Winkel krediteert geheugenmodules zonder toestemming?

Pagina: 1
Acties:

• krish90
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 23:40
Beste tweakers,

Ongeveer 5 maanden geleden heb ik een setje Corsair Dominators 8500C5D besteld om in een nieuwe pc te plaatsen. Nadat de pc compleet was functioneerde hij niet helemaal zoals het zou moeten, een van de twee modules bleek defect te zijn.

Enkele weken na aankoop heb ik ze op 5 november teruggestuurd ter reparatie. Op de dag van vandaag zijn ze nog niet in staat geweest het te repareren. In de tussentijd heb ik een aantal keren gemaild met de vraag hoelang het nog zou gaan duren. Het antwoord hierop is was nooit wat anders dan "wij weten niet hoelang het gaat duren, het hangt af van de leverancier". Eenmalige uitzondering hierop was "de persoon die uw RMA behandelt is deze weet niet aanwezig, wacht maar tot hij terug is".

Gisteren dan eindelijk een mail van de desbetreffende persoon gehad, hij zegt dat ze het aankoopbedrag gaan uitkrediteren. Ik heb al aangegeven hier niet mee akkoord te gaan en ze gevraagd het setje dan maar ongeprepareerd terug te sturen zodat ik het zelf wel via Corsair laat repareren. Dit omdat het aankoopbedrag een stuk lager dan de huidige nieuwprijs is.

De reactie van de webshop hierop was dat ze dit niet kunnen doen. Ik vraag me wel af of dit aan hun is om te beslissen? Uiteindelijk ben ik toch nog steeds de eigenaar van het geheugensetje?

Verwijderd

is in principe van hun een juiste /nette oplossing. je kan evt een vervanger vragen. maar geld terug is normaal goed. (tja en aan prijswijzgingen kunnen ze ook niet alles aan doen)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:56
Zolang ze het aankoopbedrag terugstorten en niet de dagwaarde heb je verder geen poot om op te staan. Daarbij komt nog dat ze handlingskosten in rekening gaan brengen op het moment dat je het wil laten terugsturen

• krish90
Het probleem is dat ze het setje nooit geprobeerd hebben te repareren en me 4 maanden aan het lijntje hebben gehouden. Verder is het toch zo dat ze in eerste instantie moeten proberen het product te vervangen door hetzelfde model, en als dat niet lukt geld terug te geven? Het geheugen dat ik gekocht heb ik nog gewoon volop leverbaar.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het sterkste wat jij kunt doen als je vindt dat de winkel jou onvoldoende service verleent is de koop laten ontbinden. Dan krijg je hooguit de nieuwprijs terug.

Het enige wat je hier kunt verwachten is 'ja ik vind dit ook belachelijk' reacties. ALs de winkel ze bijvoorbeeld zijn kwijtgeraakt, is het juridisch een prima oplossing om je het aankoopbedrag uit te keren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

Wildfire

Joy to the world!

Terzijde, maar geheugen wordt nooit gerepareerd. Gewoon omgerolen normaliter.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 21:03:
Terzijde, maar geheugen wordt nooit gerepareerd. Gewoon omgerolen normaliter.
Wat hij zegt 8)7 :z

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Kort vraagje, levert desbetreffende shop dit geheugen nog? Zo ja, niet mee akkoord gaan.

Jij hebt recht op een werkend product. Als de webshop jouw geheugen gewoon onder garantie heeft omgeruild bij hun leverancier, en de prijs is intussen gestegen, gaan ze daar gewoon op verdienen (= verkoop als nieuw) terwijl jij voor meer geld nieuw geheugen moet kopen.

Vraag is natuurlijk hoe je dat ook werkelijk voor elkaar gaat boksen, maar begin eens bij consuwijzer zou ik zeggen.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• krish90
Het geheugen wordt inderdaad nog gewoon geleverd en is zelfs op voorraad. Ik ben ook niet met ze akkoord gegaan maar wat ik uit de emails van ze kan opmaken is dat ik verder weinig keus heb.

Wat me nog het meeste irriteer is dat ze ook het "defecte" setje niet willen terugsturen. Gedurende de 4 maanden die ik heb gewacht zijn ze niet in staat geweest het te repareren (of om te ruilen). Verder heb ik goede ervaringen met corsair's eigen RMA procedure dus wil ik het zelf wel proberen.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:49
Betreffende winkel?

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 19:24:
Het enige wat je hier kunt verwachten is 'ja ik vind dit ook belachelijk' reacties. ALs de winkel ze bijvoorbeeld zijn kwijtgeraakt, is het juridisch een prima oplossing om je het aankoopbedrag uit te keren.
De schade is hier de vervangingswaarde, niet het oorspronkelijke aankoopbedrag. De vervangingswaarde ligt hoger, omdat de prijzen nu eenmaal gestegen zijn.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
Is daar een wettelijk kader voor (voor de vervangingswaarde)? Volgens mij heb je recht op reparatie of vervanging of als dat niet mogelijk is het aankoopbedrag terug (koop ontbinden). Dat dat de vervangingswaarde niet is, hoeft de webshop niet voor op te draaien.

Maar volgens mij is het aan de consument om te bepalen wat hij wil en niet aan de webshop. Ik kan geen letterlijke quotes geven, maar zowel Consuwijzer en de Consumentenautoriteit lijken de klant de keus te geven voor reparatie of vervanging of ontbinding van de overeenkomst.

Nou is het lastig om een nieuw product te eisen als het product slecht leverbaar is, maar als het gewoon een courant product is, zou de TS gewoon een nieuw setje moeten krijgen als hij daarom vraagt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 21:16

Paulus0013

pom pom

Vreemd dat sommigen het voorstel van de shop netjes vinden...
De modules zijn nog altijd eigendom van de TS en niet van de shop. Dus als deze ze graag terug wil, dan zal de shop daar gehoor aan moeten geven. Gerepareerd of niet.

• krish90
Ik heb ze dus al duidelijk laten weten het geheugen terug te willen hebben, daarop kreeg ik de volgende reactie:

Geachte heer,

Defecte geheugen is helaas niet bij ons om het terug te sturen. Navraag bij leverancier blijkt dat ze het produkt ook gaat uitkrediteren aan ons om deze case na zo lang reparatie periode af te kunnen sluiten. Het spijt ons dat het produkt prijs zo hoog is gestegen en we kunnen u het defect geheugen niet terug sturen.

We kunnen u echt verzekeren dat het produkt nooit is terug geweest anders hadden we het terug gestuurd naar u.

Nogmaals onze excuses voor alle ongemak.

Met vriendelijke groet,

www.dollarshops.eu

De betreffende RMA is op 05-11-2009 goedgekeurd. Ik vind het gewoon echt niet netjes na 4 maanden met deze oplossing te komen.

Verwijderd

Sowieso gaat de winkel hier mank op het punt "zonder ernstige overlast", zeker omdat het gemeengoed is dat geheugenmodules na bevestiging van defect normaal direct omgeruild worden door de fabrikant. Dat een RMA dan 4 maanden duurt is niet onder "zonder ernstige overlast" te scharen.

Je moet bij een defect de winkel altijd de mogelijkheid geven het probleem op te lossen, wat over het algemeen repareren of vervangen betekent. Het recht om de koop te ontbinden als de winkel in gebreke blijft ten aanzien van het oplossen van het probleem ligt voor zover mij bekend bij de klant: de klant heeft het aankoopbedrag voldaan en heeft daarmee aan zijn deel van de overeenkomst voldaan. De winkel blijft in gebreke, waardoor klant het recht heeft de koop te ontbinden.

Dus niet: de winkel heeft het recht de koop te ontbinden. Vanuit dat standpunt, waarbij de overeenkomst stelt product X tegen bedrag Y heeft de winkel nog steeds een reparatie of vervangingsplicht en mag *niet* zelf bepalen de koop te ontbinden. Dat dit vaak het resultaat is in de praktijk omdat de klant er vaak voor kiest als een reparatie niet meer kan staat er helemaal los van: de gebeurt ook alleen omdat de prijs van goederen meestal daalt. Wat de leverancier van de winkel zegt, daar heeft de klant niets mee te maken. Ook zijn deze rechten niet te beperken middels Algemene Voorwaarden.

Er zijn naar mijn idee 2 mogelijkheden (buiten het zelf akkoord gaan met ontbinden):
  • Ze vervangen alsnog, en binnen een redelijke termijn vanaf nu, de geheugenset en betalen eventueel door jou gemaakte verzendkosten terug.
  • Ze leveren de modules terug en voldoen de eventueel door jou gemaakte verzendkosten rond de RMA. Als je RMA direct bij Corsair daarna wordt goedgekeurd en je maakt daar kosten bij, zijn ook die te vorderen op de winkel. (Ze geven aan zelf de RMA niet te kunnen handlen, bieden geen alternatief, en daarmee heb je het recht zelf elders op hun kosten de RMA te laten behandelen).
Even netjes verwoorden in een aangetekende brief waarin je een redelijke termijn stelt voor danwel vervangen danwel terugleveren (2 weken?). Of, per e-mail sturen en daarbij aangeven dat bij geen reactie binnen 3 werkdagen de ingebrekestelling per aangetekende brief volgt, wat mogelijk de boel wat versnelt en bij geen reactie de boel 3 dagen vertraagt maar wel wat werk scheelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2010 08:08 ]

• krish90
Bedankt voor je reactie floppus, ik ga direct de brief versturen. De afloop laat ik nog wel weten.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Uit ervaring kan ik je zeggen dat fabrikanten er af en toe inderdaad voor kiezen om te krediteren ipv het product terug te sturen, al dan niet gerepareerd. Ze kiezen er vaak voor als het product EOL is.
Het vervelende hierbij is dat ze gewoon negeren dat dit volgens de Nederlandse wet tegenover de consument geen goede oplossing is. Richting de shop kunnen ze dit echter prima maken. De shop wordt hiermee met het probleem opgezadeld, en dat maakt het een vervelende situatie.

Tesla Model Y RWD (2024)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Goede post van Floppus idd, verder is het zo dat:

'Het geheugen wordt inderdaad nog gewoon geleverd en is zelfs op voorraad.'

Dus geen uitvluchten mogelijk voor de winkel wat dat betreft.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

@--MeAngry--: Opzich heeft de fabrikant ook niks te maken met wat de verplichtingen van de winkel tegenover de consument is, ze verkopen immers niet zelf aan consumenten. Maar aangezien de webshop nog wel steeds de modules levert lijkt me de oplossing simpel, een nieuw setje opsturen. Jammer voor ze dat de prijs is gestegen, vaak is dit juist het omgekeerde en dan is een vervangend setje ook prima dus ik zou niet inzien waarom die oplossing niet de beste is (of gewoon het terugsturen van het kapotte geheugen, maar goed, ze geven aan dat dat niet meer lukt).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 07:58:

Er zijn naar mijn idee 2 mogelijkheden (buiten het zelf akkoord gaan met ontbinden):
  • Ze vervangen alsnog, en binnen een redelijke termijn vanaf nu, de geheugenset en betalen eventueel door jou gemaakte verzendkosten terug.
  • Ze leveren de modules terug en voldoen de eventueel door jou gemaakte verzendkosten rond de RMA. Als je RMA direct bij Corsair daarna wordt goedgekeurd en je maakt daar kosten bij, zijn ook die te vorderen op de winkel. (Ze geven aan zelf de RMA niet te kunnen handlen, bieden geen alternatief, en daarmee heb je het recht zelf elders op hun kosten de RMA te laten behandelen).
Je geeft een antwoord dat in het rijtje 'dat wilden we graag horen' zit.

Volgens mij vergeet je nog de derde mogelijkheid: De winkel gaat op geen van beide voorstellen in. Wat kan je dan nog doen, behalve de winkel beschuldigen van een wanprestatie en de koop laten ontbinden?
begintmeta schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 15:43:
Goede post van Floppus idd, verder is het zo dat:

'Het geheugen wordt inderdaad nog gewoon geleverd en is zelfs op voorraad.'

Dus geen uitvluchten mogelijk voor de winkel wat dat betreft.
Hoezo is er geen uitvlucht? Die winkel kan toch gewoon eigenwijs zijn poot stijf houden? Daar gaan een paar aangetekende briefjes echt niet bij helpen hoor. Pas als je in je brief juridisch hard kunt maken dat je echt recht hebt op diezelfde module en dat koop ontbinden juridisch niet acceptabel is, gaat die wat indruk maken. En dan nog heb je prima kans dat ze zeggen, 'laat het maar voorkomen hoor'.

En ik denk eerlijk gezegd als je dit laat voorkomen, dat een rechter ook hooguit zegt, laten we deze koop maar ontbinden... Dan ben je lekker opgeschoten.

Moreel vind ik overigens dat de winkel Krish90 gewoon een andere geheugenmodule moet geven. Ik vind de adviezen om er zo ver in te gaan alleen niet de goede. Want als de winkel gewoon niet meewerkt, zal je toch die module niet krijgen (naast het feit dat je hier geen rechtzaak voor start).

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 21:16

Paulus0013

pom pom

En ik denk eerlijk gezegd als je dit laat voorkomen, dat een rechter ook hooguit zegt, laten we deze koop maar ontbinden... Dan ben je lekker opgeschoten.
Ik mag toch sterk hopen van niet!
Het zou bijna een vrijbrief zijn voor andere shops om de regels maar aan hun laars te lappen.

Verwijderd

JvS schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 19:44:
[...]
Je geeft een antwoord dat in het rijtje 'dat wilden we graag horen' zit.

Volgens mij vergeet je nog de derde mogelijkheid: De winkel gaat op geen van beide voorstellen in. Wat kan je dan nog doen, behalve de winkel beschuldigen van een wanprestatie en de koop laten ontbinden?
Wat een onzin zeg, omdat iets juridisch zo zit is het een antwoord wat mensen willen horen? :X Ontkracht het maar op argumenten in plaats van een beetje popiejopie te doen - oh nee dat kan je niet...

Uiteindelijk kan je natuurlijk gaan vorderen, maar niemand heeft er belang bij dat het zover komt, ook de leverancier niet. Dat het vaak voorkomt dat een koop juridisch ontbonden wordt, ligt er wederom aan dat de waarde vaak daalt. Redelijk en billijkheid: als het aantoonbaar gebruikelijk is dat de fabrikant kan en zal vervangen, dan is het niet redelijk een koop te ontbinden waarmee koper voor extra kosten komt te staan. Het zou op zich misschien ook niet redelijk zijn als de verkoper die kosten draagt, maar die zou die kosten ook helemaal niet hoeven dragen gezien beleid van de fabrikant. Wat er zich verder tussen verkoper en groothandel dan afspeelt is niet interessant voor deze zaak.

Verkoper zit ook niet op het werk en de kosten te wachten. Daarnaast zit een winkel niet op reputatieschade te wachten; als je als winkel denkt dat je in je recht staat: ok dat is te verdedigen. Als blijkt dat dat niet zo is, heb je een reputatieschade die je niet met een reactie kan wegwuiven.

Per saldo had ik als winkel allang gekozen nieuw te leveren en het aan de achterzijde met de groothandel uit te vechten. Het zal een kwestie van hard duwen zijn, en dat is ook waar vaak op gegokt wordt: de klant heeft toch geen zin om echt hard te duwen. Een e-mail en daarop een aangetekende brief geven zorgt er in ieder geval voor dat de zaak mogelijk onder de aandacht komt van directie (geen idee van grootte van het bedrijf, maar grote kans dat directie hier nog helemaal niet van weet), en die zullen alleen al om de reputatieschade te beperken (als ze slim zijn) de zaak oplossen.

En zo niet... Doorgaan met duwen, zo nodig even bij de rechtswinkel langs, enzovoort. Helaas is deze verkoper geen lid bij wat voor keurmerk dan ook en is er dus geen geschillencommissie, anders was het allemaal een stuk makkelijker. JvS vergeet voor het gemak dat er vaak nog wat meer nuance zit in de poot stijfhouden van winkels en het waarom. Als het policy zou zijn, draaien ze zichzelf vanzelf de nek om - en dat lijkt niet de bedoeling van deze verkoper (zoals destijds met 4AllClients) gezien de overige ShopReviews.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 09:02 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo, bedankt dat je me gelijk beschuldigt van popi jopie doen en dat ik vanalles vergeet. Sorry dat ik het niet 100% met je eens ben. Laten we het gewoon bij de inhoud houden.

Ik ben het inhoudelijk eens dat de winkel gewoon een vervangend product zou moeten regelen en dat de kosten die ze daarmee maken kleiner zijn dan de kosten die imagoschade potentieel oplevert. Maar als ik dit zo inschat, gaat die winkel dat niet doen. Veel webshops maken marginale marges en zijn gewoon helemaal niet soepel als het niet perse moet. De derde optie 'de winkel werkt niet mee' is daarom volgens mij gewoon een hele realistische optie. Denk jij dat dat niet een waarschijnlijke uitkomst kan zijn?

Wat adviseer je als de winkel op beide voorstellen niet ingaat? En wat verwacht je dat je kunt bereiken?

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 11-03-2010 12:16 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
D'r is ooit een topic geweest over een zaak bij het kantongerecht tegen een winkel over iets enorm goedkoops...
Pagina: 1