik heb wel effe met softfsb de bussnelheid op 133Mhz gezet, dat draaide goed tenminste het internetten en icq'en photoshopen etc. Maarja zoals je ziet heb ik er nog geen uitvoerige test op los gelaten. :)

Dus ik denk dat ik het voorlopig maar op deze snelheid hou.
Aangezien m'n agp-divider ook maar 1/2 kan en m'n banshee is al redelijk erug overclockd. ;)

Ik kan natuurlijk nog de pio van m'n hdd verlagen om een hoger bus te proberen te draaien maar ik denk dat de extra mhz niet opwegen in het verlies van m'n hdd snelheid.

Welke temp mag een pII350 eigenlijk hebben?
Ik heb nu bij intensief gebruik een temp van
rond de 27 graden gemeten door het bios. Laag?? of niet?
grtz
KaRRde ;)