[WIN7] Linux conflict: recovery/bootpartitie gesloopt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 18:59
Beste tweakers,

ik heb een probleempje. Ik heb sinds kort een nieuwe studio 15 met een core i5. Ik heb er netjes windows 7 opstaan. Geen clean install ofzo (al was dat achteraf gezien misschien handig geweest.), Dus gewoon de stnadaard dell installatie. Nu wilde ik er een dual boot van maken. Even voor de duidelijkheid, ik ben geen onbekende met linux, en heb al diverse keren een dual-boot systeem opgezet. Dus ook deze keer vol vertrouwen begonnen. De Dell installatie bleek uit 3 partities te bestaan: Dellutility van 40 MB, RECOVERY van 15 GB en OS met de rest. Nu heb ik totaal geen systeemherstel ofzo aanstaan, en ook geeen backups draaien. Ik zat dus te denken van misschien kan ik die RECOVERY partitie gebruiken voor mn linux, dat scheelt meteen en hoop gerescale. Nadat een vriend van mij(die naast me in de les zat) bevestigde dat hij dacht dat dat wel zou kunnen, heb ik dat gedaan.
Dat bleek dus anders te zitten. Het blijkt dat Windows 7 feitelijk vanaf die RECOVERY werd opgestart. Na de install van ubuntu bootte ubuntu dus prima, maar in GRUB niets wat ook maar lijkt op een win7 entry. (in feite, omdat ik alleen nog maar ubuntu heb, krijg ik het grubmenu geen eens te zien.)
Nu wil ik wel graag mijn windows installatie terug, heb er toch al wel zodanig veel mee gedaan dat ik liever niet aan een clean install ga. Nu heb ik wat rondgezocht op de recovery/installatie CD die dell ahd meegeleverd (een gewone windows-install cd), Maar die krijgt het zo een twee drie niet voor elkaar de boel te herstellen. Kan iemand van jullie me helpen, dwz weet er iemand een manier om deze stomme fout van mij te herstellen? (want stom is het achteraf gezien zeker)

Met vriendelijke groet, en alvast bedankt voor de hulp,

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdh
  • Laatst online: 11-09 23:00
Heb je al geprobeerd in grub de Windows 7-partitie op te starten? M.a.w. opstarten naar /dev/sda3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
Geprobeerd, een soort van. Dat wil zeggen, omdat ubuntu windows7 niet herkend had, is er maar 1 entry in GRUB, en laat ie nu du geen lijstje zien. Dwz: na de BIOS krijg ik GRUB loading te zien, en daarna een zwart scherm totdat ubuntu aan het opstarten is. Ik heb geprobeerd met "e" of esc binnen te komen, maar dat lukte niet. Nu moet ik bekennen dat ik niet echt veel ervaring heb met grub. Ook heb ik geprobeerd /boot/grub/menu.lst te editen, maar die was er überhaupt niet...:S Ik heb echt het idee dat de RECOVERY partitie de win7 bootpartitie was. Achteraf gezien werd die, itt de OS partitie, herkend door ubuntu als win7 loader oid. de OS-partitie werd gewoon herkent als sda3 NTFS.

Is het misschien mogelijk om in een clean install meteen die oude partitie in te bedden? dwz, iig C:/users en miss ook programfiles. In windows kon ik zegmaar alleen de C:/ schijf, dus de OS partitie zien. Ik zou dan verwachten dat bijna alles daar op staat. Zou fijn zijn als je die in een installatie kon importeren oid...?

Ovigo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovaro
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 18:04
Ubuntu gebruikt tegenwoordig GRUB2 en die heeft inderdaad geen menu.lst

Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je windows geladen werd vanaf de recovery partitie. Waarschijnlijker is dat GRUB je windows partitie niet toegevoegd heeft om een of andere reden.

Als je even googlet op Grub2 en Windows 7 vind je onder andere dit. Misschien dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ovigo
@Jovaro: ah dank je.
Heb die tutorial gevolgd. Nadat ik ook de silent mode van grub heb uitgezet, krijg ik nu dit...

error: invalid signature
Press any key to continue..._

Dat werkt dus nog niet. Ik ga nog even verder proberen...

OK, drie windows recoverydisk runs en een linux reinstall is het probleem gesolved:)

SOLVED

[ Voor 16% gewijzigd door ovigo op 09-03-2010 18:21 ]